Hårddisk gör udda ljud när jag går in i chrome?

Permalänk
Medlem

Hårddisk gör udda ljud när jag går in i chrome?

Hej upptäckte nyss en sak: installerade Tune Up Utilities, okej, sen börja jag höra ett surrande likt ljust ljud, som tinnitus fast surrande fån min hårddisk, ok tänker jag.

det är min hårddisk det hör man, tänker ifall det är programmet, avinstallerar startar om, samma sak, så den var de nog inte (tror jag inte)

jag stänger av chrome så försvinner ljudet och det blir tyst, sätter på IE/Firefox så är det tyst men trycker jag på chrome så låter det helt udda? :S
inte högt men jobbigt ljud pga. de är så svagt och surrande

vad kan detta vara? att bara när jag är i chrome hör jag det men inte annars?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

coil whine?

Citat:

Coil whine is mechanical resonance of the coil with the frequency of the signal passing through it. Physically, a coil is just loops of wire, sometimes with a core other than air. If the frequency of the signal is in resonance with the physical wires of the coil, the coil may vibrate. Oft times, the vibration is beyond human hearing (yokes in TV's can do this), other times it's in the range of human hearing.

There are many electrical parts/circuits which can cause whining noises, so don't just assume you are hearing coils. "Annoying buzzing/electrical sound[s]" are unlikely to eminate from a coil - you have something else making noise. Whining is caused by a part (or parts) physically vibrating.

Unto itself, voltage is not going to cause a whining sound. Voltage is electrical potential (actually, EMF); current through a device is dependent on the voltage across it. With a CPU, changing the voltage probably changes the operating frequency of various components within the processor (I really don't know what is changed), however something is probably in resonance with the signal. If you can narrow down the source of the noise, you may be able to reduce or eliminate it. Try using the paper tube from a roll of paper towels to "listen" to various parts of your system to locate the source.

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=233094

Är du säker på att ljudet kommer ifrån HDDn?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

chrome använder ju hårdvaruacceleration från din gpu, coilwhine på ditt grafikkort?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

hmm kanske det är? :S men... vad är detta för något och vad gör man då?
grafikkortet trasigt?

men det är BARA i chrome, inte i spel, inte vid filmtittande, och aa...
coilwhine man passa in på detta pga de är så svagt?

hmm tänkte inte ens på att GPU kunde göra ljud av sig, minns tidigare var massa trådar om coilwhine med 4870/4850 om ja inte minns fel :S

big fucking edit:
VAD i helvete gör min CPU i 3ghz utan att jag gjort något!?

edit 2:
Jasså nu verkar man ha hittat vart de börja ifrån, Kontrollpanelen Energialternativ, de va på hög prestanda, och kör ja in energisparläge så försvinner ljudet, balanserat så hör jag det bara ibland och... på högprestanda då jeflar....

är det min CPU kanske som gö ljudet eller moderkortet?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

jadu, men det verkar kopplat till coilwhine, högre belastning = mer ström som förbrukas.
eftersom du har den på energy saving så stoppar du ju att mer ström förbrukas, så kondingarna håller tyst.

bara öppna och kolla efter kondensatorer som ser dåliga ut?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+