Test av olika säkerhets-paket

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad kör du nu ?

Kör du gratis kan du fortsätta med det och vänta på NIS 2011 eller testa betan nu om du vill
NIS eller kaspersky, bara välja.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att det tar såpass lång tid med säkerhets-sektionen, men jag har annat att göra också Ska be någon som har gjort ett stabilt forum tidigare att hjälpa mig med det som är kvar.

Enligt mig är det bäst att man köper ett program som skyddar en mot otroligt mycket, precis som vad Internet Security gör. Jag blev otroligt imponerad av Kasperskys nya Internet Security-version. Den är mer resurssnål, fattar beslut mycket snabbare och är betydligt mycket lättare att förstå, då de har grupperat in allt i nya sektioner. Otroligt nice program!

Men det är dock det enda som jag har testat när det gäller de nya versionerna (2011). Norton kommer säkerligen lyckas de också, då deras 2010 är otroligt trevligt. Men när det gäller gratis-program då. Microsofts egna antivirus-program, Security Essentails, tillsammans med Comodos brandvägg eller Agnitums brandvägg (dock inte gratis, men det är världsledande).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

No sweat skrev för att få ett snabbt svar av någon bara hehe Dock koncentrerar jag mig på 2010 just nu då det finns risk för att BETA versionerna kan vara buggiga o.s.v.

Hade Kaspersky men bytte till Norton och måste säga att datorn tänker betydligt snabbare nu än innan faktiskt program öppnas snabbare etc.

Permalänk
Medlem

Det finns företag som har version 2011 i skarp version, som till exempel Kaspersky. Jag måste dock hålla med om att Kasperskys 2010-version slöade ner datorn rätt mycket, men 2011-versionen slöar faktiskt inte ner min dator lika mycket. Klart mycket bättre än förra versionen faktiskt. Rekommenderas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

utöver prestanda vilken suite tror du kommer vara det mest effektiva 2011 efter diverse test o.s.v.

Permalänk
Medlem

F-Secure, Norton och Kaspersky. De har varit starka sedan tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

F-Secure, Norton och Kaspersky. De har varit starka sedan tidigare.

Norton har historiskt varit starka på marknadsföring, inte säkerhet och prestanda. Troligen bättre numera.

Permalänk
Medlem

"Sedan tidigare" var nog lite att ta i när det gällde F-Secure och Norton, ja. 2010-versionen har dock blivit otroligt mycket bättre för de båda säkerhets-programmen. Kaspersky har dock varit stark sedan version 7 kom ut, om inte ens längre bak i tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Norton/Symantec har varit bra i flera år nu, de har dock haft ett dåligt rykte som många verkar hålla fast vid utan att ha uppdaterat sig med vad som egentligen gäller just nu.

Sen finns det många andra aspekter också, många gillar t.ex. MSE för att den är väldigt enkel och har ett bra/snyggt UI och inte stör användaren, även om den kanske inte är i topp på vissa andra aspekter. Nu är det förstås bara ett antivirus, men användavänlighet och funktioner är faktiskt en viktig faktor i säkerhetsprogrammen.

Permalänk
Medlem

Någon som testat Rising Antivirus Free Edition 2010? Det är tydligen ett kinesiskt!
RISING FREE Antivirus - Anti-Virus,Worms,Trojans,Spywares,Adwares

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Någon som testat Rising Antivirus Free Edition 2010? Det är tydligen ett kinesiskt!
RISING FREE Antivirus - Anti-Virus,Worms,Trojans,Spywares,Adwares

Jag kan lägga till det i todo-listan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag kan lägga till det i todo-listan.

Ok!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Norton har historiskt varit starka på marknadsföring, inte säkerhet och prestanda. Troligen bättre numera.

Skrivet av Airikr:

"Sedan tidigare" var nog lite att ta i när det gällde F-Secure och Norton, ja. 2010-versionen har dock blivit otroligt mycket bättre för de båda säkerhets-programmen. Kaspersky har dock varit stark sedan version 7 kom ut, om inte ens längre bak i tiden.

Skrivet av Buio:

Norton/Symantec har varit bra i flera år nu, de har dock haft ett dåligt rykte som många verkar hålla fast vid utan att ha uppdaterat sig med vad som egentligen gäller just nu.

Sen finns det många andra aspekter också, många gillar t.ex. MSE för att den är väldigt enkel och har ett bra/snyggt UI och inte stör användaren, även om den kanske inte är i topp på vissa andra aspekter. Nu är det förstås bara ett antivirus, men användavänlighet och funktioner är faktiskt en viktig faktor i säkerhetsprogrammen.

Norton och F-secure har haft dåligt rykte om sig sedan tidigare men sen norton släppte 2009s version av deras säkerhet paket har det hela drastiskt ändrats från dåligt till Super. sen har F-secure fixat till sig med deras 2010 version (personligt tyckande) och genom gått hårda ändringar med deras utseende som användar vänlighet och resursanvändning.

MSE är ett trevligt paket men Microsoft har sagt själva att deras skydd ska bara användas *tillfällig* för att man ska senare byta upp sig till Ex comodo internet securety eller Kaspersky. på grund av att deras skydd kan inte ersättas med ett *riktigt* antivirus skydd. Som dom ovanstående skrivna skydden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siferhumen:

MSE är ett trevligt paket men Microsoft har sagt själva att deras skydd ska bara användas *tillfällig* för att man ska senare byta upp sig till Ex comodo internet securety eller Kaspersky. på grund av att deras skydd kan inte ersättas med ett *riktigt* antivirus skydd. Som dom ovanstående skrivna skydden.

Kan du länka till microsofts uttalande?

Citat:

As we continued testing MSE, it either caught threats after they were downloaded and executed, or blocked them from getting onto the computer in the first place. It doesn't have a 100 percent detection rate (that would be impossible, of course), but when we uninstalled it and scanned our machine with various other third-party software, they all came up with nothing. Based on our findings, MSE was definitely doing its job well while we were using it. Once security research companies pit the product against millions of malware samples, we'll be able to draw better conclusions.

First look: Microsoft Security Essentials impresses

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar lustigt, för nästan alla maskiner jag fått in med MSE har haft massvis med virus på sig.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen lustigt.. för det är inget jag känner igen iaf.. men men det är bara att inse att recensionerna som finns är felaktiga då! (Det finns recensioner som ger en mindre positiv syn på MSE med)

Anti spyware delen i MSE är inte bra heller för efter att man scannat datorn med MSE så hittar Spy-bot search and destroy i snitt 2 spy-wares kvar i datorn!

Men nu tror jag iofs. att det är handhavande fel & förutfattade meningar som är det största problemet!

Men samtidigt så borde ett antivirus man betalar för ge mer än ett som är gratis, konstigt vore det annars tycker man!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mm, jag brukar börja med asquared, sen malwarebytes, spybot och superantispyware, sluta med norton is-trialen... brukar vara rent då. Den ena efter den andra hittar saker, oavsett vilken ordning man kör dem i. Finns fler gratis-alternativ som mcafee stinger och avira som brukar hitta lite också, men dessa har jag märkt hittar inget efter att man har kört en vända med asquared (väldigt effektiv för övrigt).

Jag kör detta på jobbet när jag virusrensar kunddatorer och det kommer en lång bit. Många av våra kunder vill inte att vi ominstallerar datorn då de har program och dokument som de inte vill förlora (ja vi gör så klart backup på dokument om ominstallation kommer på tal)... Ingen har hittills klagat, så jag anser det vara en godkänd rensningstaktik.

De datorer som oftast kommer in virusinfekterade är de med inget skydd alls, MSE, AVG Free (om än inte speciellt mycket infekterat, men mest pga att den saknar firewall), avast! free och mcafee... F-secure 2010 verkar klara sig väldigt bra, då det sporadiskt kommer in äldre versioner. Samma gäller NIS/NAV/n360 av nyare modell.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

AV-comparetives kan ha fel med tanke på deras knapphändiga erfarenhet av dessa mjukvaror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt mig för och lägga ut säkerhets-sektionen på erikedgren.nu, men det finns en del sidor som inte är helt klara än, som till exempel regler-sidan. Vill någon vänlig själ hjälpa mig att komma på några bra regler till säkerhets-sektionen? Skriv ett PM till mig i sådana fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ser man fram emot syns ingenting än dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

ser man fram emot syns ingenting än dock

Nä, jag säger till när jag har lagt upp sektionen

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Avast nya antivirusprogram funkar fint. Nytt gränsnitt på gratisversionen.
Den ser inte ut som den gamla 4.8 versionen längre:
avast! - Download Free Antivirus Software or Internet Security

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst, avast free eller avira free ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Vilket är bäst, avast free eller avira free ?

Av egen erfarenhet, båda. Vilket av dem som är bättre än den ena när det gäller skydd mot malwares, ingen aning. Håller inte koll på sånt. Håller bara koll på prestandan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Av egen erfarenhet, båda. Vilket av dem som är bättre än den ena när det gäller skydd mot malwares, ingen aning. Håller inte koll på sånt. Håller bara koll på prestandan.

Okej men vilket av dem sänker prestandan mest egentligen? Någon som har någon känsla för det. Jag har alltid använt avast tillsammans med comodo firewall.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja men fortsätt använd det då

Finns ingen anledning att byta om avast funkar bra.

Permalänk
Medlem

Säger samma sak som tcntad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av skruvis:

nu har jag googlat på som en dåre men det värkar som microsoft har dragit till backa sitt ut talande
men Norton och eset säger att MSE inte kan ersätta deras riktiga skydd.
Microsoft Security Essentials: ?Reruns? Aren?t Jus... - Norton Community
Microsoft Security Essentials? | ESET ThreatBlog

Permalänk
Medlem
Skrivet av siferhumen:

nu har jag googlat på som en dåre men det värkar som microsoft har dragit till backa sitt ut talande

Det tror jag säkert att dom gör, men nu är det så att det skitsnacket köper inte jag iaf.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av siferhumen:

Du tror inte alla säger så då?