Provade söka efter något liknande, kanske fel forumdel?
Ända sedan 3000-serien kom till och från och med drivrutin 451.48 har det funnits time frame drops - något Nvidia hävdar att man har löst 20/1 2021 med drivrutin 461.33.
Men för både mig och flera andra (finns en hel del rage på Nvidias eget forum, även nyligen) har det inte försvunnit.
Jag har ett Valve Index och ett 3080 Ti. Problemet har förekommit både på Windows 10 och nu 11.
Min processor är en Ryxen 9 3950X så där finns nog ingen flaskhals. 64GB RAM också.
För mig blir det såhär:
Jag startar SteamVR, och om jag håller mig strikt till att bara starta spel genom SteamVR och inte interagera med desktop-miljön på något vis överhuvudtaget, vare sig fysiskt eller via Steam så brukar jag ha relativt bra time frames och FPS (kör med 144Hz läget, men även provat 120Hz och 90Hz utan någon skillnad). Men det kan dippa rejält också, utan att jag kan se någon konsekvent handling från min sida som kan utlösa det.
Om jag försöker interagera med min desktop-miljö, t.ex använda Discord via Steams VR-desktop miljö, eller om jag fysiskt klickar runt med mus och tangentbord så får jag enorma time frames-spikar med väldigt korta intervaller, 20-40 FPS och massiv reprojection. Detta varar ända fram tills jag startar om SteamVR.
Jag har provat flera rekommenderade lösningar, som att stänga av/sätta på Windows 11 GPU prioritering, stänga av G-sync till min skärm, ändra latency-läge i Nvidias inställningar för CPU m.m. som folk på olika forum har sagt hjälpt just dem, men jag kan inte märka att det är något som hjälper.
Jag hade inga problem på mitt RTX 20-kort utan det verkar hänga ihop med 30-serien.
Så jag undrar om någon annan här upplever något liknande och har någon bra idé?
Edit: Jag använder fpsVR för att övervaka timeframes/FPS.