Permalänk

Har använt min 3820TG i snart en vecka och har fortfarande inte riktigt förstått mig på detta med prestanda/strömsnålt läge? Värt att nämna är kanske att jag körde in en annan HDD på direkten och installerade W7 Pro istället för det medföljande OEM-OS:et. Installerade sedan samtliga drivrutiner och följande program:
* Acer Launch Manager
* Acer ePower (Power Management)
* Intel Turbo Boost

När jag drar ur sladden ur datorn börjar lysdioden vid knappen "P" uppe till vänster lysa vilket jag tolkar som att den går in i något slags strömsparläge? Om jag därefter högerklickar på skrivbordet och öppnar "Konfigurera växlingsbar grafik" så säger den fortfarande att den använder "GPU med hög prestanda". Är det inte meningen att den automatiskt ska gå över till Intel-kortet när det där strömsparläget går igång (den blå dioden vid "P":t lyser)?
Jag kommer då inte upp i de 8 timmar som utlovats i vart fall. Är batteriet fulladdat när jag drar ur sladden och den går in i det där läget så ger Windows mig en indikation på ca. 4,5 timmar. Växlar jag manuellt över till Intel-kortet så ger den mig uppemot 8 timmar, men ska man verkligen behöva öppna upp den där rutan för "Konfigurera växlingsbar grafik" och klicka över manuellt varje gång? Jag trodde det var det den där P-knappen var till för! Hur är det för er andra?

EDIT:
Glömde även nämna att när jag försöker växla till Intel-kortet manuellt så nekas jag ofta med följande meddelande: "Det går inte att växla grafikkortets läge eftersom resursen används. Batteriets livslängd kommer inte att optimeras. Om du vill ändra grafikinställningarna i framtiden högerklickar du på skrivbordet och väljer alternativet konfigurera.

Vadå "resursen används"? Någon annan som brukar få samma meddelande och vad kan det bero på isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Har använt min 3820TG i snart en vecka och har fortfarande inte riktigt förstått mig på detta med prestanda/strömsnålt läge? Värt att nämna är kanske att jag körde in en annan HDD på direkten och installerade W7 Pro istället för det medföljande OEM-OS:et. Installerade sedan samtliga drivrutiner och följande program:
* Acer Launch Manager
* Acer ePower (Power Management)
* Intel Turbo Boost

När jag drar ur sladden ur datorn börjar lysdioden vid knappen "P" uppe till vänster lysa vilket jag tolkar som att den går in i något slags strömsparläge? Om jag därefter högerklickar på skrivbordet och öppnar "Konfigurera växlingsbar grafik" så säger den fortfarande att den använder "GPU med hög prestanda". Är det inte meningen att den automatiskt ska gå över till Intel-kortet när det där strömsparläget går igång (den blå dioden vid "P":t lyser)?
Jag kommer då inte upp i de 8 timmar som utlovats i vart fall. Är batteriet fulladdat när jag drar ur sladden och den går in i det där läget så ger Windows mig en indikation på ca. 4,5 timmar. Växlar jag manuellt över till Intel-kortet så ger den mig uppemot 8 timmar, men ska man verkligen behöva öppna upp den där rutan för "Konfigurera växlingsbar grafik" och klicka över manuellt varje gång? Jag trodde det var det den där P-knappen var till för! Hur är det för er andra?

EDIT:
Glömde även nämna att när jag försöker växla till Intel-kortet manuellt så nekas jag ofta med följande meddelande: "Det går inte att växla grafikkortets läge eftersom resursen används. Batteriets livslängd kommer inte att optimeras. Om du vill ändra grafikinställningarna i framtiden högerklickar du på skrivbordet och väljer alternativet konfigurera.

Vadå "resursen används"? Någon annan som brukar få samma meddelande och vad kan det bero på isf?

Jag äger inte datorn men har läst ett antal sidor om den på Notebookreview. Det går att ordna så att datorn ställer om till sparläge när sladd dras ur och tvärtom när du sätter in sladden. Exakt vart vet jag inte men det är i Catalyst control panelen som det ska finnas. Vilka drivrutiner till grafikkortet/en installerade du när du ominstallerade windows?

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Den tråden kanske är av intresse för dig. Jag har läst hela och vet att det snackats om autoswitch mellan strömsparläge och inte. Däremot minns jag inte VART i tråden detta diskuterades.

Får jag fråga dig vilket batteri du äger?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Här är en rätt bra tråd där det även finns tips på vad man kan köpa för case;

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Billigaste stället jag hittade att köpa det han rekommenderar är här;

ZeroShock III Laptop Case 12.1-13.3" - Black - GearZap.com

Tackar! Fick hem mitt exemplar idag och är oerhört nöjd över dess kvalité + passform för denna modell. Snabb leverans också

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Växla grafikort etc..

Har för mig att du måste köra med ATI och Intel-drivrutinerna som finns på Acer's hemsida om du inte gör det, annars får du nog kolla upp i tråden som blev länkad här ovanför.

Skrivet av o3ryy0:

Tackar! Fick hem mitt exemplar idag och är oerhört nöjd över dess kvalité + passform för denna modell. Snabb leverans också

Kul och höra, får nog beställa en likadan senare då.

Permalänk
Medlem

Hur bra är den integrerade grafikkretsen?

Funderar eventuellt på att köpa en utan ett dedikerat grafikkort.

Klarar Intels krets av:

*1080p utan problem
*Koppla upp sig mot en större skärm med antingen 2560*1440 eller 2560*1600 och då bara surfa titta på film eller spela poker på?

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av uber:

Hur bra är den integrerade grafikkretsen?

Funderar eventuellt på att köpa en utan ett dedikerat grafikkort.

Klarar Intels krets av:

*1080p utan problem
*Koppla upp sig mot en större skärm med antingen 2560*1440 eller 2560*1600 och då bara surfa titta på film eller spela poker på?

1080p utan problem. Större skärm borde inte vara något problem tycker jag.

Om man ska installera om denna datorn kan man då trycka i en Retail Win7 och använda koden på undersidan?

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva att jag nu har haft datorn i en och en halv månad och är fortfarande helnöjd. Se min recension i början av tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Tänkte bara skriva att jag nu har haft datorn i en och en halv månad och är fortfarande helnöjd. Se min recension i början av tråden.

Trevligt att höra. Hur uppfattar du skärmen efter denna tid? Är det datorns "största" svaghet?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Trevligt att höra. Hur uppfattar du skärmen efter denna tid? Är det datorns "största" svaghet?

Ja, kanske, men jag använder ändå inte full skärmstyrka.. Skulle säga att skärmen är fullt tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Jag har nu uppdaterat min tidigare preliminära recension till en slutgiltig.. Se i början av tråden.

Permalänk

Kan någon berätta hur det är att använda en 13,3" dator under 4-6h vardagligen samt huruvida det är en negativ upplevelse att gå från en 15,6" till 13,3" om man nu använder den såpass mycket vid ett kontorsbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av amodestproposal:

Kan någon berätta hur det är att använda en 13,3" dator under 4-6h vardagligen samt huruvida det är en negativ upplevelse att gå från en 15,6" till 13,3" om man nu använder den såpass mycket vid ett kontorsbord?

För mig är det optimalt med 13.3 eftersom jag springer runt mycket. Gillar att lägga den i ryggsäcken och dra, har inte ens med mig laddaren oftast. Har inga problem att jobba på den som vanligt.

Permalänk
Skrivet av leffo1:

För mig är det optimalt med 13.3 eftersom jag springer runt mycket. Gillar att lägga den i ryggsäcken och dra, har inte ens med mig laddaren oftast. Har inga problem att jobba på den som vanligt.

Men hur hade den varit att använda om du knappt förflyttade dig, utan endast hade den ställandes på ett bord och använde den som din huvuddator där du gjorde det mesta?

Permalänk
Medlem

Är det någon som provat köra in Ubuntu på den? Det jag är intresserad av är egentligen batteritiden och "switchen" mellan performance och standard läget. Batteritiden på Ubuntu har alltid varit sämre än på Windows, men det vore intressant att veta hur mycket sämre. Då kanske det är frågan om man ska skaffa ett 9-cells istället.

Jag har ju hittat in på Ubuntus hjälp sida för TimeLine: https://help.ubuntu.com/community/AspireTimeline men får egentligen ingen klarhet i det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har preics köpt en 3820TG med i5-450 och HD5650.
Det kom ju med mycket bloatware och jag undrar vilka jag säkert kan ta bort. Någon som har en lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklas84:

Jag har preics köpt en 3820TG med i5-450 och HD5650.
Det kom ju med mycket bloatware och jag undrar vilka jag säkert kan ta bort. Någon som har en lista?

Har tyvärr inte sett någon lista varken här eller på det amerikanska forum som jag läser på. =/ Är själv intresserad av en sådan lista nämligen.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklas84:

Jag har preics köpt en 3820TG med i5-450 och HD5650.
Det kom ju med mycket bloatware och jag undrar vilka jag säkert kan ta bort. Någon som har en lista?

Nu kanske det är jag som är trög, men vad menas med att säkert kunna ta bort? Menar du att det kanske uppstår konflkt med drivrutiner osv?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av P37uR:

Nu kanske det är jag som är trög, men vad menas med att säkert kunna ta bort? Menar du att det kanske uppstår konflkt med drivrutiner osv?

Alltså om det är i "lägg till, ta bort"-hanteraren så är det väl bara att ta bort allt som antyder något till tillhörande program som du stör dig på?

Står det ATi exempelvis, ja då är det väl dumt at ta bort?

Men bloatware kanske inte är samma sak som massa "trail" program? Jag kanske misstar mig, rätta mig gärna isf då jag med vill veta

Permalänk
Medlem

Datorn kommer säkerligen med massa program som heter något i stil med Acer bla bla bla och annan skit. Men man vet aldrig riktigt vad skiten har för uppgift eller om det verkligen är skit ;D. En sån lista där det står vad varje program gör hade varit skönt att ha.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är att öppna Acer eRecovery och "skapa skiva med drivrutiner och program". Då hamnar alla drivrutiner för sig, och program för i sig. Detta kräver dock att du har en extern dvd-brännare, eller att du kopplar hårddisken till en annan dator med dvd-brännare.

Här finns annars en lista på alla drivrutiner, så därifrån kan du avgöra vad som inte behövs: Acer Europe - Service & Support, Drivers & Utilities, Downloads Notebook > Aspire > 3820TG

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt göra en clean install om jag nu bestämmer mig för att köpa en dvs ;). Däremot vill jag göra en backup av originalet just in case så att säga men jag tycker att det verkar vara en krånglig process med tanke på att det inte finns någon brännare. Har inte heller tillgång till en extern... Går det att lägga på ett USB minne?

EDIT: En annan fråga... Vilken färg har ni på chassit? Det gråa eller det svarta? Jag vill gärna ha den grå versionen. Skriv vilken färg ni har och vart ni inhandlat:). Det vore snällt.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Jag äger inte datorn men har läst ett antal sidor om den på Notebookreview. Det går att ordna så att datorn ställer om till sparläge när sladd dras ur och tvärtom när du sätter in sladden. Exakt vart vet jag inte men det är i Catalyst control panelen som det ska finnas. Vilka drivrutiner till grafikkortet/en installerade du när du ominstallerade windows?

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Den tråden kanske är av intresse för dig. Jag har läst hela och vet att det snackats om autoswitch mellan strömsparläge och inte. Däremot minns jag inte VART i tråden detta diskuterades.

Får jag fråga dig vilket batteri du äger?

Har inte haft tid att läsa igenom den där tråden ännu. Funderar starkt på att ringa Acer någon dag och be dem reda ut hur fan det är tänkt att det ska fungera. Problemen kvarstår och felmeddelandet när den ska byta ner från ATI till Intel-kortet är mkt irriterande när man vill få ut max batteritid (den vägrar låta en byta över till Intel).

Jag har 6-cellsbatteriet.

Skrivet av Liath:

Har själv tänkt göra en clean install om jag nu bestämmer mig för att köpa en dvs ;). Däremot vill jag göra en backup av originalet just in case så att säga men jag tycker att det verkar vara en krånglig process med tanke på att det inte finns någon brännare. Har inte heller tillgång till en extern... Går det att lägga på ett USB minne?

EDIT: En annan fråga... Vilken färg har ni på chassit? Det gråa eller det svarta? Jag vill gärna ha den grå versionen. Skriv vilken färg ni har och vart ni inhandlat:). Det vore snällt.

Mitt chassi är mörkgrått/silver och burken är inköpt från ONOFF. Jag gillar´t!

Permalänk

Har den här modellen Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED batteriet som inte sticker ut?

Har länge fastnat för UL30VT men har börjat kolla på den här istället, verkar MYCKET bättre då jag har tänkt att spela på den också

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Inaktiv

ska nätverkslampan lysa orange på N...?

ni som vill bli av med bloatware, googla på pcdicrapifier

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Har den här modellen Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED batteriet som inte sticker ut?

Har länge fastnat för UL30VT men har börjat kolla på den här istället, verkar MYCKET bättre då jag har tänkt att spela på den också

Kanske det hehe

Permalänk
Skrivet av amodestproposal:

Kanske det hehe

Det hjälpte tyvärr inte mycket... Någon annan?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

Har den här modellen Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED batteriet som inte sticker ut?

Har länge fastnat för UL30VT men har börjat kolla på den här istället, verkar MYCKET bättre då jag har tänkt att spela på den också

Det är 6-cells batteriet, alltså inte det utstickande vilket är 9-cells.
Om du går in på detaljerad information-fliken så står det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Har inte haft tid att läsa igenom den där tråden ännu. Funderar starkt på att ringa Acer någon dag och be dem reda ut hur fan det är tänkt att det ska fungera. Problemen kvarstår och felmeddelandet när den ska byta ner från ATI till Intel-kortet är mkt irriterande när man vill få ut max batteritid (den vägrar låta en byta över till Intel).

Jag har 6-cellsbatteriet.

Mitt chassi är mörkgrått/silver och burken är inköpt från ONOFF. Jag gillar´t!

Ok, kanske bara är Onoff som har den gråsilvriga? Kan du se när din dator är tillverkad? Brukar kunna stå under på någon klisterlapp eventuellt?

När du prövar att byta mellan grafikkorten har du då stängt ner i princip alla program innan? Min bror har en UL30VT och där går det inte att byta mellan grafikkorten om tex Mozilla är igång när man väl trycker på knappen. Stänger man däremot ner Mozilla så byter den direkt. Detta gäller de flesta program som är igång.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av jontewut:

Det är 6-cells batteriet, alltså inte det utstickande vilket är 9-cells.
Om du går in på detaljerad information-fliken så står det där.

Tack

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Hur lång batteritid får ni på era burkar?
Jag får sällan mer än runt 4 timmar om jag sitter och slösurfar utan musik och skärmstyrkan på näst lägsta. Jag har wifi och bluetooth påslaget (bluetooth-mus). Detta måste väl vara för lite när den kör på intels inbyggda grafik?