Installation av SMP-klienten i Windows

Permalänk

Jag fick ställa ner den från att använda åtta trådar ner till sex, eftersom jag även kör GPU-client och för tillfället även en vanlig CPU för att köra klart unit, så nu är den uppe i 1500PPD i både FahMon och HFM

EDIT: Nu har den gått upp till 10000 PPD totalt, och då är jag nöjd

Permalänk

OBS OBS: HFM rapporterar ungefär 12000PPD, men det verkar inte som jag får de poängen registrerade hos FaH? Jag använder passkey men är det något annat jag måste göra?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontus_mRI:

OBS OBS: HFM rapporterar ungefär 12000PPD, men det verkar inte som jag får de poängen registrerade hos FaH? Jag använder passkey men är det något annat jag måste göra?

Det tar ju en stund innan poängen visas efter arbetet är slutfört.
Dubbelkolla guiden så att du ser om du är berättigad att få bonus. Det finns ju en del krav trots allt.

Permalänk

Vilken guide?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontus_mRI:

Vilken guide?

Den tråden gäller, kraven står längst upp: http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...

=P

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur får jag klienten att utnyttja hela min processor?
Har ställt in den på "low" och 100% in configen, ändå tuggar den på knappt 20% av min processor. :/
Använder "6.29 beta for MPICH (32-bit or 64-bit)" med min 1055T @ 3.8GHz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bachman:

Hur får jag klienten att utnyttja hela min processor?
Har ställt in den på "low" och 100% in configen, ändå tuggar den på knappt 20% av min processor. :/
Använder "6.29 beta for MPICH (32-bit or 64-bit)" med min 1055T @ 3.8GHz.

starta med -smp om du inte gör det redan. Som jag fattar det kör du nu klienten enkeltrådat.

dvs fah.exe -smp

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

starta med -smp om du inte gör det redan. Som jag fattar det kör du nu klienten enkeltrådat.

dvs fah.exe -smp

Lycka till!

Provade det, men blev ingen skillnad. Eller måste jag låta den göra klart pågående uträkning innan den börjar använda hela processorn?

Permalänk

jag har samma problem.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Note: Please read the license agreement (Folding@home-Win32-x86.exe -license). F
urther
use of this software requires that you have read and accepted this agreement.

6 cores detected
If you see this twice, MPI is working
If you see this twice, MPI is working

--- Opening Log file [July 20 11:35:06 UTC]

# Windows SMP Console Edition #################################################
###############################################################################

Folding@Home Client Version 6.29

Folding@home - Main

###############################################################################
###############################################################################

Launch directory: C:\Users\"Woshie"\FAH
Executable: C:\Users\Woshie\FAH\Folding@home-Win32-x86.exe
Arguments: -smp

[11:35:06] - Ask before connecting: No
[11:35:06] - User name: Woshie (Team 37451)
[11:35:06] - User ID: 1CCEDDA17EDFCEEF
[11:35:06] - Machine ID: 1
[11:35:06]
[11:35:06] Loaded queue successfully.
[11:35:06]
[11:35:06] + Processing work unit
[11:35:06] Work type b4 not eligible for variable processors
[11:35:06] Core required: FahCore_b4.exe
[11:35:06] Core found.
[11:35:06] Working on queue slot 01 [July 20 11:35:06 UTC]
[11:35:06] + Working ...
[11:35:08] *********************** Log Started 20/Jul/2010 11:35:08 ************
***********
[11:35:08] ************************** ProtoMol Folding@Home Core ***************
***********
[11:35:08] Version: 25
[11:35:08] Type: 180
[11:35:08] Core: ProtoMol
[11:35:08] Website: Folding@home - Main
[11:35:08] Copyright: (c) 2009 Stanford University
[11:35:08] Author: Joseph Coffland <joseph@cauldrondevelopment.com>
[11:35:08] Args: -dir work/ -suffix 01 -checkpoint 3 -lifeline 5692 -versio
n 629
[11:35:08] ************************************ Build **************************
***********
[11:35:08] Date: May 18 2010
[11:35:08] Time: 23:43:52
[11:35:08] Revision: 1819
[11:35:08] Compiler: Intel(R) C++ MSVC 1500 mode 1110
[11:35:08] Options: /TP /nologo /EHsc /wd4297 /wd4103 /wd1786 /arch:IA32 /Ox
[11:35:08] /QaxSSE2,SSE3,SSSE3,SSE4.1,SSE4.2 /Qrestrict /MT
[11:35:08] Defines: _CRT_SECURE_NO_WARNINGS NDEBUG HAVE_GEEKINFO BOOST_ALL_NO_
LIB
[11:35:08] XML_STATIC HAVE_EXPAT HAVE_OPENSSL HAVE_LIBFAH HAVE_SIMTK_
LAPACK
[11:35:08] Platform: Windows XP
[11:35:08] Bits: 32
[11:35:08] Mode: Release
[11:35:08] ************************************ System *************************
***********
[11:35:08] OS: Microsoft Windows 7 Ultimate
[11:35:08] CPU: AMD Phenom(tm) II X6 1055T Processor
[11:35:08] CPU ID: AuthenticAMD Family 16 Model 10 Stepping 0
[11:35:08] CPUs: 6 Logical, 6 Physical
[11:35:08] Memory: 4.00 GB
[11:35:08] Threads: Windows
[11:35:08] *********************************************************************
***********
[11:35:08] Project: 10022 (Run 4387, Clone 0, Gen 0)
[11:35:08] Unit: 0x000000000001329c4bd49adb00004955
[11:35:08] User: 0x00000000000000000000000000000000
[11:35:08] Machine: 1
[11:35:08] Digital signatures verified
[11:35:09] Completed 448800 out of 499375 steps (89%)

Den hittar processorn, jag startar den rätt och ändå vägrar den att använda hela processorn. :S
Och klockan har börjat gå två timmar fel också, hur fixar man det?

Permalänk
Medlem

Om du lagt till flaggan -smp under denna wu så kommer inget hända förrän nästa. Starta upp med flaggan "-oneunit". Så stänger den ner efter denna wu, gör om configen med "-configonly" så att "-smp" alltid kommer med. Gå sen in i installationsmappen på din hårddisk och ta bort mapp/fil "work" och "queue" (dom läggs till automatiskt sen igen). Ta sen bort -oneunit och starta igen. Den borde köra på alla kärnor då om det inte blivit galet någon annanstans i configen (advmethods bör vara på t.ex).

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Om du lagt till flaggan -smp under denna wu så kommer inget hända förrän nästa. Starta upp med flaggan "-oneunit". Så stänger den ner efter denna wu, gör om configen med "-configonly" så att "-smp" alltid kommer med. Gå sen in i installationsmappen på din hårddisk och ta bort mapp/fil "work" och "queue" (dom läggs till automatiskt sen igen). Ta sen bort -oneunit och starta igen. Den borde köra på alla kärnor då om det inte blivit galet någon annanstans i configen (advmethods bör vara på t.ex).

Hoppas det löser sig.

Nu fungerar det! Tack så jättemycket!
Bara två problem kvar:
Klockan är fortfarande 2 timmar efter, hur ställer jag om den?
Foldingen kör processorn i 100%, men den throttlar inte upp processorn (använder CnQ). Så processorn tuggar på 100% i 1GHz när den egentligen ska tugga på 3.8GHz. Hur gör jag så den throttlar upp processorn?
Kan inte stänga av CnQ heller, fungerar inte med Gigabytes moderkort. :/

Permalänk
Medlem

Vad bra!

Angående klockan, varför ska du ställa om den? Det spelar ju ingen roll. För jag antar att det är systemtiden i foldingprogrammet du menar och inte ditt OS.

Angående CnQ.. det låter konstigt. Det ända jag kan tänka mig är att du ställt in prioriteringen fel. Du ska ha den så att den tar all processor kraft men med låg prioritering. Alltså, att den jobbar för fullt tills den blir störd, då ska den ha så låg prioritet som möjligt. Ser ovan att du skrivit in "low", kolla så att du inte skrivit in detta på fel så att den jobbar på "low" men har hög prioritet, det ska alltså vara tvärtom. Jag är inge vidare på AMD dock ska sägas, kanske får du hjälp av någon som är bättre.

Sen tar det ett tag innan du får bonus, men det har du säkert läst. Det går dock fort med en så pass bra processor.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Vad bra!

Angående klockan, varför ska du ställa om den? Det spelar ju ingen roll. För jag antar att det är systemtiden i foldingprogrammet du menar och inte ditt OS.

Angående CnQ.. det låter konstigt. Det ända jag kan tänka mig är att du ställt in prioriteringen fel. Du ska ha den så att den tar all processor kraft men med låg prioritering. Alltså, att den jobbar för fullt tills den blir störd, då ska den ha så låg prioritet som möjligt. Ser ovan att du skrivit in "low", kolla så att du inte skrivit in detta på fel så att den jobbar på "low" men har hög prioritet, det ska alltså vara tvärtom. Jag är inge vidare på AMD dock ska sägas, kanske får du hjälp av någon som är bättre.

Sen tar det ett tag innan du får bonus, men det har du säkert läst. Det går dock fort med en så pass bra processor.

Tycker bara det är irriterande, men får leva med det.
Angående "low":

Core Priority (idle/low) [idle]?
idle -> Alla andra program prioriteras före foldingen.

low -> Foldingen får lite högre prioritet och har lite mer förtur på processor-cykler än andra program.

Så det är väl low som är rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Tycker bara det är irriterande, men får leva med det.
Angående "low":

Core Priority (idle/low) [idle]?
idle -> Alla andra program prioriteras före foldingen.

low -> Foldingen får lite högre prioritet och har lite mer förtur på processor-cykler än andra program.

Så det är väl low som är rätt?

Jag kör på idle iofs, det spelar ingen roll i det här fallet för nu handlar det inte om att den gör för mycket eller för lite som minst, utan att den inte jobbar för fullt när den jobbar som mest. Jag vet faktiskt inte varför den gör så, tyvärr.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Jag kör på idle iofs, det spelar ingen roll i det här fallet för nu handlar det inte om att den gör för mycket eller för lite som minst, utan att den inte jobbar för fullt när den jobbar som mest. Jag vet faktiskt inte varför den gör så, tyvärr.

Avinstallerade programmet, rensade registret med CCleaner, startade om datorn och installerade allting igen. Nu utnyttjar den hela processorn ser det ut som, CPU-Z visar iaf att den kör på 3.8GHz.

Enligt HFM.NET ligger PPD på 11600, är det okej för min processor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bachman:

Avinstallerade programmet, rensade registret med CCleaner, startade om datorn och installerade allting igen. Nu utnyttjar den hela processorn ser det ut som, CPU-Z visar iaf att den kör på 3.8GHz.

Enligt HFM.NET ligger PPD på 11600, är det okej för min processor?

Har du ställt in passkey så du kör med bonus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Har du ställt in passkey så du kör med bonus?

Ja, men man måste väl utföra ett visst antal arbeten innan man börjar få bonus?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bachman:

Ja, men man måste väl utföra ett visst antal arbeten innan man börjar få bonus?

Sant, låter som du kan få en hel del poäng då. Återkom gärna när du fått första bonusen.

När jag senast foldalde på min i7 920 @ 3,6GHz fick jag ut 12 000, och det med bonus.

Permalänk
Medlem

Hjälp!
Hej! Postar i denna tråd också i hopp om att få hjälp då det är kanske fler i denna tråd än i den jag startade.

Har problem med att få igång en smp-klient.

Försöker att få igång 6.29 beta for MPICH (32-bit or 64-bit) windows.

Kör med:
AMD Phenom 9950 2,6GHz
8 gig ram
Gigabyte 4850 1gb
Windows 7 ultimate x64

Har en passkey!

Om jag skriver in -smp i mål på genvägen så blir det att stå:

4 cores detected
Unable to connect to ´datanamn:8676´
sock error: generic socket failure, error stack:
MPIDU_Sock_post_connect(1228): unable to connect to datanamn on port 8676, exhausted all endpoints (errno -1)
MPIDU_Sock_post_connect(1275):unable to connect to datanamn on port 8676, Det gick inte att göra en anslutning eftersom måldatorn aktivt nekade det. (errno 10061)

Har försökt att göra som det står i guiden. Installerat om ca 10ggr. Lagt prog på olika ställen tex C:\anvädare
och även i D:\FAH.

Problemet kommer så fort jag lägger till -smp i mål på genvägen. Om jag skriver in -smp -verbosity 9
i -configonly så kör klienten bara med ca 25% utav CPUn

Ett desperat rop på hjälp då detta verkar vara den sista utvägen!
Tyvärr så blir det nog inget mer folding ifrån min sida om jag inte får igång SMP. Tycker att det känns fel att köra 24/7 på bara GPUv2 om och när man kan utnyttja systemet mer!

Hoppas någon kan svara!

Mvh Nisse

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tigerz:

Hjälp!
Hej! Postar i denna tråd också i hopp om att få hjälp då det är kanske fler i denna tråd än i den jag startade.

Har problem med att få igång en smp-klient.

Försöker att få igång 6.29 beta for MPICH (32-bit or 64-bit) windows.

Kör med:
AMD Phenom 9950 2,6GHz
8 gig ram
Gigabyte 4850 1gb
Windows 7 ultimate x64

Har en passkey!

Om jag skriver in -smp i mål på genvägen så blir det att stå:

4 cores detected
Unable to connect to ´datanamn:8676´
sock error: generic socket failure, error stack:
MPIDU_Sock_post_connect(1228): unable to connect to datanamn on port 8676, exhausted all endpoints (errno -1)
MPIDU_Sock_post_connect(1275):unable to connect to datanamn on port 8676, Det gick inte att göra en anslutning eftersom måldatorn aktivt nekade det. (errno 10061)

Har försökt att göra som det står i guiden. Installerat om ca 10ggr. Lagt prog på olika ställen tex C:\anvädare
och även i D:\FAH.

Problemet kommer så fort jag lägger till -smp i mål på genvägen. Om jag skriver in -smp -verbosity 9
i -configonly så kör klienten bara med ca 25% utav CPUn

Ett desperat rop på hjälp då detta verkar vara den sista utvägen!
Tyvärr så blir det nog inget mer folding ifrån min sida om jag inte får igång SMP. Tycker att det känns fel att köra 24/7 på bara GPUv2 om och när man kan utnyttja systemet mer!

Hoppas någon kan svara!

Mvh Nisse

Det ser ut som du inte installerat install.bat korrekt, följ anvisningarna här och dubbelkolla så allt stämmer: Folding@home - WinSMPGuideMPICH

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret!

Öppnade cmd och skrev install.bat

D:\FAH>install.bat
OpenSCManager failed:
Åtkomst nekad. <error 5>
Unable to remove the previous installation, install failed.
account <domain\user> [datornamn\Nisse]:

Har tagit bort allt. Vet ej att det ska ligga någonting kvar?

OBS! Tack alla som har försökt att hjälpa mej i den andra tråden, har ej glömt det! Även fast JAG! inte har lyckats

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tigerz:

Tack för det snabba svaret!

Öppnade cmd och skrev install.bat

D:\FAH>install.bat
OpenSCManager failed:
Åtkomst nekad. <error 5>
Unable to remove the previous installation, install failed.
account <domain\user> [datornamn\Nisse]:

Har tagit bort allt. Vet ej att det ska ligga någonting kvar?

OBS! Tack alla som har försökt att hjälpa mej i den andra tråden, har ej glömt det! Även fast JAG! inte har lyckats

Startade du cmd som administratör, som guiden säger att du ska göra? Ser ut som du inte har fullständig åtkomst.

Permalänk
Medlem

Kom förbi första hindret. Missade det med admin, trodde det bara var för Vista
Men fick stopp här nu.
D:\FAH>install.bat
MPICH2 Process Manager, Argonne National Lab installed.
account <domain\user> [datornamn\Nisse]:
password:
confirm password:
Password encrypted into the registry.
Credentials for datornamn\Nisse rejected connecting to datornamn
Aborting: Unable to connect to datornamn
tryck ner valfri tangent för att fortsätta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerz:

Kom förbi första hindret. Missade det med admin, trodde det bara var för Vista
Men fick stopp här nu.
D:\FAH>install.bat
MPICH2 Process Manager, Argonne National Lab installed.
account <domain\user> [datornamn\Nisse]:
password:
confirm password:
Password encrypted into the registry.
Credentials for datornamn\Nisse rejected connecting to datornamn
Aborting: Unable to connect to datornamn
tryck ner valfri tangent för att fortsätta...

Är du säker på att du skrev in rätt lösenord?

Permalänk

jag har varit inne i samma meny och jag vet att jag inte har ett pass och ändå klagar den.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tigerz:

Kom förbi första hindret. Missade det med admin, trodde det bara var för Vista
Men fick stopp här nu.
D:\FAH>install.bat
MPICH2 Process Manager, Argonne National Lab installed.
account <domain\user> [datornamn\Nisse]:
password:
confirm password:
Password encrypted into the registry.
Credentials for datornamn\Nisse rejected connecting to datornamn
Aborting: Unable to connect to datornamn
tryck ner valfri tangent för att fortsätta...

Ska tilläggas att Windows-användarkontot du foldar i måste ha ett lösenord. Har du inte något lösenord på kontot så måste du lägga till ett.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag börjat bli ensam kvar i världen med Vista så kanske inte detta hjälper någon, men: MAn MÅSTE ha ett pass till operativet, det är detta som ska in där, inte Passkey. Blankt duger inte heller. Jag har UAC avstängt.

Har ingen aning om vad som gäller under Win7.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheJerk:

Eftersom jag börjat bli ensam kvar i världen med Vista så kanske inte detta hjälper någon, men: MAn MÅSTE ha ett pass till operativet, det är detta som ska in där, inte Passkey. Blankt duger inte heller. Jag har UAC avstängt.

Har ingen aning om vad som gäller under Win7.

Det är precis likadant. Det underlättar som du säger att stänga av UAC, det ska dock inte vara ett krav (om man nu vill ha UAC kvar).

Och som du säger, passkey förs senare in i klientkonfigurationen. Det install.bat frågar efter är lösenordet för windows-kontot. Kontot måste som sagt ha ett lösenord.