Permalänk
Medlem

Dator för ca 10k

Jag plockar ihop en ny dator nu och önskar kommentarer på detta, i huvudsak gällande kompabilitet och stabilitet:

Grafikkortet har jag valt för att det är relativt billigt, jag kommer eventuellt att köpa systemkamera med filmfunktion i framtiden och går då över på ett tyngre grafikkort för just det ändamålet. Nu kommer jag bara kolla HD-film, redigera foton i RAW och kanske spela Starcraft 2 på sin höjd, därför tror jag detta grafikkort ska räcka till för stunden, vad tror ni? Andra förslag?

Hårddisken har jag tänkt ha som systemdisk i väntan på att uppgradera till SSD.

RAM-minnet, på Gigabytes hemsida står inte 1600 MHz-minnen med i vad moderkortet stödjer, men på Corsairs sida anges de minnen jag valt som kompatibla med det valda moderkortet. Hur kommer detta sig? Vad ska jag satsa på för minnen? Jag tänker uppgradera till 12 GB i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti

Permalänk

Om du skall gå över på dyrare grafikkort så skall du se upp så att PSU:t inte blir otillräckligt.

Permalänk
Medlem

Ah, ja det är sant, jag gjorde en Power Supply Calculator (eXtreme Power Supply Calculator) med ett GTX 285-grafikkort och tog i lite med antal hårddiskar, etc och landade kring 600W. Då tänker jag att detta bör vara ett prisvärt nätagg? Tesla 650W, 80 PLUS - Fractal Design

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | ASRock B550M Pro4 | GTX 1050 Ti