Utvecklare: "Lättare att utnyttja prestanda i Playstation 5"

Utvecklare: "Lättare att utnyttja prestanda i Playstation 5"

Enligt spelutvecklare kan upplägget i Xbox Series X göra det svårare för utvecklare att utnyttja konsolens fulla potential.

Både Microsoft och Sony presenterade nyligen nästa generations spelkonsoler i form av Xbox Series X och Playstation 5. De båda systemens specifikationer delar hårdvara utformad i samarbete med AMD. Spelkonsolerna bestyckas med samma antal Zen 2-kärnor i processordelen och en grafikdel baserad på RDNA 2-arkitekturen. De skiljer sig dock åt på ett par punkter, där Xbox Series X överlag erbjuder mer potent prestanda på pappret.

Fördelarna ligger dels i att Xbox Series X processor arbetar i högre klockfrekvenser med och utan flertrådning (SMT) aktiverat, och dels i att grafikdelen är bestyckad med fler beräkningsenheter (CU) än Sonys spelkonsol. Med Playstation 5 har Sony valt att satsa på variabla klockfrekvenser för både processor- och grafikdel, med högre högsta klockfrekvenser för grafikdelen ställt mot Microsofts spelkonsol.

The developers are saying PS5 is the easiest console they have ever coded on to reach its peak performance. Software-wise, coding for PS5 is extremely simple and has so many abilities that make the [developers] so free. In total, I can say PS5 is a better console

På pappret ger uppläggen fördel Microsoft, men enligt Crytek-utvecklaren Ali Salehi kan det vara svårare att utnyttja potentialen i Xbox Series X fullt ut. I samtal med persiska spelpublikationen Vigiato (via Twitter-användaren @man4dead) menar han att det är betydligt lättare att dra nytta av kraften i Playstation 5-hårdvaran. Det anges som en anledning till att Sonys spelkonsol är bättre för utvecklare.

That's why you can't care much about these numbers.
But if all parts can work efficiently in Xbox Series X alongside its GPU, It can hit that number in practice, which doesn't seem so possible. Beside all these, there's a software part too. Because the the total amount of things we want to put in the fast part is so much that it may cause problems. And if we want to support 4k it will be another whole story. So there will be somethings that will hold the gpu off

Ali Salehi nämner också att det kan vara svårt för utvecklare att utnyttja kraften i Xbox Series X fullt ut. Anledningen anges vara att Microsofts mjukvara och gränssnitt är mer komplicerade att använda. Att spelkonsolens primärminne är segmenterat mellan grafikdelen och systemminne med olika bandbredd för de olika delarna kan också vara en flaskhals för prestanda.

But in XSX, since the other parts of the gpu work slower due to the lower clock speed, it actually works a lot at lower Tflops most often and reaches 12 only at ideal situations

Sett till skillnaden i grafikdelarnas beräkningsenheter menar Ali Salehi att det inte innebär en så stor skillnad i praktiken. Orsaken anges vara att andra delar av grafikdelen i Xbox Series X ofta arbetar vid lägre klockfrekvenser, vilket innebär att spelkonsolen endast når sin maximala beräkningskraft på 12 teraflops i idealsituationer. Det i kombination med de högre klockfrekvenserna för grafikdelen i Playstation 5 ska göra båda spelkonsoler prestandamässigt likvärdiga.

Både Xbox Series X och Playstation 5 lanseras till julhandeln år 2020. Sony och Microsoft har i skrivande stund inte avslöjat prisnivåer för sina respektive spelkonsoler.

Läs mer om Playstation 5 och Xbox Series X:

Skicka en rättelse
I samarbete med AOC
72

AOC del 4: CQ27G2U och Q27G2U – VA-paneler med allroundegenskaper

Del 4 går igenom de två 27-tummarna CQ27G2U och Q27G2U, krökt respektive plan, vilka har mer allroundkaraktär jämfört med de övriga VA-panelerna i genomgången Läs mer

3

Fredagspanelen 195: Comet Lake-S, Matisse Refresh och dyra trådlösa tangentbord

Jonas och Kenneth möts i SweClockers studio för att snacka om processorer, moderkort och otroligt dyra tangentbord. Läs mer

21

Sony avtäcker Playstation 5-nyheter nästa vecka

Den 4 juni avtäcker Sony nyheter om kommande spelkonsolen Playstation 5, vilket förhoppningsvis innefattar konsolen i sig. Läs mer

14

Steam Cloud Play stöder strömmande speltjänster – Geforce Now först ut

Valves satsning på strömmande speltjänster heter Steam Cloud Play och låter Steam-titlar strömmas på andra speltjänster. Läs mer

9

Samsung lanserar Galaxy Book S med Intel "Lakefield" under huven

Som tidigare avslöjats överger Samsung ARM-processorer till förmån för Intel "Lakefield" i bärbara datorn Galaxy Book S. Läs mer

36

HP introducerar Reverb G2 – VR-headset i samarbete med Valve och Microsoft

HP ser ut att skaka om på marknaden för VR-headset genom nya Reverb G2 som bland annat bjuder på 9,3 miljoner pixlar. Läs mer

12

Qualcomm introducerar nätverkskretsar med Wifi 6E och Bluetooth 5.2 i år

Qualcomm introducerar en rad trådlösa nyheter i år som integrerar både Bluetooth 5.2 och nästa generations Wifi över 6 GHz-bandet. Läs mer

125

Brittiska konsumentverket granskar enhet som "skyddar" mot 5G-strålning

BBC rapporterar om en granskning gällande produkten 5Gbioshield, som i ett test visar sig vara ett USB-minne på 128 MB. Läs mer

86

Windows 10 med Linux-stöd och DirectX 12 Ultimate rullas ut nu

Med version 2004 av Windows 10 introducerar Microsoft stora uppgraderingar som DirectX 12 Ultimate och förbättrat stöd för Linux. Läs mer

24

Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

DirectX 12 Ultimate gör premiär i vårens uppdatering av Windows 10 passar Anton och Andreas på att prata om den nya tekniken. Läs mer

I samarbete med Inet
71

Inet storsatsar på eget headset – utvecklas med SweClockers medlemmar

Inet ber SweClockers medlemmar om hjälp med att ta fram ett gamingheadset och önskar feedback om form, funktion och finesser. Läs mer

52

Nvidia ändrar regelverket för Geforce Now

Regeländringarna för den strömmande speltjänsten ska hämma utgivarnas flykt, men innebär att 91 spel försvinner i slutet av maj. Läs mer