msi moderkort bra eller icke vad är era erfarenheter

Permalänk
Medlem

msi moderkort bra eller icke vad är era erfarenheter

Hallå

Är på gång att införskaffa nya datordelar. Det lutar åt ett sandybridge system med P67 moderkort. Marknaden svämmar inte över av sådana i dagsläget och jag önskar nåt prisvärt i klassen 1000 till 1500kr.

Jag har tittat på lite msi kort samt kort från intel. Problemet är att jag av någon anledning fått för mig att msi kort inte är särskilt bra. varifrån vet jag inte riktigt då jag aldrig ägt ett moderkort från msi.

Vad är era erfarenheter sedan tidigare? hur har det varit? då är stabilitet och driftsäkerhet viktigare än överklockningspotential!

Det som stör mig lite med många nya kort är rent estetiskt med futuriska ufo kylare för komponenter och dyl som skall tilltala den gemene gamern ... Man ser aldrig moderkortet men av nån anledning stör dessa fula designgrejor mig ganska mycket så jag vill gärna ha ett kort som ser lite mognare ut. Tyvärr kör asus ganska stenhårt med dessa överdesignade kylare. Men msi har kort som är diskreta och trevliga men driften är ju som sagt det allra viktigaste så jag hoppas på att någon skall omvända mig och inse att jag har haft fel om msi:s grejor

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620431+a

Aldrig problem med asus.
skulle det hända något så har dom världens bästa suport enligt mig, även rma är snabb och smidig :).
Msi är skräp i mina ögon, bara problem.

1 Asus
2 Evga
3 Gigabyte
4 Asrock
5 Msi

Permalänk
Medlem

Inet bygger sitt i5, 2500K, Tauruspaket baserat på MSI. Tror inte dom skulle välja det om MSI var "skräp".

Permalänk
Medlem

Vet inte vad TX är för bullshitter.
Har byggt system med Asus, Gigabyte och Msi och då har jag alltid baserat köpet på priset.
Själv föredrar jag Gigabyte kort på 1156 sockeln för bios layouten, Msi på 1366.

Men basera aldrig dina köp på andras, Asus, Gigabyte, Evga och Msi är kvalité rakt igenom.
(Yttrar mig inte om Asrock för jag har aldrig sett ett med egna ögon)
Kolla efter vad du vill ha, Usb 3.0, kylning, hdmi, Pci-E portar etc.

Permalänk
Medlem

Gillar inte heller ett magasin på sydbryggan eller nån V8 motor ^^. Håller helt med att det läggs ner en massa energi på sånt för att det ska se coolt ut genom ett fönster tillsammans med lysrör och snurrande lysfläktar. Därför tycker jag Gigabytes nya design på moderkorten som de skaffa i och med 1155 med en mattsvart PCB och alla grejer på moderkortet i svart utan färg-kodning förutom SATA portarna. Är riktigt riktigt snyggt, MEN som Tony Irving säger de har kvar BIOS, vilket jag tycker är kasst.

Så när det gäller 1155 så tycker jag hittills Asus presenterat de mest attraktiva korten. Deras nya typ av "Bios" som de kallar EFI Bios och som är av typen UEFI ser ut att vara riktigt grym, utifrån det jag sett på recensioner och artiklar.

Med andra ord är mitt tips: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617986

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Gillar inte heller ett magasin på sydbryggan eller nån V8 motor ^^. Håller helt med att det läggs ner en massa energi på sånt för att det ska se coolt ut genom ett fönster tillsammans med lysrör och snurrande lysfläktar.

Du har tydligen missat Sabertooth P67 med sin "Tactical Vest" som är 10 ggr löjligare än båda sakerna du nämnt tillsammans. Förutom att den kommer stänga in värmen.

Skrivet av TX-28xd3e:

Aldrig problem med asus.
skulle det hända något så har dom världens bästa suport enligt mig, även rma är snabb och smidig :).
Msi är skräp i mina ögon, bara problem.

Bara skitsnack, det är fullt med folk som har problem med ASUS P67-serie, XMP-profiler fungerar inte, det går inte att styra med musen i UEFI, det går knappt att trycka dit processorn, osv, och supporten är omtalat värdelös.

Både MSI och ASRock konkurrerar med ASUS och Gigabyte med mid/high-end kort av bra kvalitet nu, det är meningslöst att jämföra med gamla billiga kort (och även ASUS har gjort en massa skräpmoderkort).

Till TS:

Du kan köpa MSI elller något annat märke, du lär få mer för pengarna än om du köper ASUS. Läs här t.ex. http://www.tomshardware.com/reviews/p67-motherboard-roundup-l...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Hallå

Är på gång att införskaffa nya datordelar. Det lutar åt ett sandybridge system med P67 moderkort. Marknaden svämmar inte över av sådana i dagsläget och jag önskar nåt prisvärt i klassen 1000 till 1500kr.

Jag har tittat på lite msi kort samt kort från intel. Problemet är att jag av någon anledning fått för mig att msi kort inte är särskilt bra. varifrån vet jag inte riktigt då jag aldrig ägt ett moderkort från msi.

Vad är era erfarenheter sedan tidigare? hur har det varit? då är stabilitet och driftsäkerhet viktigare än överklockningspotential!

Det som stör mig lite med många nya kort är rent estetiskt med futuriska ufo kylare för komponenter och dyl som skall tilltala den gemene gamern ... Man ser aldrig moderkortet men av nån anledning stör dessa fula designgrejor mig ganska mycket så jag vill gärna ha ett kort som ser lite mognare ut. Tyvärr kör asus ganska stenhårt med dessa överdesignade kylare. Men msi har kort som är diskreta och trevliga men driften är ju som sagt det allra viktigaste så jag hoppas på att någon skall omvända mig och inse att jag har haft fel om msi:s grejor

Jag har kört msi moderkort i 3 datorer nu och inte haft några problem med dom.

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du har tydligen missat Sabertooth P67 med sin "Tactical Vest" som är 10 ggr löjligare än båda sakerna du nämnt tillsammans. Förutom att den kommer stänga in värmen.

Allt med tactical, military class, killer osv är förvisso jävligt löjligt men jag tycker ändå Sabertooth moderkortet inte ser lite bättre ut en sånna med magasin på sydbryggan. Men smaken är ju delad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TX-28xd3e:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620431+a

Aldrig problem med asus.
skulle det hända något så har dom världens bästa suport enligt mig, även rma är snabb och smidig :).
Msi är skräp i mina ögon, bara problem.

1 Asus
2 Evga
3 Gigabyte
4 Asrock
5 Msi

Msi skräp? Vad är du då:) har du haft Msi själv och har du kollat på recensionerna på tex MSI P67A-GD65 ?
Tycker du ska ha mer kött på benen när du uttalar dig så där

Mvh Jonatan

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Då låter det som att jag tar och lägger mina fördomar på hyllan och kollar in MSI sortimentet lite noggrannare, UEFI eller icke. BIOS har funkar bra i 3 decennier så att byta till UEFI bara för en fin yta känns overkill. Har ett Asus P5Q-E nu, visst har det levererat men det har inte varit helt problemfritt under åren därför vill jag gärna ha ett genomarbetat och stabilt kort denna gång.

Är lite nyfiken på Asrock också, inte hört så mycket om dem men de kanske har ett gäng fina kort nu? Känslan är också att ju mer funktioner och inställningar som kletas på korten ju mer är det som ev också kan strula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Då låter det som att jag tar och lägger mina fördomar på hyllan och kollar in MSI sortimentet lite noggrannare, UEFI eller icke. BIOS har funkar bra i 3 decennier så att byta till UEFI bara för en fin yta känns overkill. Har ett Asus P5Q-E nu, visst har det levererat men det har inte varit helt problemfritt under åren därför vill jag gärna ha ett genomarbetat och stabilt kort denna gång.

Är lite nyfiken på Asrock också, inte hört så mycket om dem men de kanske har ett gäng fina kort nu? Känslan är också att ju mer funktioner och inställningar som kletas på korten ju mer är det som ev också kan strula.

Alla MSI- och ASRock-kort för P67 har UEFI så du missar inget. Båda har bra kort nu, exakt vilket du borde köpa beror väl lite på dina krav. Jag är helt nöjd med mitt ASRock-kort och har inte haft några problem (förutom att min 775-kylare inte passade utan 1156-kit, men det är lika för alla moderkort som har 775-hål).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Vad är den stora skillnaden mellen BIOS gentemot UEFI mer än det moderna gränssnittet? Är det något revolutionerade med hur hårdvaran konfigureras eller är det bara ett nytt gränssnitt ovanpå ett nytt tillvägagångssätt för att blidka IPOD och IMAC generationen? Design är härligt men fina ikoner kommer inte kunna hjälpa min farsa att konfigurera ett BIOS, fatta mig rätt har man kunskapen kan man konfigurera det rätt med eller utan ikoner. En person utan kunskap kan klanta sig lika mycket även med fina ikoner som hjälp. Kanske fyller den gamla bios layouten en funktion? den avskräcker folk som inte har kunskap att fibbla med sådant som de borde låta vara ifred medan en "fin" ytan kan uppmuntra till petande då det ser så lätt ut .. Bara en tanke

Permalänk
Medlem

MSI 790FX-GD70 & MSI 890FXA-GD70 var marknadens bästa moderkort för AM3. Även deras Big Bank X-power för X58 är riktigt grymt, min i7 980x gjorde nästan 150MHz mer på det än på mitt RIIIE.

Så personligen har jag bra saker att säga om MSI.

Permalänk
Medlem

Har ägt 3 datorer under 2008-2011. Har inte tänkt på vad jag köpt för moderkort, men det har blivit olika varje gång! Första gången blev det ett sånt standard till en HP dator. Sen MSI , asus och nu har jag Gigabyte.

Tycker Gigabyte har varit bäst, sen Asus och sist MSI. Inget dåligt om msi nu dock, det var för att det var ett sånt fint rött för 400kr haha.

Köp MSI du, gick på samma tankar tills jag fastnade på Gigabytes UD-4 mobo till 1155. Tycker du ska köpa det, sålänge du inte vill ha UEFI.:)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.