Permalänk
Medlem

Nu när ni ägt datorn ett tag.... hur känns det nu när smekmånaden är över?

Antar att ingen har koll på om den starkare i5 520 kommer till Sverige?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Nu har jag tillslut packat upp mitt exemplar från OnOff (ONOFF - Acer AS3820TG) och måste hålla med de tidigare skribenter som påpekat att burken känns solid! Hittills känns det som ett kvalitétsbygge.

Värt att nämna är väl även att det exemplar som jag fick från OnOff har ett grått/silvrigt hölje. Utifrån bilderna hade jag förväntat mig ett svart hölje, men det silvriga känns riktigt fräscht så jag klagar inte.

Däremot skulle jag nog vilja klaga på skärmen! När Acer'n nu står bredvid min gamla Dell XPS M1330 så dras mina blickar ständigt från den nya vackra burken till den gamla slitna. I en jämförelse känns det som att Acern's bild har en rätt kraftig blå ton i sig. Det vita på hemsidor känns inte vitt utan snarare ljusblått. Som exempel: på Facebooks startsida så känns det som att formulärfälten också går i sajtens blåa färgtema trots att dessa egentligen ska vara kritvita!

Är det någon som upplever detsamma? Kan man justera på något sätt? Hittade en funktion på kontrollpanelen som hette "Kaliberera färg", men kan inte påstå att det blev särskilt bättre av den

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

Nu har jag tillslut packat upp mitt exemplar från OnOff (ONOFF - Acer AS3820TG) och måste hålla med de tidigare skribenter som påpekat att burken känns solid! Hittills känns det som ett kvalitétsbygge.

Värt att nämna är väl även att det exemplar som jag fick från OnOff har ett grått/silvrigt hölje. Utifrån bilderna hade jag förväntat mig ett svart hölje, men det silvriga känns riktigt fräscht så jag klagar inte.

Däremot skulle jag nog vilja klaga på skärmen! När Acer'n nu står bredvid min gamla Dell XPS M1330 så dras mina blickar ständigt från den nya vackra burken till den gamla slitna. I en jämförelse känns det som att Acern's bild har en rätt kraftig blå ton i sig. Det vita på hemsidor känns inte vitt utan snarare ljusblått. Som exempel: på Facebooks startsida så känns det som att formulärfälten också går i sajtens blåa färgtema trots att dessa egentligen ska vara kritvita!

Är det någon som upplever detsamma? Kan man justera på något sätt? Hittade en funktion på kontrollpanelen som hette "Kaliberera färg", men kan inte påstå att det blev särskilt bättre av den

Det bästa vore ju om du kunde låna en kalibreringsapparat av någon. :/ Men det kanske du inte har möjlighet till.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Någon här som har en 3820 och skruvat i den och sett om den har någon ledig mini PCI-e plats??
Tänkte efter som den i vissa länder säljs med 3G modem om man kan montera in ett i efterhand?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Var och kände på en 3820TG i en butik igår. Det kändes mycket bra. Det enda som jag tyckte var mindre stabilt var tangentbordet. Men det gör inget. Min gamla Dell C600 har mycket stabilare tangentbord tycker jag

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Liath:

Det bästa vore ju om du kunde låna en kalibreringsapparat av någon. :/ Men det kanske du inte har möjlighet till.

"Kalibreringsapparat"? Vad är det? Något dyrt och avancerat? Är det möjligtvis någon särskild typ av person i min umgängeskrets som kan tänkas sitta inne på en sådan (om någon)? Hehe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

jaha det är inte bara jag som förväntade svart chasis, men jag klagar inte. så länge tycker jag skärmen är enda små nackdelar den är för glossy annars är jag helt nöjd med datorn. spelade call of duty modern warefare med typ all inställning på och 4x aa och alla texture details på extra och får 50+ fps normalt (över klokat gpu) i singleplay mode men ibland fryser det kort och fps går ner till 0 och tillbaka kan nån se om det e pga överklokat gpu eller varför det blir så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chucknorris:

"Kalibreringsapparat"? Vad är det? Något dyrt och avancerat? Är det möjligtvis någon särskild typ av person i min umgängeskrets som kan tänkas sitta inne på en sådan (om någon)? Hehe...

Någon som är intresserad av foto och fotoredigering kan mycket väl ha en sådan. Den billigare varianten går väl på cirkus 1000kr kanske och ger ett hyffsat resultat för oss normalanvändare :). Detta förutsätter att du kan ställa in färger osv som du kan på en "stationär" skärm.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Var och kände på en 3820TG i en butik igår. Det kändes mycket bra. Det enda som jag tyckte var mindre stabilt var tangentbordet. Men det gör inget. Min gamla Dell C600 har mycket stabilare tangentbord tycker jag

Jag var och klämde på en 3820tg idag och överlag tyckte jag att det va helt ok. Tangentbordet va bättre än jag trodde men sämre än det som sitter på Asus Ul modeller (min bror har en sådan och därför jämnför jag med den).

Däremot är skärmen lika kass/bra som Asus Ul modeller. Personligen föredrar jag i detta fall att använda kass för betraktningsvinkeln är horribel, om inte ännu sämre än Ul30VT (som stod bredvid i affären).

Pekplattan var skönare enligt mig än den som sitter på Asus datorn.

Edit: Med sämre tangentbord menar jag att jag personligen föredrar det som sitter på Asusen :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Någon som är intresserad av foto och fotoredigering kan mycket väl ha en sådan. Den billigare varianten går väl på cirkus 1000kr kanske och ger ett hyffsat resultat för oss normalanvändare :). Detta förutsätter att du kan ställa in färger osv som du kan på en "stationär" skärm.

Haha... ja det kan jag ju förstås inte göra. Såvida det inte går att göra med någon mjukvara dvs?

Permalänk
Medlem

har någon lyckats installera catalyst 10.6? det verkar som att det funkar inte för mig. om någon har lyckats kan nån beskriva hur man gör?

edit: nvm jag körde desktop versionen lol mobila versionen funkade.

Permalänk

nån som vet var man kan köpa ett 9-cells batteri?

Permalänk
Medlem

Men nya catalyst 10.6 stödjer väll inte denna dator?

The following notebooks are not supported in this release:
■Switchable Graphics enabled notebooks using Intel chipsets.

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Inaktiv

tror det funkar att ansluta två externa skärmar samtidigt och få bild på alla 3 skärmar på en gång? =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon22092:

tror det funkar att ansluta två externa skärmar samtidigt och få bild på alla 3 skärmar på en gång? =D

Grafikkortet måste stödja ATI Eyeinfinity, vilket detta inte göra.

Grafikkortet som finns i denna gör dock det: HP Envy 17-1080eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Grafikkortet måste stödja ATI Eyeinfinity, vilket detta inte göra.

Grafikkortet som finns i denna gör dock det: HP Envy 17-1080eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

det är ju när man kollar vad man får för 22 000 kr i en 13" hp man inser vad galet bra priser ACER har

Egenskaper för HP Envy 13-1195eo

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

det är ju när man kollar vad man får för 22 000 kr i en 13" hp man inser vad galet bra priser ACER har

Egenskaper för HP Envy 13-1195eo

Synd bara att de snålat så fruktansvärt på skärmen... Jag hade gärna sett att det fanns 2 modeller... en med kass skärm och en med bra skärm :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonic:

Men nya catalyst 10.6 stödjer väll inte denna dator?

The following notebooks are not supported in this release:
■Switchable Graphics enabled notebooks using Intel chipsets.

Funkar att installera om man sätter grafikkortet till "discrete" i bios och sedan drar in catalyst. Efter installation sätter man tillbaka till switchable. Görs dock på eget bevåg.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

Jag ska sätta in en SSD hårddisk i min 3820TG, och funderar då på att installera windows 7 ultimate Retail på den disken. Jag har bränt en skiva med drivrutiner via "acer erecovery management" så jag antar att alla drivrutiner som behövs finns där.
Det jag undrar är om genvägarna på tangentbordet kommer funka som dom gör i OEM versionen? Finns det några nackdelar med att installera Retail versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Funkar att installera om man sätter grafikkortet till "discrete" i bios och sedan drar in catalyst. Efter installation sätter man tillbaka till switchable. Görs dock på eget bevåg.

Okej låter ju sådär.
Hittade på Acers sida lite nyare drivrutiner än vad jag har så kanske ska installera dom istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Warranty One-year International Travellers Warranty (ITW)"

Så står det på Acers svenska hemsida. Är det någon som kan förklara mer exakt innebörden av ovanstående? Jag förstår inte riktigt ;/. Måste jag vara på resande fot för att det ska fungera utomlands. Om man eventuellt flyttar utomlands så gäller den inte?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

"Warranty One-year International Travellers Warranty (ITW)"

Så står det på Acers svenska hemsida. Är det någon som kan förklara mer exakt innebörden av ovanstående? Jag förstår inte riktigt ;/. Måste jag vara på resande fot för att det ska fungera utomlands. Om man eventuellt flyttar utomlands så gäller den inte?

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack4285:

Ok, är eventuellt på väg till Australien senare och då kan det ju vara bra med en "travellers warranty" :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Har lite problem med HDMI utgången.
Kopplar den till receivern och recivern skickar vidare till plasman.

Men helt plötsligt tappar den kontakt med plasman och sedan flimmrar fram och tillbaka och kommer sedan bildp å bägge skärmar igen.
Vad kan det vara för fel?

Köpte datorn just för att kunna kolla på film via den så skulle vara skönt att det funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! Har bestämt mig för en 3820TG och undrar nu om det är någon som har hittat en bra netbookcase till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Hej! Har bestämt mig för en 3820TG och undrar nu om det är någon som har hittat en bra netbookcase till den

Här är en rätt bra tråd där det även finns tips på vad man kan köpa för case;

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Billigaste stället jag hittade att köpa det han rekommenderar är här;

ZeroShock III Laptop Case 12.1-13.3" - Black - GearZap.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Här är en rätt bra tråd där det även finns tips på vad man kan köpa för case;

Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades

Billigaste stället jag hittade att köpa det han rekommenderar är här;

ZeroShock III Laptop Case 12.1-13.3" - Black - GearZap.com

Min bror köpte en sådan Zeroshock från samma ställe. Skyddet är bra men det är klart större än ett "slimmat" skydd men det är så klart något du redan förstått då detta ger extra skydd.

Det tog lång tid för min bror att få sin vara från Gearzap, närmare 4 veckor tror jag. Han skickade mail 2 ggr varav de svarade 1 gg. Paketet kom visserligen fram men det var i snigelfart.

Edit: Nu när jag ändå skriver i tråden. Hur fungerar Turbo läget? Är det något som går att styra över eller kopplar det in sig själv?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Nej! Denna var inget för mig. Någon här som vill köpa min 3820TG (i5 m450, hd5650 och 320gb hdd)? Inköpt på Inet i Sisjön 2010-06-11 kvitto medföljer.

7500kr snabb affär?

Edit: Borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Nej! Denna var inget för mig. Någon här som vill köpa min 3820TG (i5 m450, hd5650 och 320gb hdd)? Inköpt på Inet i Sisjön 2010-06-11 kvitto medföljer.

7500kr snabb affär?

Vad var det som du saknade med den här datorn?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Vad var det som du saknade med den här datorn?

Inget egentligen, bara att jag mest använde den som stationär med för mestadels extern skärm, tangenbord och mus inkopplat.

Sen att den saknar optisk läsare är inget jätteminus men den externa optiska enheten jag har från lacie behövde 2 usb för att över huvud taget fungera vilket lämnade mig med endast en usb port kvar.

Summa summarum: Fler usb! Gärna 3.0 hade varit trevligt, men nu ser ju verkligheten ut som den gör.