Speldator blivit tystare och tappat prestanda

Permalänk
Medlem

Speldator blivit tystare och tappat prestanda

Inatt när jag satt och lirade BFBC2 fick jag ett problem, Min fps har legat runt 70-120 fps och då har det lirat på riktigt underbart, men helt plötsligt inatt blev datorn mycket tystare och min fps sjönk till 40-45,
Har inte haft burken så länge men under den tiden jag haft den så har den varit väldigt högljud. Men nu så går den mycket tystare och det kan jag ju såklart tycka är väldigt skönt, Men nu märker jag av lite lagg som inte fanns förut när jag spelat, tex när man zoomar in, kan fps sjunka, när det blir mycket explosioner osv, har inte märkt av det förut.. och nu går burken tystare än vad den gjorde innan, Nu är jag inte så grym på datorer men tror att det är processorn som låter mindre än innan,

Min rigg
Windows 7 64bit
Amd Phenom II x4 965 3.4ghz
4Gb ram-minne
Ati HD5850 1gb
MSI 790FX-GD70
CoolerMaster 700w nättagg
Raptor 150 GB+ 1000GB S-ATA
Coolermaster Storm Sniper

Vad kan det vara som hänt?

// Danne

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk

Kolla så att ingen fläkt har stannat, kanske darför den går tystare än förut och komponenten blir därför varmare vilket medför lagg etc etc

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat komma åt någon knapp i något program som satt sig på Strömspar läge? Med Asus mobos får man ju programmet EPU-4 Engine där man kan ändra hur mycket ström datorn ska kräma typ, High Performance, Power Saving och Auto finns där tex Du kanske har något liknande program eller så?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Alla fläktarna sussar på och har inte varit och pillat med något energiläge, Den står på Balanserad, Alltså mellan prestanda och energisparläge,

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk
Medlem

prova sätt på prestanda da?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!