Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Okej, mycket bas gillar jag så kanske passar mig
Ska inte använda dem till finlyssning utan mest att ha på resande fot osv.

Dom låter riktigt bra så dom funkar absolut till finlyssning, många blir förvånade

Permalänk
Medlem

DAC för Philips Fidelio X1

Hej igen!

Är ute efter en smidig DAC som ska köras för det mesta med mina Philips Fidelio X1 och även ibland med Fidelio L2. Användningområdet är både musik och spel. Min budget ligger på ca 1000 kr och de DAC:ar jag har kollat in är:

  1. Objective DAC (ODAC)

  2. Fiio E10K

  3. Audioquest Dragonfly DAC v1.2

DAC:en kommer att ersätta mitt ljudkort, ett Creative Sound Blaster ZxR, då jag planerar att köra SLI med burken. Det jag letar efter är en DAC som ger ett så neutralt, ofärgat ljud som möjligt och jag hade tänkt att slå till på endast ODAC (utan O2, eftersom Fidelio X1 är väldigt lättdrivna) men har fått blandade uppfattningar om denna på diverse forum (somliga skriver att man måste ha en Amp för ODAC för att inte skada hörlurarna - stämmer detta?).

Min fråga till er: vilken av dessa DAC:ar ger ett lika bra/bättre ljud än mitt nuvarande ZxR ihop-parat med Philips Fidelio X1? Kan ni rekommendera en annan DAC till mig?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Sennheiser HD600

Hej,
Går i uppgraderingstankar igen och sneglar på HIFIMAN HE-400i. Vad tror ni om detta, blir det ett märkbart steg upp?
Annars har jag även tittat lite på Sennheiser HD700 men vill gärna prova något nytt (kört Sennheiser i över 10 år)

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hej igen!

Är ute efter en smidig DAC som ska köras för det mesta med mina Philips Fidelio X1 och även ibland med Fidelio L2. Användningområdet är både musik och spel. Min budget ligger på ca 1000 kr och de DAC:ar jag har kollat in är:

  1. Objective DAC (ODAC)

  2. Fiio E10K

  3. Audioquest Dragonfly DAC v1.2

DAC:en kommer att ersätta mitt ljudkort, ett Creative Sound Blaster ZxR, då jag planerar att köra SLI med burken. Det jag letar efter är en DAC som ger ett så neutralt, ofärgat ljud som möjligt och jag hade tänkt att slå till på endast ODAC (utan O2, eftersom Fidelio X1 är väldigt lättdrivna) men har fått blandade uppfattningar om denna på diverse forum (somliga skriver att man måste ha en Amp för ODAC för att inte skada hörlurarna - stämmer detta?).

Min fråga till er: vilken av dessa DAC:ar ger ett lika bra/bättre ljud än mitt nuvarande ZxR ihop-parat med Philips Fidelio X1? Kan ni rekommendera en annan DAC till mig?

Tack för hjälpen!

o2+odac är väl bland det minst färgade man kan köpa för rimliga pengar. Går att köpa båda två i samma låda, sök på O2 så kommer du få 1000 träffar i denna tråd. E10K är bra, men inte helt neutral skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

@VHS: Lider av samma Sennheiser syndrom. Deras modeller har varit för bra/prisvärda, men har tröttnat lite med.

Pledgade iofs för dessa Electrostatz http://kck.st/1Z9HE0D men eftersom de enbart är 32ohm så jag tror inte de har så mycket gemensamt med det som man äskar med electrostater. Men de verkar ju få bra kritik, så visst vore det kul med lite polerad ny-gammal teknik som används på nytt.

Nackdelen med 32ohm's lurar brukar ju vara att de låter skit i jämförelse mot något mer tungdrivet. Men fördelen att de inte behöver någon extern stärkare för att drivas. Vilket får mig att tänka på Sennheisers Travel-serie : PCX450 modellen var på 750ohm i passivt läge, det driver man ju inte sådär lätt, som tur gick de ner till 150ohm i aktivt läge. Lite mer hanterbart men det behövs fortfarande en förstärkare för att driva dem. Det ironsika var ju att detta lanserades som rese-lurar pga att de hade brusreducering. Men finesser gick väl före funktionalitet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lergöken:

Har en Odac XL jag fått problem med. Det sprakar ur högra hörluren och om jag höjer volymen till nästan max så får jag lite sprak ur vänstra också, men inte alls lika mycket som ur högra. Detta började med att det kom och gick vilket gjorde att jag inte orkade bry mig men nu börjar jag tröttna på det..

Min setup är Dator - Odac XL - O2 - Hifiman he-400.

Så är det någon som vet hur man eventuellt skulle kunna fixa detta? Har ingen direkt aning själv vilken komponent i som skulle kunna vara trasig.

Har dock en känsla av att jag nog kommer köpa nytt. Då är ju frågan om jag skall köpa mig en ny Odac XL eller om man skall passa på att uppgradera och i sådana fall vad finns det för allternativ?
Om jag uppgraderar kommer jag kunna höra någon skillnad eller är det vettigare att spara dom pengarna och eventuellt köpa annan amp när jag känner för att det är dags för uppgradering?

Mvh Lergöken

Det kan bero på att volympotten är dålig och den kan du kanske koppla förbi eller byta relativt lätt för att testa men det kan vara nån komponent som gått sönder också men då måste du nog mäta dig fram, om du läser bloggen och trådarna på diy audio och liknade om den så finns det lite om felsökning också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icte:

Hej igen!

Är ute efter en smidig DAC som ska köras för det mesta med mina Philips Fidelio X1 och även ibland med Fidelio L2. Användningområdet är både musik och spel. Min budget ligger på ca 1000 kr och de DAC:ar jag har kollat in är:

  1. Objective DAC (ODAC)

  2. Fiio E10K

  3. Audioquest Dragonfly DAC v1.2

DAC:en kommer att ersätta mitt ljudkort, ett Creative Sound Blaster ZxR, då jag planerar att köra SLI med burken. Det jag letar efter är en DAC som ger ett så neutralt, ofärgat ljud som möjligt och jag hade tänkt att slå till på endast ODAC (utan O2, eftersom Fidelio X1 är väldigt lättdrivna) men har fått blandade uppfattningar om denna på diverse forum (somliga skriver att man måste ha en Amp för ODAC för att inte skada hörlurarna - stämmer detta?).

Min fråga till er: vilken av dessa DAC:ar ger ett lika bra/bättre ljud än mitt nuvarande ZxR ihop-parat med Philips Fidelio X1? Kan ni rekommendera en annan DAC till mig?

Tack för hjälpen!

Odac ska helst inte driva laster under 5k Ohm, den är alltså inte lämplig att ha till normala hörlurar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

o2+odac är väl bland det minst färgade man kan köpa för rimliga pengar. Går att köpa båda två i samma låda, sök på O2 så kommer du få 1000 träffar i denna tråd. E10K är bra, men inte helt neutral skulle jag säga.

Jojo, men en ny O2+ODAC kostar runt 2000-3000 kr (beroende på modell) från Head 'n' Hifi, och vill man löda själv (vilket jag i dagsläget slipper helst att göra) så kostar det ändå runt 1700 kr totalt.

Skrivet av mrqaffe:

Odac ska helst inte driva laster under 5k Ohm, den är alltså inte lämplig att ha till normala hörlurar.

Då förstår jag! Skippar nog ODAC i så fall!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Hej igen!

Är ute efter en smidig DAC som ska köras för det mesta med mina Philips Fidelio X1 och även ibland med Fidelio L2. Användningområdet är både musik och spel. Min budget ligger på ca 1000 kr och de DAC:ar jag har kollat in är:

  1. Objective DAC (ODAC)

  2. Fiio E10K

  3. Audioquest Dragonfly DAC v1.2

DAC:en kommer att ersätta mitt ljudkort, ett Creative Sound Blaster ZxR, då jag planerar att köra SLI med burken. Det jag letar efter är en DAC som ger ett så neutralt, ofärgat ljud som möjligt och jag hade tänkt att slå till på endast ODAC (utan O2, eftersom Fidelio X1 är väldigt lättdrivna) men har fått blandade uppfattningar om denna på diverse forum (somliga skriver att man måste ha en Amp för ODAC för att inte skada hörlurarna - stämmer detta?).

Min fråga till er: vilken av dessa DAC:ar ger ett lika bra/bättre ljud än mitt nuvarande ZxR ihop-parat med Philips Fidelio X1? Kan ni rekommendera en annan DAC till mig?

Tack för hjälpen!

Bara så du vet: Låg impedans är inte nödvändigtvis lättdrivet. Det innebär bl.a. att de är mer känsliga för problem med hög utgångsimpedans, vilket är ett problem med många DAC:ar och ljudkort.

Skulle hellre köra med O2 + en enklare men ändå bra DAC (typ behringer UCA202/222) än att driva dom med bara DAC.

Skrivet av VHS:

Hej,
Går i uppgraderingstankar igen och sneglar på HIFIMAN HE-400i. Vad tror ni om detta, blir det ett märkbart steg upp?
Annars har jag även tittat lite på Sennheiser HD700 men vill gärna prova något nytt (kört Sennheiser i över 10 år)

Det kan vara väldigt kostsamt att få en tydlig uppgradering från HD600. De är i mina ögon (öron?) utmärkta lurar.

Inte hört HE-400i, men gamla HE-400 var garanterat inte ett steg upp ljudmässigt från HD600. Jag tror man behövde komma upp i HE-500 för att få riktigt bra lurar från Hifiman.

HD700 är bra på många sätt, men kanske inte en tydlig ljudmässig uppgradering från HD600 - snarare ett sidosteg med lite annan ljudbild. Gillar du deras lite HD800-aktiga sound så kör på, men se till att provlyssna ordentligt först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Bara så du vet: Låg impedans är inte nödvändigtvis lättdrivet. Det innebär bl.a. att de är mer känsliga för problem med hög utgångsimpedans, vilket är ett problem med många DAC:ar och ljudkort.

Skulle hellre köra med O2 + en enklare men ändå bra DAC (typ behringer UCA202/222) än att driva dom med bara DAC.

Jag förstod det, men O2+ODAC är ett lite för dyrt alternativ för mig (O2 kostar runt 800-1000 kr eller så har jag sett). Har du någon rekommendation på en annan DAC/AMP kombo som kostar runt tusenlappen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Dom låter riktigt bra så dom funkar absolut till finlyssning, många blir förvånade

Ja det ska bli spännande och höra hur dom låter. Förväntar mig inga mirakel för $5 så kan nog bara bli positivt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag förstod det, men O2+ODAC är ett lite för dyrt alternativ för mig (O2 kostar runt 800-1000 kr eller så har jag sett). Har du någon rekommendation på en annan DAC/AMP kombo som kostar runt tusenlappen?

Beställde nyligen en O2 ODAC från Headnhifi för drygt ca 1.900 kr inkl frakt, och det är den mest bang-for-the-buck på marknaden. Jämförde med en Fiio E10k och O2 låter bättre och "klarare".

Frakten tog knappt en vecka och supporten var grym, rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Beställde nyligen en O2 ODAC från Headnhifi för drygt ca 1.900 kr inkl frakt, och det är den mest bang-for-the-buck på marknaden. Jämförde med en Fiio E10k och O2 låter bättre och "klarare".

Frakten tog knappt en vecka och supporten var grym, rekommenderar.

Vilka hörlurar använder du då? Har du använt någon "high-end" ljudkort tidigare (t.ex. Sound Blaster ZxR eller ASUS Xonar Essence STX)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Beställde nyligen en O2 ODAC från Headnhifi för drygt ca 1.900 kr inkl frakt, och det är den mest bang-for-the-buck på marknaden. Jämförde med en Fiio E10k och O2 låter bättre och "klarare".

Frakten tog knappt en vecka och supporten var grym, rekommenderar.

Försöker själv fåtag i Walter eller Stefan (blir inte klok på vad ägaren heter). Hade tänkt och fråga om man kan köpa o2/odac digital version som diy kit. Men jag har inte fått tag i någon. Hur lyckades du få tag i han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Vilka hörlurar använder du då? Har du använt någon "high-end" ljudkort tidigare (t.ex. Sound Blaster ZxR eller ASUS Xonar Essence STX)?

Testade med DT770 32 Ohm och DT990 600 Ohm. Nej, jag har inte testat något sådant ljudkort.

Skrivet av Matsson82:

Försöker själv fåtag i Walter eller Stefan (blir inte klok på vad ägaren heter). Hade tänkt och fråga om man kan köpa o2/odac digital version som diy kit. Men jag har inte fått tag i någon. Hur lyckades du få tag i han?

Kolla din skräppost! De svarar väldigt snabbt, men hamnar i skräpposten.

DIY ska vara ganska jobbigt och ovärt, efter att ha pratat med någon som har byggt egna O2 ODACs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jag förstod det, men O2+ODAC är ett lite för dyrt alternativ för mig (O2 kostar runt 800-1000 kr eller så har jag sett). Har du någon rekommendation på en annan DAC/AMP kombo som kostar runt tusenlappen?

Som sagt fungerar O2 utmärkt även med en annan DAC om du vill spara pengar. Behringer UCA202 eller 222 fungerar utmärkt om materialet är typ flac från cds och liknande.
Det finns nog andra nyare liknande prissatta produkter som presterar liknande bra och klarar 96kHz och större bitdjup om det är viktigt.
Totalsumman blir inte långt över tusenlappen så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Testade med DT770 32 Ohm och DT990 600 Ohm. Nej, jag har inte testat något sådant ljudkort.

Kolla din skräppost! De svarar väldigt snabbt, men hamnar i skräpposten.

DIY ska vara ganska jobbigt och ovärt, efter att ha pratat med någon som har byggt egna O2 ODACs.

Jag hittade nyss problemet, vet dock inte om dom har ett automatiskt system. Men vart lat när jag kontaktade dom så använde auto fill för epost och dylikt. Visar sig att auto fill inte skrev gmail utan gmai Tack för tipset att kolla i skräpposten dock!

Permalänk
Medlem

@mudde:
Ju mer jag läser så verkar de flesta hålla med.
Är det LCD2 som är det riktigt steget upp då kanske? Tyvärr mer pengar än jag är villig att lägga just nu.
Får hålla fast i mina HD600 ett tag till

Permalänk
Medlem

Ska sälja min hegel super nu och istället köpa en nad d1050 till mina x2, tror ni att det kommer låta bättre?

Permalänk
Medlem

@seraj5: Lägg pengarna på nya lurar istället. Varför ska du sälja Super?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Odac ska helst inte driva laster under 5k Ohm, den är alltså inte lämplig att ha till normala hörlurar.

Vart kan jag läsa mer om just detta?
Jag har småsökt men har tydligen lite problem att finna det du skriver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace:
"To answer the three questions above, the ODAC needs a headphone amp, or other amplifier, receiver, music system, powered speakers, etc. It's has a line-level output and can only drive loads of 5000 ohms or higher (most line inputs are 10,000 to 100,000 ohms). Headphones, however, are 16 - 600 ohms. The ODAC will be very unhappy trying to drive headphones directly. The same is true for most any line output."

http://nwavguy.blogspot.se/2012/04/odac-released.html

Permalänk
Medlem

@oatp1b1: Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på att volympotten är dålig och den kan du kanske koppla förbi eller byta relativt lätt för att testa men det kan vara nån komponent som gått sönder också men då måste du nog mäta dig fram, om du läser bloggen och trådarna på diy audio och liknade om den så finns det lite om felsökning också.

Nu vet jag inte vad volympotten är men borde inte den va i o2an (gissar att det har något med volymkontrollen att göra)? För övrigt så låter musiken lika högt i båda lurarna men bruset är i ena.

Har försökt kollat lite på NwAvGuys blogg men hittar ingen troubleshooting för Odacen :/

Börjar kännas som om jag för tillfället är för okunnig för att laga den. Så det ser ut som det blir ett nyköp istället och forska vidare i att laga den medan jag kan lyssna utan att störa ihjäl mig samtidigt

Så då återstår frågan uppgradera eller köpa en ny likadan och matcha med min redan befintliga O2a? Har en känsla av att det är smartare att köpa en till Odac och sen senare uppgradera med andra lurar och/eller en ny amp eller är jag ute och cyklar?

Mvh Lergöken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lergöken:

Nu vet jag inte vad volympotten är men borde inte den va i o2an (gissar att det har något med volymkontrollen att göra)? För övrigt så låter musiken lika högt i båda lurarna men bruset är i ena.

Har försökt kollat lite på NwAvGuys blogg men hittar ingen troubleshooting för Odacen :/

Börjar kännas som om jag för tillfället är för okunnig för att laga den. Så det ser ut som det blir ett nyköp istället och forska vidare i att laga den medan jag kan lyssna utan att störa ihjäl mig samtidigt

Så då återstår frågan uppgradera eller köpa en ny likadan och matcha med min redan befintliga O2a? Har en känsla av att det är smartare att köpa en till Odac och sen senare uppgradera med andra lurar och/eller en ny amp eller är jag ute och cyklar?

Mvh Lergöken

Potten är den elektriska komponent som sitter i änden på volymratten.
Jag tycker du ska skaffa en likadan fast hel för Oprylarna är svårslagna speciellt när de dessutom är så billiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@seraj5: Lägg pengarna på nya lurar istället. Varför ska du sälja Super?

För att jag fick så bra bud på de och dessutom hittade jag d1050 billigt! Kommer bara kosta 300kr extra, jag ville ha någit större och dessutom är denna bättre

Permalänk
Medlem

Skulle iväg och köpa ett par Sennheiser HD 650, dock visade det sig att just den modellen inte finns i lager här i stan.
Jag skulle kunna beställa via internet men jag köper gärna lokalt.
Finns det någon annan "rolig" lur man kan kika på?
De "klassiska" från Sennheiser, Beyer och Audeze kanske?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backspace:

Skulle iväg och köpa ett par Sennheiser HD 650, dock visade det sig att just den modellen inte finns i lager här i stan.
Jag skulle kunna beställa via internet men jag köper gärna lokalt.
Finns det någon annan "rolig" lur man kan kika på?
De "klassiska" från Sennheiser, Beyer och Audeze kanske?

Skaffa den modell du gillar och inte det som finns i lager för du kommer bara att ångra dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja, självklart. Men det skadar ju inte att ha lite olika hemma. För det finns ju som sagt en del guldkorn där ute som man kanske missar om man inte frågar runt lite och bara kör på i sin enkelriktade räls.

Edit: Jag ska ta och knalla in till Hifi-punkten här i stan och se vad som finns. Kostar ju inget att gå dit och tjöta lite och prova.

Edit 2: Jahapp...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace En Audeze-låda månne?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.