Permalänk
Medlem

Kabel i elrör i väggen? :)

Hej!

Jag har bredbandsuttag i sovrummet och datorerna i ett rum bortom hall och badrum, kanske 8-10 meter bort.

Har funderat på att borra hål i sovrumsväggen och dra kabel längs takhörnen in till router i datorrummet, men såg plötsligt vita lock på väggarna. Aha! Elrör!

Kan det fungera att dra en cat5/6 genom elrören? Är det komplicerat? Jag tror inte jag når hela vägen genom enbart rören. Men det kan eventuellt bespara mig ett hål i väggen och några meter med småfula lister.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

det finns en annan aktuell tråd http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... och där skev jag att det är olagligt och får åtminstone visst medhåll.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Skrivet av mrtvi:

Hej!

Jag har bredbandsuttag i sovrummet och datorerna i ett rum bortom hall och badrum, kanske 8-10 meter bort.

Har funderat på att borra hål i sovrumsväggen och dra kabel längs takhörnen in till router i datorrummet, men såg plötsligt vita lock på väggarna. Aha! Elrör!

Kan det fungera att dra en cat5/6 genom elrören? Är det komplicerat? Jag tror inte jag når hela vägen genom enbart rören. Men det kan eventuellt bespara mig ett hål i väggen och några meter med småfula lister.

Tack på förhand.

El rören går ju från kopplingsdosa till kopplingsdosa, eller från central till kopplingsdosa, och om du ska från ett rum till ett annat så är det inte troligt att dom dosorna är sammankopplade. Så det är mycket smidigare att dra kabel list ist för att försöka sig på det näst in till omöjliga, att använda befintliga rör..

/Marcus.

Permalänk
Medlem

En dragfjäder kan ju vara ett tips:
Dragfjäder - Beijer Byggmaterial

Finns även i plast vilket jag själv anser bra mycket trevligare att jobba med...

Är det dåligt glid (:P) så brukar diverse val av diskmedel, handtvätt etc fungera..
Vill även minnas att det finns nått just för ändamålet också.

Men som sagt, är rören inte toma så är det nog inget att rekommendera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

det finns en annan aktuell tråd http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... och där skev jag att det är olagligt och får åtminstone visst medhåll.

Ah. Tack. Då får det bli borr och list.

Skrivet av MarcusDazE:

El rören går ju från kopplingsdosa till kopplingsdosa, eller från central till kopplingsdosa, och om du ska från ett rum till ett annat så är det inte troligt att dom dosorna är sammankopplade. Så det är mycket smidigare att dra kabel list ist för att försöka sig på det näst in till omöjliga, att använda befintliga rör..

/Marcus.

Jag tänkte att man kunde slippa list osv på någon eller några väggar. Men du har helt rätt. Det är nog onödigt komplicerat.

Skrivet av BasseBaba:

En dragfjäder kan ju vara ett tips:
Dragfjäder - Beijer Byggmaterial

Finns även i plast vilket jag själv anser bra mycket trevligare att jobba med...

Är det dåligt glid (:P) så brukar diverse val av diskmedel, handtvätt etc fungera..
Vill även minnas att det finns nått just för ändamålet också.

Men som sagt, är rören inte toma så är det nog inget att rekommendera..

Tack för tipset. Jo, jag kom på att det nog är tajt i rören med tanke på att där redan är elkabel dragen till belysning osv.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Finns det inga telefon eller kabeltvuttag i rummet då?

Visa signatur

CCNP