När Intel presenterade grafikkonceptet Larrabee under 2008 var det många som blev nyfikna. En x86-baserad grafikprocessor med potential att utmana AMD och Nvidia lät mycket intressant, speciellt eftersom ökad konkurrens oftast innebär lägre prislappar för konsumenterna.

I december 2009 avslöjade företaget att utvecklingen av en diskret grafikprocessor lagts på is tills vidare. Anledningen som uppgavs var framför allt förseningar och skenande kostnader. Larrabee skulle istället förvandlas till en utvecklingsplattform för parallelliserade beräkningar.

Under mars månad 2010 fick Larrabee-anhängare nytt hopp i och med en artikel i teknikmagasinet Techeye. Enligt en anonym källa var projektet långt i från dött med hundratals personer väntandes på att få fortsätta arbetet.

Nu verkar det dock som om den sista spiken i Larrabees kista är slagen, i alla fall för de närmaste åren. Intels Bill Kircos förklarar på den officiella bloggen företagets grafikstrategi och nämner speciellt att alla planer på diskreta grafikkort är skrinlagda.

We will not bring a discrete graphics product to market, at least in the short-term. As we said in December, we missed some key product milestones. Upon further assessment, and as mentioned above, we are focused on processor graphics, and we believe media/HD video and mobile computing are the most important areas to focus on moving forward.

Kircos förklarar att Intel istället vill satsa på integrerade lösningar med processorer som kan hantera både vanliga beräkningar och grafik. Förhoppningen är system som för en billig peng kan hantera all vardagsgrafik, till exempel högupplöst film. För mer avancerade grafikberäkningar lämnar Intel marknaden åt AMD och Nvidia.