Det många missar/inte känner till är hur mycket prestandan varierar med vilka codecs du arbetar med.
Det är inte ovanligt att middle/high-end kameror arbetar med 10-bitars codecs med 4:2:2 chromsampling och komprimeras till H.265/HEVC Long-GOP. Sitter du då med en fullspeccad Premiere Pro-arbetsstation med en Ryzen/Threadripper och Nvidia RTX-kort riskerar du att tvingas arbeta med proxies då GPUn inte har stöd för att dekomprimera videon och CPUn måste lägga allt krut på det. En enkel i5-12700K med Intels senaste iGPU har bättre stöd för codecen och kommer att kännas betydligt rappare i det som betyder något, dvs tidslinjen.
Men, Apple har gått ett steg längre och har hårdvarudekomprimering av de flesta förekommande hårt komprimerade och krävande varianterna av H.264/H.265, och framför allt, Apples egna Prores. Därmed kan du sitta och bolla med tung video på förhållandevis klena burkar så länge hårdvaran stödjer det.
Vet man vilket arbetsflöde och codecs man arbetar med går det ganska snabbt att avgöra om M1 är rätt väg att gå eller ej. Arbetar man med andra RAW-format än Prores RAW kanske inte alls prestandan är lika fantastisk, och redigering av AV-1 material (varför man nu skulle) går förmodligen betydligt snabbare på Intel och Nvidia-hårdvara.
Men samtidigt, om nu singeltrådsprestandan är så pass bra och bandbredden så stor i dessa maskiner, spelar det kanske ingen roll vilket stöd som finns i hårdvaran, förmodligen är datorerna bra snabba vad man än kastar på dem. Om något så är det Nvidia och AMD som ligger efter på GPU-sidan när det gäller videobiten och till nästa generation måste Nvidia ha löst det med stöd för fler format.
Det negativa är att Apples implementeringar inte alltid är helt klockrena. Det finns gott om rapporter om glitchar både i encoding och decoding och när det sitter i hårdvaran, vem vet om det går patcha bort? En M1-laptop som flyger fram med H.264-video är betydligt beskedligare när du kopplar på 2-passkompression som helt utförs av CPU, eller tvingas välja en mjukvarubaserad H.265 för att Apples encoder ger glitchar vid export från ditt favoritprogram.
Det som verkligen borde testas, snarare än just export av video, är prestanda vid colour grading, brusreducering av video, uppskalning och export till codecs som inte har hårdvarustöd. DÄR får man en indikation på hur pass väl systemet presterar (och i Mac Studios fall, förmodligen riktigt bra).