Vad kan ha gått sönder,förstärkare?

Permalänk
Medlem

Vad kan ha gått sönder,förstärkare?

Hej swec!
Jag har en gammal bilförstärkare som jag använt ett tag till olika byggen och när jag nu slutligen har skaffat en bil att montera steget i så är det dött!
Jag fick det att funka igen efter jag öppnat det men sen har det dött igen så det känns som någon form av glapp, dålig lödning eller kass komponent?

Jag har testat driva det med separat nätdel och det vill inte leva då heller.
Min idé är, går det att baka ett sånt kretskort precis som med grafikkort och laptopkort?
Eller ska jag montera ur kretskortet och sätta mig och löda om alla lödningar för hand?
Jag har spanat efter trasiga kondensatorer men ser inga misstänkta, eller hur ser plattkondensatorer ut när de har sagt sitt?

Mvh Philip

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Hej swec!
Jag har en gammal bilförstärkare som jag använt ett tag till olika byggen och när jag nu slutligen har skaffat en bil att montera steget i så är det dött!
Jag fick det att funka igen efter jag öppnat det men sen har det dött igen så det känns som någon form av glapp, dålig lödning eller kass komponent?

Jag har testat driva det med separat nätdel och det vill inte leva då heller.
Min idé är, går det att baka ett sånt kretskort precis som med grafikkort och laptopkort?
Eller ska jag montera ur kretskortet och sätta mig och löda om alla lödningar för hand?
Jag har spanat efter trasiga kondensatorer men ser inga misstänkta, eller hur ser plattkondensatorer ut när de har sagt sitt?

Mvh Philip

Väldigt sällan kondensatorer rasar i bilslutsteg, har steg som är 20 år och funkar än.
Det är bara att skruva isär och löda, kolla speciellt runt toriodtrafon och kondensatorer, ja komponenter som väger lite och anslutningarna för strömmen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Okaj, antar att det bara är att sätta igång och löda då
Men jag funderar på det här med plattkondensatorer, De är inkaplsade i något grönt glansigt. och vissa har smål hål i sig högst upp. Vad jag har lärt mig i fysiken så är det bara två plattor i en platt-kondensator och därför borde inte två nål-stora hål vara någon form av deffekt

Tacj för svaret foppson

Edit: EPIC FAIL av mig, måste ha kopplat något galet i bilen då jag upptäckte att den startar med nätagregat och jag bara har kopplat fel innan på REMOTE signalen x) La den på minus istället för plus
Antar att det bara är att slita ut stereon igen och hitta någinstans där man SKA koppla remote signalen fan...

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039