Corsairs mekaniska tangentbord Strafe med programmerbar belysning

Det blir inga miljontals färger utan olika nyanser av rött när Corsair släpper ett nytt mekaniskt tangentbord med programmerbar belysning.

Från något av en retrodoftande nischprodukt till guldstandarden i gamingvärlden. Mekaniska tangentbord finns numera i alla former och allra populärast är tyska Cherrys brytare i MX-serien. Nu introducerar Corsair en ny modell, där tyngdpunkten inte hamnar på typen av brytare utan på ett avancerat system för iögonfallande ljuseffekter.

DSC01296.jpg
DSC01297.jpg
DSC01301.jpg
DSC01302.jpg

Det nya tangentbordet heter Corsair Gaming Strafe och är i själva verket en nedbantad version av den färgglada Corsair Gaming K70 RGB. Här handlar det däremot inte om RGB-belysning utan olika nyanser av rött, dock fortfarande med möjligheten att programmera lysdioderna och skapa egna ljuseffekter.

Till skillnad från den det RGB-belysta syskonet pryds inte nykomlingen av borstad aluminium utan av mattsvart plats. Samtidigt väljer Corsair att placera brytarna, Cherry MX Red alternativt Brown, inuti en ram av stål, vilket tar vikten till bastanta 1 272 gram.

Det kombineras med finesser som inbyggt minne och USB-anslutning. På tangentbordets ovansida finns även en extra USB-kontakt, som gör det möjligt att exempelvis ansluta en mus via en och samma kabel med så kallad pass-through.

Corsair Strafe ska finnas hos svenska återförsäljare i juli. Det rekommenderade priset uppgår till 109,99 dollar, motsvarande cirka 1 150 kronor inklusive moms.

► Läs alla artiklar från #computex-2015

2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer