Permalänk

Tysta ner!

.

Permalänk
Entusiast

Re: Tysta ner!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mottroz
Så här ligger det till.
jag är trött på att datorn ska låta så som den gör.
att sova med datorn på är nästan omäljligt. och om man väl sommnar så känner man sig inte utvilad pga ljudet.

Vad skulle jag kunna göra för att tysta ner burken men ändå försöka behålla någerlunda bra temp på prylarna.

Saker jag redan har bytt är cpu kylaren. ligger just nu en zalman som låter runt 15-25db reglerbar.
orginalkylaren på mitt gf2 pro och en insticksfläkt som drar ut värme.
Jag funderade på att lägga dit mattbitar i plåtarna.
Jag vill inte heller lägga ut massa pengar på detta.
Vad skulle man kunna lägga för sorts matta i sidoplåtarna för att tysta ner o ändå inte kosta allt förmycket.

texten är kanske lite flummig men är väldigt trött.
måste skylla på något

mvh Danne

Det ska finnas att köpa ljudisoleringsplattor eller vad man kallar det för som man sätter på väggarna inanför chassit.. ska vara ganska effektivt..

edit: oj såg att du redan skrivit om dom plattorna ska försöka hitta en länk.. http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=NOKIT

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

du kan köra med dämpmatta från biltema elelr micro, funkar nästan lika bra.. fast ger inte så mycket, isånafall får du slå till med 20mm.. kom ihåg att isolera hela insidan av lådan, gärna dubbelt vid hårdiskarna så slipper du lite tinnitusljud.. kostar runt 150:- har jag för mig för en stor bit..

tänk på att nätagget och fläkten på nordbryggan låter en del också..

Permalänk
Medlem

Mitt förslag e att skaffa ett annat grafikkort utan fläkt som du kan ha medans du sover, förslagsvis voodoo3 sänker volymen rejält kan ja lova

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decifer
Mitt förslag e att skaffa ett annat grafikkort utan fläkt som du kan ha medans du sover, förslagsvis voodoo3 sänker volymen rejält kan ja lova

Varför inte bara ha en stor passiv fläns da? Eller en stor fläns med en lågvarvig fläckt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Varför inte bara ha en stor passiv fläns da? Eller en stor fläns med en lågvarvig fläckt?

Jo de går ju de oxå,om man orkar byta fläns

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem

tor inte man byter bort ett GeForce 2 pro mott ett gammelt kort som voodoo 3.

GTS korten är inte så farligt varmna så man kan nog klarar sig med en rätt stor passiv fläns.

Permalänk
Permalänk
Medlem

kör alla fläktar på 5v/7v?

jag kör alla mina fläktar på 7v utom dom som sitter i nätaggregaten och dom är temperaturstyrda. det som låter mest i burken är väl hdd:arna om man bortser från cd-rom/rw som låter utav helvete när dom spinner.

Och kör man fläktarna på 7v så låter dom ju alldeles lagom knappt så man hör dom ju.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Använd dubbelhäftande mattejp för att fästa skummgummi matta.
I min dator har jag först lagt "asfalt" matta för att få tyngd i den sen så har jag lagt 20 mm överallt utom "bakom" moderkortet där jag bara fick plats med 10 mm. Se till att täcka överallt i burken där ljudet kan tänkas vilja komma ut lr orsaka vibrationer.
Sen så borde det gå bra att byta ut flänsen på ditt grafikkort mot en (fungerar bra på mitt gf3 ti200) http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=2&session=fa1d2cfd...
och byt ut nordbryggan mot en http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=455&session=fa1d2c...
Sen är det ju bara stoppa in en tystare fläkt / sänka spänningen till fläkten i nätagget och ha en tyst cpu kylare.
Hårddisken får du eventuellt dämpa genom nån gummiupphängning om det behövs, samt sätta en tyst fläkt som blåser lite på den.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

najs

vad är det för chassi du har?

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

hmm, ännu bättre att dämpa med är nog liggunderlag sånn där rulle man har på läger. byggte en box och modda om hdd racken med sånn.
min maxtor lät då inte mycket.
tror att du kan prova det med, dämpa med liggunderlag på väggarna och så.

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem

www.macl3an.tk

Där finns bilder på mitt chassi som e nästan knäpptyst. Kör alla fläktar på 7 volt (iaf på vintern :-). Ljudisolerat, har passiv fläns på mitt GTS...

Chassit säljes förresten

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
www.macl3an.tk

Där finns bilder på mitt chassi som e nästan knäpptyst. Kör alla fläktar på 7 volt (iaf på vintern :-). Ljudisolerat, har passiv fläns på mitt GTS...

Chassit säljes förresten

Hur mycket kostade det att han sprejade den? Sprejade han den svart + motiv eller var den svart från början?

Permalänk

Wea
Min dator låter oxxå förjävligt...
testade med ljudmattor men det blev inte helt bra ändå...

men jag löste det tillslut... stoppade in burken i garderoben
Det funkar faktiskt, när man har trådlöst tagnenbort å mus... iof får man köpa förlägningssladd till skärmen etc. men... det va det värt... för nu är det tyst...
BLir lite varmt inne i garderoben, men det är faktiskt trevligt med varma kläder en vintermorgon *ler*

Visa signatur

Erik

Permalänk
Medlem

Ni har ju fått allt om bakfoten ... när datorn låter mkt så är det ju bara att höja musken så slipper man höra datorn !

Permalänk
Hedersmedlem

Farbror Jonas få-tyst-på-datorn-guide

Skrev i en anna tråd, klistar in här

1. Se till att alltid köpa tysta grejjor (hdd:s, grafikkort osv)

2. Köp en så tyst fläkt till prollen som möjligt (med gamla p III:or och celerons kan man tom nästan ställa ner fläkten till prollen till 7v) Tänk också på att en sådan fläkt sällan pallar någon vidare oc.

3. Ställ ner alla chassifläktar till 7v (självklart inte om du har höga temps) Om du har lite el skills så kan du även byta nätaggsfläkten eller ställa ner den till 7v. Du kan även göra en fancontroller så att du kan stänga av fläktarna på natten, då de troligen ej behövs.

4. Novibes

5. Ljuddämpa lådan, finns ett ganska bra sätt, först så sätter du på s.k asfaltsmattor inne i chassit (finns på biltema tror jag), sen på det sätter du på biltemas ljuddämpningsmatta (som typ är till för bilar?!)
Det finns färdiga ljuddämpningskit, speciellt till Chieftech chassin.

6. Kolla om du kan köra grafikkortet med passiv kylning (obs! farligt, kolla tempen noga om du tar bort/ställer ner fläkten till 7v)

7. Köp öronproppar.

OBS Alla mina tips görs på egen risk!

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Dundra på musik när man ska sova

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Avstängd

Vad du än gör köp inget ljuddämpningskit från datorbutiken.com, gtek.net eller dyl. Skall förklara varför...
Kiten består av tre lager oftast. 10-20mm ljuddämpnings "skumgummi" som dämpar ljud och ett påklistrat lager ca 5mm svart vibrationsdämpande material och ibland en silverfärgad plastyta som reflekterar värme (dåligt). alla tre lagerna är oftast ihop klistrade o kostar en smärre förmögenhet...
Jag gick till närmaste bilhandel o bad om ljudisolering o fick tag på exakt samma saker som de resp. företagen säljer fast till priser som 35kr/m. Det svarta tunna vibrationsdämpande materialet var självhäftande på ena sidan så jag klistrade det på alla ställen jag ville isolera och sedan en massa lim det så att jag kunde fästa mitt 10mm ljuddämpnings skumgummi material som kostade 42kr/m. Jag valde utan silverskitet som bara reflekterar värmen in o kan vara strömledande så man kortsluter ens prylar. Allt gick på ca 150kr o då kunde jag isolera en halv låda till. blev inte helt tyst men den dämpar på ett väldigt effektivt sätt o kom ihåg att vara skitnoga med måtten. annars kommer du få problem att stänga lådan. //Mvh CJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlawsWorth
Vad du än gör köp inget ljuddämpningskit från datorbutiken.com, gtek.net eller dyl. Skall förklara varför...
Kiten består av tre lager oftast. 10-20mm ljuddämpnings "skumgummi" som dämpar ljud och ett påklistrat lager ca 5mm svart vibrationsdämpande material och ibland en silverfärgad plastyta som reflekterar värme (dåligt). alla tre lagerna är oftast ihop klistrade o kostar en smärre förmögenhet...
Jag gick till närmaste bilhandel o bad om ljudisolering o fick tag på exakt samma saker som de resp. företagen säljer fast till priser som 35kr/m. Det svarta tunna vibrationsdämpande materialet var självhäftande på ena sidan så jag klistrade det på alla ställen jag ville isolera och sedan en massa lim det så att jag kunde fästa mitt 10mm ljuddämpnings skumgummi material som kostade 42kr/m. Jag valde utan silverskitet som bara reflekterar värmen in o kan vara strömledande så man kortsluter ens prylar. Allt gick på ca 150kr o då kunde jag isolera en halv låda till. blev inte helt tyst men den dämpar på ett väldigt effektivt sätt o kom ihåg att vara skitnoga med måtten. annars kommer du få problem att stänga lådan. //Mvh CJ

finns det sånna mattor på biltema? art nr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Dundra på musik när man ska sova

Du va inte på chillout i sommras.

Msuikk från ca 5-6 olika håll i ishallen och det var ju inte direkt låg musik .. men gott va det att sova ändå

Permalänk
Avstängd

Skulle bli förvånad om de inte hade det. Det är standard mattor.

Permalänk

Jag hade samma problem! Ett bra tips som redan skrivits ett antal gånger är att köpa dämpmatta på Micro eller Biltema etc. Den där heltäckningsmattan du hade satt i kan inte göra nån stor skillnad Se till att du täcker varje kvadrat-centimeter av lådan!

Detta kan göra en hel del men det bästa är att gå på själva ljudkällorna, såsom gpu,cpu kylare! Nu kör jag med en ThermalRight AX-7 och en enermax fläkt på den! Sedan har jag två enermax 120mm fläktar i fronten och en 92mm där bak!

De två 120mm i fronten går i 5 volt och de andra fläktarna har jag vridit ner med motståndena!

En grej du kan göra annars är om du har nån 60mm fläkt eller likande att sätta på grafik-processorn. Jag satte min gamla processorfläkt på grafikkortet (mitt gamla Geeforce 2 GTS pro) men 5 volt. Var noga att kolla temperaturen bara så att det inte blir för varmt.

När jag gjort detta kan man knappt höra att datorn e påslagen! Men man kan "tryggt" lämmna på datorn där hemma utan att oroa sig för att det skall bli för varmt osv.

Hoppas jag kunde vara till nån hjälp!

MVH Peter!

Edit: stavfel

Visa signatur

i7 860

Permalänk
Avstängd

En billig lösning är att köpa en 60>80mm fanadapter från datorbutiken.se eller gtek.se och en 80mm 19db papst / 80mm zalman så har man bättre kylning o en helt tyst cpu fläkt. Adaptern kostar 95kr + 175kr för papst eller 79kr för en zalman + 132,5kr i frakt.

Permalänk
Medlem

snyggt chassi själv har man oxå ett sånt

Visa signatur

Ep0X 8RDA/ AMD XP1700+ @ 2GHz/ 2*256MB TwinMos m. Winbond 400MHz/ GF4 TI4400/ 260Gb HDD
IF YOU RUN YOU'll ONLY DIE TIRED!
3Dmark

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer

Hur mycket kostade det att han sprejade den? Sprejade han den svart + motiv eller var den svart från början?

Kostade lite under 1 000 kronor...fast då kom han hem till mig...

Han spejade allt...datorn var vit från början...

Någon som vill köpa? Chassit är grymt bra moddat, men många fläktar, nätact. i fronten, ljudisolerad m.m.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk

Jag hörde om en affär på nätet som säljer tysta datorgrejor. någon som vet urlen?

Calle med oväsen hemma

Visa signatur

[And there the devil stood, and felt how awful goodness is]

Permalänk
Permalänk
Medlem

dämpa med liggunderlag äger.
gjorde det nyss på mitt chieftek matrix miditower. gick rätt bra, tog bara nån halvtimme å mäta upp o skära ut. limma fast med limpistol (vilket funkar perfekt förresten)

Rekommenderas varmt!

Permalänk

-Öronproppar, finns inget bättre! Man slipper allt! Grannar,partner,bilar rubbet!