Permalänk
Medlem

Driva förstärkare via nätagg

Håller på med ett litet datorbygge, det handlar om en enhet med allting i en låda som skall hänga i garaget och som väl framför allt skall spela upp musik och då behövs ju en förstärkare och ett par, fyra högtalare.

Utrymmet inuti lådan blir ganska bra och har kollat lite på bl.a. detta kit: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=13&itemid=23, och kanske två stycken för att kunna driva fyra högtalare, en i varje hörn i garaget som är ca 8x8m. Och eftersom nätagget också sitter därinne och kan ge +12V funderar jag på om man kan driva stärkarn direkt från det eller om det bara blir skit av alltihopa?

Ungefär så här ser det ut:

Tänkte att man kunde montera stärkaren(na) som den gröna lådan sitter

Så mina frågor är väl:
1. Funkar det att driva en förstärkare direkt från nätaggets 12v-lina utan allt för mycket störningar?
2. Om det inte funkar, hur löser man det på smidigast sätt? Skulle ju helst vilja driva det från nätagget då det finns där och stärkarn stängs av och på samtidigt med datorn.
3. Nån som har ett annat förslag på förstärkare som skulle passa, behövs ju inte audiofilkvalitet egentligen då man väl kanske inte sitter och finlyssnar i garaget?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

1. Det ska fungera utmärkt. Nätaggregatet i PC'n är bättre reglerat än de flesta andra.
2. Skulle du får högfrekvens störningar så kan du filtrera bort dem med vanlig avstörning (kondensator/spole).
3. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=DC-33779&i...
( https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=85-822-98&t... )

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det blir nog ett väldigt litet slutsteg isåfall, mitt fyrkanalssteg som jag hade i bilen drog ca 60A (bassteget drog 95A) och det är nog få nätagg som kan klara sådana strömmar (rätta mig om jag har fel )

Såg nu att du länkat till någon amp. Är det inte enklare att bara skaffa någon beggad hemmabioförstärkare att driva högtalarna med, känns som att det skulle bespara dig massor med huvudbry och lär säkerligen spela ifrån det där också.

Missade url
Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Såg nu att du länkat till någon amp. Är det inte enklare att bara skaffa någon beggad hemmabioförstärkare att driva högtalarna med, känns som att det skulle bespara dig massor med huvudbry och lär säkerligen spela ifrån det där också.

saken är väll den att han vill ha allt i ett paket

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Det blir nog ett väldigt litet slutsteg isåfall, mitt fyrkanalssteg som jag hade i bilen drog ca 60A (bassteget drog 95A) och det är nog få nätagg som kan klara sådana strömmar (rätta mig om jag har fel )

Såg nu att du länkat till någon amp. Är det inte enklare att bara skaffa någon beggad hemmabioförstärkare att driva högtalarna med, känns som att det skulle bespara dig massor med huvudbry och lär säkerligen spela ifrån det där också.

Det du nämner är nog vad stegen är avsäkrade på och inte vad de drar. Förstärkarna på 41hz är dessutom klass d/t(?) vilket ger de högre verkningsgrad (drar mindre ström vid samma uteffekt) . Har nyligen fått ihopa en amp9 basicm ska bli intressant att se hur den presterar

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Det blir nog ett väldigt litet slutsteg isåfall, mitt fyrkanalssteg som jag hade i bilen drog ca 60A (bassteget drog 95A) och det är nog få nätagg som kan klara sådana strömmar (rätta mig om jag har fel )
...

Ska man spela musik i garaget så räcker säkert 4x15W och det medför 4*15/12=5A så med effektförlust ~8A.
Basrören i en bilstereo är enormt effektkrävande... och bilslutstegen är väl på 2-400W. (?)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

en vanlig förstärkare kräver väl 230v för att fungera? elr nått man missat här..för han skriver ju förstärkare o inte slutsteg som bilar har. dvs 12v

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Andyah> Och vad tror du ett slutsteg är?
Jo en.......förstärkare Fast för 12V.....

Rba> Beroende på nätagg och förstärkare (amp ut kontra strömförbrukning) så kan det gå.
Dock kostar oftast de effektivare klass D fullregisterförstärkarna för mkt för att bli prisvärt (8K för Alpines senaste PDX-fyrkanalare).

Langelus är inne på rätt spår, men även klimtachakka då förstärkare/slutsteg inte drar statiskt med ström utan det är dynamiskt.
Mkt beroende på last och att "energin" i musik varierar och förstärkningen med den.

Ngt som FUNKAR på de sflesta nätagg (5-750W utan problem med dator) är att driva en enhet med dess inbyggda steg då dessa oftast är avsäkrade med MAX 15A.
Dock får man kanske maximalt ut 10 användbara watt per kanal ur dem men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Ska man spela musik i garaget så räcker säkert 4x15W och det medför 4*15/12=5A så med effektförlust ~8A.
Basrören i en bilstereo är enormt effektkrävande... och bilslutstegen är väl på 2-400W. (?)

Bassteget i min bil lämnar lite drygt 1000 watt (inte kalleankawatt) vid 1 Ohms nedlastning.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

saken är väll den att han vill ha allt i ett paket

Gaffatejp

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Tack för all respons.

Skrivet av Lonefox:

Andyah> Och vad tror du ett slutsteg är?
Jo en.......förstärkare Fast för 12V.....

Rba> Beroende på nätagg och förstärkare (amp ut kontra strömförbrukning) så kan det gå.
Dock kostar oftast de effektivare klass D fullregisterförstärkarna för mkt för att bli prisvärt (8K för Alpines senaste PDX-fyrkanalare).

Langelus är inne på rätt spår, men även klimtachakka då förstärkare/slutsteg inte drar statiskt med ström utan det är dynamiskt.
Mkt beroende på last och att "energin" i musik varierar och förstärkningen med den.

Klarar inte datornätagg av att hantera dessa plötsliga ändringar i ström? T.ex. processorn ligger ju inte statiskt hela tiden utan hoppar upp och ner i belastning. Eller är det större/snabbare hopp med förstärkaren?

Skrivet av Lonefox:

Ngt som FUNKAR på de sflesta nätagg (5-750W utan problem med dator) är att driva en enhet med dess inbyggda steg då dessa oftast är avsäkrade med MAX 15A.
Dock får man kanske maximalt ut 10 användbara watt per kanal ur dem men ändå.

Hur menar du nu, förstår inte riktigt?

Skrivet av Langelus:

Är det inte enklare att bara skaffa någon beggad hemmabioförstärkare att driva högtalarna med, känns som att det skulle bespara dig massor med huvudbry och lär säkerligen spela ifrån det där också.

Vill som sagt ha allt i ett paket då det blir smidigare och jag har oanvänd plats inne i den och lådan kommer dessutom vara dammsäkrad så gott jag kan, vilket inte en vanlig förstärkare är.

Och det handlar ju inte om att försöka bräcka några dB-rekord så tycker det skulle räcka med länkad enhet, dock inte så jättehemma på detta med ljud osv. Har en gammal Luxman L-30 på 2x30W (tror jag det var) kopplad till datorn och den räcker och blir över rejält.
Länk till stärkaren jag funderar på: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=13&itemid=43 en sån till två högtalare borde väl funka?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av Rba:

Och det handlar ju inte om att försöka bräcka några dB-rekord så tycker det skulle räcka med länkad enhet, dock inte så jättehemma på detta med ljud osv. Har en gammal Luxman L-30 på 2x30W (tror jag det var) kopplad till datorn och den räcker och blir över rejält.
Länk till stärkaren jag funderar på: http://shop.41hz.com/shop/item.asp?catid=13&itemid=43 en sån till två högtalare borde väl funka?

Nej vem vill bli döv på kuppen när man sitter och beundrar eller putsar på bilen ?!
Som sagt 2x15W (4A) och till o med 4x15W (8A) klarar Nätaggregatet galant på en 12V-skena (18A).
Förstärkarna anges till 15W/kanal med matning upp till 15V och eftersom du matar 12V så blir maxeffekten lite lägre.
Dessutom var de avsäkrade med 4A, så normala uttaget ligger säkert bara på 2-3A per slutsteg.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rba:

Tack för all respons.

Klarar inte datornätagg av att hantera dessa plötsliga ändringar i ström? T.ex. processorn ligger ju inte statiskt hela tiden utan hoppar upp och ner i belastning. Eller är det större/snabbare hopp med förstärkaren?

Gällande denna fråga så skiljer det oerhört mellan olika plattformar/märken/modeller av nätagg. En del har riktigt dålig transientrespons och kan utan vidare tappa ett halvt volt eller mer vid plötslig stor belastning och dessutom på tillbakasvängen skjuta tillbaka och övervolta lika mycket. Om det har någon praktisk betydelse i ditt fall vet jag inte. Datorer verkar klara det. Och det är även riktigt dyra välrenommerade agg som kan ha dessa problem.
HardOCP är en av mycket få riktiga testare av nätagg som också kontrollerar denna parameter.

Edit: Exempel på ett väldigt dyrt agg (Enermax revolution 85+) som presterar högst mediokert gällande transienter: http://www.hardocp.com/article/2010/09/08/enermax_revolution8...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Hur menar du nu, förstår inte riktigt?

Gissar på att Lonefox menar en vanlig bilstereo, då har du alla slutsteg du behöver inklusive volymkontroll och små monteringsmått.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

Det du nämner är nog vad stegen är avsäkrade på och inte vad de drar. Förstärkarna på 41hz är dessutom klass d/t(?) vilket ger de högre verkningsgrad (drar mindre ström vid samma uteffekt) . Har nyligen fått ihopa en amp9 basicm ska bli intressant att se hur den presterar

Nope det räknade jag på maxeffekten och ungefärlig verkningsgrad för slutstegen, de är avsäkrade för mer än så.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.