Behöver idéer om hur man kan starta datorn!

Permalänk
Medlem

Behöver idéer om hur man kan starta datorn!

Hejsan! Nu har jag fått tag på en HP compaq 6510b billigt, och tänkte äntligen dra igång med mitt carputerbygge! Tanken är att ha laptopen i bagaget och dra fram alla kablar. Problemet är nu hur jag ska starta datorn. Tänkte löda på en längre kabel på powerknappen, men nu när jag skruvade isär skiten såg jag att knappen var typ en silikonstång ner till en liten knapp fastlödd på ett kretskort (om ni inte förstår vad jag menade, tänk er en gammal mobil där du tar av knappsatsen, små gummipluppar som i sin tur trycker på en liten knapp inne i telefonen). Så där gick jag bet!

Nu är frågan, hur ska jag kunna starta datorn från förarplatsen? Vad jag vet har den WoL men inte WoM (mouse) eller WoK (keyboard). Tänk så de knakar och bara spruta ut idéer nu

Permalänk
Medlem

Det måste ju finnas en plus och minuspol som strömbrytaren är ansluten till. Går det inte att löda bort powerknappen och ersätta med 2 sladdar istället? (Som du då koppla en brytare till)

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det måste ju finnas en plus och minuspol som strömbrytaren är ansluten till. Går det inte att löda bort powerknappen och ersätta med 2 sladdar istället? (Som du då koppla en brytare till)

precis. gör en egen strömbrytare, har du ingen strömbrytare löst ta en från någon lampa.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Saken är den att jag inte kommer åt kretskortet där själva knappen sitter.

Permalänk
Medlem

Det är en bärbar, man kan skruva isär dem. Lite pill, visst, men möjligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en grej! WoL borde väl fungera utan att jag är uppkopplad? Dvs att jag monterar en router i bilen med kabel till datorn, och när routern får ström borde väl datorn starta?

Permalänk
Medlem

Skrotade idéen med WoL, då de kräver en router man kan programmera vilket jag inte har råd med.

Tror det blir att löda dit en kabel ändå... Mitt problem nu är att laddaren till just min hp-modell är svinigt dyr, fungerade inte med en universal från Kjell även fast de var rätt antal watt, volt och ampere. Jävligt skumt må jag säga! Hp vill ha 800kr plus frakt för den, men ska se om polarens farsa som jobbar på hp kan få ut en billigare.

Sen undrar jag lite ang tidstyrt relä. Har lite funderingar angående starten av datorn. Vill att den ska starta ur viloläge bara man vrider på nyckeln, men om jag kopplar powerknappen på tändningen kommer ju kretsen vara sluten hela tiden, vilket medför att datorn kommer stängas av efter 4 sekunder. Satt och funderade på tidsstyrt relä, men de kostade typ 400kr på elfa. Finns det någon annan smidig lösning som bryter strömmen efter ca en sekund?

En lösning kan ju vara att dra relä till läget där den driver runt startmotorn, men om den av någon anledning inte vill starta inom 4 sekunder stängs ju datorn av. Någon som har en idé?

Permalänk

Bygg om en mus så när startmotorn går igång trycks knappen in (startar bilen lätt kan du ju kopla den till startknappen på datorn istället

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Skrivet av DrUtvald:

Vill att den ska starta ur viloläge bara man vrider på nyckeln, men om jag kopplar powerknappen på tändningen kommer ju kretsen vara sluten hela tiden, vilket medför att datorn kommer stängas av efter 4 sekunder. Satt och funderade på tidsstyrt relä, men de kostade typ 400kr på elfa. Finns det någon annan smidig lösning som bryter strömmen efter ca en sekund?

Skulle inte koppla powerknappen till tändningen. Däremot finns det ju en uppsjö av från-(till) strömbrytare som löser ditt problem halvvägs, datorn sätts fortfarande inte på av att du startar motorn. Eventuellt får du ansluta den till samma krets som någon varningslampa (tänds ju i starten av bilen för att kontrollera om lampan fungerar och slocknar senare.. dock lär du bli förvånad när datorn stänger av sig och motorn kokar över samtidigt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkel Öhrman:

Skulle inte koppla powerknappen till tändningen. Däremot finns det ju en uppsjö av från-(till) strömbrytare som löser ditt problem halvvägs, datorn sätts fortfarande inte på av att du startar motorn. Eventuellt får du ansluta den till samma krets som någon varningslampa (tänds ju i starten av bilen för att kontrollera om lampan fungerar och slocknar senare.. dock lär du bli förvånad när datorn stänger av sig och motorn kokar över samtidigt.)

Menar ju givetvis att jag skulle dra relät till tex lyset. Men måste då ha någon sorts timerannordning som sköter strömkretsen automatiskt. Dvs när relät får ström så sluter den kretsen i ca en sekund så inte datorn stängs av efter fyra sekunder.

Permalänk
Medlem

Kan funka at du kopplar power knappen över en NC kontakt på ett relä. Som normalt är sluten och öppnar när relät drar, kan hända att relät drar för snabbt däremot.

Spänning till relät kan du ta från remote/elantenn kabeln som går till stereon så slipper du pilla med tändningen. Bara ett tips ifall du inte kände till.

Visa signatur

Stationär Corsair 700D :: Corsair H850 :: Asus Maximus V Formula :: Intel Core i7 3770K :: Corsair H80i :: 16GB Corsair Vengance DDR3 2133MHz :: Asus Radeon HD7970 MATRIX :: 2 x OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB
Server Intel 3770K :: 16GB RAM :: 2 x WD RaptorX 150G :: 4TB Lagringsdiskar
Laptop 1 Lenovo Y500 Laptop 2 MSI GX660 med 2 x Corsair Force 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonhund:

Kan funka at du kopplar power knappen över en NC kontakt på ett relä. Som normalt är sluten och öppnar när relät drar, kan hända att relät drar för snabbt däremot.

Spänning till relät kan du ta från remote/elantenn kabeln som går till stereon så slipper du pilla med tändningen. Bara ett tips ifall du inte kände till.

Eftersom att jag inte är så inne på reläer, så kan du kanske förklara lite hur du menar Strömkretsen får ju inte vara sluten längre än fyra sekunder, för då kommer ju datorn startas om