Permalänk
Inaktiv

Kritik på ny sida?

Hej!

Jag har skapat en sida med mina bara händer, http://www.laddanermusikgratis.se/ .

Som titeln säger, vad kan förbättras och vad är bra? Allmän kritik uppskattas!

Tack på förhand csmannen

Permalänk
Inaktiv

Spotify och Youtube ligger på varandra och sidan skulle behöva lite mer färg..

Permalänk
Inaktiv

hur menar du? skulle du kunna ta en print-screen?

Permalänk
Inaktiv

skulel du kunna ta en print-screen? jag vill se exakt hur det ser ut....

Permalänk

Du skulle ju kunna byta från Times New Roman i Spotify- och Youtubedelarna. Sedan känns startsidan lite skum, och det är svårt att hitta på sidorna som man kommer till. Bra initiativ, dock

Permalänk
Inaktiv

Det är inte times new roman, den heter typ myrido pro.

Permalänk
Medlem

css på menyn med någon hover effekt skulle vara fint. Lite mer färg skulle inte sitta fel heller!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Inaktiv

neonzx, vad är det? Tack så himla mycket för feedback?

Det är lugnt, jag kollade upp det. Förmodligen lägger jag på en "hoover effekt" för jag tycker de verkar vara bra.

neonzx, är spotify och youtube på varandra för dig?

Tack alla för kritiken och feedbacken.

Förövrigt gillar jag stilren design...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon133239:

Alla som inte har det typsnittet (dvs. mer än 90% av dina besökare) kommer att se Times istället.

För övrigt ser det hemskt ut, vet inte riktigt var jag ska börja.

Permalänk
Inaktiv

# you :(. Börja någon stans så ska jag försöka bättra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon133239:

Kanske missat något nu, men du skriver väl aldrig i html eller CSS koden vilken font som ska användas? Den kör väl bara på webbläsarens defaultfont?

Sen på spotify-delen:

Citat:

8. Klicka på nästa.

9. Klicka på nästa.

10. Nu installeras programmet. Vänta.

Lite för detaljerat kanske? Borde väl räcka att säga "installera programmet".. Blir ju iaf ganska jobbigt att läsa en guide som håller på sådär..

Du borde kunna förkorta guiden rejält iaf.. "Less is more" är ju helt klart sant i det här fallet iaf..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Inaktiv

#zevon, jag gjorde knapparna i photoshop.... Är det dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon133239:

#zevon, jag gjorde knapparna i photoshop.... Är det dåligt?

Tja, när de lika gärna skulle kunna ha skrivits i HTML så är det väl inte så jättebra..

Du stänger ju (i princip) ute alla som vill kunna låta webbläsaren skala om text för att lättare kunna läsa den (ex. webbläsare i mobilen kommer ju behöva skala om bilderna för att få dem att passa in på den lilla skärmen de har, vilket (troligtvis) gör den rasterizerade texten svår att läsa..
Hade du bara kört med HTML hade det ju inte varit något problem (nu antar jag iof bara att det blir problem i mobila webbläsare, har inte kollat själv). Dock kan man ju fråga sig varför man skulle vilja läsa guiderna på en mobil webbläsare från första början då guiderna skrivits för datorer som kör Windows, men men..)).
Dock kan man ju med säkerhet säga att du stänger ute de som använder skärmläsare iaf (speciellt eftersom du inte ens anger en lämplig alt-tagg för bilderna)..

Cellomannen's påpekande ang. fonterna var dock inte riktat mot dina menyknappar utan till löptexten i guiderna (och där har du ju somsagt inte angett vilken font de ska renderas med)

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Inaktiv

#zevon, som du märkt är jag ganska dålig. Är det du menar att jag ska göra en css class där jag anger font stil och storlek?

Tack så mycket för allt!

Permalänk
Medlem

Känns inte alls som du gjort den med dina bara händer. Koden känns som en enda röra, men det kanske bara är jag som är kinkig.

För övrigt tycker jag valideringen talar sitt tydliga språk.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.laddanermu...

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte, vad är validering? Koden ska rycka upp när sidan är lite snyggare. Men tack för kritiken ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon133239:

#zevon, som du märkt är jag ganska dålig. Är det du menar att jag ska göra en css class där jag anger font stil och storlek?

Tack så mycket för allt!

Du kan lägga till valfri font i body-taggen som du redan redigerat med css.

tex:

body {font-family: verdana, geneva, sans-serif;
background-color: #CCC;}

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon133239:

Jag förstår inte, vad är validering? Koden ska rycka upp när sidan är lite snyggare. Men tack för kritiken ändå.

Här kan du läsa lite om varför man bör validera sina hemsidor, det är dock inget måste

http://validator.w3.org/docs/why.html

Om du känner att du inte är allt för hemma på html och css så har webdesignskolan bra guider.

www.w3schools.com är också en bra sida där man kan lära sig mycket.

Permalänk
Inaktiv

*uppdaterad*

dock tycker jag storleken på texten är lite för storu, kanske ska ändras. Vad tycker ni?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den där stickande gröna färgen i "Säkerhet" borde bytas ut, lite mer färg och form på sidan generellt.

Sen känns det / ser det ut som att texterna i länkarna, startsida, youtube, spotify etc är varken till vänster, center eller höger..
Startsida; börjar på vänster
Spotify till höger
Hur laddar jag ner; mitten ungefär
samma med resten

Mer och korrekt info skulle va fint med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon133239:

*uppdaterad*

dock tycker jag storleken på texten är lite för storu, kanske ska ändras. Vad tycker ni?

Ibland är den lite för stor. Men för brödtext tycker jag 11 eller 12 punkter är lagom.

Permalänk
Inaktiv

Tac2 f-r snabba svar.

Menyn gjorde jag korkat nog i photoshop. Vad jag har försått kan man göra det bättre och snyggare i html och css. Är det bara då att göra "områden" som man tar en bakgrundsfärg i, en text på knappen som man kan t.ex. lägga i center och kanske en border runt den för att få det snyggt? Fattar ni?

Ang. den gröna färgen har jag tänkt på det. Jag ska noga bara göra den fet och göra den till den vanliga svarta texten.

Permalänk
Medlem

Ja, just de där länkarna är inte alls komplicerade att göra med hjälp av css. Bara att lägga in sju stycken div med en gemensam class där du väljer bakgrundsfärg, font, fontstorlek och ram.

*Förlåt mig, kanske inte alls är så bara och bara. Kan vara lite småjobbigt att positionera divarna. Men det går!

Permalänk
Inaktiv

#weezy, hur gör jag då så man trycker på knappen och inte på texten? Jag hoppas du förstår.

Permalänk
Medlem

Bara så att du vet är det inte lagligt att kopiera musik via Spotify.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spotify End user agreement:

10. Restrictions of use

For the avoidance of doubt, you agree that you may not (without limitation):

1. copy, reproduce, “rip”, record, make available to the public or otherwise use any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service or its content (including but not limited to tracks, images and text) in a manner not expressly permitted under this Agreement;
2. sell or attempt to sell any invite to access the Spotify Service, or resell any code used to access the Spotify Paid for Service;
3. provide your password to any other person or use any other person's user name and password;
4. reverse-engineer, decompile, disassemble, modify or create derivative works based on the Spotify Software Application or the Spotify Service or any part thereof;
5. circumvent any technology used by Spotify or its licensors to protect content accessible through the Spotify Software Application and Spotify Service;
6. rent or lease any part of the Spotify Software Application or the Spotify Service;
7. use the Spotify Software Application or the Spotify Service in a way that violates the terms of this Agreement;
8. circumvent any territorial restrictions applied by Spotify; and
9. artificially increase play count or otherwise manipulate the Spotify Software Application or the Spotify Service by using a script or other automated process.

In addition to the above, you agree to take all reasonable care to prevent unauthorized use of the Spotify Software Application and the Spotify Service and its content.

http://www.spotify.com/se/legal/end-user-agreement/

Skrivet av Youtube Användningsvillkor:

11.2 Det är inte tillåtet att oavsett syfte, ladda ner, kopiera, reproducera, sprida, skicka, sända, förevisa, sälja, licensiera eller annars utnyttja YouTube-material utan föregående skriftligt samtycke från YouTube eller YouTubes licensgivare. YouTube förbehåller sig alla rättigheter som inte är uttryckligen beviljade i eller till YouTube-material.

http://www.youtube.com/t/terms

Permalänk
Inaktiv

Men det man kan lyssna på måste man ju få spara? Det är som att spela in tv program via sin dvd spelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon133239:

Men det man kan lyssna på måste man ju få spara? Det är som att spela in tv program via sin dvd spelare?

Vilkoren är rätt tydliga.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Förutom att det är klar pirat kopiering som du uppmanas till på websiten så skulle jag också vilja säga så här.

Det är ju inte "Din" sökmotor utan du har helt enkelt anpassat ett konfigurationsbart Google formulär.

Tyvärr lämnar design en hel del att önska också.

Gör om, gör lagligt, gör rätt.

lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.