När du letar efter TV som håller hög bildkvalitet oavsett om det är film och tv-serier – eller för den delen spelande – är det både enklare och knepigare på samma gång. Det finns fler faktorer som väger in. I guiden om det ljusa rummet handlar det väldigt mycket om rummet vilket översätts till hur ljusstyrka och reflexfilter gör situationen dräglig. Bilden ska bli funktionell.

Tidigare guider för TV-utbudet 2023/24/25

Guiden till TV för ljust rum
Guiden till TV för gaming
Guiden till TV-tekniken

Den här guiden handlar om att välja en TV som verkligen kan ta reproducera bilden med hög kvalitet när rummet är optimalt och ögat har de bästa förutsättningarna att ta till sig nyanser och färger. I ett märkt rum med mysbelsyning och även i dunkla rum där det ändå finns en hel del ljus. Finns fler kvalitetsaspekter som spelar roll här:

  • Förmågan att hålla svart i bilden som svart, snarare än grått

  • Högre dynamiskt omfång i HDR

  • Reflexfiltrens förmåga att dämpa sekundära reflexer vilka lägger sig som ett blänk över bildytan, särskilt bildens mörka delar

  • Hur bilden påverkas i vinklar

  • Skillnader i teknisk färgprecision blir tydligare när rummet är optimalt för ögat

Utgå från att OLED är det önskvärda

Här tänker jag att vi vänder lite på steken. Är du ute efter så hög bildkvalitet som möjligt, hög kontrast och dynamisk omfång för tittande i dunkla rum och mörkare med så lite problem som möjligt med blänk i panelen och att bilden blir sämre i vinkel? Då börjar du med en OLED. Där har du precis allt för just detta.

MZ2000_vs_C805.jpg

Panasonic OLED MZ2000E och TCL C805, två helt olika produktnivåer. Båda mäter snarlik peak luminance i HDR. Däremot enorm skillnad i färgmättnad och reflexfilter samt den färgtekniska precisionen. Reflexen är jag som sitter på soffkanten och håller i kameran. Rummet är dunkelt, ca 70 lux.

OLED bygger bilden mot en svart kanvas. Varje pixel är sin egen ljuskälla och därför kan varje detalj och nyans målas mer exakt och utan problematik som att ljus blöder igenom från bakgrunden. Det är den teknik som från början har den bättre förutsättningen för kontrastrik bild för film, tv-serier och spel. Väljer du annan teknik än OLED kommer en rad kompromisser men även vissa fördelar.

Brasklappen – detta är illustrerande exempel

En kamera kan aldrig fånga ljuset från TV olika på ett sätt som helt stämmer överens med de verkliga förhållandet. Än mindre att jag kan fånga den skillnaden på en jpeg-bild som sedan återges på din helt godtyckliga skärm. Bilderna som presenteras är till för att illustrera och peka ut vilken typ av skillnader som förekommer, inte mer.

Välj LCD för mer ljus och lägre priser

Nu finns flera goda anledningar till att inte välja OLED av såväl funktionsmässiga som tekniska anledningar och framför allt ekonomiska skäl. De vanligaste anledningar till att välja bort OLED är som följer:

  • Du har inte budgeten för en OLED även i 55 och 65 tum

  • Prisnivån för OLED tum för tum ökar påtagligt ovanför 65 tum, särskilt 85 och större

  • Du prioriterar en högre ljusstyrka för de tillfällen du använder TV:n i ett mycket ljust rum exempelvis dagtid

  • Du oroar dig för inbränningar. Har du behov att köra TV:n ljusstarkt i långa perioder finns det lämpligare teknik än OLED. Dina barn i lekåldern behöver heller ingen OLED.

Ej OLED? – Välj då FALD

När du väljer bort OLED av olika anledningar återstå LCD:er och där ett starkt rekommenderat att du väljer en LCD med FALD, Full Array Local Dimming. Lysdioderna sitter i zoner bakom panelen och kan variera ljusstyrkan efter bildens innehåll. Detta är direkt avgörande!

OLED_vs_FALD_vinkel_reflex.jpg

Panasonic MZ2000E bredvid TCL C805 igen sedd från vinkel. Här är skillnaden inte lika drastisk. FALD:en gör att C805 kan hänga med bättre, men det är också allt.

FALD är det som skiljer modellerna åt när det handlar om LCD. FALD:en ger en djupare svärta än vad LCD-panelen kan alstra på egen hand. FALD:en är också bättre på att dölja ojämnheter i panelen. Man får räkna med varierande ljus och nyanser mot hörn och kanter på en LCD vilket syns när svart inte längre är svart. Detta döljer en FALD i väldig hög grad. Värre för LCD-modeller utan FALD.

TV utan FALD riskerar blaskig och ojämn svärta

Går du vägen utan FALD lyser lysdioderna konstant över hela bilden. Då har TV:n inte längre något annat än själva panelen som skapar svart i bilden. Svart är inte svart utan varierande nyanser av grått, ofta gråblå. Särskilt i vinkel där det kan bli varierande skiftningar av grått likt att bortre kanten är blåare och den närmast dig går mot grönt. Uniformiteten, jämnheten över ytan är sällan perfekt på en LCD och det blir som beskrivet tydligare.

OLED_FALD.jpg

TCL C805 med FALD igång och med FALD avstängd. Notera hur reflexerna faktiskt dämpas av den gråblå svärtan. Som jämförelse MZ2000E som tecknar helt mot svart och reflexfiltret dämpar blänken från rummet. Rumsnivån är dunkelt, cirka 70 lux och mer än mysbelysning. Fjärde jämförelsen är C805 i mörkt rum, med endast ströljus från närliggande rum. Då syns det hur FALD:en tänder i sjok runt text. Vissa detaljer i rummet speglas fortfarande.

Detta slår dessvärre dubbelt. Vid HDR behöver man både svärta och ljusstyrka, något som en FALD kan alstra och som kommer alldeles naturligt med OLED. Utan en FALD är svärtan flytande och relativ ljusstyrkan. När lysdioderna måste lysa starkt blir också svärtan lidande.

Väljer man bort FALD väljer man också bort de bäst presterande modellerna för att nå en kontrastrik bild för film, tv-serier och spelande. Du väljer automatiskt den sämre TV:n för det ändamålet. Därför det tjatas så mycket om FALD. Har du krav på en högre kvalitet är prioriteten en T med en FALD.

FALD är inte utan nackdelar

Lysdioderna i en FALD tänder och släcker med viss fördröjning mot bilden vilket gör att man kan se hur ljuset skiftar om. Det är också zoner som tänds och släcks och inte individuella pixlar. Detta kan leda till auror eller glorior, så kallad blooming där en ljus detalj i bilden tänder upp delar av panelen runt om som en gloria. Sådan problem blir mycket tydligare i vinkel.

FALD_blooming.jpg

Exempel på ”blooming” när en FALD tänder och släcker zoner. Detta är inte alls lika tydligt i rät vinkel framför TV:n. Tredje bilden visar omställningen när TV:n växlar läge och tillfälligt stänger av FALD:en. Då syns också mer av panelens ojämnheter som FALD:en annars döljer. I detta fall en Samsung QN95D.

Blooming och auror eller glorior från en FALD syns sällan rakt framifrån men kan ändå bli tydligt i vissa lägen. Särskilt menyer och sådant som laddningsgrafik med svart bakgrund kan märkas tydligt även framifrån, särskilt vid HDR.

Detta är något man undviker helt med en OLED eftersom den individuella pixelns grundtillstånd är svart. Svart hos LCD är tvärtom ett tillstånd av att panelen aktivt försöker blockera ljus från lysdioderna. Det läcker alltid igenom ljus någonstans.