Valve gör uppdaterad Steam Controller

Valve gör uppdaterad Steam Controller

Speljätten Valve lyssnar på kritiken och arbetar på en uppdaterad version av Steam Controller, där fokus ligger på förbättrat utseende och känsla.

I fjol nådde de första leveranserna av Valves efterlängtade spelkontroll Steam Controller ut till konsumenter, där första intrycket var ett väldigt annorlunda styrdon med en lång inlärningskurva. Utöver det fanns det en del klagomål på kvaliteten, något som bolaget nu ska förbättra med en ny revision.

In the future, we are working on a hardware revision to the controller to improve look and feel. But we're pretty happy with the feature set we have now and do not intend to drastically change it, or even change it at all. Maybe we'll throw extra features in here or there, but the controller's not gonna grow a new touchpad, or a new set of buttons, or a new major feature.

Valve avslöjar nu att uppdateringen endast kommer tillämpas på utseendet och känslan av kontrollen, något som då ska åtgärda tidigare kritik att den upplevs plastig. Vidare förklarar bolaget att utformningen av kontrollen inte kommer ändras, med tillägget att de är öppna för ytterligare funktioner i framtiden.

Steam Controller finns i dagsläget endast att köpa via bolagets distributionstjänst Steam till ett pris om 54,99 euro, motsvarande cirka 510 kronor exklusive frakt. När den nya spelkontrollen ska bli tillgänglig och till vilket pris framgår inte.

Kommentarer till artikeln

27 debattinlägg

Skicka en rättelse
2

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

6

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
2

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

3

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalance Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

62

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer

7

AMD:s instegsmodeller Ryzen 5 2500X och 3 2300X får specifikationer

Inför lanseringen av instegsmodellerna Ryzen 5 2500X och 3 2300X får duon specifikationer, som talar för ett prestandalyft norr om 10 procent gentemot dagens 5 1500X och 3 1300X. Läs mer

4

Svåra frågor om spelen på E3-mässan i förra veckans quiz

Som avslutning på den traditionsenliga spelveckan på E3 bjöd SweClockers på frågesport om mässan, och endast 26 deltagare lyckades få alla rätt. Läs mer

52

World of Warcraft Classic baseras på Patch 1.12: Drums of War

Månader av spekulationer når vägs ände när Blizzard beslutar sig för att World of Warcraft Classic ska baseras på Patch 1.12, som anses leverera den med kompletta klassiska upplevelsen. Läs mer

25

Microsoft vill se högre bildfrekvenser med nästa generations Xbox

Från att tidigare ha tonat ned betydelsen av högre bildfrekvenser i spel kovänder Xbox-chefen Phil Spencer och uttrycker det som en hög prioritet för nästa generation. Läs mer

5

Intervju – Pete Hines om Fallout 76 och framtiden

Bland godbitarna från E3 finns en intervju med Bethesdas Pete Hines – mannen som drar i trådarna runt när, var och hur företaget kommunicerar om kommande spel. Läs mer

33

Microsoft: "Vi respekterade inte PC-spelare"

I intervju under E3 2018 frågas Xbox-chefen Phil Spencer ut om framtiden för integrationen mellan Xbox och PC, och passar då på att erkänna tidigare bristande uppmärksamhet för PC-spelare. Läs mer