Permalänk
Medlem
Skrivet av armind:

Behåll ditt 8800GT och kör det som fysik kort. Köp till ett 5870 som primärkort.

Ska tyvärr ge bort det till min bror :/
Annars hade jag definitivt gjort så

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Föreslår att du kollar på diverse tester, som hela denna test (inte enbart sidan jag länkar till, våga inte manipulera min källa era Nvidia-troll):

GeForce GTX 470 & 480 review

Mitt förslag är, utan tvekan, ett 5850, men det är upp till dig, PhysX kommer inte att göra någon stor skillnad om du redan har en ok processor, och det är ändå inte många spel som erbjuder PhysX, inte heller Tesselering så försök att inte fokusera på småsaker, utan kolla på den stora helheten när du vill köpa ett grafikkort.

Som jag ser de så går GTX 470/480 hand i hand med 5850/5870 eller som de så fint är skrivet på Guru3d " With so much brute power we see the GTX 480 nearly sodomizing the R5870 here as well. "

Jag tror att Ati ENBART har försprånget just nu på grund av att deras drivrutiner har hunnit optimeras bättre än nVIDIAS FÖRSTA riktiga drivrutin till Fermi serien.

Men de kan enbart framtiden utvisa.

Sen att Ati korten kanske är mer prisvärda, DE SKITER JAG BLANKT I!!!

En entusiast sitter inte och tummar på pengarna. Utan lastar upp dom pengar som krävs för att få de han/hon vill ha.

Och efter detta så kommer jag bli stämplad av de RÖDA laget som nVIDIA Fanboi.

TRAGISKA ÄR NI!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Som jag ser de så går GTX 470/480 hand i hand med 5850/5870 eller som de så fint är skrivet på Guru3d " With so much brute power we see the GTX 480 nearly sodomizing the R5870 here as well. "

Jag tror att Ati ENBART har försprånget just nu på grund av att deras drivrutiner har hunnit optimeras bättre än nVIDIAS FÖRSTA riktiga drivrutin till Fermi serien.

Men de kan enbart framtiden utvisa.

Sen att Ati korten kanske är mer prisvärda, DE SKITER JAG BLANKT I!!!

En entusiast sitter inte och tummar på pengarna. Utan lastar upp dom pengar som krävs för att få de han/hon vill ha.

Och efter detta så kommer jag bli stämplad av de RÖDA laget som nVIDIA Fanboi.

TRAGISKA ÄR NI!!!

Vadå röda laget? Vilket lag? Liverpool? Lugna ner dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Som jag ser de så går GTX 470/480 hand i hand med 5850/5870 eller som de så fint är skrivet på Guru3d " With so much brute power we see the GTX 480 nearly sodomizing the R5870 here as well. "

Jag tror att Ati ENBART har försprånget just nu på grund av att deras drivrutiner har hunnit optimeras bättre än nVIDIAS FÖRSTA riktiga drivrutin till Fermi serien.

Men de kan enbart framtiden utvisa.

Sen att Ati korten kanske är mer prisvärda, DE SKITER JAG BLANKT I!!!

En entusiast sitter inte och tummar på pengarna. Utan lastar upp dom pengar som krävs för att få de han/hon vill ha.

Och efter detta så kommer jag bli stämplad av de RÖDA laget som nVIDIA Fanboi.

TRAGISKA ÄR NI!!!

Hehe det stämmer

Läste på nVidias forum (tror jag) att nya drivrutiner (256.xx) kommer komma 25 maj
Hoppas dom kommer med förbättringar i prestanda

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Som jag ser de så går GTX 470/480 hand i hand med 5850/5870 eller som de så fint är skrivet på Guru3d " With so much brute power we see the GTX 480 nearly sodomizing the R5870 here as well. "

Jag tror att Ati ENBART har försprånget just nu på grund av att deras drivrutiner har hunnit optimeras bättre än nVIDIAS FÖRSTA riktiga drivrutin till Fermi serien.

Men de kan enbart framtiden utvisa.

Sen att Ati korten kanske är mer prisvärda, DE SKITER JAG BLANKT I!!!

En entusiast sitter inte och tummar på pengarna. Utan lastar upp dom pengar som krävs för att få de han/hon vill ha.

Och efter detta så kommer jag bli stämplad av de RÖDA laget som nVIDIA Fanboi.

TRAGISKA ÄR NI!!!

Umm, lugn i bussen?
Du får väl tycka vad du vill, jag diskuterar inte subjektiva åsikter då alla tycker olika, det hjälper trådskaparen mer att diskutera de båda korten objektivt, vilket tror tror många håller med mig om.
Du får väl skrika hur mycket du vill, inte gör det väl andra något, förutom att det kan ses som trolleri, men att kalla andra tragiska för att de inte har samma subjektiva åsikt som dig, Det är tragiskt

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliie:

Just nu har jag:

AMD Phenom II X4 965 (3.4 GHz)
nVidia 8800GT 512MB (OC)
Corsair 3GB RAM (800 MHz)
Asus M3A78-CM

Jag glömde också skriva att jag vill spela i 1920x1080. Men det klarar nog båda dom här korten bra.

Du köper ett hd5870 (presterar bättre än ett gtx470) och sätter ditt 8800gt som dedikerat physx-kort och vipps så har du gpu-physx med ditt hd5870!:)

Annar sverkar det som att nvidia tänkt om. De enda spelen jag spelat som kräver gpu-physx är batman och mirrors edge. Det nya metro 2033 stödjer gpu-physx men nvidia har även gjort så att physx kan köras flertrådat på processorn (om nvidia-kort saknas). Detta flyter enligt mig lika bra som på gpun. Innan kördes physx entrådat på processorn, alltså endast på en kärna, vilket gav dålig prestanda. Så vi får hopass att nvidia fortsätter såhär

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Den jämförande grafen i denna tråd ger för alla kort som omnämnts en ej spelvärdig fps.

När du drar ner inställningarna, vilket du måste göra, så kommer det inte handla om en större inställningsskillnad att få 5850 eller ett 470 spelbart. Då är frågan om du är beredd att pröjsa 1000kr för den inställningsskillnaden.

Jag säger bara att 1000kr är förhållandevis ganska mycket pengar (40% mer) och det kan läggas på nästa uppgradering istället.

Jag håller med om att det är en känslig fråga dock så inget ont om nVidia. Jag lägger bara upp det i prisvärdhet och menar att den 40% extra utgiften får du ytterst lite för idag.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Du köper ett hd5870 (presterar bättre än ett gtx470) och sätter ditt 8800gt som dedikerat physx-kort och vipps så har du gpu-physx med ditt hd5870!:)

Har redan nämnt ett par gånger att jag ska ge bort mitt 8800GT till min bror då han har ett gammalt grafikkort. (7600GS)
Men om han inte behövt ett så hade jag gjort så, ja.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Den jämförande grafen i denna tråd ger för alla kort som omnämnts en ej spelvärdig fps.

När du drar ner inställningarna, vilket du måste göra, så kommer det inte handla om en större inställningsskillnad att få 5850 eller ett 470 spelbart. Då är frågan om du är beredd att pröjsa 1000kr för den inställningsskillnaden.

Jag säger bara att 1000kr är förhållandevis ganska mycket pengar (40% mer) och det kan läggas på nästa uppgradering istället.

Jag håller med om att det är en känslig fråga dock så inget ont om nVidia. Jag lägger bara upp det i prisvärdhet och menar att den 40% extra utgiften får du ytterst lite för idag.

/s

Okej, kanske ska fundera ett tag till. Men det känns fortfarande säkrare att köpa GTX 470 då det är bra med tesselering. Dessutom har det CUDA, PhysX och 3D Vision.
Men ja ska nog fundera ett tag till..

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det enda testet som är relevant idag är Metro 2033 då det är det mest tungdrivna spelet som finns ute just nu.
http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX480123...

Där ligger 470 jämnt 5870, och 470 är dessutom billigare.

Sen råder det ju inget tvivel om att Nvidia kommer släppa drivrutiner som kommer öka prestandan för 400-serien.

Så värderar du PhysX som en fördel, välj 470. Vill du ha dom där extra 5-10FPS i spel där man ligger närmare 100FPS i alla fall, vilket inte gör någon skillnad alls, så väljer du 5870.

Du kan dessutom köpa ett yttligare 470 i framtiden när spelen blir mer krävande och få ut mer kraft än med 5870 i Crossfire och ett 5970, men det är ingen större mening idag då alla spel redan flyter på kanon med ett kort.

Intressant filosofi om att det mest krävande spelet är det enda relevanta. Möjligtvis om hur krävande nåt är var helt linjärt och det inte varierade på något vis, och "krävande" bara var baserat på en enda faktor men nu finns det mycket som spelar in och i typ 90% av alla spel är 5870 bättre än 470. PhysX finns knappt med i några spel och stjäl dessutom en hel del av grafikkortets prestanda.

För övrigt, som andra redan påpekat är Metro ospelbart oavsett grafikkort och då tvingas man stänga av sånt ögongodis som gynnar nVidia. Tror att på spelbara inställningar blir det betydligt jämnare. Skulle själv välja 5870, effektivare kärna vad gäller värmeutveckling och strömförbrukning (och därmed troligen livslängd) med suverän prestanda/krona. Vissa tester har visat att GTX470 har bättre fps/krona men då räknar de ofta på väldigt låga priser för nVidias kort och väldigt höga priser för ATi's kort.

Permalänk
Medlem

Jag ser nu iofs att det bara skiljer 600kr mellan billigaste 470 och billigaste 5850.

Ursäkta för de tidigare missvisande jämförelserna.

I detta fall så är det ju inte så farligt med 470. Kör på det om du attraheras av det.

Jag känner på mig att det kommer en prissänkning från AMD riktigt snart dock. Ungefär samtidigt som GTX465 kommer upp på hyllorna.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Kort och gott så hanldar det om hur mycket du värderar saker som PhysX och CUDA.

470 kostar ung. lika mycket som ett 5870 men presterar sämre, förutom under intensiv geometri (Tesselation, t ex).

Sedan köper jag inte helt argumentet om att de skulle få en rejäl prestandaboost med framtida drivrutiner. GF100 har blivit försenad ett bra tag, och kretsarna har varit i produktion sedan tidigt detta år. nVIDIA har haft gott om tid att optimera sina drivrutiner. Att GF100 skalar så bra i SLI visar starkt på detta.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Tyvärr tror jag att jag kommer försvåra ditt val lite.

Det som är jobbigt i sammanhanget är att 470 jämförs mera med 5850 och ett 5850 får du idag för en betydligt billigare peng än 470.

När du skriver "Jag har ingen direkt budget, jag vill bara ha nåt grymt, prisvärt grafikkort och det verkade vara dom här två som var bäst." så är det bara 5850 som kommer i åtanke för mig iaf.

Är PhysX så viktigt att du är beredd att lägga 1000kr extra på det? Det är frågan.

/s

Säger det med, 5850 skulle nog vara bäst för dej i och med att det är billigare och samtidigt jämför sig med 470. Och jag personligen tycker inte du ska lägga några stora pengar för att få PhysX. 5850 kommer du nog inte bli besviken på. Annars köper du 5870!

Edit: I och med att ATI ägs av AMD så kommer din AMD processor och ATI kort funka mycket bättre än nVidia och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det enda testet som är relevant idag är Metro 2033 då det är det mest tungdrivna spelet som finns ute just nu.

Där ligger 470 jämnt 5870, och 470 är dessutom billigare.

Sen råder det ju inget tvivel om att Nvidia kommer släppa drivrutiner som kommer öka prestandan för 400-serien.

Så värderar du PhysX som en fördel, välj 470. Vill du ha dom där extra 5-10FPS i spel där man ligger närmare 100FPS i alla fall, vilket inte gör någon skillnad alls, så väljer du 5870.

Du kan dessutom köpa ett yttligare 470 i framtiden när spelen blir mer krävande och få ut mer kraft än med 5870 i Crossfire och ett 5970, men det är ingen större mening idag då alla spel redan flyter på kanon med ett kort.

Du tycker alltså att man ska jämföra ett nvidia-kort mot ett ati-kort i ett nvidia-sponsrat spel där nvidia förmodligen gått in och fifflat? Jämför medelvärdet i många spel så ser man en bättre skillnad än att kolla på ETT spel.

Kan hända att nvidia släpper något bättre drivrutiner, men atis krets är fortfarande bättre, svalare och effektivare än nvidias.

Vart ser du tester där sli skalar bättre än crossfire btw? Länka gärna (intressant att se)!:)

Sen angående physx, enda spelen jag sett där det behövs är mirrors edge och batman, där nvidia lagt in det på några få ställen för att glänsa lite. I metro så flyter physx nästan lika bra på processorn som på grafikkortet, eftersom nvidia gått över till att låta physx köras på alla processorns kärnor (innan kördes physx enbart på kärna 0, som är fullt upptagen med annat). Jag har nvidia själv så jag vet.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Som jag ser de så går GTX 470/480 hand i hand med 5850/5870 eller som de så fint är skrivet på Guru3d " With so much brute power we see the GTX 480 nearly sodomizing the R5870 here as well. "

Jag tror att Ati ENBART har försprånget just nu på grund av att deras drivrutiner har hunnit optimeras bättre än nVIDIAS FÖRSTA riktiga drivrutin till Fermi serien.

Men de kan enbart framtiden utvisa.

Sen att Ati korten kanske är mer prisvärda, DE SKITER JAG BLANKT I!!!

En entusiast sitter inte och tummar på pengarna. Utan lastar upp dom pengar som krävs för att få de han/hon vill ha.
Och efter detta så kommer jag bli stämplad av de RÖDA laget som nVIDIA Fanboi.

TRAGISKA ÄR NI!!!

Ati har nog försprånget för att man får mer prestanda för pengarna Jag menar, ett gtx 480 för 4999kr eller ett 5870 för 3600 kr. Hehe, tror nog det kan va orsaken. PLUS drivrutinerna. Och jag är väldigt ny i "datavärlden" och har gjort min egen bedömning utan andras åsikter, bara fakta. Och då ser man att ATI är bättre för pengarna , medans nVidia har "budgetkorten". Får hoppas att Gtx 465 (om det släpps som rykterna säger) blir en succé som man får vad man betalar för , och inte betala en årslön när man kan få ett ATI med samma prestanda eller mer för mycket billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladeern:

Ati har nog försprånget för att man får mer prestanda för pengarna Jag menar, ett gtx 480 för 4999kr eller ett 5870 för 3600 kr. Hehe, tror nog det kan va orsaken. PLUS drivrutinerna. Och jag är väldigt ny i "datavärlden" och har gjort min egen bedömning utan andras åsikter, bara fakta. Och då ser man att ATI är bättre för pengarna , medans nVidia har "budgetkorten". Får hoppas att Gtx 465 (om det släpps som rykterna säger) blir en succé som man får vad man betalar för , och inte betala en årslön när man kan få ett ATI med samma prestanda eller mer för mycket billigare

Nvidia har ju inte ens budget-korten, eftersom ati ger mer prestanda för pengen där med. Konstigt att nvidia inte går back faktiskt..

Tror de lever på sina quadro-kort, där de kan sälja ett vanligt spelkort till 10x priset till företag:) Där finns mycket pengar att hämta.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Nvidia har ju inte ens budget-korten, eftersom ati ger mer prestanda för pengen där med. Konstigt att nvidia inte går back faktiskt..

Tror de lever på sina quadro-kort, där de kan sälja ett vanligt spelkort till 10x priset till företag:) Där finns mycket pengar att hämta.

På ett quadro är det inte kortet som kostar utan drivrutinerna. Det är inget under att dom är så jävla mycket bättre än spelkort på dom program dom är skräddarsydda för.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Gladeern:

I och med att ATI ägs av AMD så kommer din AMD processor och ATI kort funka mycket bättre än nVidia och AMD.

Jag tror inte riktigt på det här utalandet,
har aldrig hört talas om Inkompabilitetsproblem CPU/grafikkort???

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Du tycker alltså att man ska jämföra ett nvidia-kort mot ett ati-kort i ett nvidia-sponsrat spel där nvidia förmodligen gått in och fifflat? Jämför medelvärdet i många spel så ser man en bättre skillnad än att kolla på ETT spel.

Kan hända att nvidia släpper något bättre drivrutiner, men atis krets är fortfarande bättre, svalare och effektivare än nvidias.

Vart ser du tester där sli skalar bättre än crossfire btw? Länka gärna (intressant att se)!:)

Sen angående physx, enda spelen jag sett där det behövs är mirrors edge och batman, där nvidia lagt in det på några få ställen för att glänsa lite. I metro så flyter physx nästan lika bra på processorn som på grafikkortet, eftersom nvidia gått över till att låta physx köras på alla processorns kärnor (innan kördes physx enbart på kärna 0, som är fullt upptagen med annat). Jag har nvidia själv så jag vet.

Vad spelar det för roll om Nvidia har fifflat på spelet, man vill ju ändå åt FPSen, eller hur? Det kanske inte är schyst mot dom med ett Radeon men sånt får man rökna med om man väljer AMD, sen är det inte bevisat att dom fifflat med Metro heller, bara typiska AMD fördomar.

Anledningen att jag valde Metro är för att det är det enda spelet som ligger under 30FPS på max, varför ska man välja 5870 som är dyrare bara för att ha 5-10FPS mer i ett spel där du ändå ligger på över 70FPS? Onödigt...

Nästa drivrutin från Nvidia kommer att ha prestandaökningar, hur mycket de blir återstå att se dock.

470 i SLI
HEXUS.net - Review :: ZOTAC GeForce GTX 470 - tested in SLI and compared to Radeon HD 5870 XF : Page - 5/15

470 vinner i alla tester utom BFBC2, men med en FPS på över 60 så har man ändå inget behov av att skaffa SLI. Både SLI och CF är onödigt med dagens värstingkort så länge man inte har en 30" skärm och kör med 2560x1600.

Personligen så tycker jag att man ska välja det man själv känner för. Stirra dig inte allt för blankt på siffror utan kör efter DITT behov. Har du PhysX och/eller 3d Vision som behov så är man ju bara korkad om man väljer ett Radeon. Vill man ha så hög FPS som möjligt i spel som inte är krävande (vilket professionella gamers vill ha bl.a) eller vill ha ett strömsnålare och svalare kort så är man dum om man inte väljer Radeon. I sammanfattad mening så är både Radeon och Geforce suveräna kort, man blir nöjd med prestandan vilket man än väljer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jag tror inte riktigt på det här utalandet,
har aldrig hört talas om Inkompabilitetsproblem CPU/grafikkort???

Okej , jag har faktiskt hört detta, men kan ha fel såklart Och jag menar absolut inte att det blir problem med nVidia plus AMD absolut inte, utan bara att AMD och ATI fungerar bättre ihop.

Permalänk

På ett psykiskt plan då

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

På ett quadro är det inte kortet som kostar utan drivrutinerna. Det är inget under att dom är så jävla mycket bättre än spelkort på dom program dom är skräddarsydda för.

Klart att det kostat att få fram special-drivrutiner till korten, men tror ändå de tjänar sjuka summor på det

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladeern:

Okej , jag har faktiskt hört detta, men kan ha fel såklart Och jag menar absolut inte att det blir problem med nVidia plus AMD absolut inte, utan bara att AMD och ATI fungerar bättre ihop.

Bättre på vilket sätt?:S Ingen direkt skillnad vad jag vet.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Okey, nu vill jag med göra min röst hörd jag säger TA ett GTX 470 följ länken nedan så skall du se att det inte blir jättedyrt heller ;P du använder PhysX, du vill ha prestanda nu och för framtiden :> så tveka inte! 470 är helt klart kortet för dig, Enjoy mate!

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad spelar det för roll om Nvidia har fifflat på spelet, man vill ju ändå åt FPSen, eller hur? Det kanske inte är schyst mot dom med ett Radeon men sånt får man rökna med om man väljer AMD, sen är det inte bevisat att dom fifflat med Metro heller, bara typiska AMD fördomar.

Anledningen att jag valde Metro är för att det är det enda spelet som ligger under 30FPS på max, varför ska man välja 5870 som är dyrare bara för att ha 5-10FPS mer i ett spel där du ändå ligger på över 70FPS? Onödigt...

Nästa drivrutin från Nvidia kommer att ha prestandaökningar, hur mycket de blir återstå att se dock.

470 i SLI
HEXUS.net - Review :: ZOTAC GeForce GTX 470 - tested in SLI and compared to Radeon HD 5870 XF : Page - 5/15

470 vinner i alla tester utom BFBC2, men med en FPS på över 60 så har man ändå inget behov av att skaffa SLI. Både SLI och CF är onödigt med dagens värstingkort så länge man inte har en 30" skärm och kör med 2560x1600.

Personligen så tycker jag att man ska välja det man själv känner för. Stirra dig inte allt för blankt på siffror utan kör efter DITT behov. Har du PhysX och/eller 3d Vision som behov så är man ju bara korkad om man väljer ett Radeon. Vill man ha så hög FPS som möjligt i spel som inte är krävande (vilket professionella gamers vill ha bl.a) eller vill ha ett strömsnålare och svalare kort så är man dum om man inte väljer Radeon. I sammanfattad mening så är både Radeon och Geforce suveräna kort, man blir nöjd med prestandan vilket man än väljer.

Det spelar en jävla roll om nvidia fifflat med spelet:S Nästan varje spel med en nvidia logga presterar nvidia korten bättre i förhållande till ati jämfört med vanliga spel. Om man ska mäta prestandan i ett spel så kan man ju inte mäta det i ett spel där ena företaget vart med och bestämt. Visst, om man bara ska spela det spelet och inget annat så är det ju intressant, annars måste man ju kolla på många olika tester.

Sen att det är onödigt att ha 80 fps istället för 70 kan jag hålla med om, precis därför det är onödigt att köpa dyra cpuer till spel, då det är i skyhöga fps man bara ser skillnad ändå. Men man kan ju fortfarande testa med dessa spelen, det kortet som får bäst fps är ju fortfarande bättre?

HD5870 ÄR bättre, sen att gtx470 lyckas bättre i enstaka spel är ointressant. Kolla tester som crysis om du vill se tester med låga fps. Det kortet som får mest fps (oavsett hur hög fpsn är) är det bästa kortet.. Men visst, om man sitter och spelar gamla spel som mirrors edge och batman och skiter i nya spel så kan det ju vara bra att välja nvidia för att få gpu-physx. I nyare spel (metro) har nvidia lagt in stöd för att köra physx flertrådat på cpun (kördes bara på en kärna innan), vilket medför att physx flyter bra på cpun med..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Okey, nu vill jag med göra min röst hörd jag säger TA ett GTX 470 följ länken nedan så skall du se att det inte blir jättedyrt heller ;P du använder PhysX, du vill ha prestanda nu och för framtiden :> så tveka inte! 470 är helt klart kortet för dig, Enjoy mate!

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 470 1280MB PhysX

Förstår inte hur folk kan rekomendera nvidias kort.. De är varmare, drar mer ström och presterar sämre än atis kort för samma pris. Ett HD5870 ÄR bättre, kolla tester! gtx470 presterar ju som ett hd5850, ibland inte ens det..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Vem är det som påstår att 470 presterar bättre än 5870? Denna person får gärna komma fram och styrka sitt tes med vettiga tester och argument.
Helt ärligt talat, det krävs inte att man är en raketforskare för att ta reda på att 5870 presterar bättre än GTX470, jösses.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Förstår inte hur folk kan rekomendera nvidias kort.. De är varmare, drar mer ström och presterar sämre än atis kort för samma pris. Ett HD5870 ÄR bättre, kolla tester! gtx470 presterar ju som ett hd5850, ibland inte ens det..

Du missa nog testerna på sidan 1

Va händer om han trots allt väljer ett GTX 470? Åker han på stryk då? Är han inte en fri individ att bestämma själv, han har ju redan klart å tydligt förklarat att PhysX är en viktig del, så va är problemet Dever?

Han har oxå sagt ett otalt gånger att hans gammla 8800GTX kommer att ges bort till hans bror, så de kan inte användas som "fejk" physx.

Makalöst hur vissa försöker predika om vad andra ska välja. Å så undrar man varför de finns krig lol, makalöst...

Skrivet av Sanazin:

Vem är det som påstår att 470 presterar bättre än 5870? Denna person får gärna komma fram och styrka sitt tes med vettiga tester och argument.
Helt ärligt talat, det krävs inte att man är en raketforskare för att ta reda på att 5870 presterar bättre än GTX470, jösses.

Hardwarecanucks hävdar detta (i ett spel TS hade som önskan att kunna spela)

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Köp inget kort alls tycker jag!

Utan donera dina pengar till välgörenhet och slösa inte din tid på datorspelande och lösdriveri!

Gör något vettigt med ditt liv och dina studier!;) eller jobb. om du har jobb, jä*la regering! X1

haha.. ne. xD

Jag tycker att du ska tänka på plånis ifall du ska kirra ett nytt kort, köp ett 5870 sedan kan du ju köpa spel för resten av pengarna.

Eller alternativt, glassar. Glassar uppskattas alltid.

Föressten kan du ju köpa ett 5850 och sedan använda ditt kort som du har nu som physx kort !! xD

Skrivet av snozan:

Hardwarecanucks hävdart detta (i ett spel TS hade som änskan att kunna spela)

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/GTX480123...

snozan, ska han spela metro2033 på 1920 x 1200 så måste han väl köpa ett 5970 el 480 för det går ju inte spela på spel med en avg. fps på <25 .. det blir ju fps drop och lag som faeeen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

du missa nog testerna på sidan 1

va händer om han trots allt väljer ett gtx 470? åker han på stryk då? är han inte en fri individ att bestämma själv, han har ju redan klart å tydligt förklarat att physx är en viktig del, så va är problemet dever?

Han har oxå sagt ett otalt gånger att hans gammla 8800gtx kommer att ges bort till hans bror, så de kan inte användas som "fejk" physx.

Makalöst hur vissa försöker predika om vad andra ska välja. å så undrar man varför de finns krig lol, makalöst...

Hardwarecanucks hävdar detta (i ett spel ts hade som önskan att kunna spela)

http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/gpu/gtx480123...

+1

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz