Uppgradering P55/X58 - sista kollen!

Permalänk
Medlem

Uppgradering P55/X58 - sista kollen!

Tjena

Har spenderat en massa tid nu på att planera vad jag ska köpa som uppgradering!
Jag har väl kommit ganska långt men är osäker om det blir ett bra köp i slutändan, så jag frågar er lite mer kunniga

Processor:
i5 750 eller i7 860 eller i7 930?

Moderkort:
Här behöver jag verkligen hjälp!
Krav: ATX, bra prestanda i spel, bra överklockningsmöjligheter, stöd för SLI
Ska vara snyggt
Asus framförallt

Minne:
Kan välja själv

Nätaggregat:
Inte säker på om jag ska gå med 650W eller 750W. 650W är ju bra mycket billigare men jag vill inte ligga nära gränsen med överklockning och dubbla GTX460. Om det är för nära går jag hellre på ett 750W.
Funderar på XFX/Corsair 650/750W modulärt.

En fråga också, skulle en i5 på ca 4GHz flaska GTX460 SLI?

Kom med synpunkter! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Moderkort:
Här behöver jag verkligen hjälp!
Krav: ATX, bra prestanda i spel, bra överklockningsmöjligheter, stöd för SLI
Ska vara snyggt
Asus framförallt

Nätaggregat:
Inte säker på om jag ska gå med 650W eller 750W. 650W är ju bra mycket billigare men jag vill inte ligga nära gränsen med överklockning och dubbla GTX460. Om det är för nära går jag hellre på ett 750W.
Funderar på XFX/Corsair 650/750W modulärt.

En fråga också, skulle en i5 på ca 4GHz flaska GTX460 SLI?

Går nog inte att välja fel på moderkortsfronten med Asus i denna prisklass.
https://www.inet.se/artikel/1900980/asus-p7p55d-deluxe <- Ej SATA & USB 3.0
https://www.inet.se/artikel/1901770/asus-p7p55d-e-pro
https://www.inet.se/artikel/1901843/asus-p6x58d-e

Personligen hade jag valt 750W, även om 650W räcker till. Men nätaggregat behåller man gärna länge, vill att de ska vara tysta och ha det svalt och skönt även när man har överklockat. Corsair HX750W kanske?

En i5 som skrämts upp till 4GHz har inga problem att hänga med. Jag har väl aldrig varit nån förespråkare för S1366 efter S1156 kom, men värt att nämna är väl att S1155 kommer snart. Men hur länge det dröjer innan man kan köpa moderkort och processorer till det sistnämnda vet man aldrig.

Permalänk
Medlem

Tack, det var dom moderkorten jag hade kollat på (bland annat).

Om man ska spela, vad är att föredra - P55 eller X58?
Är skillnaden mellan x8/x8 och x16/x16 SLI märkbar?

Tippar mellan Maximus III Formula och P6X58D-E just nu, beror på hur långt budgeten räcker och vad ni föreslår!

Permalänk
Medlem

Okej nu kan jag inte bestämma mig!

i5 750/760 + Asus Maximus III Formula
eller
Phenom II X6 1055T + Asus Crosshair IV Formula

Skitsvårt att välja!
Ignorera prislapparna, vill bara veta vilket som kommer prestera bäst och hur stor skillnad det är i spel som COD4, Battlefield BC2, Crysis osv (och självklart även nyare spel).

Jag ska självklart överklocka!

Är Cougar 700W nåt att ha? Den modulära, orangefärgade varianten.

Permalänk
Avstängd

Ska du ha Moderkort så ska du kolla på ASUS ROG "Republic Of Gamers" Serie, där har du snygga och extrema moderkort!

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluminium:

Okej nu kan jag inte bestämma mig!

i5 750/760 + Asus Maximus III Formula
eller
Phenom II X6 1055T + Asus Crosshair IV Formula

Skitsvårt att välja!
Ignorera prislapparna, vill bara veta vilket som kommer prestera bäst och hur stor skillnad det är i spel som COD4, Battlefield BC2, Crysis osv (och självklart även nyare spel).

Jag ska självklart överklocka!

Är Cougar 700W nåt att ha? Den modulära, orangefärgade varianten.

jag sätter mitt tycke på 750 med FORMULA krotet, kör själv den setupen och det är gudomlig.. 750in presterar dessutom bättre i spel vad jag har sett...

Jag drar BFBC2 på 1920*1080 med allt på EXTRA HBAO på och DX11 utan problem!

MVH

Permalänk
Antielefant
Skrivet av aluminium:

Ignorera prislapparna, vill bara veta vilket som kommer prestera bäst och hur stor skillnad det är i spel som COD4, Battlefield BC2, Crysis osv (och självklart även nyare spel)

Skillnaden mellan 2 moderna prestanda-CPU'er i spel och i riktiga upplösningar och riktiga detaljnivåer, är inte märkbar.

Det är i praktiken uteslutande grafikkortet/en som styr den prestandan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt skeptisk till X6 från början även om den är bättre och billigare, för att det är AMD. Har aldrig använt AMD och vet inte riktigt varför, men det känns lite B. För 500 kronor mer får jag i5-kombinationen och jag tror jag kommer köra på den. Vill dock höra lite mer åsikter

Jag kör medium (körde high förut) BC2 på DX9 utan HBAO (hade inte använt även om det inte påverkat prestandan) på 1920x1200 och det funkar ju, men jag som är van vid låst 125/250 fps i COD4 (lirade "seriöst") har ju lite krav och det ska bli kul med en uppgradering

Något annat moderkort än ROG känns nästan uteslutet, jag känner att jag kan betala för den extra prestandan, funktionerna och utseendet Hade tänkt matcha med ett par Dominator GT 1866mhz med DHX Pro (stöd för Airflow Pro, helt onödig grej men jag tycker den såg kul ut, vill ha. Den var inte alltför P12ig/såg inte ut som ett rymdskepp heller)

Funderar på att komplettera med ett H50 senare.

Undrar fortfarande om Cougar 700W är något att ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluminium:

Jag var väldigt skeptisk till X6 från början även om den är bättre och billigare, för att det är AMD. Har aldrig använt AMD och vet inte riktigt varför, men det känns lite B. För 500 kronor mer får jag i5-kombinationen och jag tror jag kommer köra på den. Vill dock höra lite mer åsikter

Jag kör medium (körde high förut) BC2 på DX9 utan HBAO (hade inte använt även om det inte påverkat prestandan) på 1920x1200 och det funkar ju, men jag som är van vid låst 125/250 fps i COD4 (lirade "seriöst") har ju lite krav och det ska bli kul med en uppgradering

Något annat moderkort än ROG känns nästan uteslutet, jag känner att jag kan betala för den extra prestandan, funktionerna och utseendet Hade tänkt matcha med ett par Dominator GT 1866mhz med DHX Pro (stöd för Airflow Pro, helt onödig grej men jag tycker den såg kul ut, vill ha. Den var inte alltför P12ig/såg inte ut som ett rymdskepp heller)

Funderar på att komplettera med ett H50 senare.

Undrar fortfarande om Cougar 700W är något att ha?

Jo det ska funka det agget. sitter själv med Cougar Power 550Watt och det funkar clockrent...

Jag kör på 1920*1080 med allt på EXTRA och HBAO och DX11 och jag spikar 91 som är gränsen som dom har låst i MW2, så du kommer ju inte att bli besviken hur du än gör!

MVH

Permalänk
Medlem

Okej, tror jag ska satsa på ett 700w från Cougar (det pallar väl GTX460 i SLI?). Jag är liksom kär i deras sleeves

Min kundvagn:

Några invändningar? Om jag lyckas skrapa ihop lite mer pengar tror jag det blir Cougar S istället.

Förresten är det någon märkbar skillnad i prestanda mellan dessa?
2133mhz Misco.se - Corsair Dominator-GT minne - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pin - DDR3
1866mhz dhx pro Corsair 4GB (2x2GB) 1866MHz DOMINATOR GT DHX+ - Inet.se

Permalänk
Medlem

själv är jag ingen expert på datorer men jag tycker inte att du ska köpa AMD´s x6:a det finns inget som stödjer den tekniken än ändå. Sen INTELs I7a är ju grym men själv tycker jag att I5an är mycket mer prisvärd och jag tycker du gör helt rätt i att köpa den!

Sen har jag för mig att de flesta modekort inte tar mer än 1800-1600 MHz från minnena ändå så de kan va onödigt med ett minne som har + 2000 MHz. Inte helt säker på den punkten, rätta mig gärna om jag har fel!

Permalänk
Medlem

Har tänkt på det här med i5 750/760 och jag är osäker på vilken av dom som är bäst för överklockning. Det är ju samma cpu i grunden (och kostar lika mycket) men kom sen att tänka på det här med steppings, kommer dom nya 760 klocka lika bra som dom senaste 750-chippen? Känner att jag är väldigt nära att klicka på köp-knappen nu
Undrar dock fortfarande det här med minnena som jag skrev i tidigare post. Hörde i en intervju med Corsair att alla Dominator GT skulle skeppas med DHX Pro men jag är lite osäker om det ännu skett, speciellt eftersom Corsair's kompatibilitetslista med Airflow Pro bara listar 2 kits varav Inet-kittet är ett av dom (Inet tog in det speciellt för mig tydligen, så känner mig nästan tvungen att beställa därifrån). Hittade dock det billigare 2133mhz kittet senare

Skrivet av Firsov:

själv är jag ingen expert på datorer men jag tycker inte att du ska köpa AMD´s x6:a det finns inget som stödjer den tekniken än ändå. Sen INTELs I7a är ju grym men själv tycker jag att I5an är mycket mer prisvärd och jag tycker du gör helt rätt i att köpa den!

Sen har jag för mig att de flesta modekort inte tar mer än 1800-1600 MHz från minnena ändå så de kan va onödigt med ett minne som har + 2000 MHz. Inte helt säker på den punkten, rätta mig gärna om jag har fel!

Aha

Permalänk
Medlem

Har precis fått reda på att min budget är höjd en aning, och jag spekulerar på följande nättaggregat:

https://www.inet.se/artikel/6909499/cougar-s-700w-modular-80-...
https://www.inet.se/artikel/6900268/corsair-hx-650w-80-
Corsair HX 750W 80+ - Inet.se

Kommer köra i5 750/760 @4ghz och GTX460 SLI. Vill inte ligga nära gränsen på något sätt så nätaggregatet varvar upp vid load.

Kom med invändningar Svara gärna på mina 2 tidigare posts också

Uppdatering: har hittat lite djupt nedgrävna reviews och det verkar som GTX460 SLI drar mindre än 500w kombinerat med en i7 920 @ 4ghz så jag antar att det problemet är löst

Hur är det med kablar o så på cougar-aggregaten (S-serien)? Tillräckligt långa för att dra snyggt?

Undrar fortfarande om minnen m.m.!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluminium:

Har precis fått reda på att min budget är höjd en aning, och jag spekulerar på följande nättaggregat:

https://www.inet.se/artikel/6909499/cougar-s-700w-modular-80-...
https://www.inet.se/artikel/6900268/corsair-hx-650w-80-
Corsair HX 750W 80+ - Inet.se

Kommer köra i5 750/760 @4ghz och GTX460 SLI. Vill inte ligga nära gränsen på något sätt så nätaggregatet varvar upp vid load.

Kom med invändningar Svara gärna på mina 2 tidigare posts också

Uppdatering: har hittat lite djupt nedgrävna reviews och det verkar som GTX460 SLI drar mindre än 500w kombinerat med en i7 920 @ 4ghz så jag antar att det problemet är löst

Hur är det med kablar o så på cougar-aggregaten (S-serien)? Tillräckligt långa för att dra snyggt?

Undrar fortfarande om minnen m.m.!

Kablarna är det inga problem med, jag har gjort en bra dragning i mitt chassi och jag sitter med ATCs 840 så det är ganska så långt för alla kablar så du kommer att klara dig bra!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Kablarna är det inga problem med, jag har gjort en bra dragning i mitt chassi och jag sitter med ATCs 840 så det är ganska så långt för alla kablar så du kommer att klara dig bra!

MVH

Skönt att höra Är det vanliga Dominator du har eller GT?

Permalänk
Medlem

Du ska inte köra på i7 930 med framtidssäkra 1366 sockeln då? Intel har väl inga planer på att överge den vad jag har hört? Sen är det iofs en ökning på dryga tusenlappen som plånboken inte njuter av.

Permalänk
Medlem

Dock kommer 1366 bara vara high-end med processorer med priser över 5000, kanske mer jag vet inte.

Förövrigt ser det bra ut, kör med Cougar CM 550, tyst och bra.

MVH

Permalänk
Medlem

Nä, jag kommer köra P55. Har ingen användning av HT (egentligen har jag kanske det, men inte i någon större skala). En i5a är tillräcklig

Skrivet av naahooJ:

Dock kommer 1366 bara vara high-end med processorer med priser över 5000, kanske mer jag vet inte.

Förövrigt ser det bra ut, kör med Cougar CM 550, tyst och bra.

MVH

Som sagt ska jag köra överklockat och SLI, vill inte på något sätt ligga nära gränsen.

Permalänk
Medlem

Om jag kör med en i5 760, måste jag uppdatera BIOS före jag kan använda den? På Maximus III Formula

Är ljudkortet bättre än inbyggda (i allmänhet)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aluminium:

Skönt att höra Är det vanliga Dominator du har eller GT?

jag kör med vanliga Dominator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

jag kör med vanliga Dominator!

Okej, (ifall du köpte 2010) har du någon kontakt på dina minnen? Typ liten svart kontakt...
Behöver ljudkortet separat ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluminium:

Behöver ljudkortet separat ström?

Nepp.

Permalänk
Medlem

Desperat som jag är slängde jag iväg en beställning till Inet. Beställningsvaror...:(

Tack för hjälpen alla!