Ja efter en viss nivå är det lite hämta på mer bandbredd/lägre latens.. som är ca 3000-3200 CL14 ish och 3600CL16-18 ish. Finns fortfarande en 10% att hämta på att själv tighta timings, men det kostar mycket tid, eller pengar - om du hellre köper extra vassa minnen. Därför sweetspot rent ekonomiskt ligger runt ovan nämnda nivå. Som regel inte värt köpa nåt vassare.
Men 2666 är alltså väldigt klent, och sparar inte många kronor... om du inte hade sådana från förut då.
Om dina minnen orkar köra 3000 CL14 ish hade jag nog låtit de vara eller i vart fall vänta på en riktigt bra rea.
https://i.imgur.com/Pxejw6F.png
Detta är med ryzen 3000, lite känsligare än ryzen 5000.. men dina 2666 är så slöa att du nog får liknande resultat.
Nu som du köper nytt grafikkort är det i vart fall aktuellt. Du märker inte nödvändigtvis mkt skillnad gå från 73 till 84fps, även om det tekniskt sett är 15% snabbare, om spelet verkligen håller sig där hela tiden utan undantag. Men att 1% lows går från 45fps till 62fps, det märker du banne mig (37% förbättring)
1% low fps och .1% low är de mer märkbara avbrotten i flyt du får i mer komplicerade spel. De varar inte länge, från 1/20 sekund till kanske 20 sekunder eller några minuter (tex äntrar nån storstad i ett spel för att få ny quest), i gengäld är det dessa man lättast märker av i praktiken. Ett bra test ska idag innehålla .1% och 1% low fps i tillägg till genomsnittlig fps, ännu bättre med frametime-graf. De indikerar mkt mer i detalj exempel.
Där var det två grafikkort som jämfördes, de har ca samma genomsnittliga fps, men den ena är mkt inkonsistent på högst märkbart vis.