Permalänk

Lila screen vid uppstart?

Hej!

Först och främst så får jag be om ursäkt för rubriken, var dock det mest beskrivande jag kunde komma på.

Hursomhelst, igår kväll satt jag framför datorn och pratade i telefon, när datorn helt plötsligt startade om sig. Men den kommer inte längre än till där loggan för moderkortet visar sig (detta direkt innan windows brukar starta upp) och efter detta lyser bara skärmen mörk lila.

Jag misstänker att detta är pga värme så jag vädrar förfullt och sådär, men exakt samma sak händer när jag startar om. När jag vaknade imorse hände återigen samma sak. Den gör inga ljud, den hära lilla LCD displayen säger ingenting annat än welcome när jag startar datorn.

Någon som kan säga vad det mest troliga felet är? Har hårddisken rasat?

specs:
processor - AMD Phenom II X3 720 Black Edition
moderkort - ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3
chassi - Cooler Master Storm Scout Gaming chassi
nätagg - Corsair Powersupply 620W, 120mm Fan,
grafikkort - Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5
brännare - Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S
hårddisk - Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB
ramminnen - OCZ Fatal1ty DDR3 1333MHz 4GB Kit,

Mvh!

Permalänk
Avstängd

prova starta datorn med endast grafik minne tangent bord och naturligt vis processorn , jag tror dock att ditt grafikkort håller på att ge upp men innan jag dömmer ut den så kolla det jag skrev ovan

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Tack för snabbt svar!

Så jag ska koppla ur hårddisken, dvdläsaren och ljudkortet eller? Vad ska jag ''leta efter''?

Mvh!

Permalänk
Medlem

Kan du starta i felsäkert läge (pumpa F8 innan Windows startar)?

Är det mycket damm i datorn?
Rör sig fläkten på grafikkortet och andra delar?

Edit:
Han menar att du kollar om du får samma fel när du bara har de 5 viktigaste delarna kvar i datorn. Det mesta kan orsaka fel. Färre delar gör det lättare att leta om man kan få fram felet varje gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackeeeee:

Tack för snabbt svar!

Så jag ska koppla ur hårddisken, dvdläsaren och ljudkortet eller? Vad ska jag ''leta efter''?

Mvh!

exakt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Provade starta den i felsäkert läge, samma sak hände dära, lila screen bara.

Den är relativt dammfri, ingenting extremt iallafall, lite mkt på processor flänsarna. Hur det ser ut på grafikkortets vet jag inte, är det relevant?
Annars så fungerar alla fläktar felfritt.

Har provat koppla ur allt onödigt och provat både med och utan hårddisken. Utan hårddisken bad den mig välja en ''proper boot device''. och med är det samma problem.

Mvh!

Permalänk
Medlem

Det blir en konstig färg på skärmen och tycker alltså att grafikkortet som fixar den biten inte är viktigt?
In med huvudet och kolla. Om du har tur ser du något fel med fläkten. Annars får du försöka låna ett grafikkort och hoppas att det går bättre.

Ser det ut så i bios eller om du Starta datorn från Windows CD/DVD (utan hårddiskar)?

Permalänk

Bios ser alldeles utmärkt ut, likaså när jag startade windows från DVD. om nu det gills, då menar jag att installation av windows drog igång.

Däremot så har nog ni varit på rätt spår med grafikkortet, när jag startade datorn nu lös 3 st röda lampor i ungefär en sekund på grafikkortet, något som jag inte kan minnas har hänt tidigare. Tog även lös grafikkortet och det är RIKTIGT varmt efter att ha varit igång bara en liten liten stund. Så nåt fuffens är det ju.

Permalänk

Okej, provade nu på min brors dator att koppla in både hårddisk och grafikkort.

Med grafikkortet så startade datorn utmärkt bortsett från att den inte kunde hitta några drivrutiner, men såg ut som det skulle när det saknas sådana(dålig upplösning).

Med hårddisken så vart det exakt samma fel som tidigare, denna gång med svart screen istället.

Med andra ord kan jag utesluta grafikkortet och anta att det är hårddisken som är felet. Stämmer detta? Mvh

Permalänk
Avstängd

om det funkar med kortet då är HD paj, så din resonemang är riktig.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Antielefant

Kan helt enkelt vara så att något i Windows-installationen är väck, så formatera och installera om Windows.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Är åtminstone gratis att rensa och installera om allt.

Du och din bror lär inte ha samma delar i datorn så det är normalt att det inte funkar att starta från en Windows hårddisk som kommer från en annan dator. På samma sätt som att din kläder/skor troligen inte passar om du byter med någon annan.