Nya MacBook Pro, processor kapaciteten

Permalänk
Medlem

Nya MacBook Pro, processor kapaciteten

Hej!

Om jag har förstått rätt, så är inte de i5 och i7 processorerna i de nya MacBook Pro:na Quad Core. De är i själva verket Dual Core, enligt en annan tråd här.

Vad har dessa Dual Core i5 och i7 för kapacitet egentligen? Har någon sett tester någonstans?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk

Vad var det du tänkte på när du nämnde kapacitet? Propparna kan man läsa om på Intels hemsida. Tyvärr valde ju Apple att installera I7-620M med två kärnor istället för I7-720QM eller I7-820QM eller I7-920XM som alla har fyra kärnor (http://www.intel.com/products/processor/corei7/mobile/specifi...)

Om du vill veta vad de olika propparna klarar av kan du kolla in: http://www.cpubenchmark.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompalompa:

Vad var det du tänkte på när du nämnde kapacitet? Propparna kan man läsa om på Intels hemsida. Tyvärr valde ju Apple att installera I7-620M med två kärnor istället för I7-720QM eller I7-820QM eller I7-920XM som alla har fyra kärnor (http://www.intel.com/products/processor/corei7/mobile/specifi...)

Om du vill veta vad de olika propparna klarar av kan du kolla in: http://www.cpubenchmark.net/

Valde och valde.. ja de gjorde dem. Men att "välja" quad-core-modellerna hade också inneburit att sätta in en extra fläkt och göra datorn tjockare för att kunna handskas med värmeutvecklingen.

Jag tycker det känns som en riktig sweetspot för prestanda/värme/ljudnivå/batteritid.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Valde och valde.. ja de gjorde dem. Men att "välja" quad-core-modellerna hade också inneburit att sätta in en extra fläkt och göra datorn tjockare för att kunna handskas med värmeutvecklingen.

Jag tycker det känns som en riktig sweetspot för prestanda/värme/ljudnivå/batteritid.

Jo, men kallar man modeller för "pro" bör användarna i alla fall kunna få valet att köpa den bästa proppen som marknaden har att erbjuda. Att det blir lite varmare och drar mer batteri tror jag många användare skulle kunna leva med... Huruvida det behövs tjockare chassi och mer fläktar, låter jag någon med termodynamiska kunskaper avgöra.

Permalänk
Medlem

Det är egentligen MacBook Pro 13" som intresserar mig. Den bästa 13"-aren fick en kapacitetshöjning med ca 10% (från 1802 till 1979), som i praktiken förmodligen är mindre än så. Det känns faktiskt lite tråkigt att 13" inte fick bättre processor, en i5M hade gjort gott. Vet inte vad annat nytt som kom med den nya. Får man exempelvis ut ljud från minidisplat porten?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Skrivet av Jukkis:

Det är egentligen MacBook Pro 13" som intresserar mig. Den bästa 13"-aren fick en kapacitetshöjning med ca 10% (från 1802 till 1979), som i praktiken förmodligen är mindre än så. Det känns faktiskt lite tråkigt att 13" inte fick bättre processor, en i5M hade gjort gott. Vet inte vad annat nytt som kom med den nya. Får man exempelvis ut ljud från minidisplat porten?

Jag har 13-tummaren och den funkar utmärkt att surfa på och skriva mail och liknande. Lite enklare redigering av film i iMovie fungerar också även om det är långsamt som sirap. Skriva kod och kompilera, tja, det funkar men är inte blixtrande snabbt... Största fördelen med 13-tummaren (som jag ser det) är det smidiga formatet.

Ljud ska komma med minidisplayporten nu för tiden...

Permalänk
Medlem

Först så är det dual core med hyperthreading, vilket gör att de har 4 trådar, inte kärnor.

Skrivet av Jukkis:

Det är egentligen MacBook Pro 13" som intresserar mig. Den bästa 13"-aren fick en kapacitetshöjning med ca 10% (från 1802 till 1979), som i praktiken förmodligen är mindre än så. Det känns faktiskt lite tråkigt att 13" inte fick bättre processor, en i5M hade gjort gott. Vet inte vad annat nytt som kom med den nya. Får man exempelvis ut ljud från minidisplat porten?

De kunde inte sätta in en i3a eller i5a pga att det skulle inte få plats i 13"arn. Sen skulle det ge lägre batteritid, något som de som vill ha en 13" laptop förmodligen prioriterar (hög batteritid alltså). OCH så skulle de inte kunna sätta in ett extra grafikkort på den och hålla samma prisnivå. Du kan ju tänka dig hur bra deal apple får att köpa upp de 2,4"ghz dual core som finns kvar, tömma lagret.

Så efter att man läst varför dom inte valde det, är det ganska logiskt. Själv skulle jag vänta på Sandy bridge.

Permalänk
Avstängd

jag föredrar hackintosh. jag kan alltid drömma om hur mac os skulle rulla på min dator.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Apple kunde ha gjort en ytterligare 13", något dyrare. För min del kunde de slängt ut DVD-driven, om det hade behövts för att lösa plats och/eller värme problem. Men det är nog så att alla har sina egna önskemål. Det blir nog bra om säg 2 år... med allt gott i 13"-aren: i7, ssd, usb 3.0, anti-glare, ...mm.

Annan sak... är det möjligt att uppdatera late2009 13" macbook pro med ljud i minidisplay porten, genom ex firmware update eller liknande? Eller sitter sånt här i hårdvaran.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som att den bästa lösningen för mig är en bra 24" skärm (ex dell eller hp)+keyboard o mus och en 13" macbook pro till den. Alternativt skulle en dell studio xps 13", med i5 också sitta fint. xps 13" (P8700/P9600) försvann just nu från dells försäljningslistor, vilket förmodligen innebär att en ny är påväg. Men när kommer den, och har den någon i5:a?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Apple kunde ha gjort en ytterligare 13", något dyrare. För min del kunde de slängt ut DVD-driven, om det hade behövts för att lösa plats och/eller värme problem. Men det är nog så att alla har sina egna önskemål. Det blir nog bra om säg 2 år... med allt gott i 13"-aren: i7, ssd, usb 3.0, anti-glare, ...mm.

Annan sak... är det möjligt att uppdatera late2009 13" macbook pro med ljud i minidisplay porten, genom ex firmware update eller liknande? Eller sitter sånt här i hårdvaran.

Kan hålla med att dom borde ta bort dvd-drivern. Tar sjukt mycket plats i chassit. Man borde få/kunna köpa till en DVD läsare/brännare som gör från firewire eller nått, så har man det löst. Hur ofta använder man skivor liksom.

Sandy brige kommer slutet av detta, början av nästa. Ryktas om mkt energisnålare, usb 3.0 etc. TAGGA!

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att det är ganska smart att göra som b0bzor skrev någonstans, att köpa den billigaste 13" MacBook Pro:n och slänga in en SSD i den.

Vad ska man tänka på då?
-någon skrev att välj intel SSD
-vilken storlek, 160GB kostar säkert 4000kr

Hur sätter man i den rent praktiskt? Skruvar upp, tar ur gamla disken, flyttar kabeln, skruvar fast. Men annat då, drivar, installera OS X, etc

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Finns videos på youtube hur du gör. Storleken beror väl på hur mkt du behöver, jag skulle kört intel 80gb G2. Dock så stödjer inte OS X trim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Tror faktiskt att det är ganska smart att göra som b0bzor skrev någonstans, att köpa den billigaste 13" MacBook Pro:n och slänga in en SSD i den.

Vad ska man tänka på då?
-någon skrev att välj intel SSD
-vilken storlek, 160GB kostar säkert 4000kr

Hur sätter man i den rent praktiskt? Skruvar upp, tar ur gamla disken, flyttar kabeln, skruvar fast. Men annat då, drivar, installera OS X, etc

Sen sätter du bara i skivan och håller inne "Option" när du startar för att få välja att starta från skivan. Sen installeras allting som det var innan, drivrutiner behöver du inte tänka på.

Skrivet av Huddit:

Finns videos på youtube hur du gör. Storleken beror väl på hur mkt du behöver, jag skulle kört intel 80gb G2. Dock så stödjer inte OS X trim.

Jag skulle kört 160GB. Min 128GB är på gränsen och säga vad man vill men det är hyfsat omständigt att vara mer eller mindre beroende utav en extern disk när man arbetar med mer än "standard"-sakerna.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Finns videos på youtube hur du gör. Storleken beror väl på hur mkt du behöver, jag skulle kört intel 80gb G2. Dock så stödjer inte OS X trim.

Hur löser vi det, att OS X inte stödjer TRIM?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Skrivet av Jukkis:

Hur löser vi det, att OS X inte stödjer TRIM?

Tja, vad sägs om vänta tills Apple får fingrarna ur... Eller köra Windows 7?

Alternativt strunta i SSD för stunden och skaffa sig en snabb 7200 och vänta tills TRIM finns i OSX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompalompa:

Tja, vad sägs om vänta tills Apple får fingrarna ur... Eller köra Windows 7?

Alternativt strunta i SSD för stunden och skaffa sig en snabb 7200 och vänta tills TRIM finns i OSX?

Eller köpa en disk med bra garbage collection som t.ex. OCZ Vertex.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Eller köpa en disk med bra garbage collection som t.ex. OCZ Vertex.

Fast garbage collection och trim är ju inte riktigt samma sak...

Läs denna intressanta artikel där man bland annat tar upp trim vs. garbage collection samt visar mätdata på hur en SSD (i detta fallet en OCZ) tappar prestanda med tiden utan trim: http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/02/04/windows-7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompalompa:

Fast garbage collection och trim är ju inte riktigt samma sak...

Läs denna intressanta artikel där man bland annat tar upp trim vs. garbage collection samt visar mätdata på hur en SSD (i detta fallet en OCZ) tappar prestanda med tiden utan trim: http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2010/02/04/windows-7...

Fast om du tittar i artikeln du länkade till så ser du att OCZ Vertex med firmware v1.5 faktiskt knappt har någon egentlig skillnad "clean" och "dirty". 1.5 har fått en enormt mycket bättre GC-funktionalitet.

Min disk benchar exakt samma nu som när den vart ny samt när den var helt nollad efter FW-uppgraderingen till 1.5.

Jag skulle vilja påstå att TRIM är fullkomligt onödigt på OCZ Vertex.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Fast om du tittar i artikeln du länkade till så ser du att OCZ Vertex med firmware v1.5 faktiskt knappt har någon egentlig skillnad "clean" och "dirty".

Sant, OM ditt operativ skickar TRIM-signaler!

I testet kanske det inte framgår riktigt, men man kör med Windows 7 som har trim-funktioner. De SSD-diskar som har lågt firmware-nummer kan inte hantera trim. De SSD-diskar som har högt firmware-nummer kan hantera trim.

Så vad tittar man på i testet? Jo, för de diskar som inte hanterar trim ser man en kraftig försämring av prestandan över tiden. Och för de diskar som hanterar trim ser man att dessa "mår bra konstant".

Men vänta nu? OSX, Win XP, Vista med flera kan ju inte skicka trimsignaler? Vad händer då? Jo, du kommer att få EXAKT samma beteende som för de diskar som har lågt firmware-nummer, dvs de som inte begriper sig på trim. Det spelar liksom ingen roll om diskarna skulle kunna göra trim eftersom operativsystemet inte berättar för dem att de måste göra det...

Summa summarum, OSX, Win XP, Vista kommer att få diskarna att bete sig på ett dåligt sätt (exakt som de med låga firmware-versioner). Windows 7 kommer att få diskar med höga firmware-nummer att bete sig "exemplariskt" eftersom de diskarna vet hur de skall hantera trim-signaler samtidigt som operativsystemet skickar sådana signaler.

Mitt råd (efter att läst om samt testat SSD) att vänta tills OSX har funktioner för att hantera trim. Det är inte särskilt kul att lägga flera tusen på något som visar sig vara helt onödigt. Kör man däremot Windows 7 är det en helt annan sak!

Skrivet av b0bzor!:

Min disk benchar exakt samma nu som när den vart ny samt när den var helt nollad efter FW-uppgraderingen till 1.5.

Naturligtvis (precis som artikeln sa) beror det på hur man använder sin disk. Du kanske helt enkelt inte "belastar" din disk särskilt hårt?

Skrivet av b0bzor!:

Jag skulle vilja påstå att TRIM är fullkomligt onödigt på OCZ Vertex.

Med tanke på egna erfarenheter och inte minst den artikel jag länkade till, skulle jag vilja påstå tvärtom!!! Det är ett mätbart och repeterbart resultat man får fram. Hårda fakta liksom, som inte är subjektiva åsikter

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompalompa:

Sant, OM ditt operativ skickar TRIM-signaler!

I testet kanske det inte framgår riktigt, men man kör med Windows 7 som har trim-funktioner. De SSD-diskar som har lågt firmware-nummer kan inte hantera trim. De SSD-diskar som har högt firmware-nummer kan hantera trim.

Så vad tittar man på i testet? Jo, för de diskar som inte hanterar trim ser man en kraftig försämring av prestandan över tiden. Och för de diskar som hanterar trim ser man att dessa "mår bra konstant".

Men vänta nu? OSX, Win XP, Vista med flera kan ju inte skicka trimsignaler? Vad händer då? Jo, du kommer att få EXAKT samma beteende som för de diskar som har lågt firmware-nummer, dvs de som inte begriper sig på trim. Det spelar liksom ingen roll om diskarna skulle kunna göra trim eftersom operativsystemet inte berättar för dem att de måste göra det...

Summa summarum, OSX, Win XP, Vista kommer att få diskarna att bete sig på ett dåligt sätt (exakt som de med låga firmware-versioner). Windows 7 kommer att få diskar med höga firmware-nummer att bete sig "exemplariskt" eftersom de diskarna vet hur de skall hantera trim-signaler samtidigt som operativsystemet skickar sådana signaler.

Mitt råd (efter att läst om samt testat SSD) att vänta tills OSX har funktioner för att hantera trim. Det är inte särskilt kul att lägga flera tusen på något som visar sig vara helt onödigt. Kör man däremot Windows 7 är det en helt annan sak!

Naturligtvis (precis som artikeln sa) beror det på hur man använder sin disk. Du kanske helt enkelt inte "belastar" din disk särskilt hårt?

Med tanke på egna erfarenheter och inte minst den artikel jag länkade till, skulle jag vilja påstå tvärtom!!! Det är ett mätbart och repeterbart resultat man får fram. Hårda fakta liksom, som inte är subjektiva åsikter

Jag har också egna erfarenheter, jag litar på dem flera gånger mer än en random artikel. Jag har haft disken i snart ett år, när jag fick den så bechade jag klart den och fick ett juste resultat men eftersom den firmwaren hade den ganska kass GC så försämrades prestandan mycket riktigt efterhand som tiden gick, tittar man på mina regelbundna benchmark-resultat (1/månad) så gick prestandan ner med kanske 30-40% när det var som värst.

Nu sen FW1.5 kom så har den exakt samma prestanda som när den var ny och har varit så i några månader nu. Fördelen med den aggressiva GC:n är att det inte spelar någon roll om du kör ett OS som fixar TRIM eller ej. Du kan säga vad du vill, men dina ord kommer inte påverka min disks prestanda, jag har också mätresultat och hårda fakta.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Jag har också egna erfarenheter, jag litar på dem flera gånger mer än en random artikel. Jag har haft disken i snart ett år, när jag fick den så bechade jag klart den och fick ett juste resultat men eftersom den firmwaren hade den ganska kass GC så försämrades prestandan mycket riktigt efterhand som tiden gick, tittar man på mina regelbundna benchmark-resultat (1/månad) så gick prestandan ner med kanske 30-40% när det var som värst.

Nu sen FW1.5 kom så har den exakt samma prestanda som när den var ny och har varit så i några månader nu. Fördelen med den aggressiva GC:n är att det inte spelar någon roll om du kör ett OS som fixar TRIM eller ej. Du kan säga vad du vill, men dina ord kommer inte påverka min disks prestanda, jag har också mätresultat och hårda fakta.

Nu var det ju inte en "random artikel". Den kom trots allt från bit-tech vilka brukar ha väl skrivna artiklar med grundliga tester.

Hursomhelst, GC är inte TRIM, det tror jag alla är överens om. Men vad skiljer då? Jo, "TRIM" är signaler som skickas av ditt operativ (i fallet win7) som meddelar disken när inte data behövs, dvs när det kan anses förbrukat. Detta sker utan någon inblandning av användaren. Du kan fritt använda ditt system hursomhelst och trim-signalerna kommer alltid att se till att din SSD mår så bra den kan.

GC (Garbage Collect) är något som skall likna TRIM eftersom OCZ (i detta fallet) insett att diskar som inte tar emot TRIM-signaler alternativt OS som inte skickar dem, skjuter prestandan i sank på SSDn efter en tid. GC fungerar när, citat från OCZ "Garbage collection takes place during periods of no/little activity", dvs när datorn inte gör något eller har någon aktivitet. Men när är det då? Det finns flera trådar om det på OCZ egna tech-forum där användarna inte får svar, tex http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?64416-...

Problemet är alltså att du som användare inte vet om och när GC görs eftersom det inte är ditt operativsystem som ser till att det blir gjort automatiskt. I praktiken är det "disken själv" som gör GC, men eftersom operativet och disken inte pratar med varandra och en GC i belastning skulle innebära dataförlust måste den göras när systemet inte är aktivt.

Flera användare har uttryckt sin besvikelse över detta fenomen eftersom diskens hälsa beror på hur du som användare använder datorn! Se till exempel http://ssdtechnologyforum.com/archive/index.php/t-359.html I tråden diskuteras hur man skall forcera sin dator för att göra GC. Det pratas om att stanna kvar vid inloggningsrutan ett antal minuter, lämna datorn utloggad över natten, etc. etc.

Jag personligen (och uppenbarligen många med mig) tycker det är skit att jag som användare måste bete mig på ett visst sätt för att en disk skall fungera optimalt (eller snarare som utlovat). Om jag har "fel" användarbeteende har jag alltså slösat bort en massa pengar på en pryl som inte tillfört något. Om Apple kunde se till att implementera TRIM så skulle problemet vara löst...

Eftersom du uppenbarligen får bra prestanda på din disk har du förmodligen ett användarbeteende som stämmer överens med det som OCZ har förutspått. I så fall grattis! Jag har det då inte...

Summa summarum, skickar OSet trim-signaler behöver du som användare inte bry dig. Gör det det inte som i fallet med OSX, kan du ha tur eller otur med hur disken beter sig på just din dator. I min värld är det helt förkastligt och visar bara vikten av att TRIM måste finnas i hela kedjan innan det blir intressant med SSD.

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Kan hålla med att dom borde ta bort dvd-drivern. Tar sjukt mycket plats i chassit. Man borde få/kunna köpa till en DVD läsare/brännare som gör från firewire eller nått, så har man det löst. Hur ofta använder man skivor liksom.

Sandy brige kommer slutet av detta, början av nästa. Ryktas om mkt energisnålare, usb 3.0 etc. TAGGA!

Det går att plocka ut dvd-driven och ersätta den med en hårddisk, så att man kör två diskar (typ snabb ssd + en 500gb vanlig disk) istället för disk + dvd - kostar runt 700:- för en sådan adapter, och då får man med ett usb2-chassi till dvd-driven så man kan plugga in den!

http://store.mcetech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&P...

Skrivet av Jukkis:

Tror faktiskt att det är ganska smart att göra som b0bzor skrev någonstans, att köpa den billigaste 13" MacBook Pro:n och slänga in en SSD i den.

Vad ska man tänka på då?
-någon skrev att välj intel SSD
-vilken storlek, 160GB kostar säkert 4000kr

Hur sätter man i den rent praktiskt? Skruvar upp, tar ur gamla disken, flyttar kabeln, skruvar fast. Men annat då, drivar, installera OS X, etc

Intels SSD:er är grymma, har en 80-giggare i 13" här hemma, allt flyter på fiiiiint! kändes lätt som att datorn blev 20 ggr så rapp i allt man gör. Den har stöd för TRIM också den dag apple får tummen ur och implementerar det i OSX. Har du råd med 160-giggarn (som kostar 4000:- ) så slå till på den.

Det är oerhört lätt att skruva upp unibody-modellerna och byta ut minne och hårddiskar, när du tar loss skalet så sitter allting väldigt lättåtkomligt där.

Permalänk
Skrivet av Jukkis:

Just nu känns det som att den bästa lösningen för mig är en bra 24" skärm (ex dell eller hp)+keyboard o mus och en 13" macbook pro till den. Alternativt skulle en dell studio xps 13", med i5 också sitta fint. xps 13" (P8700/P9600) försvann just nu från dells försäljningslistor, vilket förmodligen innebär att en ny är påväg. Men när kommer den, och har den någon i5:a?

Eller en sånhär kanske..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=600355

Permalänk
Medlem

Verkar vara mycket bra pris/prestanda-nivå på denna, måste gå och titta närmare på den.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

Annan sak... är det möjligt att uppdatera late2009 13" macbook pro med ljud i minidisplay porten, genom ex firmware update eller liknande? Eller sitter sånt här i hårdvaran.

Någon som har svar på detta?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Det går att plocka ut dvd-driven och ersätta den med en hårddisk, så att man kör två diskar (typ snabb ssd + en 500gb vanlig disk) istället för disk + dvd - kostar runt 700:- för en sådan adapter, och då får man med ett usb2-chassi till dvd-driven så man kan plugga in den!

MCE OptiBay Hard Drive for Unibody MacBook Pro 13", 15" and 17" and Unibody MacBook 13": MCE Technologies Online Store

Skit bra! Om man gör så här, så kan man köra Time Machine backuperna till den andra disken.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power