Allround/Spel - 20 000 SEK - (Med skärm)

Permalänk

Allround/Spel - 20 000 SEK - (Med skärm)

Tja,

Skall använda datorn till allt möjligt, men antagligen mest till spel. Tycker om att ha mycket fönster uppe och köra många saker samtidigt, och spelar inget särskilt krävande spel än så länge. Behöver inte vara några klockvänliga komponenter, men gärna tystgående.

Försöker hamna under 20k med skärm. Har hyfsad koll på jag vill ha men skadar aldrig att få lite åsikter när det gäller finliret. Skärm kommer jag antagligen inte köpa på ett tag då jag vill ha en 24-27tum som duger att spela på(kör fortfarande crt). Fast kom gärna med förslag om det är något jag missat(är rätt petig).

Så säg under 17 000 för burk + innehåll, gärna närmare 16 000 om jag skall ha råd till någon vettig skärm ;P

Detta är vad jag plockat ut

Bygger datorn själv, och fixar win7 via nån studentgrej.

Har inte så bra koll på vilken av de olika 5850 modellerna man skall välja, skall väl kyla bra o vara tyst.
Kollade runt lite på forumet och fick för mig att det som jag plockade var helt ok. Tittade lite på gigabytes modell med två fläktar också som också verkade okej men valde bort det av okänd anledning.

Minne vet jag inte så mycket om heller, men tror inte jag märker någon större skillnad med bättre latens så valde något billigt pack.

Moderkort är jag inte heller så insatt i, tog väl mest ett billigt som jag kan välja att köra CF i om jag skulle ha lust senare.

Annars tänkte jag ha SSD:n som systemdisk samt till de viktigaste spelen, och köra de andra i raid 0 för lagring. Valde en hyfsat kraftig nätdel så man kan trycka in fler saker i burken om så önskas. Kan väl hända att man någon gång i framtiden får tag i ett grafikkort som drar lite mer också. Sen ville jag ha ett chassi med många platser för diskar, hyfsat tyst, bra luftflörde, och inte alltför gräsligt :} Eftersom jag antaligen inte kommer klocka så möe så valde jag en lagom bra processorkylare ^^ Kom på att jag glömt lägga till ett adapterkit 2.5 till 3.5 så lägg på 50kr på totalpriset eller något.

Tack för eventuella synpunkter och kommentarer.

Permalänk
Medlem

Ok kanske ett overkill moderkort för ~5% mer prestande i CF om han nu skall göra detta i framtiden.
Dock känns denna väldigt framtidsäker.
Med Fractal Design 2 är "traysen" du sätter på vanliga 3.5 tums diskar finns hål för 2.5 tums diskar som SSD.
Du kan ha upp till 6 hårddiskar (pga moderkortet) och antar att det är enough med tanke på att ditt lian li chassit du valde kunde ha max 6 slots.
Känns som du får lite mer bang for the buck från mitt inet paket.

Men valet är helt och hållet ditt :>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halw-gnun:

Tja,

Skall använda datorn till allt möjligt, men antagligen mest till spel. Tycker om att ha mycket fönster uppe och köra många saker samtidigt, och spelar inget särskilt krävande spel än så länge. Behöver inte vara några klockvänliga komponenter, men gärna tystgående.

Försöker hamna under 20k med skärm. Har hyfsad koll på jag vill ha men skadar aldrig att få lite åsikter när det gäller finliret. Skärm kommer jag antagligen inte köpa på ett tag då jag vill ha en 24-27tum som duger att spela på(kör fortfarande crt). Fast kom gärna med förslag om det är något jag missat(är rätt petig).

Så säg under 17 000 för burk + innehåll, gärna närmare 16 000 om jag skall ha råd till någon vettig skärm ;P

Detta är vad jag plockat ut

http://img12.imageshack.us/img12/2207/brayse.png

Bygger datorn själv, och fixar win7 via nån studentgrej.

Har inte så bra koll på vilken av de olika 5850 modellerna man skall välja, skall väl kyla bra o vara tyst.
Kollade runt lite på forumet och fick för mig att det som jag plockade var helt ok. Tittade lite på gigabytes modell med två fläktar också som också verkade okej men valde bort det av okänd anledning.

Minne vet jag inte så mycket om heller, men tror inte jag märker någon större skillnad med bättre latens så valde något billigt pack.

Moderkort är jag inte heller så insatt i, tog väl mest ett billigt som jag kan välja att köra CF i om jag skulle ha lust senare.

Annars tänkte jag ha SSD:n som systemdisk samt till de viktigaste spelen, och köra de andra i raid 0 för lagring. Valde en hyfsat kraftig nätdel så man kan trycka in fler saker i burken om så önskas. Kan väl hända att man någon gång i framtiden får tag i ett grafikkort som drar lite mer också. Sen ville jag ha ett chassi med många platser för diskar, hyfsat tyst, bra luftflörde, och inte alltför gräsligt :} Eftersom jag antaligen inte kommer klocka så möe så valde jag en lagom bra processorkylare ^^ Kom på att jag glömt lägga till ett adapterkit 2.5 till 3.5 så lägg på 50kr på totalpriset eller något.

Tack för eventuella synpunkter och kommentarer.

Jag skulle nog välja en annan kylare t.ex.
Scythe Yasya - Inet.se med en till fläkt Scythe 120mm Slip Stream PWM - Inet.se för push/pull effekt
eller den dyrare Noctua NH-D14, 140mm fläkt - Inet.se dock verkar scythekylaren prestera ritktigt bra för sitt relativt låga pris mot noctuas D14 höga pris.......inte så stor skillnad mellan dem i prestanda dock ca 300:- i prisskillnad om man köper en till fläkt till scythekylaren........

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Heineken89:

http://img22.imageshack.us/img22/5472/dator3.png

Ok kanske ett overkill moderkort för ~5% mer prestande i CF om han nu skall göra detta i framtiden.
Dock känns denna väldigt framtidsäker.
Med Fractal Design 2 är "traysen" du sätter på vanliga 3.5 tums diskar finns hål för 2.5 tums diskar som SSD.
Du kan ha upp till 6 hårddiskar (pga moderkortet) och antar att det är enough med tanke på att ditt lian li chassit du valde kunde ha max 6 slots.
Känns som du får lite mer bang for the buck från mitt inet paket.

Men valet är helt och hållet ditt :>

Känns som att du glömt något centralt

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Känns som att du glömt något centralt

Det kan du ge dig på att jag har var hyfsad säker på att jag tryckte in en 6 kärnig amd propp :D.
Får nog göra om den

Så där ja, läst igenom vad TS skrev lite nogare, så jag tog bort skärmen och tryckte in en amd 6 kärnig.
Jag rekommenderar denna skärm BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se.

Har en själv och är extremt nöjd med min, känns nästan som att man sitter på en IPS panel även om den är TN, 24", dock 16/9 om du nu ville ha en 16/10 skärm.

Men men valet är ditt.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Känns som att du glömt något centralt

tänkte precis på samma sak (en CPU i budgeten skulle också få plats). Med det sagt skulle jag vilja säga att en phenom II x6 1055T är bästa valet då den presterar likvärdigt med den ~1000 kr dyrare (bättre batchnummer) syster 1095T BE. (rätt modellnummer?)

Mvh
Calimi

Permalänk

Tack för alla förslagen.

Har kolla igenom ett par processortester lite mer noggrant, och lutar fortfarande mot en i7a.
X6orna får klart ett plus för att de är strömsnåla.

Six Cores from AMD: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition and Phenom II X6 1055T CPU Review (page 11) - X-bit labs
AMD Phenom II X6 1090T BE & Phenom II X6 1055T Review - TechSpot

Står o väger om jag skall välja fractal r2 chassit eftersom det är så prisvärt, men gillar det inte riktigt av någon onödig anledning. Skall kolla på chassin lite mer noga.

Corsairs HX 650 hade jag kunnat tänka mig att ta, men finns inte där jag planerat att köpa, så får bli 750 :}

Angående cpu kylaren så har de inte yasyan där jag tänkte handla, men tycker bättre om noctua ändå då de är lite tystare. Vad är motivationen till att välja NH-d14? Den är ju gigantisk, vet ju knappt om man får in den i chassit Finns ju nh-u12p se2 för 615kr också, som bara presterar något sämre om man tittar på första testet. I länken längst ner jämförs nh-u12p se2 med nh-u9b se2. Har inga planer på att försöka pressa processorn till max, men kanske ger den en mindre boost någon dag, fast förmodligen blir det inget klockandes alls.

Noctua NH-D14 HSF Review - The Best CPU Cooler Ever? - Results - Legit Reviews

Noctua NH-U9B SE2 CPU Cooler: Installation, Testing and Comparison - DragonSteelMods

Vill nog inte lägga ut mer pengar för ett bättre grafikkort, det är väl den komponenten som utvecklas snabbast i nuläget och antagligen det ända jag kommer kunna tänka mig att byta i burken inom en 10årsperiod om inget drastiskt händer. Klarar mig gott på ett 5850 som verkar väldigt prisvärt för tillfället, och kommer det något jag jättegärna vill spela så går det alltid att sätta cf, eller om det är långt in i framtiden fixa ett bättre. Men försök gärna övertala mig ;P

Hårdiskarna är jag rätt säker på att jag vill ha de långsamma som är något strömsnålare och låter mindre, ser ingen anledning att välja snabbare då de är lagringsdiskar.

Skärmen skulle jag nog aldrig kunna tänka mig att använda haha
Här är ett test på en skärm som verkar duglig, dock finns den inte i större än 22 ännu.

Samsung 2233rz test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Sen har den också en massa nackdelar, betraktningsvinklar, tn panel, och vill gärna kuna höja o sänka o vrida o vända på skärmen.