Permalänk
Medlem

Noctua NH-D14 lufttunnel

En liten mini bygglogg. En aluminium skiva från CO var allt som behövdes, utöver en dremel och en hemmagjord bock. Tycker att det blev bra mycket snyggare vilket helt klart är ett plus. Jag gjorde kåpan för att luften inte skulle ta någon genväg och smita in på sidorna vid fläkten. Nu tvingar jag all luft att gå genom hela kylflänsen vilket resulterade i en sänkt temperatur på ~3°

Är inte riktigt klar den kan få några omgångar färg till som små justeringar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

vadå inte klar, menar du att den kommer bli snyggare?! riktigt jävla snyggt!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Blev ju riktigt bra!

Fick du bara med en fläkt när du köpte kylaren? Jag byggde nämligen ihop min dator igår och jag fick även med en 120-fläkt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag fick även med en 120mm fläkt men vill helst inte använda den då 1. den tar i minnena och måste gå upp lite över kylare och 2. det blir inte riktigt lika snyggt ;D.

Det är inte allt för stor skillnad i temperatur med den extra fläkten. Nu ligger processorn mellan 78-85 grader@ 4.0 Ghz i load, min 930 vägrar nämligen klocka utan rejält med v-core. Dessutom har jag användning av fläkten på andra håll.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Snygg och rolig lösning

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

skitsnyggt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Hedersmedlem

Fint att det sänkte temperaturen, men blev det nån skillnad i ljudnivå?

På sista bilden ser det ut som att den sitter snett, men när jag kollar närmre ser jag att så inte är fallet. Piggarna skapar en illusion!

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Ingen märkbar skillnad i ljudnivå. Den sitter ganska stabilt och tro det eller ej rakt där den sitter, troligen min första mod som man inte skäms för att visa upp

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Håller på med ett bygge och har samma moderkort, men har en Megahalems-kylare och har funderat på hur mycket luftflöde som tappas runt moderkortets kylare (NB mm) med dessa högorienterade kylare som har ett luftflöde som går ovanför jämfört med Intels stockkylare som blåser ner och sprider luften ut mot moderkortets kylare. Dessa är ju tydligt exponerade med sina flänsar mot en stock-kylare.

Med din lösning hindrar du än mer luft att läcka ut från CPU-kylaren och nå moderkortets kylare, har du efter montering av kåpan märkt någon ökning av temperaturen på just NB mm?

/preset

Visa signatur

i7 930 @stock | GA-X58A-UD5 | Gigabyte HD 5850 OC | 3x2 Gb Dominator GT 1600 CL7 | Intel X25-M 80 Gb SSD | 2 st Samsung F3 1 Tb HDD | Corsair HX650W | Fractal Define R2 | Processorkylning: Prolimatech Megahalems/Scythe 120 Slip Stream PWM |

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte. Den stora 140 fläkten går ner så pass långt på nh-d14 så att den skjuter luft rakt över den bakre(?) kylflänsen (mellan 120 chassifläkten back och 140 Noctua fläkten) dessutom så ska väll x58 gå ganska svalt jämfört med förgående chip. MB kylaren är överdimensionera och klarar det fint, blir inte mer än ljummen under belastning.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Fiffigt och väldigt snyggt.

Visa signatur

okim

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Nej det har jag inte. Den stora 140 fläkten går ner så pass långt på nh-d14 så att den skjuter luft rakt över den bakre(?) kylflänsen (mellan 120 chassifläkten back och 140 Noctua fläkten) dessutom så ska väll x58 gå ganska svalt jämfört med förgående chip. MB kylaren är överdimensionera och klarar det fint, blir inte mer än ljummen under belastning.

Det låter bra. Så 140 fläkten går ner under själva flänsarna, har funderat själv på att sänka fläkten på Megahalems-kylaren så det blir lite flöde under själva flänsarna, men x58a-ud5 har minnesplatserna så nära processorn så där blir trångt med Dominator-minnen som jag också har.

Visa signatur

i7 930 @stock | GA-X58A-UD5 | Gigabyte HD 5850 OC | 3x2 Gb Dominator GT 1600 CL7 | Intel X25-M 80 Gb SSD | 2 st Samsung F3 1 Tb HDD | Corsair HX650W | Fractal Define R2 | Processorkylning: Prolimatech Megahalems/Scythe 120 Slip Stream PWM |

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt och funktionellt på samma gång

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av preset:

Det låter bra. Så 140 fläkten går ner under själva flänsarna, har funderat själv på att sänka fläkten på Megahalems-kylaren så det blir lite flöde under själva flänsarna, men x58a-ud5 har minnesplatserna så nära processorn så där blir trångt med Dominator-minnen som jag också har.

Exakt, det är väll det som är så klockrent med designen på D14.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Snygg ,men blir det kallare, temps mätta i load eller ide? Om det faktiskt blir bättre som nu menar är det konstigt att det inte är så från början.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Snygg ,men blir det kallare, temps mätta i load eller ide? Om det faktiskt blir bättre som nu menar är det konstigt att det inte är så från början.

Är väll kanske en kostnadsfråga och ett design val. temperaturen blev lite bättre både load och idle, störst skillnad under load. Om man dessutom kör med två fläktar som det är tänkt kanske temperatur skillnaden blir försumbar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att lägga upp en mall på på lufttunneln?

Visa signatur

______________
i7 930@ 4,0 GHz | Rampage III extreme | 6GB Corsair Dominator 1600Mhz | Sapphire Radeon HD 5750 | Nocctua NH-D14 | Crucial RealSSD C30 128GB | Corsair HX 850W | Obsidian 800D | WD 2TB |

Permalänk
Medlem

soms swiw sa skulle jag också vilja ha det

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Intel Core 2 Quad Q9400 2,66GHz @3,68GHz | 3gb Corsair 1333MHz | Corsair H50| XFX Geforce GTX 260 @(700/1195/1405) | Corsair HX650W | ASUS P5E3 Premium @Wifi App | ASUS VK246H @ 1920 X 1080
____________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Mall ja.... skrev aldrig ner måtten eller gjorde en ritning så jag kommer inte ihåg måtten riktig. Fast det väldigt lätt att mäta, jämna fina centimeter runt om. den "träs på" från sidan och sitter fast riktigt bra.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Klart lyckat modd. Du har inte funderat på en ny version som går hela vägen bak på moderkortsplåten och öppnat upp baksidan så att luten direkt gick ut där bak?

Krävs ju bara en läge variant av din duct plus någon for av botten i den överstickande ändan.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag på ett Fortress 2 och tror att det skulle göra väldigt lite skillnad.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt bygge, börjar redan klura lite på någonting liknande till min Noctua NH-U12P SE2.
En mall hade varit guld värt. Hur har du ordnat själva fästet? Hur fäster man tunneln?

10/10!

Permalänk
Medlem

Vet inte om det syns så bra på bilden men den är även bockad 90 grader nertill så den sluter runt hela kylaren. trycket från det i kombination med heatpipsen som sticker genom på ovansida håller kvar den riktigt bra, den klämmer liksom åt runt kylaren. Detta trodde jag skulle bli ett problem när jag byggde den,att fästa tunnlen, men det löste sig ju bra.

Försöker även fixa till mitt Fortress 2 med lite aluminium plåtar, om jag lyckas med något som ser bra ut kommer det upp ett litet Galleri, vem är inte stolt över sitt system liksom

Visa signatur

Det som flöt iland senast.