Förslag på ändringar (Swec 5.0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

4. En del har anmärkt på detta men vi vill avvakta lite och se om designen sjunker in med tiden.

Ni får nog omvärdera den punkten. Jag menar att den hänger ju ihop ganska mycket med att sidan är på tok för ljus i allmänhet också. Folk har klagat på att man får ont i ögonen efter en stund vid sidan (mig inkluderat), och jag tror inte att man skulle få mindre ont i ögonen bara för att man spenderat mer tid vid sidan

Sidan är för ljus, den är inte ergonomiskt att titta på tyvärr.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Flytta ner alla <script> taggar ni har i <head> ovan </body>. Då laddas sidan fortare.

Permalänk
Inaktiv

Dom som tycker det är för ljust ska nog kolla ljusinställningarna på skärmen.

Orangea (oranga, orange:a? o_O ) raden vänjer man sig nog vid.

Dock kanske sweclockers skulle ersätta det som är oranget (eller hur man ska skriva o_O ) och ersätta det med svart. Och då menar jag överallt, inkl logo

Permalänk
Medlem

Jag har nästan på lägsta redan. Gamla swec var mycket bättre ljusmässigt.

//Niklas

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

2. RSS-ikonen har dubbla funktioner, dels som länk till RSS-feed och dels som markör om forumet är läst eller inte (grå = läst, orange = oläst).

Kan man inte kunna ha en liknande lösning men med en temaikon? För mig känns fortfarande en rss ikon som fel val iaf. Känns lite tråkigt att se samma ikon för varje del, någon annan som instämmer eller är det bara jag?

Skrivet av Andreas D:

Tycker man den tar stor plats rekommenderar vi att surfa med forumavdelningar minimerade, det går betydligt bättre då.

Är detta en inställning du pratar om? vart hittar jag den?

edit: ah, du kanske menar den där pilen så att bara huvudrubrik för en forumskategori syns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ala_95:

Jag har nästan på lägsta redan. Gamla swec var mycket bättre ljusmässigt.

//Niklas

Då är det nog bara ovana.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att man fick välja mellan olika färgteman. Färgen som gamla SweC hade var mycket vilsammare för ögonen att titta på,nu är det för ljust och till höger är det alldeles för vitt.
De gamla smileysarna tyckte jag också var bättre, de stämde bättre överrens med vad man ville uttrycka på nåt sätt

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Skrivet av fog:

Ni får nog omvärdera den punkten. Jag menar att den hänger ju ihop ganska mycket med att sidan är på tok för ljus i allmänhet också. Folk har klagat på att man får ont i ögonen efter en stund vid sidan (mig inkluderat), och jag tror inte att man skulle få mindre ont i ögonen bara för att man spenderat mer tid vid sidan

Sidan är för ljus, den är inte ergonomiskt att titta på tyvärr.

Håller med. Skulle vilja ha det fixat snarast, för det nuvarande färgtemat med dom starka färgerna (vitt) och orange (på fel ställe) bländar bara. Finner inte den nya designen och det nya upplägget allt för användbart, vilket är synd för jag var nog en av dom som såg mest fram emot den nya community-versionen. Som en annan användare skrev i denna tråden eller nån annan (minns ej vilken), så tänker jag till en extra gång innan jag går in på sweclockers numera. "Ah, just det, det är den nya versionen". Det är inte riktigt fullt så kul längre.

Skrivet av anon42512:

Då är det nog bara ovana.

Jag har också ställt ner ljusstyrkan på skärmen, varken det vita i forumet eller det orange är trevligt. Men i kombination blir det faktiskt värre. Det är rätt jobbigt att växla fram och tillbaka med ljusstyrkan på skärmen, när jag redigerar mycket fotografier och vill ha lite mer specificerade inställningar på skärmen. Bara för att gå in på en webbsida liksom? Det ska ju inte vara sämre än det förra.

Sitter man på sweclockers mycket (och har gjort) så var förra versionen mycket skönare för ögonen!

Skrivet av NAD:

Jag hade gärna sett att man fick välja mellan olika färgteman. Färgen som gamla SweC hade var mycket vilsammare för ögonen att titta på,nu är det för ljust och till höger är det alldeles för vitt.
De gamla smileysarna tyckte jag också var bättre, de stämde bättre överrens med vad man ville uttrycka på nåt sätt

+1 på den. Brukar inte göra såna, men håller med i det här fallet. Det blir inte lika mycket sweclockers för mig om det inte kommer en lösning. Ja, så känslig är jag.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu har nån säkert nämnt det men ok..

I galleriet: http://www.sweclockers.com/galleri

Skulle ni kunna göra följande till länkar:
Senaste album
Bubblare
Populärast
Klassiker

Och sen i varje kategori lista alla som är t.ex denna veckas och föregående veckans bubblare, mest populära osv.

Permalänk

http://www.sweclockers.com/mediafakta/index.php?view=teknisk
http://www.sweclockers.com/mediafakta/index.php?view=kontakt

Känns verkligen inte som tilltalande. lite boxar och någon Swec logga i underkant och mer kontakt info eller sånt tycker jag ser mer proffsigt ut!

EDIT: Swec loggan i det svarta fältet bör gå att klicka på för att komma till första sidan!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Byt plats på "nytt i forumet" och annonsen som ligger åvanför. så slipper man skrolla för att se vad som händer i forumet.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv

Filtrering i loggen på profilsidan skulle vara användbart. Skulle vara trevligt att kunna hitta annat än "Nytt inlägg i tråden...".

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Byt plats på "nytt i forumet" och annonsen som ligger åvanför. så slipper man skrolla för att se vad som händer i forumet.

Precis... dessutom tycker jag man kan lägga reiklamen sist. Inte mellan rutorna. Nu gör ju fler sajter så och sweclockers gjorde det väl innan också men det var lättare att se då.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Inaktiv

Ni som redan glömt hur gamla sidan såg ut kan kolla på följande:
http://web.archive.org/web/20080624075645/http://www.sweclock...

Jag får själv inte den att ladda korrekt men ta en titt på vart reklamen sitter, färgval samt placering av innehåll på sidan. Skillnaden är inte så stor som vissa verkar tro. Orange har alltid funnits med då det är en av sidans färger.

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen inte alls bra:

Det ser ju ut som om något är trasigt.

Rubrik och fet-text känns helt skiljt från artikeltexten på ett väldigt dåligt sätt.
Bilderna känns som dom ligger i ingenstans.
Bilderna och rubriken känns helt frånkopplat från artikeltexten.
Bilderna, rubriken och artikeltexten ska kännas som en helhet, som en enhet. Tycker jag iaf.

Och jag förstår att ni har många andra prioriteringar just nu, men detta är något jag verkligen hoppas få se en ändring på förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Även jag tycker att sidan är på tok för ljus, byt ut det vita mot en aningens mörkare nyans.

En grej jag stör mig mycket på är att när man uppdaterar(F5) en tråd så skickas man till sitt senast skrivna inlägg, vilket är väldigt störande då man tappar bort sig i tråden.
Det jag vill ska hända är att man tas till det inlägg man var vid innan man uppdaterade sidan, så man kan fortsätta läsa från vars man var.
Detta är lagom irriterande då jag brukar öppna intressanta trådar i nya flikar, sedan uppdaterar jag dem lite då och då för att se om det skrivits något nytt.
Dock funkar det som det ska om man inte har skrivit på den sidan i tråden som man kollar på.
Detta funkade i 4.0 och jag kör senaste FF.

OffT: Btw någon som vet hur man får chrome att minnas vart på sidan man var? När man uppdaterar så slungas man till toppen på sidan(alla hemsidor).

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Avstängd

Verdana är mycket lättare att läsa. Snälla ta tillbaka det. Tahoma är svårare att läsa..

Permalänk
Medlem

Vad hände med kryssrutorna för att citera förresten? Har suttit och letat som fan nu... jag vill inte behöva byta sida för att kunna citera någon... jag vill att citaten ska dyka upp i snabbsvarsfönstret... att "citera flera" för att sedan byta sida känns som ett steg bakåt i utvecklingen

Permalänk
Medlem

Saknar också "snabb-citera" mycket bra funktion.

Sen en annan sak, insåg att jag hade 16 sidor med bevakade trådar i min Profil från 2002 och 2003. När jag skulle städa lite i dessa så fanns det ingen "markera alla"-knapp fick alltså klicka 8-10 klick och sen delete PER sida.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Under fliken "Heta ämnen" skulle jag vilja ha en rullist med forumindex, går det att styra?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mr_Lazy:

Saknar också "snabb-citera" mycket bra funktion.

Sen en annan sak, insåg att jag hade 16 sidor med bevakade trådar i min Profil från 2002 och 2003. När jag skulle städa lite i dessa så fanns det ingen "markera alla"-knapp fick alltså klicka 8-10 klick och sen delete PER sida.

Snabbsvar är ju samma funktion, dock får man inte citat taggen

Kan vara nämnt redan men i citatfliken: http://www.sweclockers.com/forum/citat

Skulle det vara möjligt att ändra så man ser vem det är som citerat en själv och?
Just nu skriver den mitt användarnamn eftersom de citerat mig men det är ju inte vad man vill..

Edit: Och vi vill ha tillbaka swec's gamla smileys !
Edit2: Bredda forumet lite iaf eller se till så att vi får funktion där vi kan sträcka ut swecsidorna..
Som det ser ut nu är swec (den intressanta delen, inte bannerns till höger) bara på min vänstra halva av skärmen.. Syfter mer på när man är i inställningar och skriver fulla inlägg osv..

Permalänk
Medlem

[QUOTE="tcntad;10056109"]Snabbsvar är ju samma funktion, dock får man inte citat taggen :(QUOTE]

just den funktionen jag var ute efter

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

[QUOTE="Mr_Lazy;10056163"]

Skrivet av tcntad:

Snabbsvar är ju samma funktion, dock får man inte citat taggen :(QUOTE]

just den funktionen jag var ute efter

Jo jag förstår, snabbsvar och citat taggen vore trevligt.

Permalänk

tycker att de ska komma en till kategori till gallri översikten som ska heta senast uppdaterade

känns som om album lät blir bortglömda annars

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av er_nilsson:

tycker att de ska komma en till kategori till gallri översikten som ska heta senast uppdaterade

känns som om album lät blir bortglömda annars

Alla gallerier som du hittar i de olika kategorierna i galleriet är sorterade per datum som de är uppdaterade, så bläddrar du runt i flikarna/kategorierna så är det så som du vill. Skall se om vi gör något åt översikten också.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av er_nilsson:

tycker att de ska komma en till kategori till gallri översikten som ska heta senast uppdaterade

känns som om album lät blir bortglömda annars

annars kan de göra en kategori som heter "senast bortglömda"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte om det har nämnts tidigare, men när man tar och markerar att alla meddelanden är lästa, så går länkningen tillbaka till den forumsdel som jag är inne på och inte hela forat, alltså jag kan inte välja Mjukvarudelen om jag befann mig i Speldelen. Så var det inte innan, skulle vilja att ni ändrade tebax.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av kaffetant:

jag tycker ni ska byta plats på "Notiser och pressmeddelanden" med "Nytt i forumet".
Eller alternativt att man ska kunna välja själv var man vill ha de.

Håller med, tycker det är grymt störande att behöva scrolla ner för att se om det finns några nya intressanta trådar.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

(Kanske inte direkt relaterat till SweC 5.0)

1) En sida som listar och beskriver vilka forum-taggar (ex. "[ url ]") som finns tillgängliga. Länken till sidan bör vara enkel att se när man skriver sin post (kanske lite subtilt till höger om "förhandsgranska inlägg"-knappen?).

2) eller för motsvarigheten i HTML! Kompletterar fetstil, kursivstil och understreck och är (enligt min egen åsikt) mer användbar än den sistnämnda.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Weeblie:

1) En sida som listar och beskriver vilka forum-taggar (ex. "[ url ]") som finns tillgängliga. Länken till sidan bör vara enkel att se när man skriver sin post (kanske lite subtilt till höger om "förhandsgranska inlägg"-knappen?).

Det finns en sådan sida på http://www.sweclockers.com/forum/misc.php?do=bbcode. En del av de funktioner som nämns där är dock inaktiverade och alla exempel verkar inte funka riktigt som de ska, men kanske kan den vara till någon hjälp.

Skrivet av Weeblie:

2) eller för motsvarigheten i HTML! Kompletterar fetstil, kursivstil och understreck och är (enligt min egen åsikt) mer användbar än den sistnämnda.

Den funktionen finns redan. Med hjälp av [strike]med lite text emellan[/strike] kan man stryka över sakar, såsom att plocka svenska jordgubbar utomhus i november.