Permalänk

ACPI Problem

Hej på er!

Har haft ett satans strul med min burk en längre tid.
Problemen är ACPI:n som genererar fel.. Läs mer nedan.

Pratade med en databutik igår och dom hade ingen förklaring direkt.

Burken ser ut så här nu:

Låda: Chieftech 340 w.
Fläktar: 6 st 80 mm, varav en bara går på fullt blås, CPU:ns.
HD: 82.3 GB IBM 7200, 60 GB IBM 7200, Seagate 30 GB 7200.
Av någon orsak ville IDE2 inte ha min 30 GB IBM 7200..
HP 24X brännare.
Soundblaster Live ljudkort.
10/100 mb Nätverkskort, noname typ.
Moderkort: Matzonic MS8127C
CPU: AMD Athlon 800 mhz
(Bytte mitt Azus kort och min andra 850 AMD för att se om det gjorde nått men icke..)
Grafikkort: G2 MX440 32MB, ska bytas snart iaf.. men...
Mus: MS Intelli 3.0m går via paralellborten med USB konvert.

Detta är testat:

Byt ut:
moderkort. (mot ett som aldrig haft dessa problem.. Hjälpte inte)
CPU.
HD.
Graffe.
Minnen.
CD spelare/Brännare.
Tagit bort ljudkortet.
Tagit bort nätverkskortet.

Felet som står i loggen är bl.a:
"AMLI: ACPI BIOS försöker läsa från en felaktig I/O-portadress (0x71) som finns i skyddat adressintervall som tillhör 0x70 - 0x71. Detta kan resultera i instabilitet i systemet. Kontakta återförsäljaren för teknisk support."

Det kommer 4 felmeddelanden efter varandra och det brukar resultera i att burken hänger sig. Surfa går ok, men inte spela.

...Nån som tror sig veta orsaken?

/BILSKIRNE...

Permalänk

Prova byta ACPI. Testa med att välja typ "Standard ACPI" eller vad det nu hette. Kanske hjälper dig.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

..Ok, hur gör man detta? Under system eller?

Tackar för svaret,

/BILSKIRNE...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
..Ok, hur gör man detta? Under system eller?

Tackar för svaret,

/BILSKIRNE...

Enhetshanteraren --> dator --> uppdatera drivare, där väljer du standard-pc istället för acpi.

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk

..Men, problemet är då att jag missar fördelarna med just ACPI. Det löser ju inget att stänga av det, mer än för stunden. Jag kan ex inte stänga av burken från startmenyn i och med att ACPI:n styr bl.a avstängningen.

Det är en lösning men inte lösningen på problemet typ..

Ingen som har något mer jag kan testa?

Tack för svaren!

/BILSKIRNE...

Permalänk
Medlem

Kom probelemet när du installerade XP? Flera moderkort har problem med acpi och xp (tex mitt), har du kollat om det finns ett uppdaterat bios till ditt moderkort som kan fixa problemet?

Visa signatur

i5-6600K@4.2GHz | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB | ASUS Z170 PRO GAMING | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB | Cooler Master Haf 912 Advanced | Cooler Master Seidon 120XL

Permalänk
Medlem

Se över nätdelen och prova med någon annan. Annars ingen aning.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Foffe, det kom faktiskt med just XP.. Däremot så har jag testat 2 olika moderkoert men båda har varit äldre än XP så att säga.. Har inte hitta exakt den uppdatering som jag behöver till mitt Matsonic MS8127C kort.. Hittar bara ett till MS(127C+..

tjarven, lådan är en Chieftech 340 och är bara 6 månader drygt.. Hade samma strul med tidigare lådan.

Foffe, vad har du för m-kort nu?
Jag har 512 mb PC-133 minnen och vill inte gärna köpa 512 DDR just ju

Tackar igen!

/BILSKIRNE...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BILSKIRNE
Foffe, det kom faktiskt med just XP.. Däremot så har jag testat 2 olika moderkoert men båda har varit äldre än XP så att säga.. Har inte hitta exakt den uppdatering som jag behöver till mitt Matsonic MS8127C kort.. Hittar bara ett till MS(127C+..

tjarven, lådan är en Chieftech 340 och är bara 6 månader drygt.. Hade samma strul med tidigare lådan.

Foffe, vad har du för m-kort nu?
Jag har 512 mb PC-133 minnen och vill inte gärna köpa 512 DDR just ju

Tackar igen!

/BILSKIRNE...

Jag har ett MSI K7T Turbo som jag hade problem med när jag installerade XP pga ACPI. Har sett att det finns uppdatering av bios så att det ska fungera men jag har instället disablat ACPI och fått XP att gå stabilt. Lite trögt dock att man måste slå av burken själv men det får man leva med.

Visa signatur

Permalänk

-Har exakt samma kort Inte just nu men jag har testat att buta till Matsonic kortet men får samma ACPI fel..

Grejen är att jag vill få skiten att funka utan att stänga av ACPI...

Vore kul om någon mer har haft samma strul med äldre moderkort, alltså äldre än XP tiden?

Tack Foffe iaf!

/BILSKIRNE...