Permalänk
Medlem

Ni som kan vattenkylning, beställning.

Min dator låter som om den ska lyfta vilken sekund som helst, när jag spelar tack vare referenskylaren på ett överklockat grafikkort, så jag tycker det är lika bra att göra det riktigt.
Jag har inte byggt vattenkylning innan, så jag vill bara höra vad ni tror om detta.
Räkna inte med fläktar till radiatorn.

Mina huvudfunderingar är:

Räcker pumpen till för att köra med ett gpublock till, vid eventuell XF investering?
Räcker/passar anslutningarna?
Är slangen för smal/kort? (längd 3,3m)
Räcker 110ml reservoar?
Är den kanske till och med överdimensionerad? Målet är ganska hård klockning.

Beställning sker väl någon gång när de har fått in grejerna...

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra med mer radiator yta, och du har absolut för lite radiator för två grafikkort. Lite av vitsen med vattenkylning är ju att man kan använda nästan hur många fläktar som helste genom att köra fler radiatorer, det finns ju en rätt skarp gräns för hur många fläktar man kan montera på en luftkylare

Man kan kyla ungefär 100W per 120 mm fläkt, om man håller sig till tysta fläktar och bra temperaturer (10° skillnad i luft vatten temp och ~1000 rpm fläktar)
Du ligger väll på drygt 300W (~150W CPU och ~150-200W GPU)

Kan ju vara värt att kolla om det ingår slangnipplar i grejerna man köper, vissa tillverkare skickar med kopplingar.
Reservoarens storlek har nästan ingen praktisk betydelse, det gör det lite enklare att fylla loopen, man kan köra utan reservoar om man vill och bara ha en slangstump på en T-koppling om man vill.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Jag skulle köra med mer radiator yta, och du har absolut för lite radiator för två grafikkort. Lite av vitsen med vattenkylning är ju att man kan använda nästan hur många fläktar som helste genom att köra fler radiatorer, det finns ju en rätt skarp gräns för hur många fläktar man kan montera på en luftkylare

Man kan kyla ungefär 100W per 120 mm fläkt, om man håller sig till tysta fläktar och bra temperaturer (10° skillnad i luft vatten temp och ~1000 rpm fläktar)
Du ligger väll på drygt 300W (~150W CPU och ~150-200W GPU)

Kan ju vara värt att kolla om det ingår slangnipplar i grejerna man köper, vissa tillverkare skickar med kopplingar.
Reservoarens storlek har nästan ingen praktisk betydelse, det gör det lite enklare att fylla loopen, man kan köra utan reservoar om man vill och bara ha en slangstump på en T-koppling om man vill.

Ojdå.
När jag testkörde Furmark och OCCT cpu samtidigt för att testa strömförbrukning igår så gick den strax under 600W.

Då måste jag nog ta 2 radiatorer till och en starkare pump. Då kan man ju undra om det överhuvud taget får plats.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Nu ingår ju lite annat i de där 600W en, så du behöver ju inte kylkapacitet för 600W, och med snabbare fläktar kommer man ju en bit till. Trevlig ljudnivå får man genom att köra mer eller mindre avancerad fläktstyrning, det gör ju inte så mycket om fläktarna låter lite när man kör full last.

Men en trippelradiator är helt klart att rekommendera förr en CPU+GPU, och ytterligare någon radiator för en SLI/CF uppsättning.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

ser bra ut, men du behöver en bättre radiator, tycker du ska ha en 360, ingen ide o snåla när du ändå lägger såna pengar.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."