Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Katolska präster och barn

Vad är det med de katolska prästerna och barnövergreppen egentligen?
Kommer fram nya fall hela tiden och från alla möjliga håll och det verkar inte ta slut.

Vad kan detta bero på?

Permalänk

En förklaring är såklart ens konfirmeringsbias, alla präster som begår övergrepp uppmärksammans och man kommer ihåg dem.

Sedan lever många präster i celebrat men ändå är "sexuella". Vissa av dessa som har ett sexuellt intresse som de stänger inne umgås med barn, och då kan det gå att de tar ut sin sexuella lust på dem.

Vi har även en slags "auktoritet/faderegenskap", som man kan spekulera i hur den skulle kunna påverka.* jag såg ett roligt/tragiskt klipp på youtube om detta som jag letar efter*

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

Jag har hört en präst i Svenska kyrkan som var övertygad om att det hängde ihop med att de inte får gifta sig och att det där med sex är tabu. Han menade att den uppdämda sexualiteten måste få utlopp på ett eller annat sätt.

Jag tror att det kan kanske ligga något i det.

Sen har det ju blivit lite av en grej också. Jag tror inte att det är så vanligt som många tror då ett antal fall fått extremt mycket uppmärksamhet. Sen har en massa komiker spunnit vidare på det och därmed förevigat fördomen. Tittar man i Sverige så verkar ju alla pedofiler jobba på dagis eller i skolan med samma logik då det är de som får mycket uppmärksamhet i pressen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Sexualiteten ses ju oftast som människans allra starkaste drift. Lever man i celibat så kommer hjärnan förr eller senare börja försöka övertala dig att ta det du har tillgång till. I lumpen är det mycket bögande, nunnor har säkert en del fuffens för sig, och katolska präster har ju en lätt ''tillgänglighet'' till barn.

Människan är ett djur och inget annat^^

Permalänk

Hur sexualiteten fungerar är nog lite komplicerat, jag själv har varit heterosexuell men har gått över till att bli asexuell efter diverse problem. -Inte den minsta lust till sex har jag idag.

Och frågan är vad som händer med vanliga heterosexuella personer som ej stimulerar sitt sexuella intresse. Att de ska bli knäppa är inte självklart. Man kan anta att en massa saker generellt händer, men jag tror att ens antagande kan slå stort fel.

Sedan är det inte säkert att alla katolska präster verkligen inte slutar upp med att tänka på sex, vissa kanske onanerar etc i smyg. (jag vet inte) Och dessa tror jag kan vara lite farliga, alltså präster som fortfarande flera gånger dagligen tänker på sex.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morris164
Sexualiteten ses ju oftast som människans allra starkaste drift. Lever man i celibat så kommer hjärnan förr eller senare börja försöka övertala dig att ta det du har tillgång till. I lumpen är det mycket bögande, nunnor har säkert en del fuffens för sig, och katolska präster har ju en lätt ''tillgänglighet'' till barn.

Människan är ett djur och inget annat^^

Är det mycket bögande i lumpen? Hur menar du då? Det är ju knappast så för att man inte får knulla under veckorna att man går och sätter på polaren i underslafen^^

Sen det här med de katolska prästerna så håller jag med om vad vi redan är inne på, att det beror på att de inte får utlopp för in sexlust. Alla klarar nog inte detta lika bra och får då utlopp för detta med barnen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Antingen har det skapats en miljö där man accepterar sådant beteende på ett underliggande plan. Eller så är det media som belyser varje fall och letar efter fler fall att belysa med samma karaktär. Det finns väl en enorm mängd katolska präster. Är det onormalt mycket av detta eller är det något som är tacksamt att skriva om?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på den enkla förklaringen att det finns jävligt många barn här i världen och att media är duktiga på att hitta de barn som låter en präst utnyttja dem.

Jävla barn.. kommer här och förstör vår bild av katolska präster..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte helt okänt inom andra religiösa grupper heller. Finns ju ett par Jehovas vittnen som gärna spänner på ett litet barn efter mässan eller vad de nu kallar den.

Tror det har lika mycket med maktposition och beroendeställning att göra. Sen lär ju inte "kyskhetslöftet" (det är så sanslöst ologiskt och meningslöst det där löftet!) hjälpa till.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Hur sexualiteten fungerar är nog lite komplicerat, jag själv har varit heterosexuell men har gått över till att bli asexuell efter diverse problem. -Inte den minsta lust till sex har jag idag.

Och frågan är vad som händer med vanliga heterosexuella personer som ej stimulerar sitt sexuella intresse. Att de ska bli knäppa är inte självklart. Man kan anta att en massa saker generellt händer, men jag tror att ens antagande kan slå stort fel.

Sedan är det inte säkert att alla katolska präster verkligen inte slutar upp med att tänka på sex, vissa kanske onanerar etc i smyg. (jag vet inte) Och dessa tror jag kan vara lite farliga, alltså präster som fortfarande flera gånger dagligen tänker på sex.

Att tänka på sex flera gånger om dagen betyder bara att man är man. Kommer inte ihåg den exakta siffran nu men i snitt tänker en man på sex flera gånger dagligen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Att tänka på sex flera gånger om dagen betyder bara att man är man. Kommer inte ihåg den exakta siffran nu men i snitt tänker en man på sex flera gånger dagligen.

Det var en snav definition på ordet man, vilket jag inte tror de flesta asexuella män håller med om.
Sedan beror det såklart på vad man menar med tänker på sex, tar vi att ha att utföra sexuella handlingar så minskas andelen.

Och frågan är hur väl kan vanligt folk stänga inne sina röster där inne, som säger åt dem att göra en massa dumma saker. Och man kan även påverka hur mycket man ska tänka på en viss sak och man kan även förtränga att tänka på andra saker.
Tar vi våra "könshormoner" så påverkar de hur vi tänker, men mycket testosteron som exempel behöver inte påverka ens sexlust. (däremot bra för ens muskelbyggande)

Tar vi då katolska präster, så inte vet jag hur de gör. Men jag är skeptisk till att anta att de gör på ett visst sätt och att detta i sin tur leder till att deras sexualitet byggs upp och de inte klarar av att hantera denna.
Alltså påståendet att de gör dessa handlingar p.g.a. att de annars inte får utöva sex.
Som sagt jag påstår inte det är så, men jag litar ej på lekmanna-antaganden att det borde vara så. Speciellt då jag själv hade inget problem att stänga av min sexlust/intresse. Sedan när man pratar om det så tänker jag på det, precis som när det står om pyromaner i tidningen. Men för dens skull går jag ej runt dagarna och tänker på hur saker skulle se ut om de brann.
*edit*
Självklart kan jag starta ett sexintresse, såsom andra intressen. Men i dagsläget har jag andra problem som jag prioriterar högre.

Mitt argument är inte att de flesta präster kan stänga av sexlusten, utan jag i frågesätter om att de blir mer "kåta" av att inte stimulera den och det tillslut brister. (Detta kan säkerligen hända för någon.)

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Citat:

Det var en snav definition på ordet man, vilket jag inte tror de flesta asexuella män håller med om.
Sedan beror det såklart på vad man menar med tänker på sex, tar vi att ha att utföra sexuella handlingar så minskas andelen.

Och frågan är hur väl kan vanligt folk stänga inne sina röster där inne, som säger åt dem att göra en massa dumma saker. Och man kan även påverka hur mycket man ska tänka på en viss sak och man kan även förtränga att tänka på andra saker.
Tar vi våra "könshormoner" så påverkar de hur vi tänker, men mycket testosteron som exempel behöver inte påverka ens sexlust. (däremot bra för ens muskelbyggande)

Tar vi då katolska präster, så inte vet jag hur de gör. Men jag är skeptisk till att anta att de gör på ett visst sätt och att detta i sin tur leder till att deras sexualitet byggs upp och de inte klarar av att hantera denna.
Alltså påståendet att de gör dessa handlingar p.g.a. att de annars inte får utöva sex.
Som sagt jag påstår inte det är så, men jag litar ej på lekmanna-antaganden att det borde vara så. Speciellt då jag själv hade inget problem att stänga av min sexlust/intresse. Sedan när man pratar om det så tänker jag på det, precis som när det står om pyromaner i tidningen. Men för dens skull går jag ej runt dagarna och tänker på hur saker skulle se ut om de brann.
*edit*
Självklart kan jag starta ett sexintresse, såsom andra intressen. Men i dagsläget har jag andra problem som jag prioriterar högre.

Mitt argument är inte att de flesta präster kan stänga av sexlusten, utan jag i frågesätter om att de blir mer "kåta" av att inte stimulera den och det tillslut brister. (Detta kan säkerligen hända för någon.)

Jag hävdade inte att det var definitionen av en man utan bara att män gör det i större utsträckning än kvinnor. Nog för att även kvinnofolk tänker på sex men det är lite mer tabu att prata om fortfarande. Kan ju dra till med ett bredare påstående och hävda att tänka på sex flera gånger dagligen är mänskligt. Om man skall börja misstro folk bara för att de tänker på sex varje dag så kommer ens umgängeskrets bli väldigt begränsad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Katolska präster och barn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad är det med de katolska prästerna och barnövergreppen egentligen?
Kommer fram nya fall hela tiden och från alla möjliga håll och det verkar inte ta slut.

Vad kan detta bero på?

har aldrig sett någon studie om att det skulle vara vanligare med pedofiler bland just katolska präster. däremot kan det vara så att massmedia säljer bättre på avslöjanden av just katolska präster som är pedofiler än om det hade varit en äckelgubbe i någon håla i norra Spanien.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så svårt att förstå varför.. inte tillåtet att gifta sig och du får inte ha sex.. tro fan du går efter lättast offert efter ett tag då...

Botemedlet är lätt.. bordeller bredvid kyrkan

Permalänk
Medlem

Äckliga gubbar som är präster bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Äckliga gubbar som är präster bara.

Gott att se dig igen HazZarD.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Många präster som förgriper sig på minderåriga blev säkert utsatta själva när de var barn, många katolska präster började nog sin karriär som korgosse.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Många präster som förgriper sig på minderåriga blev säkert utsatta själva när de var barn, många katolska präster började nog sin karriär som korgosse.

Så katolska präster våldtar barn för att... katolska präster våldtar barn?
God logik...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Är det mycket bögande i lumpen? Hur menar du då? Det är ju knappast så för att man inte får knulla under veckorna att man går och sätter på polaren i underslafen^^

Sen det här med de katolska prästerna så håller jag med om vad vi redan är inne på, att det beror på att de inte får utlopp för in sexlust. Alla klarar nog inte detta lika bra och får då utlopp för detta med barnen.

Har själv inte gått lumpen. Har bara sett det som en cliché i filmer och böcker och liknande.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
God logik...

Det är faktiskt fruktansvärt logiskt om du tänker efter. Hönor lägger ägg för att hönor lägger ägg, eller som att blir man mobbad som yngre så är det väldigt lätt hänt att man själv blir en mobbare när man blir äldre etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är faktiskt fruktansvärt logiskt om du tänker efter. Hönor lägger ägg för att hönor lägger ägg, eller som att blir man mobbad som yngre så är det väldigt lätt hänt att man själv blir en mobbare när man blir äldre etc.

Jaha, och om ägget blir en TUPP då?!?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Antagligen onanerar en del av dom(antagligen de flesta) lika mycket som andra män. En del kanske blir asexuella, eller inte, jag har ingen aning om vad asexualitet oftast beror på.
Jag gissar att en överväldigande majoritet inte slutar vara sexuella.

Det jag egentligen vill komma in på är det emotionella.
Vi brukar vara dåliga på att resonera om våra egna drifter. Vår emotionella personlighet kan vara/är otroligt stark. Primitiv intelligens som det i bland kallas är ganska målande.

Jag tror inte den sexuella driften är den starkaste driften vi har, tex driften att äta och dricka eller driften att ta sig ur dödliga situationer är antagligen starkare. Men sexualdriften är definitivt tillräckligt stark för att påverka vårat beteende, vilket den antagligen gör för samtliga som inte är helt asexuella. MEd andra ord påverkar det vårt "rationella" sätt att tänka. Till vilken grad beror givetvis på personen i fråga och troligtvis väldigt mycket på situationen.

Jag tycker mig ha hört att pedfiler är ganska vanliga och att en liten minoritet av dessa begår pedofilirelaterade brott.
En bidragande förklaring kan då kanske vara en kombination av uppdämd sexualdrift med mer begränsat rationellt tänkande än vanligt som följd, och en miljö som motarbetar/begränsar övergrepp mindre jämfört med det normala sammhället.
För att svära i kyrkan(vad lustigt ..) så kan kanske även en del som normalt inte skulle klassas som pedofiler i psykologin kunna dras åt det hållet under vissa förutsättningar. Sen kan det ju tänkas att alla barn i dessa miljöer inte är prepubertala och den potentiella förövargruppen borde bli betydligt större om den inte är begränsad till pedofiler.

Sen är nog en stor del som sagt konfirmeringsbias, kanske till och med allt.

Tvungen att kommentera användande av "vårt rationella sätt att tänka".
Vi tänker rationellt en hel del men jämfört med vad jag uppfattar som den den allmänna åsikten så är vi även jäkligt irrationella. Sanningen ligger nog någonstand mitt i mellan, att vi består av en salig blandning av rationella och irrationella beteenden.
Jag skrev mao inte "vårt rationella sätt att tänka" som ett påstående att vi normalt tänker helt rationellt, utan för att illustrera exemplet.

Permalänk
Medlem

Hittade en perfekt video för den här tråden:
http://www.youtube.com/watch?v=VABSoHYQr6k

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
God logik...

Ja, oslagbar faktiskt, då den stämmer mycket bra i verkligheten.

Är ofta pedofiler som själva blivit utsatta som barn och liknande.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji

HAHAHAH!

Fy fan vad den var bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji

Louis CK är en av mina absoluta favoritkomiker så jag rekommenderar hans stand-up!!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jaha, och om ägget blir en TUPP då?!?

Det är man sabbar logiken^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är man sabbar logiken^^

Funkar alldeles utmärkt om man går bakåt i tiden, liksom med katolska prsäter. Men funkar inte ritkigt om man vill se det frammåt.
Ty hade många katolska barn blivit sexade av en katolsk präst, vilket är normalfallet då det går fler korgossar på en präst, så hade vi haft en ökning av pedofiler om pedofilinfallet varit större än pedofilbortfallet, vilket är normalfallet i en växande befolkningsökning.
Relativa siffror hade kanske sett annorlunda ut, det beror på om pedofilinfallet varit mycket större än pedofilpåfallet, vilket jag påstår är normalt, då en pedofil sällan förgriper sig på barn.

Men vi har inga siffror, värdelöst att påstå både det ena och det andra.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Funkar alldeles utmärkt om man går bakåt i tiden, liksom med katolska prsäter. Men funkar inte ritkigt om man vill se det frammåt.
Ty hade många katolska barn blivit sexade av en katolsk präst, vilket är normalfallet då det går fler korgossar på en präst, så hade vi haft en ökning av pedofiler om pedofilinfallet varit större än pedofilbortfallet, vilket är normalfallet i en växande befolkningsökning.
Relativa siffror hade kanske sett annorlunda ut, det beror på om pedofilinfallet varit mycket större än pedofilpåfallet, vilket jag påstår är normalt, då en pedofil sällan förgriper sig på barn.

Men vi har inga siffror, värdelöst att påstå både det ena och det andra.

Ja, jo, men det är onekligen så att det man tar in som ung har en tendens att komma ut när man är blir äldre.

Men vi har inga siffror, helt rätt.