Ny mod: NuStar Hjälp sökes!

Permalänk
Medlem

Ny mod: NuStar Hjälp sökes!

Hej

Jag har tröttnat! Tycker Sc2 är obalanserat till fördel för terran. Varför? Några få exempel: Siegetanks har en range som inga andra enheter kan matcha (förutom Broodlords men de får man sent i spelet)
Marauders är också en bra enhet terran kan bygga tidigt i spelet: fullkomligt äter armored och byggnader.
Sedan kan man flyga iväg commandcenters, vilket gör att man sparar 400 mineraler till skillnad från protoss.

Grundtanke: Man har hittat naturtillgångar på en outforskad planet. Ensam eller i lag så sätter man upp en bas och utvinner dessa.

Sammanfattning: Remake av de flesta enheter och balansering. Changelista kommer!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Egentligen vill jag inte ge mig in på någon "Den här enheten är OP"-diskussion", för i mångt och mycket tycker jag blizzard jobbar på med balanseringen bra, även om de ibland kommer på riktiga stolpskott till förslag (t.ex. att fungal growth inte skulle funka på flygande). Att jämföra ett Siegetanks med Broodlords som du gör är bara löjligt, du kan inte titta på en enhet och jämföra direkt av, samma sak gäller CommandCenters och Nexus. Man måste jämföra lagen i sin helhet. Olika enhetskombinationer kontrar andra bra eller mindre bra.
Sen kan jag hålla med om att marauders kräver lite balansering, även om jag inte är helt hundra på vad som ska ändras.

Något som däremot borde förändras är hur Mules funkar, de bryter alla "mining" regler i spelet, man kan ha hur många som helst på samma patch och de påverkar inte "vanliga" scv's så de kan "mine:a" precis som vanligt. En åtgärds skulle t.ex. vara att där är en tiimelimit på hur ofta en CC får spotta ut en mule.

Med detta sagt så gör gärna modden, det behövs fler moddare i sc2-communityn.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Entusiast

"Terran is OP" är sååå förra månaden. Kanske dags att uppdatera din SC2 kunskap.

Lycka till med modden dock.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

jadu...

tanks är balanserade då de är dyra att techa till och har löjligt långsam attack speed.

marauders är helt okej, de kanske gör lite mer mot protoss än de borde men taktiker är nya och det finns flera taktiker som motverkar dessa taktiker.

sluta slösa tid och lär dig spela istället? finns ingen anledning till modden och ingen kommer lira det så varför göra det?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Skrivet av emildooooo:

sluta slösa tid och lär dig spela istället? finns ingen anledning till modden och ingen kommer lira det så varför göra det?

Mjo, risken är ju att inte många kommer spela det, men det är absolut inte onödigt att göra det. Hade jag haft tid över hade jag velat sitta och testa galaxyeditorn och göra moddar.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem

Kul att "defenders of Sc2" kommer in här och skriver. Seriöst! Inget hindrar er från att fortsätta spela som vanligt om ni inte gillar idéen.

Lära sig spela...såklart... Saken är att jag har börjat tröttna även när jag vinner.

Det är så mycket som är ett bakåtsteg från Wc3. Varför får man inte en worker per mineralplats? Vill man ändå inte ha fler probes.
Vet inte om nån av er har testat CC4. Där har man ingen macro överhuvudtaget utan fokuserar på micro. Gillade det faktiskt när jag spelade betan.
Många blev besvikna för att det inte var likt de tidigare...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

jag förstår inte riktigt ditt underlag för diskussion. another whine thread skulle jag vilja påstå.

och att folk fortfarande jämför starcraft och wc3 är som att jämföra cs och quake. du kan inte jämföra, det är _HELT_ olika spel överallt.

starcraft är inget direkt "microspel" utan fokuserar mer på macro.

vill du inte spela spelet så spela inte spelet, ingen tvingar dig.

Permalänk
Medlem

Lycka till med modden och balanseringen.
Glöm för Haruhis skull inte att använda dig av de gamla hederliga graferna och tabellerna när du ska balansera. Jag har sett allt för många moddar i mitt liv som baseras på pur känsla och som visar sig vara hjärndött byggande enbart pga att moddaren inte förstått värdet i att räkna på sina balanseringar med papper och penna.
Jag har själv mest endast erfarenhet från Unreal Editor 2.0 (självklart med Tarquin's pack och 2D-wave-editor). Där gjorde jag samma gamla misstag om igen, att ha en häftig idé, bygga och sen tröttna på banan när man märker att både spelare och botar håller sig i någon trång korridor och samlar frags. Ingen bryr sig ens om att hämta redeemern..
Mina bästa och senare banor blev helt klart de lättaste, där balanseringen gjordes med ungefärliga avståndsmätningar gjorda på papper, där även hänsyn till spawn och helathfarming gjordes. En spawn som går igenom +20 health på en sträcka av 1600 units skall naturligtvis mötas av en spawn som gått igenom +0 health på en sträcka av 1300 units. Varje weaponspawn skall ligga på en ungefär lika lång total sträcka till varje spawnpoint och ingen spawn alls får finnas i banans totala sträckas centrum.
Jag antar att det är liknande saker man måste tänka på när man moddar ett strategispel av högt tempo som SC2.
Teching är en variabel, range en annan. Resources kan säkert slås ihop till en enda variabel i de grova graferna medan unit build time inte får variera allt för mycket.

Exempel

Siege Tank BuildTime: 100 TechTime: 250 Range: 7 Resources: 200 Timing per resource = (BT+TT)/Re = 1,75 T/Re Range per timing = 4 Marauder BuildTime: 50 TechTime: 50 Range: 2 Resources: 50 Timing per resource = (BT+TT)/Re = 2 T/Re Range per timing = 1

Initiellt går det alltså 4 marauders per siege tank i detta helt fantastiljaniska exempel. Hade man vetat detta om man bara försökt balansera utifrån egna preferenser?

Nu vet jag om att exemplet inte har något med verkligheten att göra, då bl.a. marauders kommer ha 100 time till godo att ta sig till motståndaren och eventuellt anfalla, på det hela med health/timing och dmg/timing på sin sida. Balansering är bra mycket mer testande är såhär. In fact, 90% av din tid kommer gå åt till att bara samla in testdata. Men genom att skriva ned hur man vill ha det och testa det på papperet så slipper man ägna 99% av sin tid till att samla in testdata och förvandla det ehla till ett evighetsprojekt som man aldrig kan vila ifrån.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Gått en vecka nu, när får vi changelist?
Har du några grundläggande drag för moddingen? Utgår du från någon befintlig mod som t.ex. SC1vSC2-modden? Hur mycket tid hade du tänkt investera i projektet? Har du medarbetare? Vad har du tidigare moddat i? Har du några bra guider till SC2-editorn? Vad har du för konkreta siffriga tankar om balanseringen? Behöver du ett handtag från en som inte kan actionscript?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.