Permalänk
Medlem

Har köpt mig en 3820TG med 9-cell på NetonNet idag. Är nöjd med mitt köp men undrar hur man ändrar så datorn INTE ändrar grafikort beroende på om strömkabeln är i eller inte? Jag vill gärna sköta det själv.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Liath:

Jasså, jag har inte hört talas om Scorpio Black. Är det också en så kallad Hybrid drive? Problemet är att enligt Notebookreviews forum så kan inte alla överklocka sina datorer trots att de har samma processor. Det är något med ett PLL värde som inte stämmer/fungerar på vissa datorer. Själv vet jag inte vad PLL är ännu men jag tänker ta reda på det :). Så just nu sitter jag och hoppas på att jag får en dator som visat sig går att överklocka! Även om jag kanske inte gör det så ofta, det är trots allt GPU som gör absolut störst skillnad säger dom.

Det finns vissa som överklockat den och fått det stabilt utan "större" bekymmer" gällande värmen. Riktigt riktigt bra kylning är verkar datorn ha. Däremot är det väl GPU som ger störst skillnad(kanske beror på vad datorn används till ) och även den verkar klocka underbart bra.

Jag tittade på N82 förut men jag ville ha ATI kort så det sket sig ganska fort. Annars hade det varit en konkurrent. Däremot känns den malplacerad nu när HP släppt sin Envy som egentligen verkar ha bättre komponenter rakt igenom? (Förutom USB 3 då).

Ja, jag känner likadant inför en Acer. Förut har jag rått min närmaste att hålla sig borta från Acers produkter men just 3820TG verkar få riktigt bra omdöme! Vi får väl se om jag sätter något klistermärke över ;).

WD scorpio black är ej hybrid, det är en vanlig mekanisk. En av dom allra snabbaste, fattade inte att det var hybrid du snackade om Vad kostar en sån hybrid disk och hur bra presterar den i praktiken? Jag skulle nog kika på en riktigt intel SSD istället. Dock lite beroende på prisläget.

Angående överklock, så gör man det med ett program som heter setFSB och det ska tydligen gå fint att köra samma PLL som Asus G73. Det påverkar säkert batteritiden, men det handlar om ett musklick för att överklocka så det är inte komplicerat. Själva grejen med det är ju att datorn blir snabbare än tex en i7 720qm, temp bör inte öka nämnvärt då man inte ökar cpu volt.

Allt skall överklockas, så är det bara

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

WD scorpio black är ej hybrid, det är en vanlig mekanisk. En av dom allra snabbaste, fattade inte att det var hybrid du snackade om Vad kostar en sån hybrid disk och hur bra presterar den i praktiken? Jag skulle nog kika på en riktigt intel SSD istället. Dock lite beroende på prisläget.

Angående överklock, så gör man det med ett program som heter setFSB och det ska tydligen gå fint att köra samma PLL som Asus G73. Det påverkar säkert batteritiden, men det handlar om ett musklick för att överklocka så det är inte komplicerat. Själva grejen med det är ju att datorn blir snabbare än tex en i7 720qm, temp bör inte öka nämnvärt då man inte ökar cpu volt.

Prismässigt har WD Scorpio black en fördel. SSD är fortfarande asdyrt, men det lär sjunka när teknologin blir mer standard och det kommer fler aktörer på marknaden (Intel dominerar lite).

Klart man ska överklocka! Varför skulle man annars kunna göra det?

Och detsamma gäller uppgradering! Packa in allt du kan i burken!

Men är det inte både bättre och stabilare att överklocka i BIOS? Vet inte hur det är med bärbara...

Permalänk

BIOS OC funkar på ytterst få laptops, finns moddade bios att flasha med men det innebär alltid en ganska stor risk. Går det åt skogen så blir datorn en brevpress istället

Permalänk

Det är sant. Inte heller så lätt att ersätta grillade komponenter på en bärbar...

Bäst att hålla sig till software-OC då. Men det vore sweet om någon gjort det och kan rapportera hur mycket det ökade prestanda, värme och hur mycket det försämrade batteritiden. Lite siffor, med andra ord.

Permalänk
Medlem

Har letat igenom alla energilägen osv men hittar inte var jag ändrar så datorn inte automatiskt ändrar grafikkort när man sätter i eller drar ur nätkabeln? Hittar inget i bios heller förutom inställningen som gör att den går på ATi-kortet hela tiden....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Har letat igenom alla energilägen osv men hittar inte var jag ändrar så datorn inte automatiskt ändrar grafikkort när man sätter i eller drar ur nätkabeln? Hittar inget i bios heller förutom inställningen som gör att den går på ATi-kortet hela tiden....

Jag vet inte själv exakt men jag har för mig att det är gömt i ATIS control panel? Ska kolla när jag väl fixat installationen på Momentus disken.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Det gick på 1200 kr tror jag för 500gb. Den presterar riktigt bra enligt de tester jag läst. Du får googla!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Hmm, när man ser den här datorn undrar man varför någon kan tänka sig köpa annat... Någon hake måste det väl finnas? Säg, ni som köpt den!

Min mening är inte att provocera eller trolla... Men vad finns det för anledningar att köpa Apple-dator? Man måste betala mer än dubbelt så mycket för den här prestandan minus ett dedikerat grafikkort (som inte ens finns på de dyraste Macbook Pro-modellerna). De få dedikerade som finns i Apples utbud är skräp i jämförelse. Batteritiden och vikten är inget att hurra för heller, i många fall. Vad är då attraktionen? Ett metallskal som kostade 20 kronor att tillverka?

Ännu värre är det väl med Sony Vaio i så fall. Varför är de så dyra, och varför köper folk dem? Är det en social grej? Man vill märkas?

Än en gång, min avsikt är inte att trolla. Jag ska köpa ny dator, och vill hemskt gärna veta varför dessa är bättre än 3820TG, och varför man ska betala dubbelt så mycket för sämre prestanda, uppgraderbarhet och service?

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det i prestanda mellan 3820tg med Intel Core i3 processor 330M 2.13GHz och ATI M.Radeon HD 5470 med 512MB grafik samt 3820tg med Intel Core i5 450M och Mobility Radeon HD 5650 med 1gb? samt i tredje led Asus UL30VT

Funderar på att köpa i3-versionen på Expert för 6929 kr.

Väldigt tacksam för svar då det troligen blir ett köp ikväll.

Permalänk

Jag skulle definitivt satsa på i5 med 5650. Avsevärt bättre prestanda och värt prisskillnaden.

Här har du prislista på i5-versionen: Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Overseer:

Jag skulle definitivt satsa på i5 med 5650. Avsevärt bättre prestanda och värt prisskillnaden.

Här har du prislista på i5-versionen: Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Jo, det lutar lite åt det hållet igen. Hade från första början tänkt en Netbook, för att sen tänka mer på en Asus UL30VT men det blir nog den här istället...

Har ett presentkort på Inwarehouse på drygt 3500 kr så det slutar på ca 4900 kr, vilket nog inte är helt fel.
Sedan kanske jag ska sälja en GPS (Garmin Forerunner 310XT) jag vann från Inwarehouse (nypris ca 3500 kr) så slutpriset sjunker kanske lite mer ändå...

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Har köpt mig en 3820TG med 9-cell på NetonNet idag. Är nöjd med mitt köp men undrar hur man ändrar så datorn INTE ändrar grafikort beroende på om strömkabeln är i eller inte? Jag vill gärna sköta det själv.

Står batteriet ut väldigt mycket på datorn ?

Är inne på att dra till netonnet på måndag när jag e ledig o köpa denna med 9 cells

Permalänk

Hoppa 4820 modellen bara, det dras visst med vissa värmeproblem då den bara har 1st fläkt för att få plats med dvd'n. Har säkerts sagts tidigare i tråden men det kan vara värt att upprepa.

För den som vill ha en 15" så finns ju även 5820TG, slimmad och lätt för att vara 15".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinmara70:

Står batteriet ut väldigt mycket på datorn ?

Är inne på att dra till netonnet på måndag när jag e ledig o köpa denna med 9 cells

Jag har för mig någon lagt ut bilder på hur mycket det står ut. Jag tycker att det är helt ok, blir bättre vinkel att skriva på datorn och luft under för bättre kylning. Sen är det bra att hålla i om man bär runt på datorn

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av The Overseer:

Hmm, när man ser den här datorn undrar man varför någon kan tänka sig köpa annat... Någon hake måste det väl finnas? Säg, ni som köpt den!

Min mening är inte att provocera eller trolla... Men vad finns det för anledningar att köpa Apple-dator? Man måste betala mer än dubbelt så mycket för den här prestandan minus ett dedikerat grafikkort (som inte ens finns på de dyraste Macbook Pro-modellerna). De få dedikerade som finns i Apples utbud är skräp i jämförelse. Batteritiden och vikten är inget att hurra för heller, i många fall. Vad är då attraktionen? Ett metallskal som kostade 20 kronor att tillverka?

Ännu värre är det väl med Sony Vaio i så fall. Varför är de så dyra, och varför köper folk dem? Är det en social grej? Man vill märkas?

Än en gång, min avsikt är inte att trolla. Jag ska köpa ny dator, och vill hemskt gärna veta varför dessa är bättre än 3820TG, och varför man ska betala dubbelt så mycket för sämre prestanda, uppgraderbarhet och service?

Nu är det en stor överdrift av dig att tala parallellt om Apple och Sony Vaio. Finns flera Sony Vaios som är knappt lika prisvärda som flera Acer-modeller.

Den stora haken med just Acer lär väl vara att de endast erbjuder 1års garanti. Deras rykte är överlag dåligt vad gäller kvalité men det skiljer säg givetvis från dator till dator, där den datorn vi talar om nu, TimeLineX-serien är ett undantag.

Vad gäller Apple så lär man nog bara vara dum i huvudet om man köper en. Datorerna är som du säger väldigt dyra i förhållande till sin prestanda och visst kvalitén må vara bra men det är ingenting som är utmärkande med Apple om man jämför med andra datorer. Att Apple har bra kvalité är känt då detta är det enda som Apples datorer har. Andra märken har både bra kvalité, bra prestanda och bra pris.

Tror att många som köper Apple-produkter överlag är väldigt förvirrade och "följer med strömmen" för att köpa märket, se bara på Apple Iphone, pinsamt, Apple är ett pinsamt företag.

Permalänk
Medlem

Hej
Är väldrigt intresserad av denna modell, men är det någon som kan berätta för mig hur batteriet sitter? Vissa bilder ser man att batteriet sticker ut lite (undersidan). Är det verkligen så gäller det då både 6cell och 9cells batterierna? om det sticker ut är det något som stör eller man märker inte så stor skillnad?

Permalänk
Skrivet av lolo2:

Hej
Är väldrigt intresserad av denna modell, men är det någon som kan berätta för mig hur batteriet sitter? Vissa bilder ser man att batteriet sticker ut lite (undersidan). Är det verkligen så gäller det då både 6cell och 9cells batterierna? om det sticker ut är det något som stör eller man märker inte så stor skillnad?

9cell sticker ut.

Permalänk
Medlem

Ni som har denna dator, hur smutsigt blir det under tangenterna? Är det lättstädat?
Läste i en recension att de rekommenderade ett silikonöverlägg/skydd. Något tips på ett bra sådan?

Permalänk

Någon som kan rekommendera en bra sleeve till Acer 3820TG? Funderar på att beställa en sån här annars: Datorfodral 13 tum

Förresten hur tror ni StarCraft II kommer rulla på 3820TG?

Permalänk
Medlem

någonsom kan posta lite bilder på den gråa modellen från onoff ?

Permalänk

Vad är egentligen skillnaden mellan Ati och Nvidia, rent funktionsmässigt? Har läst på ett antal sidor nu att Nvidias kort ska vara bättre för vissa matematiska beräkningar (som jag egentligen ska ha datorn till ), då de kan ersätta CPUn för detta ändamål tack vare CUDA-teknologin: CUDA - Wikipedia, the free encyclopedia

Eller ja, är det försumbart på laptops? Det känns som om de Nvidia-kort som finns på de flesta (typ 330M och 335M) inte överstiger en i5 450M i beräkningskapacitet. Det vore bra om nån kunde länka till specifika tester för detta.

Om det nu är som jag hoppas, att CUDA inte spelar så stor roll på laptops, kommer valet luta betydligt mer åt 3820TG än tidigare

Permalänk

Cuda används i vissa specifika applikationer, tex. folding, vissa tunga cad/3d/gpugpu program men stödet för det är inte speciellt stort bland "normala" program. GPU har generellt ordentligt mkt högre beräkningskapacitet än cpu, men det går inte att jämföra så rakt av gpu kan göra en sorts beräkningar i princip medans en cpu kan det mesta. Även ati kort har stöd för detta(gpugpu) men atis variant är inte alls lika "populär" än.

Det finns speciella kort för detta, tex. nvidia Quadro kort. På en laptop så spelar det noll roll skulle jag säga, dom som har behov av detta vet nog precis vad dom behöver.

En enkel förklaring, någon annan kan säkert bidra med en mer exakt förklaring.

Just nu har inte nvidia några vettiga alternativ till laptops egentligen(bortsett från gtx480m, men det finns endast i clevo custom-jättedyra och stora gaminglaptops. Än så länge) Till 13-14" har finns gt330/5 och det är ju inte mycket att hurra för jämfört med 5650m.

Ett gt330m tex. har en beräkningskapacitet på 182Gflops, ett 5650m(@650mhz) har en beräkningskapacitet på 520Gflops. En i5 450m har en beräkningskapacitet på ca 19Gflops.

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur den kan klara av följande spel?

Empire/Napoleon Total War
Fallout New Las Vegas
Civilization V
X-Com (nya)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Nån som vet hur den kan klara av följande spel?

Empire/Napoleon Total War
Fallout New Las Vegas
Civilization V
X-Com (nya)

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5650 Graphics Card Review

Det är även lätt att klocka upp den för att få ut några extra fps

Permalänk

Har beställt en Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED Skulle först ta en UL30VT, men direkt jag såg den här ändrade jag mig, tur det
Har köpt den här väskan till https://www.inet.se/artikel/2902424/targus-xs-backpack-13-3-t...
Har inte fått datorn än så jag vet inte hur den känns med datorn i, men annars är den väldigt bra och rekommenderas. Är väldigt skön att ha på ryggen och ett stort + är att den har regnskydd som man kan stoppa på

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Cuda används i vissa specifika applikationer, tex. folding, vissa tunga cad/3d/gpugpu program men stödet för det är inte speciellt stort bland "normala" program. GPU har generellt ordentligt mkt högre beräkningskapacitet än cpu, men det går inte att jämföra så rakt av gpu kan göra en sorts beräkningar i princip medans en cpu kan det mesta. Även ati kort har stöd för detta(gpugpu) men atis variant är inte alls lika "populär" än.

Det finns speciella kort för detta, tex. nvidia Quadro kort. På en laptop så spelar det noll roll skulle jag säga, dom som har behov av detta vet nog precis vad dom behöver.

En enkel förklaring, någon annan kan säkert bidra med en mer exakt förklaring.

Just nu har inte nvidia några vettiga alternativ till laptops egentligen(bortsett från gtx480m, men det finns endast i clevo custom-jättedyra och stora gaminglaptops. Än så länge) Till 13-14" har finns gt330/5 och det är ju inte mycket att hurra för jämfört med 5650m.

Ett gt330m tex. har en beräkningskapacitet på 182Gflops, ett 5650m(@650mhz) har en beräkningskapacitet på 520Gflops. En i5 450m har en beräkningskapacitet på ca 19Gflops.

Hmm, jag får väl fråga runt på andra forum. Om jag nu ska ha datorn till att plugga är det en fördel med bra kapacitet i CAD och beräkningstunga program. Men om det är som du säger, att ATI har en egen variant av CUDA, så är det nog lika bra.

Sen har jag ju en Core 2 Quad hemma med 8 GB RAM och två Ati 4850 i Crossfire, så ja, det här blir ändå en sekundär dator. Crap att köra CAD på en laptop-skärm också.

Permalänk
Medlem

Jag gillar fortfarande mitt köp!
(3820TG med 9-cell)

Jag köpte följande väska som passar den perfekt, och nätadaptern lägger man i lilla facket i locket
Men har man 6-cells batteriet kanske den väskan är lite för "hög" då datorn är plattare.
Targus CN313 Väska för datorer upp till 13.3 tum - Dator - Datorväska - Laptopväska - Laptopväska 12 - 14,9 tum

Visst sticker batteriet ut, men vad gör det? Bättre vinkel att skriva på och bättre ventilation under om man har den liggandes i knät eller sängen. Visst ser den kanske fult ut med det utstickande batteriet, men ack så gött att ha ca 7,5 riktiga timmar framför datorn (ej spel) på bara batteriet!!! Det är vad jag hittills haft Får se om det blir mer eller mindre sen. Har surfat på nätet, youtube, spotify, skype, Utorrent mm mm under dessa timmar. Har kört med Wifi

Enda som stör mig är som jag tidigare skrivit, är att datorn växlar mellan grafikkorten när man sätter i eller tar ur nätkablen. Jag vill aldrig ändra från Intelgrafiken så vida jag inte ska spela något.

Finns säkert någon lösning på detta, någon gömd inställning, får väl se om jag finner det.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Nisse977:

Finns säkert någon lösning på detta, någon gömd inställning, får väl se om jag finner det.

Är ganska så säker på att du gör det i CCC.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hejsan! Skulle någon som har en 3820TG kunna ta lite bilder på undersidan av datorn? Vill veta vart insuget till ventilationen sitter

/Dennis

Visa signatur

Stationär: R9 5950X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16