Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

En till har jag faktiskt. Var dock min polares misstag..
Detta var på den goda tiden när DVD-brännare aldeles nyss kommit upp i 16x, jag var inne på onoff och såg en brand new extern dvd-brännare med en prislapp på 199 kr. Den var givetvis felmärkt, skulle kosta 1999 men nog fan vart dom tvunga att sälja den till mig som till det märkte priset. Jag var överlycklig, var väl femton-sexton eller något på den tiden så jag levde på studiebidrag och föräldrarna vilket gjorde detta till världens kap.

Sedan en kväll satt jag och polarna och glodde på någon film eller whatever med varsin öl i handen och när jag tittar över på min favorit-leksak som står på högkant på golvet med öppningen uppåt vad ligger ovanpå om inte en utvält öl som rinner för fullt både över och ner i min dvd-brännare. Jag blir inte ens arg eller irriterad. tar bara helt tyst bort ölen och öppnar luckan, ställer den för att torka ur. Sitter och stirrar in i väggen och tänker att det måste vara karma som slog till, och hur fan ska jag kunna skaffa en ny på studiebidraget som är typ 950 kr i månaden?

Nu visade det sig att den fungerade trots att någon deciliter öl smugit sig in, men de dygn jag väntade medan jag lät den torka så kände jag mig mäkta deppig.

//Edit

EN TILL till och med. (Aww, jag suger rätt rejält..)
När jag bytte upp mig från min gamla pentim D 950 i spelburken till C2D E6750 så installerade jag pånytt min blodtörstiga Ultra 120 Extreme, denna gången glömde jag sätta i fläktkabeln. Satt faktiskt och klockade i gott och väl två timmar, märkte att resultat blev sämre och sämre för varje försök tills jag slutligen bluescreenade.. 90 grader celsius ^^

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk

För ett antal år sedan tyckte jag det var en bra ide att byta prossesorfläkt.
Nåväl det är en första gång för allting. Av någon anledning slinter jag med skruvmejseln.
Det hela slutade med att jag fick byta både moderkort och prossesor.

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk

Köpte nya delar till datorn. Glömde problemet med XP så satt och höll på i en vecka tills jag gav upp och skaffade windows 7.
Sen en vecka senare inser jag hur kasst grafikkort jag har köpt(5450), men det kostade 650 kronor och skulle kunnas lämnas tillbaka för att köpa ett mer prisvärt.
Och då har återköpstiden gått ut.

Permalänk
Medlem

Ganska humor misstag för ca5 år sen

En kompis skulle bränna en cd med bilder från en annan cd.. Han sätter in cd:en med bilderna i cd-läsaren å börjar bränna bilderna till cd-brännaren.. å det går väldigt snabbt! NERO meddelar glatt "Burning sucessfully completed" och cd släden kommer ut...utan en cd... Vi blev lite chockade och förökte kika in i brännaren om det fasnat där.. sen märker jag att det ligger en cd ovanpå datorn..

Sen dess har vi mobbat både honom och NERO för det

Permalänk

Inte direkt mitt misstag, men.
Det var lan, eftersom det var ett litet rum så satt vi ganska tätt. Jag hade 3 personer bakom mig och 2 till sidan.
Jag hade en nyöppnad cola.
Jag skulle dricka från den colan.
Då kommer en kompis bakom mig och trycker på flaskan samtidigt som jag dricker.
Eftersom jag inte ville få dricka över hela mig, eller kvävas av cola (jag menar, hur skulle det se ut i tidningarna) så slog jag bort flaskan.
10 sekunder senare - en massa skrik.
20 sekunder senare - folk reser sig upp från sina stolar i panik.
1 minut senare - 2 personer står och torkar cola ur sina datorer och 2 andra står och försöker skaka ur colan ur sina tangentbord.

Alltså, Jag och han som tröck på min flaska kom undan.
Till våran förvåning kom ingen(dator) till skada.

Ett annat misstag, ett bra tag sedan nu (dock en kompis).
Hans pappa misstänkte att han lagrade porr på hårddisken, sen hade han tydligen hittat någon skum fil i "Windows" mappen.
Ja, ni kan gissa er till vad han gjorde. (han tog inte bara bort en fil)

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort något rejält misstag under alla år med datorbyggen, men en gång när jag skulle sätta ihop en dator åt en bekant råkade jag ut för något jag kommer ihåg:

Jag hade ingen bra plats att hålla till på just då, så det fick bli på köksbordet. Jag drog dit en skarvsladd, började lägga ut allt jag skulle använda och satte igång. Genast dök mina katter upp och blev så nyfikna de alltid blir när jag öppnar ett datorchassi. Katter är inte bra för elektronik som vi vet, så det var ett himla bestyr med att hålla dem borta och se till att de inte kom i kontakt med något. Efter ett tag började det dra i handen och en av katterna stod och tuggade på ESD-kabeln så det blev till att jaga iväg dem ännu en gång. Chassit var litet och det var kvavt denna heta sommarkväll, så inom kort stod jag där och svettades medan jag försökte få saker och ting på plats i det billiga och opraktiska chassit.

Jag drog kablarna så att de doldes och lade ner lite tid på att få till det bra och började fundera på installationen av Windows och vilka program jag skulle lägga in och strax därpå var jag färdig med monteringen. Stängde igen chassit, hämtade skärm, tangentbord och mus, pluggade in allt och såg fram mot att bli klar. Men datorn startade inte. Så, jag skruvade upp chassit och började kolla att allt satt som det skulle. Vilket det gjorde. Svetten lackade och jag började känna mig irriterad, klockan gick ju allt snabbare mot sen kväll. Funderade lite, kollade allt igen men, nej. Kontrollerade nätaggregatets kontakt som var avslagen! Ah, så löjligt tänkte jag och slog på den, skruvade på chassit och satte mig ner för att slå på datorn. Inget hände. Ännu mer frustrerad började jag fundera på om nätaggregatet var DOA och kom fram till att det måste vara så.

Så, jag åkte iväg och hämtade ett av mina gamla nätaggregat som fanns på annan ort och som jag visste fungerade. Väl hemma satte jag igång och skruva loss moderkort, dra loss alla kablar, ta ur nätaggregatet, i med det begagnade och monterade ihop allt snyggt och prydligt. Testade att starta datorn. Inget hände. Riktigt frustrerad började jag fundera på vad det kunde vara för fel när jag lade märke till skärmens ljusdiod och att den inte lös. Jag satt och stirrade på den där lilla rektangeln en stund när en av katterna kom intassande igen och jag kröp ner under bordet med tanken att jag väl inte kunde vara så dum att jag inte kopplat i strömsladden i förlängningsdosan. Men, nej, den satt i, och förlängningsdosans sladd satt i vägguttaget.

Då klev en av katterna förbi, nyfiket och närgånget som vanligt, och klev på den lilla strömbrytaren på förlängningsdosan och en liten grön ljusdiod tändes... Sedan gick jag och lade mig.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Roligaste jag varit med om dock var en klasskamrat (elingenjör) som bestämde sig för att trimma sin dator (10 år sen). Han ville dock inte nöja sig med fåniga 1-2volt till CPUn utan lödde om kontakter så han fick in 5V direkt på CPUn, vem behöver bios när man kan löda var hans motto? Ni kan ju gissa hur det gick när han prövade starta sin nya "trimmade" dator. Låt säga att han fick äta nudlar ett tag för att få råd med en ny

Haha irl-garv på den, BIOS är för n00bs 5V is the shit xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10137143']
Då klev en av katterna förbi, nyfiket och närgånget som vanligt, och klev på den lilla strömbrytaren på förlängningsdosan och en liten grön ljusdiod tändes... Sedan gick jag och lade mig.

HAHA FYFAN VAD HAG SKRATTADE!!! så jävla klockrent
själv när min nya dator inte startade så körde jag arga leken med den i ca 2 timmar.
det är ingen bra ide eftersom att jag fick näsblod för första gången på 15 år utav det
sedan flyttade jag s-ata kablarna till portarna bredvid så startade den XD

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Skrivet av Conjacken:

Hans pappa misstänkte att han lagrade porr på hårddisken, sen hade han tydligen hittat någon skum fil i "Windows" mappen.
Ja, ni kan gissa er till vad han gjorde. (han tog inte bara bort en fil)

HAHA
Höll på att sätta colan i halsen när jag läste dedär xd

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conjacken:

Inte direkt mitt misstag, men.
Ett annat misstag, ett bra tag sedan nu (dock en kompis).
Hans pappa misstänkte att han lagrade porr på hårddisken, sen hade han tydligen hittat någon skum fil i "Windows" mappen.
Ja, ni kan gissa er till vad han gjorde. (han tog inte bara bort en fil)

Hade ett liknande scenario för kanske 10 år sedan när man inte var lika het på datorer. Då var det moster i släkten som var datorteknikern, hon hade ju till och med en laptop liksom!

Hon skulle minsann hjälpa vår dator att få nytt liv eftersom den var så trög. Hon måste ha skift-deletat hejvilt för efter hennes kur saknades dll-filer och drivrutiner överallt, samt att diverse genvägar inte funkade längre, ren katastrof. Sen dess tillät jag aldrig mina föräldrar att ta in extern "hjälp".

Permalänk
Avstängd

har vel gjort några småtabbar men inget som kostat mej något dem största misstagen jag gjort är o köpa märkes datorer har ifs lekt med den röda knappen på nätagget på min första dator , en gammal dell så gjrde vel inte så mkt men va 7-10 år sen ungefär

Permalänk
Medlem

stoppade en amd processor i ett intel mobo
när jag var 7-8 eller nåt xD

kommer inte ihåg vilken socket det var, men de passade! funkerade inte dock

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajsp:

Menar du att du har 2,½ st. hårdiskar?

Mina största tabbar:

1. Kortslutit ett nätagg 2 gånger(funkar fortfarande)
2. Böjt en CPU-pin (den klarade sig dock)
3. Kortslutit ett nätverkskort(kick blue screen)

Inte så allvarlig tabbar alltså.

Han menade nog 2.5".

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Skruvade skruvar rakt igenom min Corsair H50 radiator eftersom det var ju skruvhål på båda sidorna och tänkte "äsch, vafan, får väll göra spår själv så den fastnar!", gick lite segt genom metallen som ska kyla, men bra ifall dom har med någon instruktionsbok hur man installerar.. Kollade på youtube tutorial efter ett tag på min brors dator, såg hur dom gjorde och sen pankade jag huvudet i bordet. Hårt.
Aja, funkar iallafall som den ska, ligger på 19 grader idle, tur att det var i hörnet.
Ajuste, slant också lite med skruvmejseln när jag skulle skruva i skruvarna (metallen var ju hård! xD), blev lite ojämt med mellanrum men fixade till det mesta.

Permalänk

Detta var för något år sen, och på den tiden var jag helt okunnig om datorer, men iaf så var min dator (har den fortfarande) jävligt seg och laggade fast hela tiden och det stog windows har för lite virtuellt minne varje gång jag spelade. Hade typ 2 st 128 mb ddr1 RAM minnen i datorn och hade hittat 2 st 512 mb ddr1 i en trasig dator som jag fått av någon kompis. Så jag tänkte att jag kan ju byta så försvinner ju lagget... Så jag tar ut dom gamla RAM minnena och sätter in dom nya. Kopplar in allting och startar. Man hör att datorn startar men det kommer ingen bild. Tar ut RAM minnena och byter plats på dom (fanns bara 2 RAM slots) och startar igen.
Samma problem. Tänkte att jag kanske inte har kopplat in skärmen riktigt men jo den sitter. Datorn får stå så 3-4 månader. En dag när jag tänkte kolla om den ksk funkar nu. Nej då, samma problem. Men då ser jag att jag har kopplat in skärmen till moderkortets inbyggda grafikkort ist för det vanliga grafikkort! Byter plats och allt funkar som det ska... Då känner man sej ganska dum

Ett annat var när jag skulle gömma en sak bakom en hårddisk och sen skulle jag ta ut de men hårddisken fastnade och då slet jag och råkade böja någonting på modertkortet. Men böjde tilbax de och då funkade de prima.

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag var när jag skulle bygga min första dator för ett par år sedan. Slant med mejseln när jag skulle montera processorkylaren... Träffade och böjde en kylfläns på moderkortet.. inte långt ifrån att jag satte mejseln genom hela brädan.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Skulle byta cpu på min bräda. Slutar med att den passar, kylaren sätts på, det var lite tufft att sätta fast kylaren helt så jag tog i lite. Slutade med att min AMD-cpu hade ca 10 böjda pins. Ska sätta i cpu'n jag hade från början och gör om samma misstag. Brädan fungerar i dagsläget men med 2 förstörda cpu's som ligger på hyllan. Mindre kul. Men men ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenJohan:

Hur sätter man in ett minne åt fel hål ? typ 100% våld?

vanligt DDR minne är väl lika långt på bägge sidorna va ja har för mig :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja tabba mig när ja var nybörjare inom datorer, skulle sätta in ett grafikkort som ja hade från en annan dator som farsan hade kasserat, så ja tog det och började lirka och pressa och blev lite våld i slutet, råkade ta sönder nått på kortet, en kondensator lr nått :S iaf, allt visade sig att vara ett AGP kort ja försökte få ned i en pci-e 16x slot.. haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första gången jag skulle över mina delar från en hp dator till ett bling bling chassi, (12 år) Iaf så skulle ja lägga min komponenter på något mjukt tänkte jag. Smart som man va tog jag en fleecefilt, ajajaj blev lite dyrare än jag tänkt mig

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Inaktiv

Jag skaffade mig en flickvän (som inte var ett dugg datorintresserad).

...räknas detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Jag skaffade mig en flickvän (som inte var ett dugg datorintresserad).

...räknas detta?

Definitivt
Kan ju dra till med en, för ett tag sedan mekade jag lite med min käre dator. Tyvärr så när jag mekat klart glömde jag sätta i pci-e strömkontakterna i grafikkortet. Gissa om det tjöt, men skicklig som man var upptäckte man felet på direkten.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag skaffade mig en flickvän (som inte var ett dugg datorintresserad).

...räknas detta?

skulle funnits en gilla knapp

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Definitivt
Kan ju dra till med en, för ett tag sedan mekade jag lite med min käre dator. Tyvärr så när jag mekat klart glömde jag sätta i pci-e strömkontakterna i grafikkortet. Gissa om det tjöt, men skicklig som man var upptäckte man felet på direkten.

har hänt mig med. sen blinkade någon lampa rött

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Kan väl inviga tråden jag också då..

Syrrans dator lade av för några månade sen, så jag felsökte den och kom fram till att det var hårddiskarna, när jag öppnade den för att ta ut dom så kikade jag runt lite på hårdvaran och noterade att de fyra pinnarna på grafikkortet som tar ström hade släppt i lödningen och var på väg att lossna från kortet. Så jag tog med mig grafikkortet till skolan och gick ner till It avdelningen och bad att få låna en lödkolv. Efter att ha lött fast de fyra ström pinnarna på plats UTAN någon lödning utanför banorna så åkte jag hem till henne och kopplade in den. Startade datorn och poff!!! så slocknade den och tog med sig både moderkort och nätagg. Vet fortfarande inte vad som kan ha orsakat det, jag som var så noga vid lödningen. Aja kan ju inte ha varit något annat än lödningen som orsakade kortslutningen, kan ju sägas att syster inte blev så glad.

Permalänk

Jag failade ganska stort när jag skulle montera min Noctua kylare. Råkade nämligen böja pinnarna på sockeln vid CPU fästet ganska mycket, helvete vad irriterad jag blev.
En kompis hjälpte mig dock att böja tillbaks dom igen så han räddade situationen.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Min gammla burk förs ganska ofta och då var ju det självklara valet att stänga av den på nätaggregatet!

Gjorde det en gång och "slant" lixom uppåt så jag slog på den lika fort, började lukta bränt mm! grafikkortet klarade sig dock! drog bara i ett 300w nätagg dagen efter! 300w förklarar ganska bra hur sketen den var

Visa signatur

|MSI P67A-GD55 REV B3| |2TB Western Digital| |Intel Core i5 2500K| |Corsair 8GB CL8 1600Mhz| |OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS| |GTX 580 SOC| |Corsair HX 750W 80+| |Silverstone Raven RV02-E| |Optiarc AD-7280S SATA| |Sennheiser pc350| |Samsung 2233rz| Samsung t220|

Permalänk
Medlem

Internet

Mitt internet fungerade inte, så jag satt hos bredbandsbolagets support väldigt länge för att försöka fixa problemet. (Det visade sig att jag hade glömt sätta in internetkabeln) -_-

Jag testade och byta voltgrejen där bak på ett nätagg också. Var utan dator i en hel vecka

Och jag har även förstört en AMD 64 processor. Försökte trycka in den i ett AM3 moderkort ^_^

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

När jag var 13-14 år så jag var ganska grön inom datorvärlden lånade en extra hhd av en polare och kopplade in den när datorn var igång xD small till engång och en blålåga framstod mellan 5v stickkontakten och hdd när strömen hoppade och datorn blev tyst så man fick köp ett nytt moderkort men inget annat tog skada som tur

Permalänk
Medlem

På nuvarande dator skulle jag ta bort tejp jag hadde sattit på 24 pinnar kontakten för att det skulle se snyggare ut. Då skulle jag klippa bort tejpen och råkade klippa av en svart kabel. Så jag tog bort lite plast från kabeln eller vad det nu är och snurrade ihop och satte lite eltejp. Verkar funka nu iaf. Det hände i natt.