Permalänk

Dator 16-17k sista kollen!

Hej jag har valt delar beroende på vad som sägs här på forumet, Swec's tester och andra reviews.

Jag undrar några saker:

* Kommer allting få plats i R3:an? (Med mest tanke på Noctua NH-d14, CPU kylaren)

* Kommer den vara sval och tyst?

* Många säger att Corsair AX 850W 80+ Gold får 'coil whine' vid hög belastning, så ska jag köra på det XFX som är med just nu, eller ska jag köra på Corsair HX1000W då jag funderar på att möjligen lägga till ett 580 till i framtiden (någon sa att den var äldre, men ingen har sagt att den får 'coil whine' som AX-serien.) Ifall ingen av dessa, säg vilken jag skulle välja från Alina Systems, men de måste vara i lager (ifall du undrar varför jag väljer Alina istället för inet är för att Alina har mycket bättre avbetalning och det är så jag ska betala)

http://www.alina.se/ShopCart.aspx?delway=pp&FD-CA-DEF-R3-BL=1...

Tack så himla mycket i förväg för alla svar!

- Oskar

Glömde DVD läsare
Permalänk

Jag tror jag skulle tagit ett Corsair-agg men jag vet inte hur bra XFX aggen är. Annars tycker jag det ser bra ut.

Permalänk

HX 1000 w eller AX 850, är det verkligen så stor skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

HX 1000 w eller AX 850, är det verkligen så stor skillnad?

1. HX1000W är större än AX850W.
2. AX850W har överlag fått väldigt bra recensioner.
3. OM du får ett exemplar med "coil whine" ska det inte vara några problem att byta ut det då Corsair har sju års garanti.
4. Eftersom AX-serien är helt modulär borde du kunna koppa loss sladdarna från nätagget istället för moderkortet utifall du vill få det utbytt.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

1. HX1000W är större än AX850W.
2. AX850W har överlag fått väldigt bra recensioner.
3. OM du får ett exemplar med "coil whine" ska det inte vara några problem att byta ut det då Corsair har sju års garanti.
4. Eftersom AX-serien är helt modulär borde du kunna koppa loss sladdarna från nätagget istället för moderkortet utifall du vill få det utbytt.

Tack för svar!

Nu är det så att jag har INGEN erfaranhet av att bygga datorer, jag är inte bra på datorer på andra plan heller.

Så jag undrar: Skulle det inte vara bättre för MIG att köpa HX 1000 eftersom det är dels större och jag skulle inte behövt krångla med det andra ifall jag fick ett dåligt exemplar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Tack för svar!

Nu är det så att jag har INGEN erfaranhet av att bygga datorer, jag är inte bra på datorer på andra plan heller.

Så jag undrar: Skulle det inte vara bättre för MIG att köpa HX 1000 eftersom det är dels större och jag skulle inte behövt krångla med det andra ifall jag fick ett dåligt exemplar?

Risken för coil whine finns även med HX1000W och är inte begränsat till AX-serien. Med största sannolikhet håller nätagg från AX-serien högre kvalité än de från HX-serien även när det kommer till förekomsten av just coil whine.

Att HX1000W är fysiskt större (på längden) än AX850W innebär nog snarare mer problem vid monteringen än tvärtom. Det är antagligen ingen fara i det chassi du har valt men ändå. Om du är osäker kan det ändå vara bra att googla runt efter tester där de båda nätaggregaten jämförs. Du behöver knappast oroa dig för att du skulle maxa ut ett AX850W i första taget, inte ens med två stycken GTX580 i SLI

EDIT: Hade råkat skriva TX istället för HX

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Risken för coil whine finns även med HX1000W och är inte begränsat till AX-serien. Med största sannolikhet håller nätagg från AX-serien högre kvalité än de från HX-serien även när det kommer till förekomsten av just coil whine.

Att HX1000W är fysiskt större (på längden) än AX850W innebär nog snarare mer problem vid monteringen än tvärtom. Det är antagligen ingen fara i det chassi du har valt men ändå. Om du är osäker kan det ändå vara bra att googla runt efter tester där de båda nätaggregaten jämförs. Du behöver knappast oroa dig för att du skulle maxa ut ett AX850W i första taget, inte ens med två stycken GTX580 i SLI

EDIT: Hade råkat skriva TX istället för HX

Tack för ditt svar återigen!

Du har övertalat mig att välja AX 850 (jag skulle kollat på recensioner istället för betyg på prisjakt när två personer hade suttit olika, en på 10 av 10, den andra på 1 av 10)

Efter läst lite så är jag helt övertygad!

Jag tackar och bugar!

Och du som är kunnig, är det några delar som inte passar eller fattas och får allting plats i R3:an (CPU kylar noctuan också).

När jag fått svar på detta så slår jag till!

Tack så mycket i förväg för snabba svar som alltid

Permalänk
Medlem

För mig står det att du har ett XFX850W Black Edition som nätagg.

I övrigt ser allting fint ut, det ska inte vara några problem att få in Noctua NH-D14 i ett Fractal Design Define R3. Kom bara ihåg att montera dit fästanordningen och kylaren innan du stoppar in moderkortet, annars kan det bli lite krångligt

Måste säga att jag är måttligt avundsjuk just nu, sitter och trånar efter en i det närmaste identisk dator men kommer inte ha möjlighet att skaffa den förrän efter sommaren

Här har du mitt preliminära bygge om du vill jämföra komponenter:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/253442/datorbygge

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

För mig står det att du har ett XFX850W Black Edition som nätagg.

I övrigt ser allting fint ut, det ska inte vara några problem att få in Noctua NH-D14 i ett Fractal Design Define R3. Kom bara ihåg att montera dit fästanordningen och kylaren innan du stoppar in moderkortet, annars kan det bli lite krångligt

Måste säga att jag är måttligt avundsjuk just nu, sitter och trånar efter en i det närmaste identisk dator men kommer inte ha möjlighet att skaffa den förrän efter sommaren

Här har du mitt preliminära bygge om du vill jämföra komponenter:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/253442/datorbygge

Tack så mycket för all hjälp!

Tänk så här: ifall du har så mycket pengar att spendera efter sommaren så har bättre delar släppts

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Tack så mycket för all hjälp!

Tänk så här: ifall du har så mycket pengar att spendera efter sommaren så har bättre delar släppts

Ja, det är väl det enda som får mig att inte hamna i en svårlöslig skuldsituation för tillfället

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Avstängd

Köp inte HX1000. Det är dåligt designat och inte lätt att belasta rätt. Då det är två stycken 500W ihopkopplade.

AX850 presterar mycket bättre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

varför inte crossfire eller sli? får ut mycket mer av det än ett singel kort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

varför inte crossfire eller sli? får ut mycket mer av det än ett singel kort..

Skulle inte detta innebära väldigt mycket mer "krångel" för en oinsatt datoranvändare? Jag har själv blivit avrådd från att använda mig av SLI/CrossFire då det kan orsaka problem i vissa spel och det brukar även vara en del strul med drivrutinerna. Därutöver antar jag att den ökade strömförbrukningen, temperaturen samt högre krav på utrymme och kylning är ytterligare exempel på nackdelar.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

2 st 6950 kort är väldigt prisvärt just nu. Men ett GTX 580 med specialanpassad kylning är inte heller dumt. Man maxar ju oavsett vilket spel man än kör. Dock inte lika hög fps som med två kort bara. Är fortfarande osäker på vad man ska satsa på.

Permalänk

Jag tog singelkort för möjligheten att kunna uppgradera till SLI i framtiden om så skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Du behöver knappast oroa dig för att du skulle maxa ut ett AX850W i första taget, inte ens med två stycken GTX580 i SLI

Är du helt hundra på det?

Enligt vad jag läst gäller ungefär följande:
Inga problem att datorn går att starta som ny... Men du får räkna med ungefär:
+20% extra om du vill överklocka
+20% extra efter något år pga åldrande kapacitatorer

Jag skulle nog inte våga köpa GTX580 SLI + i7 olåst och klocka den med mindre än 950W...

Permalänk

Sandy Bridge ska ha minnen med 1.5v inte 1,65 som du tagit typ dom ändä bra e corsair vengenance men dom får inte plats under din kylare, men det e rätt lätt att flytta upp fläkten lite det som kommer hända är typ 2-3 grader högre cpu temperatur :/

Visa signatur

Dator: Fractal Design R3 | Asus P67 Sabertooth | Intel i5 2500k 3.3ghz | Cooler Master EVO 212 | Corsair Force 120GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | G.Skill Ripjaws 8gb 1600mhz | Corsair HX 750w | Gainward GeForce GTX 570 "Phantom"
Tillbehör: Mionix Naos 8200 | Mionix Zibal 60 | Mionix Sargas 900 | Sennheiser G4ME One | Harman/Kardon Soundsticks II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Är du helt hundra på det?

Enligt vad jag läst gäller ungefär följande:
Inga problem att datorn går att starta som ny... Men du får räkna med ungefär:
+20% extra om du vill överklocka
+20% extra efter något år pga åldrande kapacitatorer

Jag skulle nog inte våga köpa GTX580 SLI + i7 olåst och klocka den med mindre än 950W...

Jag känner mig övertygad om att 850W räcker. Är det en sak som alltid överskattas i datorer så är det hur mycket energi de kommer att dra. Räkna lite här och bedöm:

http://www.enermax.outervision.com/index.jsp

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Är du helt hundra på det?

Enligt vad jag läst gäller ungefär följande:
Inga problem att datorn går att starta som ny... Men du får räkna med ungefär:
+20% extra om du vill överklocka
+20% extra efter något år pga åldrande kapacitatorer

Jag skulle nog inte våga köpa GTX580 SLI + i7 olåst och klocka den med mindre än 950W...

Det ska inte vara några som helst problem. Kolla testet nedan, ha dock i åtanke att de använder sig av en törstigare CPU än vad trådskaparen gör:

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-580-sli-review/14

Om jag har förstått det rätt så är trådskaparen heller inte speciellt intresserad av större överklockningar så ett AX850W borde räcka gott och väl

Citat:

Sandy Bridge ska ha minnen med 1.5v inte 1,65 som du tagit typ dom ändä bra e corsair vengenance men dom får inte plats under din kylare, men det e rätt lätt att flytta upp fläkten lite det som kommer hända är typ 2-3 grader högre cpu temperatur :/

Det går alldeles utmärkt med minnen som ligger på 1,65v också. Ta och leta runt på moderkortstillverkarnas hemsidor så kommer du se vilka internminnen som är kompatibla med deras Sandy Bridge-kort. Det finns en mängd minnen med 1,65v listade.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz