Får inte 720p/1080p filmer att flyta, Testat ALLT!

Permalänk
Medlem

edit: aha, såg inte ditt sista inlägg där du verkar ha löst problemet ändå. Men kanske kan mitt inlägg hjälpa någon annan...

Inte orkat läsa hela tråden så supernoga men jag laddade ned klippet och kollade, det ser ut som "vanligt" "jerky playback" som man får när bildfrekvens på utsignalen inte stämmer med frekvensen på bildvisaren.

Om "rycket" kommer periodiskt och alltid med samma intervall (kan lättast ses på t.ex. eftertexter till en film) beror det garanterat på detta!

Orsak kan t.ex. vara att du har datorn inställd på 60Hz, TVn kör 50/75/100Hz. Nuförtiden brukar man kunna köpa sina TV-apparater i 24p-läge, då gäller det att ha 24Hz/48Hz/96Hz (multipel alltså) för att få en så mjuk playback som möjligt.

Det finns ett program som heter ReClock - ReClock DirectShow Filter om man laddar ned version 1.6 finns där en MYCKET intressant och lärorik readme-fil, den rekommenderar jag alla att läsa!

Iaf, dra ned programmet, se till att den används, du får då en klock-ikon i trayen (nere till höger), den ska vara GRÖN om allt är ok, gul eller röd betyder att det är nått vajsing i kedjan.

Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med Windows 7 häromdagen.. Nyinstallerat OS.

På datorskärmen flöt det perfekt men så fort jag drog över till projektorn så laggade det. Kom som ni säger en drop ca 1 gång i sekunden... Hz och upplösning stod som det skulle.

Lösningen för mig var att installera senaste Direct X End User runtime från Ms hemsida!!

Sen använde jag CCCP:s codec tillsammans med medföljande MPC-HC

Permalänk

Nej det är inte fel på datorn alltså, det är nåt problem HDMI in på tv'n. Sannolikt nån inställning som går att ordna.

Gamla hederliga VGA funkar alltid, och jag ser då ingen direkt skillnad jämfört med hdmi iaf

Permalänk
Skrivet av alexander-52:

tack allihopa för er hjälp och att försök att hjälpa mig (= tror att ATI har något problem med HDMI men vet inte, kompis har 5870 och han kör hdmi till tv med bara CoreAVC och de flyter på för honom (säger han iallafall) och ja testade coreavc, de hackade mer än någonsin, gjorde saken värre.

men nu kan man kolla film på tv utan lagg, ska fortsätta experimentera lite å se ifall de skulle lagga ^^

Hej alexander-52

Läste tråden lite sent, om det börjar lagga igen så testa med
Free-Codecs.com : Download FFDShow MPEG-4 Video Decoder 2010-07-04, FFDShow MPEG-4 Video Decoder 2010-05-24 and FFDShow MPEG-4 Video Decoder 2010-05-05 SSE : FFDSHOW is a DirectShow decoding filter
och VLC version 1.0.5. (org. inst. på vlc)
"Flytter" på min dator och det är inte den snabbaste (kolla sign.)

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

(kan lättast ses på t.ex. eftertexter till en film) beror det garanterat på detta!
Lycka till!

ja och eftertexterna gick inte som de skulle flytande programmet kan ja komma sen nu flyter allt på fint

Skrivet av mekken:

Lösningen för mig var att installera senaste Direct X End User runtime från Ms hemsida!!

Sen använde jag CCCP:s codec tillsammans med medföljande MPC-HC

har använt de där också tidigare gjort exakt som du sa å hittade de ur en guide men hjälpte inet mig :/

Skrivet av thereal_twisted:

Gamla hederliga VGA funkar alltid, och jag ser då ingen direkt skillnad jämfört med hdmi iaf

Liiite skillnad äre men inte mycke

Skrivet av LightForz:

Hej alexander-52

Läste tråden lite sent, om det börjar lagga igen så testa med
Free-Codecs.com : Download FFDShow MPEG-4 Video Decoder 2010-07-04, FFDShow MPEG-4 Video Decoder 2010-05-24 and FFDShow MPEG-4 Video Decoder 2010-05-05 SSE : FFDSHOW is a DirectShow decoding filter
och VLC version 1.0.5. (org. inst. på vlc)
"Flytter" på min dator och det är inte den snabbaste (kolla sign.)

får testa de där då ifall ja har problem igen tack (=

fast ja haft och har FFDSHOW men dock använt i samband med MPC HC inte VLC

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

VideoLAN - VLC media player - Open Source Multimedia Framework and Player
Ladda ner den här, stäng av torrentprogrammet eller andra program som kan råka utnyttja hårddisken som du har lagrat filmen på, puss.
(Kolla i Performance tabben i taskmanager hur mycket av processorn som används om du tror att du behöver hårdvaruacceleration)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

karlsson89
tyvärr ser de ut som om att ja behöver de, och nej VLC har funkat sämst av alla spelare i just 16gb stora 1080p filmer

och ja kan ha "ny bootad" dator alltså att den vart avstängd och ja har inget igång förutom själva filmen och mitt antivirus som är NOD32 ändå laggar de, men de e fixat nu, inge dragningar längre med VGA port

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7