Permalänk

Catalyst 10.12 ute

Catalyst 10.12 finns nu för nedladdning. Dock så verkar det som att nya CCC inte är med, men däremot är det en ny driver. Black Ops sägs fått en skjuts, återkommer när jag prövat

AMD Catalyst 10.12 - Guru3D.com Forums

Edit: uppe på AMD nu: ATI Radeon? Video Card Drivers

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

F1 2010@DX9 fortfarande negativ CF-prestanda med 4k serien på Vista, verkar även som CAP4 är nyare än 10.12.

Permalänk
Medlem

Jag märker då inget speciellt med 10.12 över 10.10e (6850cf)
Allt funkar som innan, möjligtvis lite bättre prestanda så jag är väl nöjd.

Men det där "HUUGE" snacket var ju ren bullshit imo, men det visste jag ju iofs redan från början.

***Edit***
Jag tar tillbaka det, det blev en riktig jävla prestanda skjuts i bc2, även fast det fungerade helt perfekt redan, men nu är det nästan som att spela Css, så jävla smooth alltså!

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Ny version med CCC2
ATI Radeon? Video Card Drivers

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är nytt med 10.12 då?

Förutom prestandaskjuts i t.ex BC2 och COD:BO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är nytt med 10.12 då?

Förutom prestandaskjuts i t.ex BC2 och COD:BO

Den nya Catalyst Control Center versionen

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk

Fränt skall prövas och se fall jag får någon prestanda boost med mitt 6870 i bc2

EDIT: Visst fick man en boost i BC2, Man fick en en boost i Hot pursuit (2010) funkade väldigt bra även när jag tvingade 8 Morfologisk filtering AA. MFAA? Aja Funkade jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TyphoonCC:

Fränt skall prövas och se fall jag får någon prestanda boost med mitt 6870 i bc2

EDIT: Visst fick man en boost i BC2, Man fick en en boost i Hot pursuit (2010) funkade väldigt bra även när jag tvingade 8 Morfologisk filtering AA. MFAA? Aja Funkade jättebra.

Du ska INTE dra upp AA till 8x och ha MLAA (Morphological anti-aliasing igång på samma gång. Kryssa endast i MLAA och ta bort vanlig AA.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men frågar här ändå, när man kör CrossFire, är det några andra drivrutiner man ska tanka då eller är det samma? Såg något som hette ATI Catalyst Application Profiles där det står om support för CrossFireX profiles, vad är det exakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Kanske lite OT men frågar här ändå, när man kör CrossFire, är det några andra drivrutiner man ska tanka då eller är det samma? Såg något som hette ATI Catalyst Application Profiles där det står om support för CrossFireX profiles, vad är det exakt?

man ska ha profilerna varesej man kör ett eller flera kort, dual eller inte dual...
10.11 CAP4 verkar vara nyare om man tittar på versionsnummrena i kontrollpanelen.

Mestadels innehåller det profiler på hur spel ska köras i crossfire, men det händer att det kommer fixar för singelgpuanvändare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

man ska ha profilerna varesej man kör ett eller flera kort, dual eller inte dual...
10.11 CAP4 verkar vara nyare om man tittar på versionsnummrena i kontrollpanelen.

Mestadels innehåller det profiler på hur spel ska köras i crossfire, men det händer att det kommer fixar för singelgpuanvändare också.

Alright, tack så mycket.

Permalänk

10.12 höjer min idle temp med 10 grader. Revertade till 10.10 istället.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet när den hela riktiga (officiella) drivrutinen kommer?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Är det någon som vet när den hela riktiga (officiella) drivrutinen kommer?

10.12 är väll officiella drivrutinerna, också whql. Dock är paketet med 10.12 + nya ccc2 som kallas preview...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

10.12 är väll officiella drivrutinerna, också whql. Dock är paketet med 10.12 + nya ccc2 som kallas preview...

Aha, så 10.12(den med ccc2) är alltså lika äkta som tex 10.6? Ingen beta alltså, tänkte för det står såhär på amd's sida : We’re letting our customers try out the brand new Catalyst Control Center before it’s officially part of the AMD Catalyst package!

Det trodde jag betydde beta direkt :/

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Aha, så 10.12(den med ccc2) är alltså lika äkta som tex 10.6? Ingen beta alltså, tänkte för det står såhär på amd's sida : We’re letting our customers try out the brand new Catalyst Control Center before it’s officially part of the AMD Catalyst package!

Det trodde jag betydde beta direkt :/

ccc2 är väll lite i beta stadiet, ccc2 är inte direkt färdigutvecklat och innehåller buggar, därav namnet preview, men innehåller buggar gör ju det gör ju gamla hederliga ccc också Kör på 10.12 med gamla ccc som du vill ha flest fungerande grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

ccc2 är väll lite i beta stadiet, ccc2 är inte direkt färdigutvecklat och innehåller buggar, därav namnet preview, men innehåller buggar gör ju det gör ju gamla hederliga ccc också Kör på 10.12 med gamla ccc som du vill ha flest fungerande grejer.

10.12 är dock buggigare än 10.12a (för 6950/70) dådet finns nån slags muslagg bugg, tex upp till höger för mej (på skrivbordet) så laggar musen utav bara fan, som sagt, inte i 10.11 eller 10.12a, ganska knäckande bugg när man väl vet att den finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

10.12 är dock buggigare än 10.12a (för 6950/70) dådet finns nån slags muslagg bugg, tex upp till höger för mej (på skrivbordet) så laggar musen utav bara fan, som sagt, inte i 10.11 eller 10.12a, ganska knäckande bugg när man väl vet att den finns

Okej, då tror jag nog att jag tar och väntar lite till för nästa version.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

jag kör 10.11 då det fungerar bättre än 10.12

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem

Jag har ett 6950 kan jag ladda ner 10.12 eller ska jag ha 10.12a ?! vad är skillnaderna mellan dom ? länka gärna den jag ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Jag har ett 6950 kan jag ladda ner 10.12 eller ska jag ha 10.12a ?! vad är skillnaderna mellan dom ? länka gärna den jag ska ha

10.12a hotfix
kommer dock stå 10.11 i ccc men det spelar ingen roll, innehållet är anpassat för dessa kort...

Permalänk
Medlem

okej...i gpu z står det att jag har 10.12 nu (innan jag har installerat dom du länkade). Men iaf man ska väll av installera drivrutiner före man installerar nya ?

[edit] jag får mkt sämmre fps i tex black ops D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

okej...i gpu z står det att jag har 10.12 nu (innan jag har installerat dom du länkade). Men iaf man ska väll av installera drivrutiner före man installerar nya ?

[edit] jag får mkt sämmre fps i tex black ops D:

Catalyst till catalyst borde de inte krångla

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Ehhh....när jag spelar black ops så "blinkar" träden i bakrunden, går frpn ljus grön till mörk grön ? vad beror det på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Ehhh....när jag spelar black ops så "blinkar" träden i bakrunden, går frpn ljus grön till mörk grön ? vad beror det på ?

Jag tror att det kan vara en nackdel med att du flashat om ditt 6950 till 6970.

Vad för version på CCC kör du?

Permalänk
Medlem

Det fungerade bra men se försvann mina drivers från datan !?!?!? och när jag installera nya är det tillbaks igen :/ kör på 10.12

[edit] återställde den till 6950 och har samma problem :/ måste vara nått i någon inställning eller driver

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

Det fungerade bra men se försvann mina drivers från datan !?!?!? och när jag installera nya är det tillbaks igen :/ kör på 10.12

[edit] återställde den till 6950 och har samma problem :/ måste vara nått i någon inställning eller driver

testa att dra musen uppe i högra hörnet på skrivbordet och sedan lite till vänster och tillbaka, om jag har rätt så vill du aldrig köra 10.12 igen
Som sagt 100 gånger, kör med 10.12a och 10.11 cap4 tills vidare, det kanske kan hända att dom inte fick med black ops prestandan (har inte testat) men det är ju inte speciellt länga du måste vänta på nya fina whql drivers ändå. kortet ska ju knappast ha problem med det spelet ändå om du inte ställt till det rejält. Se till att starta om när du har installerat/avinstallerat eller rensat med driver sweeper eller sånt, om filer används så står dom kvar i registret att tas bort vid nästa start, om du installat nya då redan så deletas dom ist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

testa att dra musen uppe i högra hörnet på skrivbordet och sedan lite till vänster och tillbaka, om jag har rätt så vill du aldrig köra 10.12 igen
Som sagt 100 gånger, kör med 10.12a och 10.11 cap4 tills vidare, det kanske kan hända att dom inte fick med black ops prestandan (har inte testat) men det är ju inte speciellt länga du måste vänta på nya fina whql drivers ändå. kortet ska ju knappast ha problem med det spelet ändå om du inte ställt till det rejält. Se till att starta om när du har installerat/avinstallerat eller rensat med driver sweeper eller sånt, om filer används så står dom kvar i registret att tas bort vid nästa start, om du installat nya då redan så deletas dom ist...

händer inget när jag drar musen upp i högra hörnet ? har gjort som du säger typ 3 gånger men det hjälper inte :/ nån som vet när ordentliga drivers kmr ut ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

nån som vet när ordentliga drivers kmr ut ?

Om det inte kommer nån hotfix (men det hoppas vi på) så blir det väll runt den 15-25 som vanligt

Jag har också buggar här & där jag vill ha fixat, men det får man räkna med när man köper ny hårdvara, varesig det är från nvidia eller amd...

Permalänk
Medlem

Ska jag ha openCL driver ? är 10.12a alla drievrs jag behöver eller ska jag ladda ner något mer ?

[edit] gjorde som du sa igen, fick bättre fps men att träd och buskar fortfarande "blinkar" är kvar har inte en aning om vad det kan va visst går det o spela men det är väldigt irriterande, en fråga till vad gör morfologisk filtrering ?