Ny hårddisk för lagring men vilken?

Permalänk

Ny hårddisk för lagring men vilken?

Hej!
Ska nu under sommaren införskaffa mig en ny hårddisk för att lagra främst film men även musik och bilder. Jag tänker köpa totalt 2TB utrymme så jag slipper köpa mer på ett tag. Men nu till frågan om jag ska köpa 2st 1TB eller bara en enkel 2TB. Men det jag har som krav är:
- relativt snabb
- ska hålla länge (den utsätts för torrents, vilket jag har förstått är krävande för disken? )
- INTE låta som ett jetplan

Den hårddisk jag har nu är en Samsung SpinPoint 320GB (7200rpm) och jag använder just nu Ubuntu 10.04.

Jag har kollat på några hdd's:
Samsung EcoGreeb F3 2TB 32mb 5400rpm
Western Digital Caviar Green 2TB 64MB 5400rpm
Samsung SpinPoint F3 32MB 1TB 7200rpm
Hitachi Deskstar 7K2000 32MB 2TB 7200rpm

Tack för hjälpen!

Permalänk

Jag har en:
1.5TB Samsung EcoGreen F2 - Inet.se

Fungerar utmärkt, den är kall, tyst och snabb nog att fungera som lagringsdisk.

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem

Priset varierar på hårddisk hastigheten och storlek. En Samsung 2 tb på 5400 rpm går på 1495kr på Dustinhome. Inte bästa valet men du får ut stort lagringsutrymme och mindre kostnad än för 2 st 1 tb diskar. Notera att det är en 3.5" tum hårddisk.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera WD green, den låter i princip ingenting (även när jag höll örat emot den under medel-belastning).
Den är tillräckligt snabb för lagring, vilket är ditt ändamål.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonBalderoN:

Jag har en:
1.5TB Samsung EcoGreen F2 - Inet.se

Fungerar utmärkt, den är kall, tyst och snabb nog att fungera som lagringsdisk.

Denna är snuskigt billig just nu. Köpte 3 st sådana för minst 100kr/st dyrare för några veckor sedan.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Denna är snuskigt billig just nu. Köpte 3 st sådana för minst 100kr/st dyrare för några veckor sedan.

Skrivet av DonBalderoN:

Jag har en:
1.5TB Samsung EcoGreen F2 - Inet.se

Fungerar utmärkt, den är kall, tyst och snabb nog att fungera som lagringsdisk.

Okej
Polomononen vad tycker du om diskarna som lagringdiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Okej
Polomononen vad tycker du om diskarna som lagringdiskar?

Jag tycker dem fungerar bra. Men riktigt hur tysta dem är vet jag inte eftersom jag har en gammal raptor (högljudd 10.000rpm) snurrandes intill dem. Helt okej överföringshastigheter för lagring. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag är så nöjd att jag inte blev speciellt upprörd av prissänkningen (även om det svider lite).

En annan disk som jag beställt men som jag inte fått hem ännu är 2TB Samsung EcoGreen F3. Har haft den snabba lillbrorsan 1TB Samsung F3, 7200rpm tidigare. Den var helt fantastisk.

Någon av dessa skulle jag köpa om jag var du. Dock har jag bara testat 1,5TB:an i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av freddyfresh:

Priset varierar på hårddisk hastigheten och storlek. En Samsung 2 tb på 5400 rpm går på 1495kr på Dustinhome. Inte bästa valet men du får ut stort lagringsutrymme och mindre kostnad än för 2 st 1 tb diskar. Notera att det är en 3.5" tum hårddisk.

Du får 2st 1.5TB Samsung diskar för 1600 kr..
1.5TB Samsung EcoGreen F2 - Inet.se

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk

Okej tack alla
Dock så undrar jag lite med hur stor skillnad det är på en 7200rpm och en 5400rpm? Är det stora märkbara skillnader eller inte alls stora?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Okej tack alla
Dock så undrar jag lite med hur stor skillnad det är på en 7200rpm och en 5400rpm? Är det stora märkbara skillnader eller inte alls stora?

Om du ska ha operativsystemet på det så vill du ha 7200rpm för att få ner responstiden. Där hade du nog kunnat märka en viss fördröjning annars. Till lagring så märker du sällan skillnad på annat än överföringshastigheter. Skillnaden brukar vara några 10-tals MB i överföring. 1,5TB F2:erna ligger runt 80MB/s har jag för mig och även om det finns diskar som klarar 120-150MB/s så känner jag att det inte spelar någon större roll för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Om du ska ha operativsystemet på det så vill du ha 7200rpm för att få ner responstiden. Där hade du nog kunnat märka en viss fördröjning annars. Till lagring så märker du sällan skillnad på annat än överföringshastigheter. Skillnaden brukar vara några 10-tals MB i överföring. 1,5TB F2:erna ligger runt 80MB/s har jag för mig och även om det finns diskar som klarar 120-150MB/s så känner jag att det inte spelar någon större roll för ändamålet.

Okej Jag har ju OS:et på min SpinPoint så då behövs det ju inte

Skrivet av jookeer:

Accesstiden är bättre ju mer snurr/tidsenhet.
På en lagringsdisk märks inte skillnaden i praktiken.

Ok!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

- ska hålla länge (den utsätts för torrents, vilket jag har förstått är krävande för disken? )

Tips är att öka cache-size i ditt Torrentprogram. Det gör att disken inte måste läsa/skriva som en galning vid mycket trafik. Äter ju minne dock men oftast inget problem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Permalänk

Okej tack