Problem med laptop -> TV (både HDMI och VGA)

Permalänk
Medlem

Problem med laptop -> TV (både HDMI och VGA)

Ok, nu börjar jag få tuppjuck här. Det enda jag vill är att koppla min dator till min Samsung M86 40" 1080p så att jag kan spela spel på den, men det vill sig inte. Både HDMI och VGA presenterar unika problem. Min dator ser ni i signaturen och jag använder Catalyst Control Center 10.3b.

HDMI

Suck. Skalningen är helt åt fanders. Standardinställningen på skalning i Catalyst Control Center är 15% underscan, vilket ger feta svarta kanter runt hela bilden på TV:n (oavsett upplösning). Detta är helt ok i Windowsmiljö eftersom man kan dra ner till 0% underscan och på så sätt fylla upp hela TV:n. MEN! Så fort jag sätter igång ett spel drar skalningen ner sig till standardvärdet 15% underscan igen. Jag alt-tabbar då ut i Windows för att dra ner till 0%, och direkt när jag tabbar tillbaka till spelet ställer den tillbaka sig till 15% och de feta svarta kanterna är tillbaka. Så sjukt irriterande! TV:n är givetvis 16:9, men av nån helsjuk anledning så fungerar 1280x768 (en 16:10-upplösning) i fullskärm utan underscaling, medan 1280x720 eller 1920x1080 (16:9-upplösningar, som jag vill använda i spel) blir skalade åt helvete. Har googlat runt hela dan och fler har samma problem, och rådet folk får (att ställa om i CCC till 0%) funkar alltså inte eftersom skalningen då går tillbaks till default 15%.

VGA

Här är problemet till synes enklare, jag får helt enkelt ingen bild. Det plingar till och Catalyst Control Center känner igen TV:n korrekt, den ger alla indikationer på att den skickar bild... men jag kan inte byta till VGA-ingången på TV:n. Den är grå, som om ingen signal tas emot. Jag har provat 50hz, 60hz och massa olika upplösningar ända från 800x600 till 1920x1080. Inget funkar.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk

Jag hade samma problem med min LG TV först, sedan löste det sig!
Jag installerade om Catalyst Center med TV'n medans datorn var kopplad med HDMI och då kände datorn igen TV'n direkt som "LG TV" och inte som "Standard Display".
Efter detta gick inte skalningen tillbaks till default 15% som det gjorde innan.

Jag använder "Scale image to full panel size" i "Attributes" fliken och Overscan 0%.
Viktigt är också att man använder rätt bildförhållande på TV'n.
Jag kan bara använda 1360x768 och 1920x1080 i Catalyst om skalningen ska bli pixelperfekt.

Alltså testa att installera om!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Avinstallerade CCC och körde Driver Cleaner, installerade senaste versionen... samma problem Varje gång upplösningen ändras "resettas" skalningen. I Windows går det att fixa 1:1 pixelmapping genom att ställa in 1080p, 50hz, välja "skanna" i TV:ns menyer och sen dra underscan till 0% i CCC. Men det går som sagt inte i spel :/

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Skrivet av guppgupp:

Avinstallerade CCC och körde Driver Cleaner, installerade senaste versionen... samma problem Varje gång upplösningen ändras "resettas" skalningen. I Windows går det att fixa 1:1 pixelmapping genom att ställa in 1080p, 50hz, välja "skanna" i TV:ns menyer och sen dra underscan till 0% i CCC. Men det går som sagt inte i spel :/

Det var konstigt, det fungerar i alla spel för mig, Call of Duty 4, Need For Speed Shift etc.
Så det ska gå på något sätt.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Fan vad underligt :/ Otroligt störande eftersom detta innebär att jag inte alls kan utnyttja min 40"-TV till att spela på!

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Jag har också en Sony Vaio EB1M1E med samma problem som dig guppgupp. Har provat allt jag med, både med HDMI och VGA, där jag inte får nån bild alls. Det roliga är att jag får full bild utan svarta kanter i Starcraft 2 och Dragon Age men nästan alla andra spel blir konstiga och TV:n lägger av när han får upplösningar som han borde vilja ha (16:9). Har ni hittat nån annan lösning än?

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så har jag fått det att funka nu. Det enda jag behövde göra var att ändra TV:n till Format: Skanna istället för 16:9 som det var innan. Det funkar nu både i Windows och i spel.