Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Knappast nåt "största misstag" men bara för att..

Lyckades nyligen vid ett LAN med konststycket att trycka in usb-kontakten till musen i nätverksporten. Tydligen passade den som handen i vanten för det tog knappt emot även om jag tyckte det kändes lite skumt (hade alltså ingen sikt, sträckte mig över datorn).

Musen funkade, föga förvånande, inte och jag bad personen mitt emot mig att kolla där bak eftersom han hade bättre vinkel. Något pinsamt var det när han sa högt att den satt i nätverksporten. Jävligt paff blev jag också, trodde inte det var möjligt. Allt funkade senare, phew.

Permalänk
Medlem

har hänt samma slarvfel här, dock har in hand känt att det var nätverksporten, de har samma bredd, ethernet och usb

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elaus:

Knappast nåt "största misstag" men bara för att..

Lyckades nyligen vid ett LAN med konststycket att trycka in usb-kontakten till musen i nätverksporten. Tydligen passade den som handen i vanten för det tog knappt emot även om jag tyckte det kändes lite skumt (hade alltså ingen sikt, sträckte mig över datorn).

Musen funkade, föga förvånande, inte och jag bad personen mitt emot mig att kolla där bak eftersom han hade bättre vinkel. Något pinsamt var det när han sa högt att den satt i nätverksporten. Jävligt paff blev jag också, trodde inte det var möjligt. Allt funkade senare, phew.

Hur sjutton kunde den funka i ethernet porten när den inte ens kommer i kontakt med självaste "kontakt" delen på usb kabeln...
alltså den plattan med guld innanför metallen

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Pappa har också tryckt in USB i ethernetporten ;P
Gissa om jag skrattade när jag märkte det?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Pappa har också tryckt in USB i ethernetporten ;P
Gissa om jag skrattade när jag märkte det?

Men igen ofta musen funkar när man gör det XD

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake93:

Men igen ofta musen funkar när man gör det XD

Det var en kamera. Och anledning till varför jag var där var för att jag skulle hjälpa honom för att det inte fungerade.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

okej bra

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Fick för mig att starta upp min gammla burk en amd 3800x Athlon 64 X2 om jag inte missminner mig som hade stått ganska många månader. Glömde helt enkelt att kolla in den speciellt noga och allt damm som hade samlats i nätagget tog helt enkelt eld. Den brann ganska bra men det var ok då det var precis innan jul och lite jylleljys är alltid trevligt.

Permalänk
Skrivet av jake93:

Hur sjutton kunde den funka i ethernet porten när den inte ens kommer i kontakt med självaste "kontakt" delen på usb kabeln...
alltså den plattan med guld innanför metallen

Hur är det med läsförmågan egentligen, han sa ju att den inte funkade..

Skrivet av Elaus:

Musen funkade, föga förvånande, inte..

Permalänk
Medlem

Inte direkt jag som gjorde detta misstaget, men jag skulle byta ett trasigt moderkort i familjens dator. Var en gammal pentium 4, socketen innan 775 vad den nu heter. Moderkortet hade pajjat, detta löste farsan genom att gå in till den lokala datorbutiken och be dem beställa ett nytt moderkort som skulle passa. Då kommer han hem med ett gammalt budget kort som han betalt 3000kr för, han känner sig väldigt nöjd... Jag grät en skvätt över att han bara gått och köpt ett moderkort för 3k till en sån gammal dator (var s775 som gällde då), när man kunde fått en modern cpu+moderkort för samma pris.

Hur som helst skulle jag installera det nya moderkortet. Jag var extremt noga med ESDn, tvättade händerna innan, tog på mig bra kläder och satte fast ESD-bandet i ett element. Var även noga med att inte ta direkt på kretsarna utan hålla i komponenterna i dess kanter. Hur som helst hade jag försiktigt plockat ut allt lugnt och sansat och höll på att skruva i det nya moderkortet (tänkte för mig själv hur proffsig jag var som var så noga med ESDn), då kommer farsan in direkt från landet med jordiga händer och en ylletröja:
-"Jaha, vad är det här för något då?" säger han medan han till min fasa tar upp processorn med sina jordiga händer.
-"Ja du, en förmodligen ganska trasig Processor nu" svarar jag...

Mycket riktigt var det inte ett liv i datorn, jag hade lagt ned så mycket möda på esd-skydd i onödan.. Och farsan hade köpt ett moderkort för 3k till en föråldrad dator i onödan.. Blev en ny dator med athlon x2 för 12k istället

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Skulle byta ut min cpufläkt i yberbakfyllan, slog ut en fontän ur munnen på mej helt plötsligt så hela insidan av datorn blev nerspydd =/ fick rengjort den och den fungerade sen men den lukta spya i flera dagar

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Skulle byta ut min cpufläkt i yberbakfyllan, slog ut en fontän ur munnen på mej helt plötsligt så hela insidan av datorn blev nerspydd =/ fick rengjort den och den fungerade sen men den lukta spya i flera dagar

Haha fy fan. Dyra komponenter eller? Kände du inte att den var påväg?:S

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Göteborgaren:

Skulle byta ut min cpufläkt i yberbakfyllan, slog ut en fontän ur munnen på mej helt plötsligt så hela insidan av datorn blev nerspydd =/ fick rengjort den och den fungerade sen men den lukta spya i flera dagar

Hahah surt (höhö)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Göteborgaren:

Skulle byta ut min cpufläkt i yberbakfyllan, slog ut en fontän ur munnen på mej helt plötsligt så hela insidan av datorn blev nerspydd =/ fick rengjort den och den fungerade sen men den lukta spya i flera dagar

det där va nästan vidrigt så vidrigt att jag hade hoppats på att hela din dator pajade ,ingen garanti ingenting bara att du får lära dig att alkohol o dator meck hör ej ihop. den här tabben räknar jag inte som tabbe utan fet jävla idioti jag skulle skämmas att säga detta om det varit jag.av 2 skäl ett ett bevis på att jag inte klarar av alkohol samt anledning 2 det jag sa ovan att datormeck och alkoholdrycker ej är ett alternativ

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Misstaget jag har varit med om är att en gång för ett par år sen när jag satt och spelade, datorn var så trög och jag fick lust att smälla till den lite, knuten hand rakt på ovansidan av chassit och datorn rebootade av det. har testat flera gånger efter, och den rebootar fortfarande "the hard way"
kanske inte misstaget ni väntade er, men lite kul tycker jag det är.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

Skulle byta ut min cpufläkt i yberbakfyllan, slog ut en fontän ur munnen på mej helt plötsligt så hela insidan av datorn blev nerspydd =/ fick rengjort den och den fungerade sen men den lukta spya i flera dagar

Första fyllan?

Permalänk
Medlem

misstag
1. var 14 år, just möblerat om mitt rum, flyttade på datorn, kopplar in allt. Upptäcker att det finns en röd knapp på baksidan, blir intresserad.
2 månader senare har mina föräldrar gått med på att reparera min dator, jag led obeskrivligt.
2. samma dator som ovan ett halvår senare, den kändes lite gammal ringrostig, inte ens att modda chassit med pärlor och självlysande färg hjälpte, det blev bara fult. beslutar mig för att stoppa in mer ram... tar reda på vad jag ska ha, köper och öppnar lådan. Tycker själv att jag stoppat in det perfekt, märker dock ingen skillnad, surar glömmer bort. Några månader senare flyttar jag på datorn, det skramlar oroväckande, givetvis hade jag inte fått in ramminnet hela vägen.
3. samma dator givetvis, nångång mellan roliga knappen och ram uppgraderingen, pillar runt lite på baksidan i utråkning, märker att det finns två olika hål att stoppa skärmkabeln i. Glömmer bort att jag gjort det och undrar i två veckor varför skärmen har lustiga färger.
4. Ny dator 4 år senare, 2 års användande med totalt 4 pajade nätaggregat på grund av förvarings dumhet
5. Ska rengöra laptopens tangentbord, funkade jättefint att dammsuga vanliga tangentbord, konstaterar att det kommer gå jättebra att dammsuga ett laptop tangent bord. Upptäcker att det är förbannat jobbigt att pilla ut tangenterna från dammsugarpåsen.

Dagens dumhet, sysslar med lite extern kabelmanagement, buntar ihop alla usb kablar med buntband, kommer på att det är en dålig iden, klipper av buntband och som tur är ej inkopplad usb kabel.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

lekte med gamla datorn i bios/annat överklock program, tog det lugnt, kom upp från 1,8Ghz till typ 2,6-2,8Ghz, datorn hängde sig, jag fick damp orka inte vänta så jag tryckte bara av skiten vilket resulterade i att en typ "system32" nånting fil togs bort/paja = datorn starta inte, måste installera om Windows bara tror jag, det är det ända jag har gjort som är misstag ^^

Visa signatur

dRft

Permalänk
Avstängd

Mina misstag är "klassiska":

a) hällt dryck på tangentbord vid ett tillfälle
b) spillt ut en 2 L cola så att skrivaren dog (hade haft den i ett år och laserpatronen började ta slut så rätt "lugnt" ändå - och ja jag vet att man kan byta laserpatron men valde det säkra före det osäkra och byta ut allt istället)...

På mjukvarusidan har jag säkert fått ett och annat virus. När jag var ny dataanvändare så gick daton mer och mer långsamt. Jag undrade varför tills jag fick allt ominstallerat och förklarat för mig att jag hade samlat på mig 2 års virus.:P På den tiden trodde jag att ett OS var oförstörbart.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Kockski:

det där va nästan vidrigt så vidrigt att jag hade hoppats på att hela din dator pajade ,ingen garanti ingenting bara att du får lära dig att alkohol o dator meck hör ej ihop. den här tabben räknar jag inte som tabbe utan fet jävla idioti jag skulle skämmas att säga detta om det varit jag.av 2 skäl ett ett bevis på att jag inte klarar av alkohol samt anledning 2 det jag sa ovan att datormeck och alkoholdrycker ej är ett alternativ

Klart det hör samman, en perfekt helg innebär ju nyfyllt kärl flytande kväve, ett gäng kalla öl, pizza och lite chips samt chilirötter. Nordens högsta cpu frekvens sattes efter några liter öl...

Så det passa visst, gäller bara att ge fan i att dricka så man spyr.

Edit: Bra att du påminde mig, får hem nya grejer att testa samt 20l kväve i morgon så jag ska se till att jag har några goa öl på kylning.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

För några år sedan köpte jag ny dator, bl a en Athlon 2200+ och kylare till denna. Jag satt upp alltihopa och satt på datorn. Den startar, jag var så glad att allt funkar från första försöket, inget strul osv. Efter 2 minuter stängdes datorn av utan anledning. Jag tänkte "ah va fan, försöker igen". Men det stängde av sig igen och igen under kortare tid. Till slut jag satt på den och den gick inte ens genom POST och stängde av sig. Då kände jag lukten av bränt CPU. jag var bara "kom igen... inte detta" Jag tog inte bort skyddshöljet från botten av kylaren. Datorn stängdes av pga för hög temp på CPU. Behöver nog inte säga att CPUn dog och fick springa till närmaste butik och köpa en ny.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Igår råkade jag välta ner en kaffemugg rakt över mitt R2 Define chassi mitt under en 25 manna raid som jag var masterlooter/leader för.

Kaffet skvalp rakt ner i utblåset på ovansidan :/

Som tur va, var jag jävligt snabb på att tippa datorn till vänster så att kaffet inte skulle rinna ner över grafikkortet och nätagget mm. Det mesta av kaffet rann längs sidplåten på motsattsida av moderkortet pga detta XD

Sen vågade jag inte ha igång den för resten av kvällen. Testade idag att dra igång den och det lät lite i början när jag startade den. (ingen aning vad det var, kan vart kaffe i fläktens lager eller nått som pajade men inte något man kunde märka av iallaf)

Datorn funkar fortfarande. Men igårkväll såg jag 1000lapparna brinna framför mina ögon XD

Ska dock ha koll på den tiden framöver nu ett tag och inte lämna den påslagen när jag ej är hemma osv. Vill helst inte bränna ner hela lägenheten -_-

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Själv är väl värsta tabben att jag kastade ett grafikkort som fått gröna ränder på skärmen. Dagen efter att jag kastat kortet så visade StumbleUpon en tråd där en kille räddat sitt kort med liknande problem genom att baka det i ugnen...

Roligaste jag varit med om dock var en klasskamrat (elingenjör) som bestämde sig för att trimma sin dator (10 år sen). Han ville dock inte nöja sig med fåniga 1-2volt till CPUn utan lödde om kontakter så han fick in 5V direkt på CPUn, vem behöver bios när man kan löda var hans motto? Ni kan ju gissa hur det gick när han prövade starta sin nya "trimmade" dator. Låt säga att han fick äta nudlar ett tag för att få råd med en ny

Permalänk
Medlem

jag förstörde nyss och en lucka på mitt nya skit chassi som är framför 5.25 dvd läsaren
dvd läsaren vägrade gå in så efter 10minuter flippade jag och tänkte nej nu fan ska den in så jag tog i allt jag kunde så flög både plast luckan och dvdläsaren iväg
jag tejpade luckan och dvd läsaren tror jag funkar (Y)

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Själv är väl värsta tabben att jag kastade ett grafikkort som fått gröna ränder på skärmen. Dagen efter att jag kastat kortet så visade StumbleUpon en tråd där en kille räddat sitt kort med liknande problem genom att baka det i ugnen...

Roligaste jag varit med om dock var en klasskamrat (elingenjör) som bestämde sig för att trimma sin dator (10 år sen). Han ville dock inte nöja sig med fåniga 1-2volt till CPUn utan lödde om kontakter så han fick in 5V direkt på CPUn, vem behöver bios när man kan löda var hans motto? Ni kan ju gissa hur det gick när han prövade starta sin nya "trimmade" dator. Låt säga att han fick äta nudlar ett tag för att få råd med en ny

Låter som du borde montera ner allting i chassit, göra rent och göra en rejäl besiktning av nätagget. Själv hade jag öppnat upp det o kollat hur det såg ut, rekomenderar inte detta ifall du inte kan något om el dock

Permalänk
Medlem

Ställde ett glas mjölk på min musmatta som ligger i kanten av bordet, precis under chassit.
Puttade ner glaset över chassit, dödade allt i datorn inklusive diverse säkringar i huset.
Det var jätteskoj.

Av någon märklig anledning ställer jag fortfarande min dricka på musmattan, som ligger på samma ställe, precis över mitt chassi.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jake93:

jag förstörde nyss och en lucka på mitt nya skit chassi som är framför 5.25 dvd läsaren
dvd läsaren vägrade gå in så efter 10minuter flippade jag och tänkte nej nu fan ska den in så jag tog i allt jag kunde så flög både plast luckan och dvdläsaren iväg
jag tejpade luckan och dvd läsaren tror jag funkar (Y)

Uhm...en ny dvd läsare kostar 300 sek, kanske?

En felaktig dvd läsare kan orsaka rätt stora problem. Byt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Uhm...en ny dvd läsare kostar 300 sek, kanske?

En felaktig dvd läsare kan orsaka rätt stora problem. Byt.

palla
jag har två st IDE dvd läsare i fönstret i reserv

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Misstag 1: Skulle formatera hårddisken och instalera om Win XP.
Fick något spel och tog bort båda partitionerna och förstörde ca 3000 inscannade bilder men värre var 2000 digitalbilder.
Började med backup på en annan hårddisk.
Misstag 2: Köpte en Seagate Barracuda 500gb som krachade och köpte en till dum som jag var som kraschade med alla bilder igen. Aldrig mera Seagate.
Misstag 3: Skulle formatera hårddisken och instalera om Win XP.
Glömde prioriteten i Bios och formaterade min WD Backupdisk eftersom den satt i USB kontakten och en annan gammal Seagate disk som jag skulle installera på prov inte hittades i Bios. Hittade nått gratisprogram på nätet som fixade tillbaks alla småfiler men med fel namn, dom större filerna gick inte att rädda.
Nu har jag så många olika backupper att jag har blandat bort allting och vågar inte formatera annat än nya Diskar då av annat märke.
Jag har för mig att det i gamla Windows NT fanns något program som man kunde läsa filer som ''Försvunnit'' eller liknande om man startade i felsäkert läge eller nått.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen lite nya grejer, bland annat ett Corsair H50. tryckte in allt nytt i ett codegen chassi som jag haft stående på grund av att det är simpelt, hyfsat snyggt och billigt (231 kr när jag köpte det)

Minns att jag vid köp-tillfället hade någon tanke på att bygga om det för att komma runt problemet med att det inte har 120mm platser. Men jag fick ett akut anfall av lathet när jag byggde, so long story short; Min nya Corsair H50 radiator sitter nu fäst snyggt & snett i en 80mm plats med en hal massa buntband vilken känns som en synd i datorgudarnas ögon..

Sedan har man den klassiska storyn om att underskatta hur vassa kylflänsar kan vara. Första gången jag monterade min ultra-120 extreme så var jag oförsiktig och förhastad, detta resulterade i att jag blödde ganska rejält under montage; både kylaren och moderkortet har fortfarande en del blodfläckar kvar
Givetvis hände exakt samma sak när jag sedan skulle plocka loss kylaren igen ^^

Sen hade jag ett badaxe (Intel 975XBX) Moderkort som visserligen var ganska rejält och bra, men man kunde ju inte klocka. Grävde runt på intern-net och hittade lite info om att det fanns funktioner i bios som låstes upp med lite lödning. Eftersom jag var på ett lan och inte hade en lödpenna till hands så blev det istället en fin liten konstruktion bestående av ett tuggummi och ett en böjd ståltråd. Jag startade upp datorn och fick visserligen resultat, dock FEL resultat. Jag kunde nu sänka FSB som låg på 1333Mhz ända ner till 667... Jag blev sne och grävde lite mer på det världsvida nätet och slutligen visade det sig att jag hade fått någon obskyr näst intil okänd revision av mobo't som inte kunde göra ett skit.
Ingen skada skedd tänkte jag och skulle just stänga av datorn för att återställa allt tilll original, men då frös den på desktop samtidigt som jag hörde ett "schlurp" från burken. tuggummit hade lossnat och trillat ner i custom-kylaren på mitt splitternya EVGA 8800GTS320 KO-ACS. Fick skruva isär hela kylaren och spendera någon timme med t-röd och en skrapa för att bli av med allt tuggummi >_<

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]