SSD - Vad är bäst? 2x80 GB eller 1x160 GB?

Permalänk

SSD - Vad är bäst? 2x80 GB eller 1x160 GB?

Detta är till en helt ny dator som jag håller på att speca upp.
Hittade inte något bra svar i de trådar jag letat i.

Jag kommer köra den som arbets-PC och för spel, så den måste vara stabil och "lättskött".

Vad är bäst? 2x80 GB eller 1x160 GB?

Tanken med 2 x 80GB är att lägga Win 7 och möjligen Office 2007 där, och så köra andra mjukvaror, spel etc. på SSD nr. 2

Eller är det bättre att lägga allt på en SSD?

För musik, bilder, slask etc. så kommer jag köra på vanliga HD.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

altså bara en komentar på detta kan du inte gissa detta skälv ,om du nu tängt testa raid så borde du veta åxå att 2 hårdiskar i raid 0 blir nästan dubbelt så snabb som en.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag skulle köpt en 160 GB, för enkelhetens skull. Den är väl en hel del snabbare än en st 80 GB också vad jag hört, tror det är tillräckligt.

Permalänk

Kockski, om jag hade kunnat gissa det själv hade jag inte ställt frågan.

Sen är inte min tanke att RAIDa dom alls, utan köra dom som 2 helt separata diskar... (på tal om att gissa, tycker jag skrev det ganska tydligt och dessutom highlightade texten.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Jag tror jag skulle köpt en 160 GB, för enkelhetens skull. Den är väl en hel del snabbare än en st 80 GB också vad jag hört, tror det är tillräckligt.

OK, men vad jag kan se så är iaf Intels 80 vs 160 GB SSD lika snabba.

De jag tittar på är:
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA
160GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA

=

Läshastighet 250 MB/sek
Skrivhastighet 70 MB/sek

Det kanske ska nämnas att en del av beslutet också beror på tillförlitlighet, så att om den ena disken krashar så har man antingen spelen/mjukvara eller OS kvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
altså bara en komentar på detta kan du inte gissa detta skälv ,om du nu tängt testa raid så borde du veta åxå att 2 hårdiskar i raid 0 blir nästan dubbelt så snabb som en.

Om du läser hans inlägg ser du att han inte tänkt köra raid, så jag förstår inte din kommentar riktigt?

Med den setup TS tänkt dig är det bättre med en 160GB. Tidigare partionerade man sina diskar för att få lägre lästider, men det gäller inte för SSD. Då Intels 160GB är snabbare än deras 80GB så förstår jag inte varför man ska krångla med två diskar?

Om det iaf blir snack om raid0 så innebär det andra förutsättningar förstås, men för mig är det fortfarande inte självklart att välja 2x80GB. Sekventiella läs/skrivtider blir kortare, men vad spelar det för roll egentligen? Det är ju accesstiden du vill åt, och den är inte bättre i raid. Det viktigaste argumentet för 160GB är att TRIM inte stöds i raid0 ännu, och TRIM vill man ha!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dominator-2010
OK, men vad jag kan se så är iaf Intels 80 vs 160 GB SSD lika snabba.

De jag tittar på är:
80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA
160GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA

=

Läshastighet 250 MB/sek
Skrivhastighet 70 MB/sek

Nä, 160GBaren har bättre skrivhastighet, 100 MB/sek.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Nä, 160GBaren har bättre skrivhastighet, 100 MB/sek.

OK, gick på detta.

http://www.inet.se/artikel/4301292/160gb-2-5-ssd-intel-x25-m-...

Permalänk
Medlem

Jag har två st, 80GB för att enkelt ominstallera Windows utan att behöva röra spelhårddisken.

Lägger också en del backup på den andra hårddisken.

Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"

Permalänk

Jag gick på detta

http://download.intel.com/design/flash/nand/mainstream/322208...

Där står det dessutom att 160GBaren är snabbare på småfiler, upp till 8,600 IOPS mot 6,600 IOPS för 80GBaren.

Case closed?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Jag har två st, 80GB för att enkelt ominstallera Windows utan att behöva röra spelhårddisken.

Lägger också en del backup på den andra hårddisken.

Om TS känner att det är en fördel att ha två diskar kan han väl partitionera 160GBaren och behålla TRIM och snabbare IOPS och sekventiellt skriv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant ämne måste jag säga för detta är en svår fråga.

Jämförelsevis investeringsmässigt så är 160GB bättre för framtiden. Den är okomplicerad, oberoende av raid, och kommer vara användbar längre pga sin storlek.

Å andra sidan är Raid0 med två 80GB'are ingen dum idé. Det är faktist ganska smart då SSD är så hållbara och att R0'a dem inte innebär någon större risk.

I detta fall röstar jag nog på 2x80GB R0. Även fast 160GB är mera värdefullt i framtiden så kommer det finnas mycket billigare, snabbare och större SSD'er om 1-3 år ändå så det är ingen idé att tänka andrahandsvärde direkt. Enbart om man känner att raid är för komplicerat så kan man ju ta 160GB.

Själv sitter jag mest på laptop (där raid är omöjligt) och för mig skulle det vara lyx att ha en SATA3 laptop med SATA3 SSD med hastigheter mellan 300-600 MB/s. Får hoppas det kommer snart.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

2x80 i raid <3

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

Känns som om de flesta som röstat/argumenterat för 2x80GB har raid0 som förutsättning. Om så är fallet förstår jag att omröstningen är jämn.

Men utgår man från de två val som TS faktiskt gav (ingen raid0) så är ju 160GB en självklarhet. Eller är det någon som tycker annorlunda?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Utan raid skulle jag säga 160GB och sen två partitioner.

Permalänk

En fördel med 2x80GB är att TS kan sälja av den andra SSDn när han inser hur lite han använder av den första och hur lite vissa spel vinner på SSDn.

Permalänk
Sötast

Glöm inte : TRIM fungerar EJ på raidade SSD's.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
En fördel med 2x80GB är att TS kan sälja av den andra SSDn när han inser hur lite han använder av den första och hur lite vissa spel vinner på SSDn.

Detta. Endast värt att ha ett fåtal spel på en SSD. Visst att det kanske är bekvämare om man kan köra alla från SSD-disken men jag kör endast Bad Company 2 från min just nu vilket knappt gav någonting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Glöm inte : TRIM fungerar EJ på raidade SSD's.

Intel går i rätt riktning med trim i mjukvaru-raid iallafall.

http://www.techsweden.org/nyhet/QQVj-intel-ssd-och-trim-endas...

Edit:
http://www.nordichardware.se/nyhet,17610.html
Detta är en grov motsägelse dock...

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk

Som det ser ut nu blir det 1 x 160 GB

Permalänk
Medlem

Självklart: 160.

Du behöver inte bråka och mecka med mjukvaruraid.
Du slipper belasta CPUn för att få till mjukvaruraiden.
Windows kan använda sej av TRIM
Du får ½ så mycket kablar
Du får bättre luftgenomströmming pga av att du bara har en enhet och inte två.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, jag har haft exakt samma fundering.

Som trådskaparen påpekar så handlar det inte om 2*80 gb i raid, trots detta verkar folk snöa in på det som alternativ till 1*160 gb...!

Min fundering tror jag gick i samma bana, dvs:

En disk ska vara till OS. Jag ska spela spel. Frågan är då, om jag har två separata diskar, vinner jag då i hastighet för att data hämtas från två olika diskar (en 80 gb för os, en 80 gb för spel) paralellt när jag spelar, istället för att ha båda sakerna och "köa" på samma disk (en 160 gb)?
Kanske en banal fråga att besvara om man är påläst, men jag har inte koll på hur överföringen mellan mobot och diskarna är specad idag.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dominator-2010:

Detta är till en helt ny dator som jag håller på att speca upp.
Hittade inte något bra svar i de trådar jag letat i.

Jag kommer köra den som arbets-PC och för spel, så den måste vara stabil och "lättskött".

Vad är bäst? 2x80 GB eller 1x160 GB?

Tanken med 2 x 80GB är att lägga Win 7 och möjligen Office 2007 där, och så köra andra mjukvaror, spel etc. på SSD nr. 2

Eller är det bättre att lägga allt på en SSD?

För musik, bilder, slask etc. så kommer jag köra på vanliga HD.

Tack för hjälpen.

Eller så kör du 2st 80GB i Raid och partitionerar upp dom. Vad är det för 80GB diskar du har kollat på?

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av daolo:

Intressant tråd, jag har haft exakt samma fundering.

Som trådskaparen påpekar så handlar det inte om 2*80 gb i raid, trots detta verkar folk snöa in på det som alternativ till 1*160 gb...!

Min fundering tror jag gick i samma bana, dvs:

En disk ska vara till OS. Jag ska spela spel. Frågan är då, om jag har två separata diskar, vinner jag då i hastighet för att data hämtas från två olika diskar (en 80 gb för os, en 80 gb för spel) paralellt när jag spelar, istället för att ha båda sakerna och "köa" på samma disk (en 160 gb)?
Kanske en banal fråga att besvara om man är påläst, men jag har inte koll på hur överföringen mellan mobot och diskarna är specad idag.

Jag tror inte du laddar så mkt OS-filer när du ska spela, men det är bara min känsla, jag har inte sett några siffror kring detta.

Eftersom läshastigheten är snabbare hos 160GB så tror jag det går fortare (om än ytterst marginellt) att ladda spel från den (även om den läser nåt OS-relaterat samtidigt).

Bara mina gissningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LOL om man nu fäller en kommentar borde man kanske inte bara kommentera utan också kolla sig egen stavning eller hur KOCKSKI ?

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Summa kardemumma ! =160Gb

Hejsan Dominator 2010

Jag skulle satsa på en 160Gb om jag själv skulle valt.

Det jag själv läst mig till så är det som så, Tillverkaren och dess styrchip är det som avgör "hur" snabb HD´n är
(SSD) ju Större desto snabbare och tyvärr Desto dyrare
undantaget och detta kan vara hårfint är att om man Raidar hårddiskar så blir de snabbare (beroende på viken typ av raid, ofc)
Men det finns inte solklara svar, eftersom då måste man vara specifik i sina jämförelser, till 100%.
varenda detalj är viktig och erfarenhet och kunskap är enormt viktig.
+ trots det kan fel svar ändock ges ibland då utvecklingen inom teknik av all dess slag är så enormt snabb så det som är rätt idag, kan vara delvis felaktig imorgon.

(ska man i sina inlägg ge all information om erfarenhet, utbildning samt all hårdvaruinformation, skulle varje
inlägg vara 20 sidor långt, vilket är näst intill löjligt invecklat, SÅ alla svar ska tas med en nyp salt )

Lycka till med dator byggandet !

Visa signatur

Thomas.