Permalänk
Medlem

Processorn sitter fast i kylaren?!

Okej.. Jag skulle smälla på lite kylpasta på processorn men när jag tar bort kylaren så följer proppen med!! Den sitter stenhårt och jag vågar inte ta i. Hur fan ska jag göra?
Går inte att få dit den igen heller.

Allt är nytt, byggde datorn då och jag hade ingen kylpasta. Men ändå så ser jag lite grå smet som sticker ut från kanten.

Hjääälp!!!

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Hur lyckades du med detta? Sitter det inte en "bygel" över som du fäller ner? :S

Jag har ingen aning hur du skulle få bort den.. testa att lirka lite

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

värm med en hårtork och vrid kylaren motsols och cpu medsols försiktigt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Hur lyckades du med detta? Sitter det inte en "bygel" över som du fäller ner? :S

Jag har ingen aning hur du skulle få bort den.. testa att lirka lite

Jo det är en spak som man fäller ner för att få proppen att sitta. AMD 955 är det föresten.

Jaha fan det kommer inte gå! Kan jag ha missat att ta bort nån plast på kylaren?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Original kylpastan blir som klister efter en tid. Du minimerar risken för att detta ska hända genom att ha datorn igång en tid under benchmarks mm. för att den ska bli ordentligt varm, sedan stänger du av datorn och demonterar kylaren omgående.

Nu då det redan skett kan du pröva värma upp kylaren precis som kriller007 sade inlägget ovan.

Permalänk

det är ett problem med den typen av processorfäste, och tyvärr brukar moderkortsockeln förstöras när detta händer, bara så du vet. men i grund och botten är våld de enda sättet att få bort prollen, försök att vrida på den och rucka på den tills den losnar, sen får du kolla om moderkortet funkar.

Edit. tyvärr talar och också utrifrån egen erfarenhet, har pajat två moderkort på detta sätt, och en polare gjorde samma sak i plugget två gånger på fem minuter...

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

låter högst otroligt att det skulle fastnat pga plast eller liknande.
Vet själv att när jag inte hade Bytt kylpasta på ca 6 år så satt prollen klistrat på kylarn. Gick dock enkelt bort med lite Kylpastabortagnings medel och vrid

Men prova det med hårtorken om du inte har något medel hemma.

Visa signatur

- Köp bitcoins ⓑⓑⓑ

Permalänk

Sänk ned den i ett bad med aceton så löser det sig nog

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pakki:

Okej.. Jag skulle smälla på lite kylpasta på processorn men när jag tar bort kylaren så följer proppen med!! Den sitter stenhårt och jag vågar inte ta i. Hur fan ska jag göra?
Går inte att få dit den igen heller.

Allt är nytt, byggde datorn då och jag hade ingen kylpasta. Men ändå så ser jag lite grå smet som sticker ut från kanten.

Hjääälp!!!

Okej, varför ville du ha kylpasta på den? det fanns ju uppenbarligen redan?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

exakt samma hände mig tog i skapligt iaf så lossan den, trodde dock inte att den skulle lossan utan gå sönder men den jäv**n gav sig tillslut

Detta är bara för amd´s dumma fäste ;>

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av synthiax:

Detta är bara för amd´s dumma fäste ;>

Eller att man måste klödda med byte av pasta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

nej, det är amds fel, eftersom att detta aldrig någonsin skulle kunna hända på en modern intelprocessorsockel, processorn sitter ju fast i sockeln, medan amds sockl enbart låser den.

designen gör att du som användare inte får göra fel, för då kan du paja sikten, medan intel designade sin sockel så du inte kan göra fel

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna ta en bild?

Permalänk
Medlem

Lätt som en plätt att ta bort AMD:s orginalkylare. När man har dragit upp spaken för kylaren så börjar man vrida kylaren åt sidorna samtidigt drar man försiktigt upp den lite så lossnar den. Sådär funkar det för AMD iaf.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har fått loss den nu. Tog en platt mejsen och bände lite på varje kant. Gjorde rent osv... Men när jag skulle stoppa tillbaka den i sockeln så märkte jag att 3 styckens pins var böjda!!! Fiick panik och försökte bända tillbaka dom med nageln, kände att ena satt så löst att den höll på att ramla av.

Fick dit skiten tillslut och allt funkar! Frågan är bara hur det kommer gå när jag ska byta till en fetare kylare i framtiden =/
Fan att jag alltid ska pilla på saker som funkar haha...

För att svara på Jalle64: Jag byggde datorn i fredags, fick inte med nån kylpasta så då tänkte jag att jag fixar det sen. Men nu var det ju pasta på! Måste ju varit som en tunn "film" med kylpasta som satt antingen på proppen eller kylaren? För jag kommer inte ihåg att det var nått sånt :S

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av T.sripakdee:

nej, det är amds fel, eftersom att detta aldrig någonsin skulle kunna hända på en modern intelprocessorsockel, processorn sitter ju fast i sockeln, medan amds sockl enbart låser den.

designen gör att du som användare inte får göra fel, för då kan du paja sikten, medan intel designade sin sockel så du inte kan göra fel

Ett användarfel anser jag då man bör kolla lite innan man pillar med sådant. Alltså SFS/SBS!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Lätt som en plätt att ta bort AMD:s orginalkylare. När man har dragit upp spaken för kylaren så börjar man vrida kylaren åt sidorna samtidigt drar man försiktigt upp den lite så lossnar den. Sådär funkar det för AMD iaf.

Är du säker? Känns som att sockeln kommer gå sönder då om man tar i när allt sitter i

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Är du säker? Känns som att sockeln kommer gå sönder då om man tar i när allt sitter i

Jag använde denna metod när jag bytte kylare Kom ihåg att du inte ska bara dra upp!

Varför ska du egentligen byta kylpasta när det medföljer kylaren? Ny kylpasta kommer inte ändå ge så bra temps eftersom det är stockkylaren vi pratar om.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag använde denna metod när jag bytte kylare Kom ihåg att du inte ska bara dra upp!

Varför ska du egentligen byta kylpasta när det medföljer kylaren? Ny kylpasta kommer inte ändå ge så bra temps eftersom det är stockkylaren vi pratar om.

Läs vad jag skrev några posts upp. Jag visste inte att det redan va pasta på!

Men tror ni att jag kommer kunna byta kylare sen? Försöker fälla upp spaken till socketen först och sen värma med hårtork eller liknande. Inte så våldsam ^^

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ett användarfel anser jag då man bör kolla lite innan man pillar med sådant. Alltså SFS/SBS!

haha, jag gick nyss en kurs i just design. och min lärare försökte pränta in i oss att det finns inget som heter användarfel, bara dålig design ^^.

vilket om man tänker efter är ganska vettigt. de faktum att du faktiskt måste kolla vad som bör hända innan d börjar pilla tyder på att de inte känns naturligt.

för de naturliga sättet för oss att ta bort en kylare från en processor är att dra uppåt, inte att vrida på skiten och sen dra. ie. designfel xD

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk

AMD's standardkylare har ett lager kylpasta applicerat redan från början.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.sripakdee:

haha, jag gick nyss en kurs i just design. och min lärare försökte pränta in i oss att det finns inget som heter användarfel, bara dålig design ^^.

vilket om man tänker efter är ganska vettigt. de faktum att du faktiskt måste kolla vad som bör hända innan d börjar pilla tyder på att de inte känns naturligt.

för de naturliga sättet för oss att ta bort en kylare från en processor är att dra uppåt, inte att vrida på skiten och sen dra. ie. designfel xD

Hur förklarar då din lärare fenomenet när man gjort tvåan på toa, ska torka sig och pappret rivs itu precis där man håller fingrarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.sripakdee:

det är ett problem med den typen av processorfäste, och tyvärr brukar moderkortsockeln förstöras när detta händer, bara så du vet. men i grund och botten är våld de enda sättet att få bort prollen, försök att vrida på den och rucka på den tills den losnar, sen får du kolla om moderkortet funkar.

Edit. tyvärr talar och också utrifrån egen erfarenhet, har pajat två moderkort på detta sätt, och en polare gjorde samma sak i plugget två gånger på fem minuter...

Jag har monterat av kylare på både amd och intel ett dussintal gånger och ibland när processorn suttit stenhårt på kylaren har jag bara tagit fram hårtorken och värmt upp allt tills pastan blivit mjuk och kletig. Detta är inget problem utan händer med jämna mellanrum eftersom kylpastan blir gammal.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Jag har monterat av kylare på både amd och intel ett dussintal gånger och ibland när processorn suttit stenhårt på kylaren har jag bara tagit fram hårtorken och värmt upp allt tills pastan blivit mjuk och kletig. Detta är inget problem utan händer med jämna mellanrum eftersom kylpastan blir gammal.

Men i mitt fall var den bara två dagar gammal. Kanske för ny?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av T.sripakdee:

nej, det är amds fel, eftersom att detta aldrig någonsin skulle kunna hända på en modern intelprocessorsockel, processorn sitter ju fast i sockeln, medan amds sockl enbart låser den.

designen gör att du som användare inte får göra fel, för då kan du paja sikten, medan intel designade sin sockel så du inte kan göra fel

Nja det där är väl att förenkla lite, intelsocklarna verkar totalt sett ha mycket mera problem än amd, böjda ben tex.
Värm upp kylpastan så blir den mjuk, jag har aldrig någonsin förstört en amd sockel, originalkylaren brukar gå att lossa även efter 5-6 år, man bara vrider kylaren lite innan man lyfter upp den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja det där är väl att förenkla lite, intelsocklarna verkar totalt sett ha mycket mera problem än amd, böjda ben tex.
Värm upp kylpastan så blir den mjuk, jag har aldrig någonsin förstört en amd sockel, originalkylaren brukar gå att lossa även efter 5-6 år, man bara vrider kylaren lite innan man lyfter upp den.

Så jag ska värma med en hårtork tex, rätt på moderkortet?

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Så jag ska värma med en hårtork tex, rätt på moderkortet?

Nej, värm på kylaren, då det är den du vill lösgöra ifrån processorn.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Varför monterade du kylare från första början då du inte hade någon kylarpasta? Bara undrar...

Permalänk

Eller så låter du datorn vara igång, så den är varm, stänger av den och lösgör kylaren genom att vrida på den i sidled och när du känner att den börjar lossna så lyfter du försiktigt.

Och sist men inte minst, montera aldrig en kylare UTAN kylpasta!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Så jag ska värma med en hårtork tex, rätt på moderkortet?

Poängen är att du ska göra så att kylpastan blir varm. Då släpper den lättare. För övrigt undrar jag vad det är för dåligt kylpasta som används :s

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]