Höga teoretiska totalhastigheter uppnås genom att man:
1) Stoppar in fler radioenheter
2) Ger radioenheterna fler antenner, möjlighet att hantera flera samtidiga strömmar, 4x4 eller till och med 8x8.
NxN-notationen innebär hur många samtidiga strömmar radion klarar i upp- och nerlänk.
De flesta klientenheter som finns på marknaden har en radio i 2x2-konfiguration. De kan alltså inte utnyttja en särskilt stor andel av routerns teoretiska maxhastighet. Ska man utnyttja en routrer med hög teoretisk maxhastighet måste man därför ha flera klienter samtidigt, som dessutom sprider ut sig över de olika frekvensbanden som respektive radio kör på.
Att köpa en router med tre radioenheter är bra om man vill köra mesh, dvs att routrarna kommunicerar inbördes på en frekvens som klienterna inte använder, eller om routern kan hantera Wi-Fi 6E, vilket kräver en egen radio för att lägga till stöd för 6GHz-bandet. Det finns radiohårdvara som kan hantera flera band samtidigt, men det är måttligt relevant för den här diskussionen.
Här förklaras namnkonventionerna i detalj.
Jag hittar inga krav på vad Quest vill ha för att fungera bra med Wi-Fi, men du bör sträva efter en accesspunkt i spelrummet.
Här finns en länk till de enheter som idag har OpenWrt-stöd och Wi-Fi 6. Det är alltid bra att ha en backup-plan om OEM-mjukvaran strular eller slutar få säkerhetsuppdateringar. I dagsläget är det bara MediaTek-drivern mt76 som har officiellt stöd för Wi-Fi 6 i OpenWrt (det finns även ett chip med Wi-Fi 6E som stöds av den drivern, men inga från-hyllan enheter med det chippet som man kan installera OpenWrt på, än). ath11k, Qualcomms driver har varit på gång länge, men ingen modell har funkat tillräckligt bra för att få officiellt stöd. Broadcom-baserade routrar kommer aldrig få Wi-Fi-stöd av OpenWrt på grund av deras inställning till Open Source. pfSense ska man inte satsa på om man vill ha en allt-i-ett-burk med bra Wi-Fi - då bör man köra router med pfSense separat och komplettera med accesspunkt(er).