Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

Har beställt en Komplett.se - Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED Skulle först ta en UL30VT, men direkt jag såg den här ändrade jag mig, tur det
Har köpt den här väskan till https://www.inet.se/artikel/2902424/targus-xs-backpack-13-3-t...
Har inte fått datorn än så jag vet inte hur den känns med datorn i, men annars är den väldigt bra och rekommenderas. Är väldigt skön att ha på ryggen och ett stort + är att den har regnskydd som man kan stoppa på

Varför beställde du inte datorn på samma sida. Det är exakt samma dator, och lite billigare:
Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

@Dedde

ImageBam - Fast, Free Image Hosting and Photo Sharing

Källa: Notebookreview

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Är ganska så säker på att du gör det i CCC.

Denna sida finns ju, men det ser ut att fattas något i mitten på fönstret vid "inställningar för växlingsbar grafik".....

Edit: Verkar inte som man kan ändra detta... läste lite om det här Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades - Page 236

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Någon som har testat det här skärmskyddet för att få en matt skärm istället för glossy?
ViewGuard Anti-Glare Matte Screen Protector Review

Permalänk
Medlem
Skrivet av amodestproposal:

Någon som kan rekommendera en bra sleeve till Acer 3820TG? Funderar på att beställa en sån här annars: Datorfodral 13 tum

Förresten hur tror ni StarCraft II kommer rulla på 3820TG?

Jag körde SC2 Betan utan problem på datorn, med medium och max på någon inställning. Funkar skit bra. Har även testat att köra den kopplad till en TV (50" med full hd) Körde på maxupplösning och detta funkade skit bra med både HoN och Bad Company 2. Lite segt med BC2 med medium inställningar och såklart ingen anti-alising mm.

Då var kortet klockat till 600 och 900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Denna sida finns ju, men det ser ut att fattas något i mitten på fönstret vid "inställningar för växlingsbar grafik".....

http://i148.photobucket.com/albums/s20/Nisse977/Data/Gfxvxl.j...

Edit: Verkar inte som man kan ändra detta... läste lite om det här Acer TimelineX 3820TG Owners Lounge. Info, benchmarks, tweaks, mods and upgrades - Page 236

Jag har också märkt att det är en tom ruta där i mitten av inställningsfönstret så jag googlade lite i förrgår och hittade denna bild:
http://photos.expertreviews.co.uk/images/front_picture_librar...

Hoppas den fungerar! Ser dock inte ut att hjälpa dig i ditt problem ;/.

Nu till min fråga. Vad får ni för trådlösa hastigheter med era datorer? Själv kommer jag max upp i 65 mbit/s.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Jag har också märkt att det är en tom ruta där i mitten av inställningsfönstret så jag googlade lite i förrgår och hittade denna bild:
http://photos.expertreviews.co.uk/images/front_picture_librar...

Hoppas den fungerar! Ser dock inte ut att hjälpa dig i ditt problem ;/.

Nu till min fråga. Vad får ni för trådlösa hastigheter med era datorer? Själv kommer jag max upp i 65 mbit/s.

Ja det är ju exakt vad jag letar efter !! Tack!!

Frågan är bara hur man får fram det där? Kanske om man lägger om eget Windows och nya drivrutiner? Fast det borde dom har testat på det där notebook forumet där de säger att det inte går att ändra...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av o3ryy0:

Varför beställde du inte datorn på samma sida. Det är exakt samma dator, och lite billigare:
Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

@Dedde

ImageBam - Fast, Free Image Hosting and Photo Sharing

Källa: Notebookreview

När jag var i GBG och hälsade på kusinerna så for jag till Torp och köpte väskan, innan jag hade beställt datorn

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Fast det är fortfarande tomt i den rutan för mig...Finns alternativen för dig där?

Nisse977: Jag har installerat om Windows 7 och har fortfarande "tomt" på dom där fälten.
Som jag uppfattar det så hjälper det där alternativet INTE dig. Automatically select power-saving GPU while ON battery.
Du vill väl att det ska stå "Automaticall select power-saving GPU while PLUGGED IN?

Min fråga återstår Vad får ni för hastigheter på erat trådlösa nätverk? Jag får 55-65 mbit/s.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Fast det är fortfarande tomt i den rutan för mig...Finns alternativen för dig där?

Om du menar med alternativ att jag får upp sidan för att välja grafikkort, liknande bilden Nisse postade, så ja. För mig är det bara att klicka på det grafikkortet jag vill använda och det byter. Det funkar bra även med strömkabeln i. Jag har en färsk installation av W7 Enterprise och installation av de backups / applikationer behövde och ville ha.

---

Jag har problem med ljudet. Så fort jag sätter igång ljudet så hör jag något konstigt ljud, det låter lite som vinden eller som en hårddisk. På volym 0 eller avstängt är det knäppt tyst. Men så fort jag höjer till volym 1 eller högre så upplever jag detta oljud.

Jag är säker att problemet är relaterat till hårddiken då ljudet är högre då hårddisken jobbar intensivt; uppstarter av OS, uppstart av applikationer. Jag hör även oljudet när datorn står och inte utför något.

Jag har testat de senaste drivrutinerna för ljudkortet men det var samma sak där. Detta oljud har jag hittills bara upplevt med hörlurar på. Jag har lite svårt att bedöma om det även sker i högtalarna.

Permalänk
Medlem

äntligen orkade man åka ut till posten o hämta min timeline X xD

Men väl när jag öppnade paketet var laptopen grå ? =/
säljer inte komplett.se bara svarta 3820tg ? jag som hade förväntat mig en svart =/ och någon som vet hur man får kvittot ? skriver man ut det sj från komplett.se ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=oopeteroo=-:

äntligen orkade man åka ut till posten o hämta min timeline X xD

Men väl när jag öppnade paketet var laptopen grå ? =/
säljer inte komplett.se bara svarta 3820tg ? jag som hade förväntat mig en svart =/ och någon som vet hur man får kvittot ? skriver man ut det sj från komplett.se ?

Var glad att du fått en grå. Den svarta drar till sig fingeravtryck som om den jobbade åt FBI och du tillhörde en terrororganisation.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

hahaha posta en bild på den svarta med fingerprints så får jag se xD
tycker fortf att den svarta ser finare ut dock så kanske jag vänjer mig med det gråa

Permalänk
Medlem

hahaha posta en bild på den svarta med fingerprints så får jag se xD
tycker fortf att den svarta ser finare ut dock så kanske jag vänjer mig med det gråa

Har själv också haft turen att få en gråsilvrig så tyvärr har jag ingen svart ;d. Läser ett internationellt forum med folk som har svarta och dom gnäller :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Har själv också haft turen att få en gråsilvrig så tyvärr har jag ingen svart ;d. Läser ett internationellt forum med folk som har svarta och dom gnäller :).

Nämen titta! Det blev en 3820 iaf.

Trivs du med den?

Är själv fortfarande lite sugen på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Nisse977: Jag har installerat om Windows 7 och har fortfarande "tomt" på dom där fälten.
Som jag uppfattar det så hjälper det där alternativet INTE dig. Automatically select power-saving GPU while ON battery.
Du vill väl att det ska stå "Automaticall select power-saving GPU while PLUGGED IN?

Min fråga återstår Vad får ni för hastigheter på erat trådlösa nätverk? Jag får 55-65 mbit/s.

De val man vill få upp är de som finns på den bild du länkade till. De finns alltså INTE på våra datorer tyvärr.....

Jag kan tyvärr inte testa hur snabbt Wifi jag har då routern är nån gammal sur 54mbit.

Skrivet av o3ryy0:

Om du menar med alternativ att jag får upp sidan för att välja grafikkort, liknande bilden Nisse postade, så ja. För mig är det bara att klicka på det grafikkortet jag vill använda och det byter. Det funkar bra även med strömkabeln i. Jag har en färsk installation av W7 Enterprise och installation av de backups / applikationer behövde och ville ha.

Som sagt så får vi inte upp alternativen för att ändra så datorn EJ ändrar grafikkort när vi stoppar i eller tar ur nätkabeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag funderar på att formatera skitet o reinstallera om på nytt.

dock så kom den med 64 bits os, undrar om det funkar med 32 ? vad är fördelen med 64 ?

vad är det för program m.m som jag bör installera för att datorn ska funka som det ska ?

btw kan någon posta live bilder på sin timlineX i svart ?

Permalänk
Medlem

jag funderar på att formatera skitet o reinstallera om på nytt.

dock så kom den med 64 bits os, undrar om det funkar med 32 ? vad är fördelen med 64 ?

vad är det för program m.m som jag bör installera för att datorn ska funka som det ska ?

btw kan någon posta live bilder på sin timlineX i svart ?

Här är en svart 3820tg: Acer TimelineX 3820TG - Top spec ATI Radeon 5650 1GB on eBay (end time 28-Jul-10 21:46:37 BST)

Finns egentligen ingen anledning att köra 32-bit idag:
32- och 64-bitarsversioner av Windows: vanliga frågor

Du behöver drivrutiner och eventuellt någon applikation, om du så vill. Dessa finner du på Acers hemsida.

Permalänk
Medlem

Hur gör man lätt en ominstallation av windows till denna maskin? Kan man ladda hem en iso-fil ifrån microsofts hemsida och plugga in via usbminnet och bara köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Hur gör man lätt en ominstallation av windows till denna maskin? Kan man ladda hem en iso-fil ifrån microsofts hemsida och plugga in via usbminnet och bara köra på?

Ja, så kan du göra. Det är lagligt och är enkelt att lägga in på USB med deras applikation.

Permalänk
Medlem

läste i notebookreview att någon sålde sin på ebay (kan vara länken där uppe), pga av att den inte var OverClockable ? sägs att finnas två varianter ? en som går att clocka o en som inte går ? hur vet man vilken man har ?

edit: det va inget, står i notebookreview att om det är en 3820-4xxxxx modell så funkar inte OC

Permalänk
Medlem

läste i notebookreview att någon sålde sin på ebay (kan vara länken där uppe), pga av att den inte var OverClockable ? sägs att finnas två varianter ? en som går att clocka o en som inte går ? hur vet man vilken man har ?

edit: det va inget, står i notebookreview att om det är en 3820-4xxxxx modell så funkar inte OC

Så den som säljs på Inwarehouse, bör man alltså kunna OC?
Ska vara en 3820TG-5454G32n enligt Prisjakt.

Hur tycker ni "musplattan" fungerar på datorn? Kände lite i en butik idag och tyckte att den gav intryck av att vara lite trög, seg. Men vet inte om det var just det demo-exet som var så, ev något med inställningarna.

Tyckte även att skärmen var även den (likt Asus VL30) väldigt ranglig, kändes som att det bara var plast som inte skulle tåla alltför mycket.
Hur har ni upplevt skärmen och dess skydd?

Permalänk
Medlem

-=oopeteroo=-

Det är länken jag skrev innan, ja.

Det handlar inte om vilken 3820-4xxxxx man har, utan det beror på annat, vilket vi inte riktigt vet ännu. Det finns de som har samma modell, men bara vissa kan överklockas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

-=oopeteroo=-

Det är länken jag skrev innan, ja.

Det handlar inte om vilken 3820-4xxxxx man har, utan det beror på annat, vilket vi inte riktigt vet ännu. Det finns de som har samma modell, men bara vissa kan överklockas.

Det difdigger säger är sant, det är inte bundet till modell utan något annat som idag är oklart vad det är.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Så den som säljs på Inwarehouse, bör man alltså kunna OC?
Ska vara en 3820TG-5454G32n enligt Prisjakt.

Hur tycker ni "musplattan" fungerar på datorn? Kände lite i en butik idag och tyckte att den gav intryck av att vara lite trög, seg. Men vet inte om det var just det demo-exet som var så, ev något med inställningarna.

Tyckte även att skärmen var även den (likt Asus VL30) väldigt ranglig, kändes som att det bara var plast som inte skulle tåla alltför mycket.
Hur har ni upplevt skärmen och dess skydd?

Detta är baserat på min erfarenheter, vilket inte är så mycket när det kommer till bärbara då jag bara ägt denna. Andras har jag givetvis testat. Jämfört med min brors Ul30VT tycker jag inte att den är seg - bara annorlunda. Min är bra på vissa saker brorsans Ul30VT är bättre på annat, tex scrolling. Jag tycker är det är skönt att tex ha "flera" zoner inställt på min 3820tg. Övre högre och övre vänster hörn på musplatten har jag ställt in som extra knappar vilket jag inte hittat på Ul30VT. Jag tycker tex en sådan sak är smidigt eftersom jag har "bundit" dom till BAKÅT och FRAMÅT vid surfning tex. Jag gör bara ett tydligt tryck med pingfingret i något utav hörnen så funkar det bra :). Nu svävar jag iväg.... Jag är nöjd med musplattan och uppfattar den inte som seg - den gör sitt jobb när en mus inte är i närheten.

Skärmen är plastig och tunn. Men jag upplever det inte som någon nackdel. Med lagom försiktighet tror jag att den kommer att hålla länge :). Kolla hellre om du kan leva med de dåliga betrakningsvinklar som skärmen har ;/. Det är datorns största svaghet enligt mig. Mycket annat är dock jättebra.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra keyboard skydd till laptopen, da det kan enkelt kan komma smuts emelllan

Permalänk
Medlem

Tjena allesammans!

Hämtade ut min 3820TG idag som jag köpte på inet.

Det första jag gjorde va att dra in en ren installation av Windows 7 Pro 64bit, det jobbiga var att drivrutiner till det trådlösa nätverkskortet (Broadcom) inte fanns i Windows, så ni som planerar att göra som jag, ladda ner drivrutiner på en annan dator och lägg över på usb-minne så sparar ni tid liksom

Angående drivrutiner, vilka är de senaste drivisarna till grafikkortet? (HD5650)
De som fanns på AMDs hemsida (10.7) stödjer inte switchable graphics, de som finns på Acers hemsida är daterade 9 juni, finns det inga senare?

I övrigt så tycker jag att datorn är underbar, bra kvalité sköna tangenter samt att skärmen tycker jag är bra, hade förväntat mig att den skulle vara sämre i och med att alla har klagat så mycket på den, men jag tycker den är bra, visst inte lika bra som min MBP, men över min förväntan iallafall!

Ångrar inte mitt köp, men det kan ju ändras men det hoppas jag inte, dock så kan jag inte pilla på den just nu då jag sitter på jobbet fram tills kl 21

Men om någon kunde svara på hur man fixar så senaste drivrutinerna till AMD grafiken funkar eller om man måste vänta på en "Acerversion"?

Mvh
Dennis

Visa signatur

Stationär: R9 5950X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem

jag undrar lite hur man gör backupskivor ? som sagt på papprena skulle man använda acer erecovery managment, docks så har jag ju ingen cd-läsare eller brännare =/ hur ska man då göra återställnings skivor ? finns det inget altenativ ?

och så tänkte jag installera om datorn med fräsh w7 pro 64, hur går man då till väga ?

Permalänk
Medlem

jag undrar lite hur man gör backupskivor ? som sagt på papprena skulle man använda acer erecovery managment, docks så har jag ju ingen cd-läsare eller brännare =/ hur ska man då göra återställnings skivor ? finns det inget altenativ ?

och så tänkte jag installera om datorn med fräsh w7 pro 64, hur går man då till väga ?

Jag sket i att köra recoverymojjängen

Antar att du har en iso-fil till ditt W7 pro? Isåfall så laddar du hem det här verktyget och lägger in på ett usb-minne.

Så gjorde jag iaf

Visa signatur

Stationär: R9 5950X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem

Liath tipsade mig om en applikation som lurar datorn och skapar en backup som ISO-fil. Funkade utmärkt!

Programmet heter Virtual CD. Använd Acer eRecovery och gör en backup på drivrutiner och program (skapa skiva med drivrutiner och program). Du får då en ISO-fil på ca 1,5GB som du bara lägger över på ett USB och installerar på din nya installation av W7.