Tips, bästa netbooken under 3000:-

Permalänk
Medlem

Tips, bästa netbooken under 3000:-

Hej alla!

Jag har suttit och jämfört modeller av netbooks på prisjakt i någon dag nu, men jag blir inte klokare av vilken jag skall välja. Har kollat på modeller som tex: Asus Eee PC 1005P, Acer Aspire One 532H-2D och Samsung N150-JA , men jag hittar inga direkta skillnader mellan dom?? Förutom Märket då!
Jag vet att tex Eee med ION2 är på gång, men det är inte intressant för min del att behöva vänta på datorn och dessutom behöva betala mera pengar. Jag vill ha surfdator för bussresorna som dessutom tillåter mig att lyssna på musik som inte låter "mp3 via integrerat ljudkort". Tänkte till en början använda mina befintliga HD555 genom en sån här: Nuforce Icon Mobile Hörlursförstärkare som i sin tur är kopplad till datorn.

Det börjar dra ihop sig för mig och jag skulle helst ha velat dra iväg en beställning omgående, hatar att vänta en massa och har heller inte tid att plöja igenom massor av text idag! Dessutom så värderar jag vanliga människors erfarenheter av datorerna ifråga mer än text på nätet.

Vad jag värderar högt är följande: lång batteritid + draft n för nätverket så klart och gärna så stor HDD som möjligt. Antar att man kan peta i en 2GB sticka i de flesta (alla?) av dessa maskiner.

Jag har dessutom sett på prisjakt att någon skriver att Asus´en suger ca: 5% ström om dagen även när den inte används, det vore ju en STOR nackdel om det nu skulle vara sant? Någon som vet något om det?

Känner någon att denne kan hjälpa mig lite här?

Permalänk
Medlem

Absolut bäst batteritid får du med Asus Eee PC 1005P, men prestandan ligger också något under de andra alternativen. 1005P är vad jag hade valt idag för under 3000 kr.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Om man tittar på prestanda och bortser från batteritiden, vilket alternativ skulle vara bäst då?

Permalänk

Själv köpte jag en MSI Wind, ganska bra byggkvalité, 6-cells batteri och ett "riktigt" tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Skrivet av exzrael:

Absolut bäst batteritid får du med Asus Eee PC 1005P, men prestandan ligger också något under de andra alternativen. 1005P är vad jag hade valt idag för under 3000 kr.

OK, varför är det så när hårdvaran är densamma? Eller tänker du på någon annan Atom-modell, och i så fall vilken? Har inte någon koll på vilken som presterar bäst och varför själv nämligen, men ifall jag har förstått det hela rätt så är N450 den nyaste singel core Atom´en, eller?

Acer 532H-2D har ju 250GB HDD om det nu kan vara till nytta?

Någon av som vet ungefär hur mycket/om en sån här netbook med Atom skulle vinna på att använda en SSD istället? Jag tänkte köpa Intels nya SSD när den kommer och i såfall eventuellt kasta i nuvarande G2´an i netbooken. För dom har väl 2,5" diskar med sata gränssnitt?

Har någon av dom bättre tangentbord och musplatta en de andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Tack för tipsen.

OK, varför är det så när hårdvaran är densamma? Eller tänker du på någon annan Atom-modell, och i så fall vilken? Har inte någon koll på vilken som presterar bäst och varför själv nämligen, men ifall jag har förstått det hela rätt så är N450 den nyaste singel core Atom´en, eller?

Acer 532H-2D har ju 250GB HDD om det nu kan vara till nytta?

Någon av som vet ungefär hur mycket/om en sån här netbook med Atom skulle vinna på att använda en SSD istället? Jag tänkte köpa Intels nya SSD när den kommer och i såfall eventuellt kasta i nuvarande G2´an i netbooken. För dom har väl 2,5" diskar med sata gränssnitt?

Har någon av dom bättre tangentbord och musplatta en de andra?

Jag undrar samma saker som dig..

Permalänk
Medlem

Ett tips: Gå till en affär och kläm på dom! jag hade jättemycket funderingar innan jag bestämde mig, Måste säga att HP 210 är det bästa valet för mig för den har snäppet vassare prestanda med sin 7.2k Varvare till hårddisk och Tangentbord + Touchpad är väldigt bekväma. Asus Karim Rashid är också ett tips, eller Acer Aspire one 532! andra modeller som finns i affärer känns jävligt plastiga/ sunkiga tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quba:

Ett tips: Gå till en affär och kläm på dom! jag hade jättemycket funderingar innan jag bestämde mig, Måste säga att HP 210 är det bästa valet för mig för den har snäppet vassare prestanda med sin 7.2k Varvare till hårddisk och Tangentbord + Touchpad är väldigt bekväma. Asus Karim Rashid är också ett tips, eller Acer Aspire one 532! andra modeller som finns i affärer känns jävligt plastiga/ sunkiga tangentbord

Ja, nu har jag nog tid att gå ock klämma på några ändå.

Det slutade med att jag av lite olika anledningar väntar nån månad med köp, dessutom så vill tydligen tjejen använda den på helgerna på jobbet för att kunna spela wow på och då kanske jag i slutändan måste välja en annan modell.

Vad tror ni skulle räcka för lite spel typ wow?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fark:

Ja, nu har jag nog tid att gå ock klämma på några ändå.

Det slutade med att jag av lite olika anledningar väntar nån månad med köp, dessutom så vill tydligen tjejen använda den på helgerna på jobbet för att kunna spela wow på och då kanske jag i slutändan måste välja en annan modell.

Vad tror ni skulle räcka för lite spel typ wow?

om du ska ha en Netbook och funderar att spela något 3D spel så bör du ta någon med ION eller ION 2.
Från Asus sida så vore de isf 1201N med ION eller nya 1201PN med ION 2 som kommer i Juli.

Snabb översikt Asus:
1001PX 10" matt skärm, ATOM 450, 6h batteritid, WinXP Home
1005P 10" glare skärm, ATOM 450, 11h batteritid, Win7 Starter
1005PE 10" glare skärm, ATOM 450, 14h batteritid, blåtand, större HDD, Win7 Starter
1008P 10" frameless skärm, ATOM 450, 6h x 2 batteritid(dubbla batterier), solidare chassi, Win7 Starter
1201N 12" glare skärm, ATOM 330(dual core), 6h batteritid, ION, HDMI, Win7 Home Premium

Permalänk

undrar också om man kan peta in en ssd hårddisk.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

undrar också om man kan peta in en ssd hårddisk.

Kan det vara värt det? Får man mer för pengarna om man lägger 3000:- på en netbook, och kanske 2000:- på en SSD än om man köper en netbook för 5000:-?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

Kan det vara värt det? Får man mer för pengarna om man lägger 3000:- på en netbook, och kanske 2000:- på en SSD än om man köper en netbook för 5000:-?

det är jag ganska säker på att man gör då ssd inte finns i netbooks vad jag har sett + att jag har redan min ssd här hemma så därför vill jag lägga in den i den bärbara.

Ska sälja mina stationär tar plats och fläktar en massa..

beställde nyss Asus EEE-PC 1005PE

någon som tror det går att köra in sin ssd där?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

det är jag ganska säker på att man gör då ssd inte finns i netbooks vad jag har sett + att jag har redan min ssd här hemma så därför vill jag lägga in den i den bärbara.

Ska sälja mina stationär tar plats och fläktar en massa..

beställde nyss Asus EEE-PC 1005PE

någon som tror det går att köra in sin ssd där?

Det borde fungera då det oftast fungerar med de flesta andra laptops.
Men gör ett galleri när du visar installation och hur det gick samt kanske lite stats på uppstartningstid m.m.
Det skulle vara trevligt att se!:D

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Det borde fungera då det oftast fungerar med de flesta andra laptops.
Men gör ett galleri när du visar installation och hur det gick samt kanske lite stats på uppstartningstid m.m.
Det skulle vara trevligt att se!:D

Skall bli, bra bilder blir det nu också när man har sin nya system kamera nikon d5000

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

det är jag ganska säker på att man gör då ssd inte finns i netbooks vad jag har sett + att jag har redan min ssd här hemma så därför vill jag lägga in den i den bärbara.

Ska sälja mina stationär tar plats och fläktar en massa..

beställde nyss Asus EEE-PC 1005PE

någon som tror det går att köra in sin ssd där?

What!? ska du sälja din stationära klockade quadcore och ersätta den med en liten 1005PE?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Skrivet av Jäger:

What!? ska du sälja din stationära klockade quadcore och ersätta den med en liten 1005PE?

japp

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Har inte vissa netbooks 1.8" hårddiskar? Om jag inte har helt fel är del väl möjligt att EEE PC har det också.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

What!? ska du sälja din stationära klockade quadcore och ersätta den med en liten 1005PE?

All världens överklockare gråter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glimbrink:

undrar också om man kan peta in en ssd hårddisk.

Japp de går att byta...men man fåt pilla lite...finns rätt mycket guider om dett både i PDF och Youtube.
Men de funkar. Spar dock gärna orginal Hårddisken för eventuella garantiärenden.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Japp de går att byta...men man fåt pilla lite...finns rätt mycket guider om dett både i PDF och Youtube.
Men de funkar. Spar dock gärna orginal Hårddisken för eventuella garantiärenden.

Jag hade tänkt bygga en extern hdd utav den interna som man får till.. Då sparar jag ju den även om det skulle hända något så byter jag ju bara...

Och idag var min otursdag tappade min mobiltelefon "acer liquid 2 mån gammal" i golvet så den gick sönder så har precis köpt en se x10

så ny mobil, netbook och systemkamera på samma månad fyfaaaan va de svider till i plånboken!!!

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

om du ska ha en Netbook och funderar att spela något 3D spel så bör du ta någon med ION eller ION 2.
Från Asus sida så vore de isf 1201N med ION eller nya 1201PN med ION 2 som kommer i Juli.

Snabb översikt Asus:
1001PX 10" matt skärm, ATOM 450, 6h batteritid, WinXP Home
1005P 10" glare skärm, ATOM 450, 11h batteritid, Win7 Starter
1005PE 10" glare skärm, ATOM 450, 14h batteritid, blåtand, större HDD, Win7 Starter
1008P 10" frameless skärm, ATOM 450, 6h x 2 batteritid(dubbla batterier), solidare chassi, Win7 Starter
1201N 12" glare skärm, ATOM 330(dual core), 6h batteritid, ION, HDMI, Win7 Home Premium

Tack för tipsen, skall kika runt lite och ha ION i minnet.

Fråga är vad man kan få om lägger till en 2 - 3 tusingar till budgeten, dvs nästan fördubblar den?

Skulle ju vara ytterligare ett plus om man kunde hitta en liten sak (helst inte mycket mer än 13") som fortfarande är lätt och har lång batteritid, men som har dels starkare grafik (minst ION) men gärna också ett snäpp värre propp än Atom. Samt en 3 - 4GB DDR3 såklart.
Ju mer jag kikar ju mer verkar jag tycka att man verkligen får mer valuta för pengarna ifall man bara utökar budgeten med endast någon tusing! Stämmer detta ni som har bättre koll på bärbara eller är det bara jag som intalar mig själv att jag "behöver" ha mer dator? Det är så lätt hänt att budgeten spricker nämligen, speciellt om man tillåter sig själv att kika på värre grejer. :):):)

Permalänk
Medlem

Komplett.se - ASUS UL30VT 13,3" WXGA bra bärbar dator, över din budget men sjukt värd pengarna

Permalänk

för er som undrar så har jag nu fått min dator och har bytt till ssd hårddisk. Det var mycket svårare än vad jag trodde det skulle vara men med ett youtube klipp så var det inga problem, skulle aldrig klarat det utan guiden..

För er som vill så kan jag göra en liten guide med bilder och förklara hur man ska göra... Datorn är mycket snabbare nu, satt in 2gb minne också..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>