Förslag på ändringar (Swec 5.0)

Permalänk
Medlem

Ja men för att få det måste jag ju först klicka på tråden.
Tidigare kunde jag klicka på det direkt utan att först gå in i tråden.
Nu måste jag först öppna tråden, vänta på att det laddas, klicka på knappen, vänta på att det laddas för att sen läsa det jag vill läsa.
Innan klickade jag på tråden, väntade, läste det jag ville läsa.

Detta tar mer än dubbelt så lång tid och kräver mer än dubbelt så mycket arbete från min sida för att komma dit jag vill.
Det är en oerhört stor försämring och något som är helt oacceptabelt för ett forum 2010 enligt mig.

Permalänk
Medlem

Tycker sajten drunknar lite i reklamen. Med den nya layouten så blir det mer rörigt. Kanske bör tänkas på.
Sen kan man ju tro man kommit in på t.ex kompletts hemsida eftersom reklamen längst upp är det man ser först och loggan är nästan lika stor som sweclockers loggan.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Tror swec klockan går en timme efter? ändrade till 08a tidräkning men likförbanant ligger jag en timme efter. går ju ändra ett snäpp till men känns fel.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tror swec klockan går en timme efter? ändrade till 08a tidräkning men likförbanant ligger jag en timme efter. går ju ändra ett snäpp till men känns fel.

Du hade inte aktiverat justering för sommartid i dina inställningar. Jag har fixat det åt dig nu.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag inte gillade denna uppgradering. Det är nått med färgerna som skär sig, det är jobbigt att läsa. Starkt orange och mörkt mörkt grått mot ljudgrått är väldigt jobbigt för ögonen. Den äldre versionen var myckt mildare för ögonen.

Visa signatur

i7 6700K | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Fractal Design Define S
Corsair Hydro H110i GTX | Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe
WD Black 1TB 7200rpm 64MB | EVGA Supernova G2 850W
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX
EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB ACX 2.0+ SC+ | Windows 10 PRO

Permalänk
Inaktiv

Postade en bild i upplösningen 1680x1050.
Den blev liten i posten, så långt allting bra.
Men när jag klickar på den är den lika liten ändå?
Vet inte om det ska ligga här eller i buggar

Permalänk
Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser fint ut!
Hade gärna sett lite fler trådar på "senast i forumet" på huvudsidan bara!

Permalänk
Korsordsguru

Jag skulle vilja föreslå att swelockers.com redirectas till www.sweclockers.com eller vice versa. Just nu blir det problem med kakorna då de lagras för både www.sweclockers.com och sweclockers.com. Är man inloggad på ena domänen och följer en länk till den andra så är man alltså inte inloggad där. Alternativt om www.sweclockers.com använde sweclockers.com-kakorna vilket jag tror är möjligt enligt rådande standarder? Detta problem är dock inte 5.0-specifikt utan fanns innan också.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av anon42512:

Postade en bild i upplösningen 1680x1050.
Den blev liten i posten, så långt allting bra.
Men när jag klickar på den är den lika liten ändå?
Vet inte om det ska ligga här eller i buggar

Bilden skalas efter din skärmupplösning.

Skrivet av -=FULLMOON=-:

Fix på G!

Skrivet av cryptic:

Tycker det ser fint ut!
Hade gärna sett lite fler trådar på "senast i forumet" på huvudsidan bara!

Tryck 'end' på tangentbordet så kommer du till den stora rutan längst ned.

Skrivet av DaLys:

Jag skulle vilja föreslå att swelockers.com redirectas till www.sweclockers.com eller vice versa. Just nu blir det problem med kakorna då de lagras för både www.sweclockers.com och sweclockers.com. Är man inloggad på ena domänen och följer en länk till den andra så är man alltså inte inloggad där. Alternativt om www.sweclockers.com använde sweclockers.com-kakorna vilket jag tror är möjligt enligt rådande standarder? Detta problem är dock inte 5.0-specifikt utan fanns innan också.

Fix på G!

Tack för alla rapporter, keep the good work up!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/923685...

Klarare regler vad som gäller här. läser man hastigt så låter det som att det är okey att ha en tråd där utan ett betalt annons kostnaden på 15 kr (vilket jag tycker är bra dyrt). men läser man mellan raderna så måste man lagt upp en annons och sen skapat en tråd där och diskutterar nyheten.

Dock bör varje tråd vara länkad till annonsen i övrigt så man vet vad som diskutteras. hade varit bra om allt köp/sälj sköttes öppet i tråden så alla kan ta del av det och endast kontonummer/adress mm sköttes vid PM. Fungerar ypperligt på de flesta forum och man slipper fråga samma person samma fråga 70elvagånger om samma sak.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av -=FULLMOON=-:

http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/923685...

Klarare regler vad som gäller här. läser man hastigt så låter det som att det är okey att ha en tråd där utan ett betalt annons kostnaden på 15 kr (vilket jag tycker är bra dyrt). men läser man mellan raderna så måste man lagt upp en annons och sen skapat en tråd där och diskutterar nyheten.

Dock bör varje tråd vara länkad till annonsen i övrigt så man vet vad som diskutteras. hade varit bra om allt köp/sälj sköttes öppet i tråden så alla kan ta del av det och endast kontonummer/adress mm sköttes vid PM. Fungerar ypperligt på de flesta forum och man slipper fråga samma person samma fråga 70elvagånger om samma sak.

Det är endast marknadssystemet som kan skapa trådar där. Du kan inte skapa en tråd som vanlig användare utan måste gå genom marknad.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Ikonen för nya inlägg i trådar syns för dåligt. Byt ut den vita färgen på "brevet" i kuvertet mot orange eller liknande

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreas D:

Bilden skalas efter din skärmupplösning.

Varför blir den så liten för då?
Kan ta en screenshot...

EDIT: Här: http://pici.se/pictures/KRShtMkiK.jpg

Permalänk
Medlem

Mail-vid-svar funktionen funkar inte för mig, bara delvis väldigt dåligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Fix på G!

Jag hade också som någon redan sagt gärna sett att trådar med olästa inlägg inte bara som öppna brev utan även att dom var i orange så det blev tydligare.

Sen, som jag redan frågar, finns det ingen knapp för att gå till första olästa inlägg utan att först behöva gå in i en tråd?
Det borde ligga väldigt högt prioriterat att fixa isåfall.

Annars är det väldigt mycket med designen jag gillar, känns verkligen modern och trevlig.
Lite ljus och lite saker som känns ovant, men överlag gillar jag det här!

Jag hade gärna sett lite större och tydligare teckensnitt på dom här knapparna, som Skicka svar, Förhandsgranska inlägg, Citera osv.

Jämfört med hur stora och tydliga rubriker och dylikt är känns det lite obalanserat, iaf på den här skärmen. Jag tror inte jag hade reagerat på det om jag suttit på min 24" WS skärm istället. Men det kan jag tyvärr inte jämföra med nu.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Kilroy:

Jag hade också som någon redan sagt gärna sett att trådar med olästa inlägg inte bara som öppna brev utan även att dom var i orange så det blev tydligare.

Sen, som jag redan frågar, finns det ingen knapp för att gå till första olästa inlägg utan att först behöva gå in i en tråd?
Det borde ligga väldigt högt prioriterat att fixa isåfall.

Annars är det väldigt mycket med designen jag gillar, känns verkligen modern och trevlig.
Lite ljus och lite saker som känns ovant, men överlag gillar jag det här!

Jag hade gärna sett lite större och tydligare teckensnitt på dom här knapparna, som Skicka svar, Förhandsgranska inlägg, Citera osv.

Jämfört med hur stora och tydliga rubriker och dylikt är känns det lite obalanserat, iaf på den här skärmen. Jag tror inte jag hade reagerat på det om jag suttit på min 24" WS skärm istället. Men det kan jag tyvärr inte jämföra med nu.

Senaste inlägget finns i en egen spalt, klicka på ikonen

. Ang. designfixarna ser vi över det i ett senare skede, nu fokuserar vi på att få allt att fungera och se till att servrarna brummar lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Senaste inlägget finns i en egen spalt, klicka på ikonen http://www.sweclockers.com/forum/images/buttons/lastpost.gif
. Ang. designfixarna ser vi över det i ett senare skede, nu fokuserar vi på att få allt att fungera och se till att servrarna brummar lugnt.

Men det är väll senaste inlägget?
Inte senast lästa eller första olästa inlägget?
Inte alls samma sak!

Det förstår jag, men lika bra att ta upp det när man tänker på det så kan ni gå tillbaka och titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men det är väll senaste inlägget?
Inte alls samma sak!

Det förstår jag, men lika bra att ta upp det när man tänker på det så kan ni gå tillbaka och titta.

Jag kom iallafall till det första olsäta inlägget i tråden när jag klickade på den knappen.

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Medlem

Tycker det ser mycket bra ut, och fungerar som det ska. Åtminstone det jag har testat. Hade gärna sett några alternativa färgteman, kanske blått? Något mörkare iaf.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte18:

Jag kom iallafall till det första olsäta inlägget i tråden när jag klickade på den knappen.

Ok, dåså. Jättebra!
Då borde dom bara ändra texten som står när man håller musen över den.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att det vore lite tydligare markerat vilka trådar som har nya inlägg jämfört med de som inte har det. Nu är båda ikonerna gråa, men den ena har ett brev. Jag ser gärna en färgskillnad.

Sen så undrar jag vad som är skillnaden mellan en orange ikon och en grå?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

.

Några punkter.

Kör ff3.6, 1680x1050.

1. Centrera huvudsidan, centrera gärna forumet och då också snabbsvar. Just nu under min "Daily" folder som jag öppnar i bookmarks så kommer ett dussin tabbar upp. Alla de hamnar någorlunda i mitten tills man kommer in på swec och helt plöstsligt får notiser -> reklam -> forum och en blinkande flash annons i fejjan. Känns även som om sidan håller på att trilla ut i vänsterkant när det inte finns något mellanrum.
Något så här hade varit mycket skönare att komma in på (iaf i min upplösning): http://img151.imageshack.us/img151/4148/centre.png

Ändrade lite nyansen på bakgrunden där också till något mörkare. Ja, annonserna avstängda nu, kunde inte ens skriva den här posten med dom blinkande.

2. Under forumsindex, måste rss länkarna vara så stora och ligga just där? Hade hellre sett en ikon relaterat till just det forumet, tänk en lite mörkare nyans av den ytan som finns där nu av en hårddisk eller något till delen Lagring tex. Rss ikonen kan väl flyttas till höger om titeln på forumsdelen iaf, typ så här kanske? http://img532.imageshack.us/img532/6669/forumvw.png

3. Låt oss klicka på ikonerna till vänster om trådtiteln för att gå till första olästa inlägg (observera ej senaste inlägg) om ikonen visar öppet brev, sista lästa inlägg om det är stängt. Lägg till en inforuta om man hovrar över ikonerna likt den du får vid pilen på "Gå till senaste inlägget". Tog ett tag att fatta att orange ikon betydde att en mod hade varit i tråden och postat.

4. Jag förstår er vilja att använda eran orange från loggan men den passar inte alltid hur mycket ni än vill. Den är helt enkelt för stark och aggresiv på forumet, tona ner den till en ljusare orange eller något så att man inte störs av den hela tiden när man försöker läsa flera inlägg i sträck.

Permalänk
Medlem

Den enda invändingen jag har är jag tycker att man ska kunna öppna en ny tabb med scrollhjulet på de scrollande nyhetslänkarna.
I 4.0 kunde man det.
I 5.0 går det inte

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Knapparna för anmäl, citera flera osv. borde bli betydligt mindre. De finns trots allt på vartenda inlägg.
Avståndet mellan varje post borde minskas något också.

Det nya forumet känns öht. alldeles för instängt. Textstorleken är utmärkt, men allt annat är på tok för stort.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tror allt känns stort pga av att ett inlägg har fyra olika delar på varandra. Rubrik ifall vald, sen själva inlägget, sedan kommer signatur och sen därefter en rad för knapparna. Signaturen skulle kunna dela plats på den sista raden med knapparna typ något sånt här kanske? http://img696.imageshack.us/img696/562/sigbc.png

Flyttade även allt lite mer mot mitten och la till en nyans av färgen som redan finns i foruminläggen på bakgrunden.

edit: Ska "Anmäl" knappen verkligen finnas för dina egna inlägg?

Permalänk
Skrivet av jonte18:

Det gör inte jag. Jag kommer till sista inlägget i tråden.

Första olästa inlägg är en kanonfunktion och jag håller med Kilroy om att det vore nice om man kunde komma till den utan "två klick".

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Det gör inte jag. Jag kommer till sista inlägget i tråden.

Första olästa inlägg är en kanonfunktion och jag håller med Kilroy om att det vore nice om man kunde komma till den utan "två klick".

Samma för mig, och jag instämmer. Sedan får gärna länken som utför detta vara närmre de andra länkarna, inte en pixelmeter åt höger från där man läser rubriken.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Samma för mig, och jag instämmer. Sedan får gärna länken som utför detta vara närmre de andra länkarna, inte en pixelmeter åt höger från där man läser rubriken.

Jag kommer också till sista inlägget.
Jag kunde inte prova förut för då var första olästa inlägg samma som sista inlägg.

Och jag håller med till fullo, på samma plats som den knappen var i version 4 hade varit bra.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Lyset:

Några punkter.

Kör ff3.6, 1680x1050.

1. Centrera huvudsidan, centrera gärna forumet och då också snabbsvar. Just nu under min "Daily" folder som jag öppnar i bookmarks så kommer ett dussin tabbar upp. Alla de hamnar någorlunda i mitten tills man kommer in på swec och helt plöstsligt får notiser -> reklam -> forum och en blinkande flash annons i fejjan. Känns även som om sidan håller på att trilla ut i vänsterkant när det inte finns något mellanrum.
Något så här hade varit mycket skönare att komma in på (iaf i min upplösning): http://img151.imageshack.us/img151/4148/centre.png

Ändrade lite nyansen på bakgrunden där också till något mörkare. Ja, annonserna avstängda nu, kunde inte ens skriva den här posten med dom blinkande.

2. Under forumsindex, måste rss länkarna vara så stora och ligga just där? Hade hellre sett en ikon relaterat till just det forumet, tänk en lite mörkare nyans av den ytan som finns där nu av en hårddisk eller något till delen Lagring tex. Rss ikonen kan väl flyttas till höger om titeln på forumsdelen iaf, typ så här kanske? http://img532.imageshack.us/img532/6669/forumvw.png

3. Låt oss klicka på ikonerna till vänster om trådtiteln för att gå till första olästa inlägg (observera ej senaste inlägg) om ikonen visar öppet brev, sista lästa inlägg om det är stängt. Lägg till en inforuta om man hovrar över ikonerna likt den du får vid pilen på "Gå till senaste inlägget". Tog ett tag att fatta att orange ikon betydde att en mod hade varit i tråden och postat.

4. Jag förstår er vilja att använda eran orange från loggan men den passar inte alltid hur mycket ni än vill. Den är helt enkelt för stark och aggresiv på forumet, tona ner den till en ljusare orange eller något så att man inte störs av den hela tiden när man försöker läsa flera inlägg i sträck.

1. Vi är medvetna om problematiken och kommer att klura på detta så snart den första stormen buggar är avklarade.

2. RSS-ikonen har dubbla funktioner, dels som länk till RSS-feed och dels som markör om forumet är läst eller inte (grå = läst, orange = oläst). Tycker man den tar stor plats rekommenderar vi att surfa med forumavdelningar minimerade, det går betydligt bättre då.

3. Orange ikon = het tråd, dvs. många inlägg eller visningar. Medveten om att det blir en liten tankevurpa med färgvalet och vi ska se över detta.

4. En del har anmärkt på detta men vi vill avvakta lite och se om designen sjunker in med tiden.

Ang. första olästa inlägg som diskuteras så ska vi försöka ordna en lösning. Tänk på att sajten bara är något dygn gammal nu och att vi kommer arbeta kontinuerligt med att förbättra funktionerna, så all feedback är ovärderlig.

Visa signatur