Högtalarbygge (Statements II)

4.8
42 röster
Skapat
2019-02-06
Senast ändrat
2019-02-07
Visningar
3 824

Som vissa på forumet vet, men de flesta förmodligen inte vet, är att jag älskar akustik samt att bygga och designa högtalare.

Ungefär lika ofta som att jag gör en egen design så bygger jag någon annans, nästan alltid så lär man sig något eller får ett nytt perspektiv. Har designat flertalet högtalare och har några projekt på gång parallellt.

Backstory:
Nu när jag flyttade till hus för ett par år sedan bestämde jag mig för att bygga något nytt till hemmabion. Tänkte fixa ett galleri och bygglogg tidigare, men det blev aldrig av.. Och projektet har dragit ut på tiden lite. Jag började projektet precis när vi flyttade till hus, så i början höll jag till i förrådet bland alla flyttkartonger mitt i flyttröran och ute i trädgården, och mot hösten/vintern fick jag hålla mig i förrådet tillsammans med en byggfläkt. Nu har jag dock inrett en verkstad med arbetsbord, bandslip, gerkap och hela balunsen.

Provade även ett nytt PU-lim i detta bygge, kladdigare smet får man leta efter... Så om ni undrar varför det är lim överallt är det för att det var ett rent helvete att arbeta med ibland. PU-lim av denna typ skummar upp och rinner som filmjölk.

Denna gång valde jag en design som jag hört innan och varit sugen på att prova under några år. Nämligen Statements II, en rätt kompetent design från Jim Holtz och Curt Campbell. Som grädde på moset använder den två av mina favoritelement i bang-for-buck-segmentet, Vifas NE123 som mellanregiter och Dayton RS225 till basen.

Teknikbabbel:
Denna högtalare är en trevägshögtalare med en så kallad MTM (Mid-Tweeter-Mid) eller D'Appolito konfiguration med basarna positionerade symmetriskt över och under. Detta blir då en så kallad WMTMW (Woofer-Mid-Tweeter-Mid-Woofer). För den som vill läsa mer om ämnet finns det gott om artiklar med en snabb googling, ämnet är för brett för ett galleri.

RS225-8 basarna från Dayton är superba för pengarna, låg dist, välbyggda, gott om xmax och dessutom riktigt snygga. Men de är tyvärr oskäligt dyra i Sverige, importerade mina från USA.
Jag har stämt av mina vid ~33Hz.

Vifa NE123-8 är ett element som hamnat lite under radarn för många byggare, kan bero på den 'höga' prislappen och gott om mer 'väletablerade' alternativ från t ex Scan Speak eller SB Acoustic. Likväl, jag anser det vara ett grymt mellanregister för pengarna.

Fountek NeoCD3.0-diskanten har använts i flera kommersiella konstruktioner som t ex Monitor Audio Platinum och XTZ 99.36/38. Ärligt talat är det inget speciellt med den, det är en 'äkta' banddiskant med helt ok prestanda i de högre registren. Bör inte delas för lågt, vilket kräver god matchning mot mellanregister. Har även satt ett mässingsnät med extra högt genomsläpp/luftighet som skydd för 'banden'. Ingen skillnad i frekvensgång eller annat kan uppmätas. Banden är i princip aluminiumfolie i ett enormt kraftigt magnetfält.. så tittar du snett på dem, eller tappar så mycket som en magnetisk flisa nära magnetgapet så går de av på mitten...

Delningen mellan RS225 och Vifa NE123 ligger strax under ~400Hz, delningen mot Fountek-diskanten ligger runt ~3500hz. Vilket också är den övre gräns där man bör dela denna 4". Detta då ett högtalarelements kon, baserat på storlek, design och i viss mån styvhet börjar få snäv spridning när en viss frekvens uppnås (sk 'beaming'. Denna gräns ligger runt 3000 Hz i detta fallet.

Verktyg: Finns inga bilder på verktygen in action, då jag är ensam... och det mesta skulle ändå vara ett stort damm-moln då vi pratar om MDF! Körde sönder två stycken grovdammsugare på tre veckor med dammet... Kör Hitachi C6BU2 handklinga med broms (skulle ALDRIG köpa utan broms efter att ha sett mindre roliga händelser på jobbet!).

Slipningen gjordes med en Metabo SXE 3150 excenter och för hand med slipfil, grovslip med P120, finlir med 240 och sedan över till 400 för att få en fin yta på primern. Överhandsfräsen är billigt junk som varit med i 15 år nu från Classe.... Den får vara med tills den dör.

Uppdaterar galleriet löpande under dagen...
Det kommer även, till sommaren förmodligen, ett nytt projekt då jag ska designa en egen 3½ eller 4-vägare från grunden med några prototyp-element från SB Acoustic och deras beryllium-diskant.

#1 Uppdaterat med lite teknikbabbel, kommer mätningar och lite annat framåt kvällen.
#2 Uppdaterat med en enkel frekvensmätning och lite extra info.

Så här såg allt ut när det damp ner i 'brevlådan', fick tag på diskanterna extra billigt i silver... Så jag lackade dem svarta senare. Ne123-mellanregistren är små underverk nästan med sin gjutna korg, neodymium-motor, rejäla spindel och överdimensionerade talspole i titan.

Svårt att hålla alla mått i skallen när det kommer till hur uppsättningen ska sitta, så lika bra att fulskissa lite innan. Blir en rejäl pjäs på 150cm i höjd.

Bara att börja kapa, MDF är nog bland det tråkigaste att bearbeta just på grund av allt damm.
Kommer nog köra möbelplywood i nästa bygge. Kör klingan längs en rätskiva då jag inte hittade adaptern till styrskenan efter flytten. Går lika bra faktiskt, bara lite bökigare att mäta upp vid kapningen.

Här är bitarna till en högtalare uppkapade och klara, ni ser hur trångt det var i vad som skulle bli min verkstad.

Högtalaren använder tunnlar till mellanregistren som mynnar ut på baksidan av högtalaren, en sak som gör designen mins sagt lite knöligare. Har modifierat mina tunnlar med tunnare sidoväggar på grund av en ändring i designen mot originalet (mina är ~8% smalare)

Tvingar kan man aldrig ha för många av... Tror jag var 5 vändor under bygget och köpte tvingar. äger nu 20+.

Bara att börja lägga ihop pusslet med torrpassning och markera ut allt.

En bit i taget...

Sakta men säkert..

Och så kolla med rätskivan att det blir rakt, lätt att få svikt på dessa längder, speciellt då bordet inte var rakt heller (se kilarna under stöden).

Och som sagt, kapar man MDF behöver man skydd... mindre roligt att andas skiten. :\

Provpassning, verkar funka fint!

Så trycker vi ihop det hela med allt vi kan hitta, inkl lite marksten från trädgården.
Rätskivan ovanpå för att kolla så allt håller sig rakt och fint. Limmade här med det infernaliska PU-limmet som rann överallt.

Båda klara för kabeldragning samt limning baksida och baffel.

Baffeln är gjord i två delar, varav en del försänks in i lådan. Körde med skruv och tving för att hålla ihop dem. Skruvarna är ej genomgående och skruvades från baksidan, så blir inga hål som kommer synas.

Fräsning av hålen med min hemmagjorda jigg i plyfa. Jiggen har ett spår i plyfan med två aluminiumbitar som går att skjuta längs spåret och dras åt med vingmutter.

Hålen frästa och kanterna täckta med ett lager primer så de ska sluta suga.

Markstenens återkomst!

Hålen för tunnlarna på baksidan frästa med överhandsfräsen och fasade i 32 grader.

Alla fogarna tätade med Tec7 och redo för limning av baffel... behöver inte vara snyggt, bara tätt!
Längst 'ner' i lådan, närmast kameran, är en kammare för delningsfilter och kopplingar. Därav den extra tätningen i fogarna.

Och som sagt, PU-limmet rann utan dess like i höstvädret... Tur nog kommer det aldrig synas.

Fick göra limningen inomhus då det började bli för kallt på nätterna för att limmet skulle torka ordentligt.

Och sista biten vid fräsningen av baffelkanten så skar frässtålets kullager... och for iväg.

Tur det finns lim...

Penslar samtliga kanter med 2k epoxy för att hindra att MDFen suger upp färg och primer. Funkar kanon även om det tar ett tag för det att härda.

Kablar dragna och insidan är klädd med dämpmaterial. Redo för primer och slipning.

Och så fräser vi kanterna...

Här är den täckt med ett lager primer för att se alla ojämnheter inför spacklingen.

Här är ojämheterna spacklade och lådorna ska få vänja sig vid inomhusklimat, MDF har en förmåga att röra på sig över tid när de kommer in i värmen.

Spacklet bortslipat och ett till lager primer lagt... Nu ska de skickas iväg på Lackering hos en lokal möbelfirma, billigt, enklare och långt bättre än om man gör det själv.

Att lasta av och på pjäserna på släpet var mindre roligt dock... De väger ~40kg styck utan innehåll tror jag... Och inte de lättaste att få grepp om med sina 1.5 meter höjd.

Här är komponenterna till delningsfiltren, de stora kondingarna är MASSIVA. Inget speciellt märke, utan bara av god kvalitet till bra pris... Det enda påkostade var C-core spolarna till basen då de vanliga var slut.

Såhär blev det på baksidan, jag tvinnar alltid ihop benen så de har god kontakt innan jag löder.
Använde en bit överblivet laminatgolv.

Kaffe och lödrök.. mmm

Delningsfilter gjorda och kontrolleras...

Kanske inte det snyggaste, men duger gott åt mig och kommer aldrig synas.

Nu mitt i vintern kom de hem från lackering hos en liten möbelfirma i trakten... Blev satinmatt vit.

Ser bra ut, ingen större mängd färg hade smitit in i lådan vid lackering.

Sådär, var ett projekt för sig att lägga dem ner när de är nylackade... Känslig lack och inga små nätta pjäser.

Monteringsdags, kör med träskruv rakt in i MDFen med förborrade hål. basar + diskant kör svarta skruvar med insex-skalle. Mellanregistren kör biltemas svarta fönsterbläcksskruv. Billig och passar elementens design perfekt.

Tunnlarna på baksidan klädda och ser bra ut.

Och sist men inte minst i 'färdig' tappning.
Det som är kvar är att invänta ett par plåtar till baksidan i laserskuren aluminium som ska hålla Speakon och banan-plintarna, samt en logga till framsidan.

Inget är komplett utan lite mätningar, detta är uppmätt med en umik @ ~1meters håll med 4ms gating i REW, data under 250hz är värdelösa, och därmed bortklipta, pga rummet. 1/48 smoothing är applicerad för att snygga till grafen aningen.

Fotnot: Egentligen är data under ~500hz mer eller mindre 'icke exakta' pga gating, men de är bra nog för att ge en uppfattning och det finns inga konstigheter att anmärka på. Man KAN splica ihop närfältsmätningar från baselementen och basreflex-porten för att ge en korrekt bild av frekvenssvaret under ~300hz men orkade ärligt talat inte göra det.

Låt oss säga att de har rejält med stuns till strax under 30hz i rummet.

Fotnot2: Dippen vid 3.6-4Khz är vid delningen mot diskanten och orsakades av att mätmicen var liiiite off center i position och därmed blev dippen lite större i mätningen än normalt. Är kanske frågan om ~1dB.