Problem med en WD 120 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med en WD 120 GB

Jag köpte en WD 120 GB (speciel-versionen) för ett par dagar sedan och den fungerade felfritt i början. Dock så är det nu att jag starta om dator en gång och då fungerade inte hårddisken när jag kom in i windows. Den fungerade dock före jag startade om.
När jag försökte komma in på hårddisken så den att den inte var formaterad och frågade om jag ville formatera nu.
Jag testade att starta om igen och då hittade inte ens datorn hårddisken.

Efter det stängde jag av hårddisken och plockade ur den ur datorn och kände att den var extremt varm. Nästan så fort man tog på hårddisken så brände min sig. Kan värmen ha att göra med att den inte funkar?

Jag kan säga att jag har hårddisken i en sådan här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=522&iItemId... . Kan detta göra att hårddisken blir extra varm, eftersom det antagligen inte kommer in lika mycket luft där inne. Hur som helst så har jag kört flera andra hårddiskar i samma hårddisk-hållare.
Jag kan även tillägga att jag har havt hårddisken i hållare ett lite längre tag nu (iaf i fyra dagar) och det är först idag som jag har märkt av den har blivit såhär varm (iofs har jag inte kontrollerat det så vidare mycket förut).

EDIT: Hur varm kan egentligen en hårddisk bli? Kan det vara värmed som är problemet?

Jag läste på datorbutiken att WD har problem med vissa moderkort, men jag har dock inte ett sådant kort, så det gäller inte för mig.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte vad en WD tål med mina 120GXP diskar får max utsättas för 55C.
Har hört att om man ligger under 40C är risken för haveri mycket mindre. Min varmaste disk ligger på 41C nu och den kallaste 38C.

Permalänk
Hedersmedlem

Okey. Nu när hårddisken har kallnat så testade jag igen och nu funkar den. Så troligen har det med värmen att göra.

Finns det något program som kan mäta tempen på denna hårddisk?

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bör fungerar med senaste MBM 5. Man krysar i en ruta att man vill mäta disktempen och din disk bör la stödja det. Sedan väljer man bara disken på en sensor så kan man se tempen.
Annars har jag ett litet program jag kan skicka till dig om du vill som kan mäta disktempen med. Bara å köra.

Här är min ICQ 162608382

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle uppskatta om du kunda skicka programmet till mig. Tyvärr har jag inte icq, men min mail är dennis.x@home.se

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

Vet inte om din hårddisk hållare har det, men det finns sådana med en fläkt där bak, för att kyla hårddisken. Om du inte har det kan det kanske vara värt att byta hårddiskhållare. Om du måste ha en sådan.

Permalänk
Medlem

Skickar det när jag komer hem från jobbet runt 22:00.